یکی از مهمترین طرحهای دانشآموزان شخصیسازی برنامهی راهبردی و نحوهی چیدمان مطالب در روزهای هفته است. برای اینکه بتوانید مطالب را شخصیسازی کنید به مطالب زیر دقت داشته باشید:
1) پیادهسازی برنامهی راهبردی
برنامهی آزمون هر درس را طبق برنامهی راهبردی در یک برگه نوشته و تعداد صفحههای هر درس را مشخص کرده تا ذهن شفاف و روشنی از برنامهی آزمون داشته باشید.
2) تقسیمبندی مطالب به واحدهای مطالعاتی کوچکتر
هنگامی که صفحههای هر درس را در برنامهی راهبردی میبینید و در برگهی شخصیسازی خود مینویسید کافی است هر مطلب را به واحدهای ریزتری تبدیل کنید. برای مثال:
به ریاضیات پایهی رشتهی ریاضی فیزیک توجه کنید:
ریاضی 2: الگو و دنباله، صفحهی 1 تا 16
حسابان فصل 1: صفحهی 1 تا 6
کافی است همهی درسهای برنامهی رهبردی را برای خود بدین صورت واحدبندی کرده و برای هر درس تعدادی واحد مشخص کنید.
3) چیدمان در روزهای هفته
حال که تعداد واحدهای خود را مشخص کردید واحدهای مطالعاتیتان را بین روزها تقسیم کنید تا مشخص شود هر روز باید چند واحد مطالعاتی را بخوانید. برای مثال اگر در 10 روز روزی 7 واحد مطالعاتی را بخوانید کل مبحثهای برنامهی راهبردی را به اتمام میرسانید و در سه روز پایانی به مرور مطالب خواندهشده میپردازید و آزمون غیر حضوری و کتاب خودآموزی و گزیدهی نکات کتاب آبی را نیز مرور خواهید کرد.
4) اولویتبندی مطالب
همانطور که میدانید برخی از درسها از اهمیت ویژهی برخوردارند. مثلاً درس زیست در رشتهی تجربی، ریاضی در رشتهی ریاضی و روانشناسی، فلسفه و منطق در رشتهی انسانی یا درسهایی که نقطهی قوت شما هستند. پس در روزهای هفته باید مهمترینها را در اولویت کار خود قرار دهید.
نکتهی مهم: دانشآموزان عزیز میتوانند این برنامه را با برنامهی مدرسهی خود شخصیسازی کنند و یک برنامهی مشخص برای خود تهیه کنند.
