سید امیر دیبازر: افزایش تنوع عناوین درسی

سید امیر دیبازر در فرصت برابر شنبه 26 بهمن 92 در خصوص افزایش تنوع عناوین درسی صحبت کرد.

سید امیر دیبازر: افزایش تنوع عناوین درسی

 برنامه زنده تلويزيوني فرصت برابر

شنبه : 1392/11/26

كارشناس برنامه: سید امیر  ديبازر

...............................................

سید امیر  ديبازر: بعضي از دوستان مطرح كرده اند كه چگونه بايد گردش كار خودمان را در برنامه ريزي بالا ببريم ؟

بعضي از دانش آموزان به دليل ايستايي كه در درس پيدا مي كنند از درس خواندن خودشان خسته مي شوند .

يعني احساس مي كند كه جلو نمي رود و اين همه كتاب تستي كه خريده است نو مانده است و بعد نگاه مي كند به كتابخانه اش مي گويد اين كتاب را الكي خريده  ام و يا كاش نمي خريدم و كي مي خواهم اين ها را بزنم و نگاه مي كنيم اغلب كتاب تست ها، كتاب هاي درسي صفحات اول زياد ورق خورده و قسمت هاي بعدي نو مانده است و خود همين دانش آموز را خسته مي كند.

واقعيت اين است كه در كنكور دانش آموزان خستگي كه دارند خستگي رواني است و به اين دليل است كه احساس حركت نمي كنند، و هيچ وقت از ضعف شروع نمي كنند مي گويند يك بار ديگر اين را بخوانم  و خيالم راحت شود و بعد سراغ جديد‌ها مي روم.

برنامه سازي و برنامه ريزي آزمون 9 اسفند

در برنامه ريزي اين روزها تنوع عناوين درسي را افزايش دهيد چرا، تا به دوره برسيد، يادتان هست يك ترازويي را نشان داده بوديم سه برنامه قبل، حجم دوره كف اش زياد شده بود و حجم مطالب جديد كف‌اش سبك تر بوده من توصيه مي كنم كه تعدد عناوين درسي را در روز بيش از 4 عنوان درسي قرار دهند.

اين باعث مي شود كه شما موقعي كه حجمي كار مي كنيد دفعات دوره و  تكرارتان كم مي شود شما مي خواهيد مبحثي را مثلا منسوبات قسمت مفاعيل را مطالعه كنيد بهترين راهكار اين است كه شما مي خواهيد يك بار قسمت مفعول را بخوانيد مثلا يك ساعت و نيم، دو ساعت يا 3 ساعت اين را تبديل كنيد به دو تا 1 ساعت همان مي شود فرقي نمي كند يعني ميزان ساعت مطالعاتي شما در روز آن چنان تغيير نمي كند.

اين را در سه روز گذاشته ايم يعني اگر مي خواهيد مفعول يا حال را كار كنيد به اين شكل كار نكنيد.

مثلا مفعول را سه روز كار كنيد، مبحث حال را دو روز كار كنيد به اين ترتيب حركت كنيد چون اگر بخواهيد يك دفعه كار كنيد حجم دوره‌هايتان هم پايين مي آيد و عملا دانش آموز اگر بخواهد اين كار را انجام دهد لازمه آن اين است كه برنامه را مكتوب و جلوجلو بنويسد يعني دانش آموز اگر بخواهد ذهني اين مديريت را انجام دهد شدني نيست هميشه مديريت ذهني كار را براي دانش آموز خراب مي كند و خطا هم زياد مي شود دانش آموز بايد ببيند كه چه حركتي را مي خواهد انجام  دهد جلو جلو برود.

ما تا كنكور زمان  بسيار زيادي داريم حدود 120  روز فرصت داريم و زمان كمي نيست، 120 روز يعني حدود 17 هفته يعني دانش  آموزان اگر هر هفته را يك رديف بكنند 10 رديف و در هر رديف بيايند كتاب ها را مثلا ميانگين درس رياضي، انسان، تجربي 250 مبحث داريم يعني يك داوطلب مي خواهد كنكور بدهد و رتبه تك رقمي بياورد حدود 250 عنوان را بايد ياد بگيرد و 120 روز هم فضا وجود دارد .

يعني اگر دانش آموزان الان يك كاغذ بزرگ مثل كاغذديواري را بردارند و 17 رديف را بزنند و شروع كنند مباحث را تا كنكور در اين خانه ها بچينند مي بينند كه دو بار سه بار همه اين كتاب ها را جلو بروند به شرطي كه از تمام روزها استفاده كنند و به شرط اين كه تنوع عناوين درسي را بالا ببرند.

الان دانش آموز نياز به بحث روانشناسي و انگيزه زياد ندارد دانش آموز بلكه نياز دارد كه مي رسم تا كنكور، كاري ندارد كه يك كاغذ و قلم بردار و تعداد روزها را ببينيد چه قدر فرصت داريد و فصل ها را بچينيد مي بينيد كه خيلي فرصت داريد و زماني كه  مكتوب كنيد مطمئن باشيد كه به آرامش مي رسيد.

يك توصيه دارم اين كه از آخر برنامه ريزي كنيد يعني شما 8 اسفند را اول  بريزيد، اول انتها را معلوم كنيد بعد بياييد هفتم، ششم، پنجم و مي رسيد به امروز اين باعث مي شود كه فشار برنامه نرود در روزهاي آخر، آخر استاندارد بسته شود و روزهاي اول  پرتراكم شود و اين خيلي به دانش آموزان كمك  مي كند.

آخر را بايدمنطقي بچينند دانش آموزان الان تجربه خوبي دارند در اين مدت مي دانند كه در اين مدت چه كار كرده اند 18 هفته را پشت سر گذاشته اند و 11 سال هم سابقه آموزشي دارند دقيقا روزهاي آخر همه دانش آموزان مي خواهند تاريخ ادبيات و واكنش نويسي را دوره كنند اين ها روز آخر چيده شود و آن فشار مطالعه و چيزهاي خواندني كه دوره نمي خواهد و يادگيري مي خواهد در روزهاي اول مي آيد.

پيش دانشگاهي تعليمي

تاريخ اجرا از 26 تا 3 اسفند است و دانش آموزان بايد اين را انجام دهند اگر ندادند تا 9 اسفند كه روز آزمون هست فرصت دارند.

پيش دانشگاهي تعليمي و تصويرگري است چون مباحث جديد است به عقيده من دانش آموزان شروع كنند درس درس تست هاي اين قسمت را كار كنند و سال سوم سه فصل تحليل ادبيات پايداري جهان است كه به دانش آموزان توصيه كرديم پارامتري ادبيات پايه را بخوانند و بارها هم گفته شد.

زبان فارسي هر 4 موضوعي كه مي تواند در كنكور حدود 6 تا تست سوال بيايد را داريم، گروه فعلي را داريم كه دانش آموزان بايد حتما با آن  سوال حل كنند، زندگي نامه نويسي و بازگرداني خودآموزهاي كتاب و تمرين هاي كتاب كفايت مي كند، نامطابق هاي املايي را بهتر است دانش آموزان روخواني نكنند يكي از آن ها بپرسد چون موقعي كه نامطابق املايي را دانش آموزان مي بينند املا همه چيز برايتان واضح است ولي موقعي كه يكي از شما مي پرسد و ايرادتان را مي گويد طبيعي است كه بهتر مي تواند مطلب در ذهنتان بماند، نظام معنايي مطالعه كتاب درسي هم مي تواند كفايت كند.

عربي، مفعول، حال و تميز ومنسوبات است، از برنامه قبلي بهتر است اعلال را هم در قسمت دوره قرار دهند اين سه مبحث هم  تمام كردند حتما تست تركيب حل كنند چون در كنكور معمولا به صورت خالص ممكن است سوال نيايد بايد هر سه منسوبات را ببينند.

دين و زندگي، پيش دانشگاهي هفت و هشت است،سال سوم  5 تا 8 است باز هم دوره را گفتم، دوره يك تا 4 بهتر است مطالب جديد را كه مي خوانيد مباحث آزمون قبل را هم كه ديروز بوده است در روند دوره قرار دهيد.

زبان انگليسي، لغت  و گرامر درس 6 پيش دانشگاهي باز هم ما در اينجا به دوره اشاره كرده ايم بهتر است دانش آموزان درس 5 را هم مورد دوره قرار دهند.

فيزيك، پيش دانشگاهي گفته است صوت به اضافه شروع امواج الكترومغناطيسم، از اين به بعد متن كتاب درسي از اهميت بيشتري برخوردار است اين دال بر اين نيست كه مثل كتاب قبلا مهم نبوده است ولي از صوت به اين ور متن كتاب تاليف روان تري دارد يعني دانش آموز در آن گيج  و گنگ نمي شود و مي  تواند با خود كتاب مطلب را  ياد بگيرد در پايه دو قسمت داريم رياضيات، الكتريسيته ساكن، نور و بازتاب و تجربي‌ها مدار و شكست نور، براي تجربي ها مبحث سنگين تر است و توصيه اي كه دارم اين است كه تا زماني كه روي تمرين هاي كتاب مسلط نشده اند ورود به تست پيدا نكنند.

شيمي، 10 موضوع در آزمون ديروز آمده بود،‌9 موضوع در 9 اسفند اضافه مي شود، استكيومتري و ترمو داريم و جدول تناوبي و  يوني دانش آموزان مي گويند كدام را بخوانيم.

نكته اي كه وجود دارد اگر در محاسبات ايراد دارند استكيو و ترمو را از الان شروع كنند و اگر دانش آموزاني هستند كه اين دو را مي دانند و اگر برود براي بعد از عيد ديگر جزو حذفيات مي شود  در اين چند هفته به عيد حتما اين دو مبحث را بخوانند يعني تئوري آن جنگ را امتحان كنند و به سراغ فصل آسان نروند به سراغ فصلي بروند كه مي دانند كار بيشتري مي برد را الان انتخاب كنند.

..........................................

تهيه و تنظيم:

شبكه خبري فناوري

WWW.ICTPRESS.IR

منبع :

Menu