زنگ برنامه ریزی 1 خرداد:انتخاب رشته اول دبیرستان

بابک ندرخانی: در مورد دانش آموزان اول دبیرستان که امسال به دوم دبیرستان می روند موضوع انتخاب رشته امسال کمی جدی تر شده است

زنگ برنامه ریزی 1 خرداد:انتخاب رشته اول دبیرستان

 

ü               "برنامه شماره 544"

ü               دو شنبه1/3/1391

ü               کارشناس برنامه: بابک ندرخاني

ü               زنگ برنامه ريزي

ü               پيامک برنامه : 10006604

 

 

بابک ندرخاني: در مورد دانش آموزان اول دبيرستان که امسال به دوم دبيرستان مي روند موضوع انتخاب رشته امسال کمي جدي تر شده است بخاطر اين که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده که ثبت نام تا آخر تيرماه بايد انجام شود.

براي دانش آموزان اول و دوم دبيرستان تا پايان خرداد و بقيه مقاطع تا پايان تير ماه بنابراين دانش آموزان از الان تا دو ماه آينده بايد تکليف خودشان را روشن کنند و براي تابستان بدانند که چه برنامه اي در پيش خواهند داشت.

انتخاب رشته بچه هاي سال اول را در سه گروه مي بينم دانش آموزاني که مي خواهند بروند هنرستان گروه ديگر مي خواهند رياضي و تجربي بروند و گروه ديگر که مي خواهند بروند به علوم انساني پس دانش آموزان 3 گروه مي شوند انتخاب رشته به چند جنبه برمي گردد به روحيات دانش آموز، وضعيت خودش و خانواده اش، شغل پدر و مادر و خيلي عوامل ديگر اما مشاورها مي توانند مقداري آگاهي و اطلاعات در اختيار دانش آموزان قرار دهند.

آگاهي دهيم که در هنرستان چه وضعيتي در پيش رو خواهند داشت در رشته علوم انساني چه درس هايي را مي خوانند و چه روحيه و استعدادي را بايد داشته باشند در رشته هاي تجربي و رياضي تقريباً شرايط يکسان است بچه هاي اين دو رشته تا دوم دبيرستان درس هايشان مشترک است فقط بچه هاي تجربي درس زيست شناسي را هم مي خوانند پس اگر دانش آموزي هست که هنوز بين اين دو رشته شک دارد که کدام را انتخاب کند مي تواند به آن رشته که تمايل بيشتري دارد بپردازند در پايان سال اگر رياضي باشد در تابستان بايد زيست را بخواند و اگر تجربي باشد و  بخواهد بيايد رياضي چيزي را از دست نداده است و يک سال ديگر هم فرصت انتخاب داريد. اما در گروه علوم انساني درس ها متفاوت مي شود در سال دوم اقتصاد، تاريخ و جغرافي را مي خوانند عربي شان متفاوت خواهد بود به همين خاطر تغيير رشته از دوم انساني به تجربي يا رياضي مشکل است چون درس ها کاملاً تفاوت دارد. موضوع اين است که هيچ رشته اي از دشته ديگر آسان تر نيست بعضي ها فکر مي کنند رشته انساني رشته ساده تري است يا مثلاً اگر رياضي اش خوب نيست برود تجربي يا قبلاً تصور اين بود که بچه هايي که درس شان خوب نيست مي روند به هنرستان.

تحقيقات نشان داده که تا 15 سال پيش بيشترين ضريب هوشي را متخصصان مغز و اعصاب داشتند تا 10 سال پيش شغل بيزينس و تجارت بيشترين ضريب هوشي را نياز داشت و امروز وکالت به هوش بالايي نياز دارد پس هيچ رشته اي از رشته ديگر آسان تر نيست.

****

پيامک - شيرمحمدي:

من خيلي نگران انتخاب رشته هستم و اين باعث شده که کمتر بتوانم درس بخوانم لطفاً راهنمايي ام کنيد.

کاظم قلم چي:

ما حتي براي دانش آموزان کنکور که نتيجه کنکورشان مي­تواند در آينده شغلي و زندگي اجتماعي شان تأثير بگذارد به آنها هم مي گوييم که مهمترين موضوع در اين يک ماه آخر اين است که آرامش خودشان را حفظ کنند و نظم فکري خودشان را حفظ کنند در مورد دانش آموزان سوم دبيرستان هم فرصت کافي وجود دارد و انتخاب رشته براي دانش آموزان اول دبيرستان هم به لحاظ تعداد مشخص است در کنکور تعداد انتخاب ها خيلي بيشتر است و فرد بايد خيلي فکر کند انتخاب رشته در اول دبيرستان محدودتر است و مضافاً بر اين که اگر کسي خواست رشته اش را تغيير دهد اين امکان وجود دارد و معمولاً هم مسير به اين شکل است که در زمان انتخاب رشته براي کنکور هم امکان تغيير رشته وجود دارد و نبايد خيلي نگران باشيم از راهکارهايي که اين هفته اعلام کرديم مهمترينش مشورت با خانواده و پدر و مادر بود کساني که هنوز ترديد دارند در مورد انتخاب رشته دبيرستان به يک موضوع مي خواهم تأکيد کنم و آن هم نقش اولياء در انتخاب رشته است در مورد انتخاب رشته در کنکور هم اولياء نقش مهمي دارند. چند حالت ممکن است که اتفاق بيافتد:

1- مورد اول زماني است که پدر و مادر و دانش آموز رشته اي را انتخاب کرده اند و در مورد آن نظر موافق دارند.

2- پدر و مادر دانش آموز با هم اختلاف دارند. پدر و مادر يک نظر دارند و دانش آموز يک نظر ديگر يا اين که پدر يک نظر دارد مادر يک نظر ديگر و دانش آموز يک نظر ديگر و اختلاف خيلي زياد است.

3- پدر و مادر و اولياء دخالت نمي کنند و کار انتخاب رشته را واگذار مي کنند به خود دانش آموز

4- هنوز هيچکدام تصميمي نگرفته اند و مي خواهند از ديگران نظر خواهي کنند.

جاهايي که يک مقدار انتخاب سخت مي شود بايد روي يک کاغذ ويژگي هاي مثبت و منفي هر تصميم و رشته اي که مد نظر و يا پيشنهاد پدر و مادرمان هست را بنويسيم و ببينيم که چه عواملي باعث جذابيت يک رشته است و چه عواملي مرا از آن باز مي دارد.

بعد از آن مي توانيم در جمع خانواده روي امتيازها و ويژگي هاي مثبت و منفي هر رشته تمرکز کنيم و فکر کنيم تا بتوانيم به توافق برسيم. ما مي توانيم آينده شغلي هر رشته و نيز امکان و توانايي خودمان را بدون تعارف بسنجيم و عاقلانه تصميم بگيريم و با خودمان تعيين تکليف کنيم در طول عمر ما بارها و بارها در شرايط انتخاب قرار مي گيريم و ممکن است تصميم گيري برايمان سخت شود در جاهايي دچار ترديد هستيم که شرايط يکسان و مساوي بين دو انتخاب وجود داشته باشد.

در اين شرايط بايد دلايل را بنويسيم و ببينيم کدام طرف وزنه اش سنگين تر مي شود و مشورت کنيم با تمرکز و نوشتن و مشورت کردن مخصوصاً با خانواده مي توان به نتيجه رسيد. با اعتماد به نفس و آرامش امتحانات را پشت سر بگذاريد و عاقلانه تصميم بگيريد تا بعداً پشيمان نشويد براي امتخاب رشته درست يک ملاک داريم آن هم اين است که يک سال بعد در همين موقع از تصميمي که سال قبل گرفته بوديم راضي باشيم.

****

پيامک: بعضي ها مي گويند رشته رياضي بخوانيد و در سال چهارم به تجربي برگرديد تا رياضياتتان قوي شود نظر شما چيست؟

بابک ندرخاني: واقعيت قضيه اين است که مي شود دانش آموز رشته تجربي بود و رياضي هم بلد بود دانش آموزان رشته رياضي سه تا درس دارند حسابان، جبر و احتمال و هندسه دو. جبر و احتمال و هندسه دو تقسيم مي شود در کتاب رياضي سوم تجربي و در کتاب رياضيات عمومي پيش دانشگاهي نه در اين سطح.

ولي در مجموع توصيه مي کنم که اگر دانش آموز تجربي باشد و به درس رياضي اهميت دهد بهتر است يعني ما نبايد خودمان را در يک فضايي قرار دهيم که جبر و آمار را با جديت بخوانم زيست را بدون معلم خودم خودآموزي کنم و پيش دانشگاهي بروم که بخواهم رياضياتم قوي شود اين چه کاري است!

دوم و سوم را تجربي مي خوانم در آزمون هاي کانون شرکت مي کنم و در اين زمان به درس رياضي توجه ويژه مي کنم و اتفاقاً دانش آموزان تجربي سال سوم دبيرستان مي توانند تراز خودشان را در رياضي بالا ببرند اين روش پيشرفت درست تري است.

و اما در مورد ادامه عرايضم در اول برنامه يک سوال بچه ها اين است که ما دوم دبيرستان را برويم هنرستان يا کار و دانش و فني – حرفه اي؟ يک نکته اي که وجود دارد اين است که هنرستاني ها در دوم دبيرستان به معناي واقعي انتخاب رشته يا انتخاب شغل مي کنند و ويژگي که دارد اين است که:

1-      يک مقدار کاناليزه تر مي شوند و در کنکور هم مي توانند در کارداني رشته خودشان شرکت کنند. رشته شغلي و حرفه ايشان معلوم مي شود

2-      در حالي که يک دانش آموز سوم رياضي تا مدت­ها وقت دارد که درباره رشته تخصصي خود فکر کند اما در هنرستان ديگر در سال دوم تکليف فرد روشن است که خودش باعث بلوغ فکري دانش آموز مي شود که بدون ترديد شغل آينده خودش را مي داند.

3-      دانش آموزان ساير رشته ها، هم مي توانند مقطع کارداني را در رشته هاي مرتبط با گرايش خودشان انتخاب کنند و هم کارشناسي اما هنرستاني ها فقط کارداني

4-     ديگر اين که بچه هاي هنرستاني تعداد زيادي از درس هايشان تخصصي مي شود به معناي واقعي نه اختصاصي. درس هاي تخصصي شامل درس هاي کاربردي يک رشته حرفه اي است.

 توصيه مي کنم بچه ها اگر مي خواهند هنرستان بروند رشته هايي را انتخاب کنند که حداقل در خانواده شان يک نفر آن شغل را داشته باشد چون امکان شغلي براي فرد فراهم تر است بالاخره همه اين تلاش ها براي اين است که دانش آموز به يک شغل برسد بهتر که زمينه اشتغال براي فرد محياتر باشد و بايد به زمينه شغلي حتماً توجه داشته باشند.

در مورد روش جمع بندي، مي خواهم به روش سه روز يک بار اشاره کنم. نکته کليدي اين است که:

1-     دوران جمع بندي دوراني است که ما ديگر مطلب جديدي نمي خوانيم

2-      به آموخته ها و جمع بندي هاي قبلي مان مي پردازيم.

 در اينجا يک سوال براي ما پيش مي آيد آيا من مي رسم تا کنکور درس هايم را دوره کنم؟ و ديگر اين که آيا درس هايي را که الان مي خوانم  تا روز کنکور يادم نمي رود؟ براي پاسخ اين دو سوال از روش سه روز يک بار استفاده مي کنيم به اين صورت که شما فردا ساعت 8 صبح از خودت يک کنکور کامل بگير از کتاب زرد تا ساعت 12 خود اين کنکور يعني دوره کردن همه درس ها در يک روز از 12 تا 3 بعد از ظهر کنکورت را ازيابي مي کني که خود اين کار هم باعث مرور درس ها مي شود از فردا تا دو روز بعدش که با پس فردا مي شود 3 روز همه درس ها را دوره کنيد به اين شکل که فرض کنيد واقعاً 3 روز ديگر کنکور است از هر درس فقط نکات کليدي و مهم را که فکر مي کنم مي خواهم دوباره ببينم بعد از اين سه روز دوره سريع دوباره از خودتان يک کنکور مي گيريد از بچه ها اين کار را انجام دهند حدود 6تا 8 بار تا کنکور کل کتاب ها را دوره مي کنند اتفاقي که مي افتد اين است که همه درس هايشان را 5-6 با دوره مي کنند و روز کنکور نمي گويد که چيزي هست که يادم رفته اين روش جمع بندي به روش سه روز يک بار است.

امسال باتوجه به اين که امتحانات مدارس يک مقدار ديرتر تمام مي شود داشتن يک ذهن منظم و حافظع دقيق به دانش آموزان خيلي کمک مي کند.

 

-------------------------------------------

تهيه و تنظيم:

گروه سايت هاي اطلاع رساني تخصصي " آتي پرس "

"  info@ictpress.net "

www.lawpress.ir"www.atipress.com""  www.ictpress.ir" www.edupress.ir " www.PrPress.ir

 

منبع :

مطالب مرتبط

Menu