کتاب کار فارسی هفتم منتشر شد:
کتابی که پیشِ روی شماست، مجموعهای است از نکتهها، پرسشها و تمرینهایی برای افزایش اطّلاعات و مهارتهای درکِ ادبی، مبتنی بر کتابِ درسیِ جدیدالتّألیفِ فارسی اوّل متوسّطهی اوّل.
برای هر درسِ این کتاب، مطابق کتاب درسی، دو نکتهی آموزشی در نظر گرفتهایم و برای هر کدام، چهار پرسش. این پرسشها بهترتیبِ آسان به دشوار چیده شدهاند و هدفِ آنها، کسبِ اطمینان از یادگیریِ مطالبِ هر نکته است. به فراخور متنِ کتاب و نیازِ نکتهی آموزشی، به یادآوری مطالبِ سالهای گذشته نیز پرداختهایم چرا که کتاب درسی، بنا به گفتهی مؤلّفان، «به آموزش و تقویت مهارتهای زبانی و ادبی میپردازد و با کتابهای فارسی دورهی ابتدایی، پیوستگی دارد.»*
در هر درس پس از پرسشهای مربوط به نکات، دو مجموعه پرسشِ تشریحی و تستی آوردهایم که تمامِ مطالبِ کتاب را پوشش دهد؛ به نحوی که با پاسخ به آنها، دانشآموز نیازی به مطالعهی کتابِ دیگری نداشتهباشد. در طرحِ این پرسشها تلاش شده از متونِ ارزشمند و البتّه جذّابی استفاده شود که دانشآموز را به مطالعه و پیگیریِ مطالبِ خارج از کتاب، تشویق کند. «ایجادِ نشاط و طراوت ذهنی، آشنایی با متون مختلف و مهمتر از همه، پرورش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی»*، از اهدافِ کتابِ درسی است و چنین متونی، زمینه را برای «حضور فعّال دانشآموزان در فرایند یاددهی ـ یادگیری»* فراهم میکند، «آموزش را پویاتر میسازد و به یادگیری، عمق میبخشد.»* البتّه این پرسشها، همگی در چهارچوبِ کتاب درسی است، و نه مصداقِ «مطالبِ اضافی که به انباشت دانش و خستگی ذهنی دانشآموزان منجر میشود.»*
در هر درس از کتابی که پیش روی شماست، تعدادی پرسش خلّاقانه و ابتکاری نیز وجود دارد. پرسشهایی که هدفِ آنها تقویتِ مهارتهای خوانشیِ دانشآموزان است و تلاش شده با استفاده از آنها، «به ویژگیهای گفتاری و آواییِ زبان فارسی، همچون لحن، تکیه، آهنگ و دیگر خُردهمهارتها به طورِ مناسب، توجّه شود.»*
