کاظم قلم چی: راه حل رفع بی دقتی ها برای کنکور

بسیاری از دانش آموزان سوالاتی را که پس از آزمون به راحتی در منزل پاسخ صحیح می دهند به دلیل بی دقتی سر جلسه آزمون نادرست پاسخ می دهند. قلم چی با طرح این موضوع و راه حل رفع آن در برنامه امروز فرصت...

کاظم قلم چی: راه حل  رفع بی دقتی ها برای کنکور

برنامه فرصت برابر

پنجشنبه :1392/03/16

کارشناس برنامه: کاظم قلم چي

.......................

سوال هاي مخاطبان برنامه و پاسخ هاي کاظم قلم چي:

سوال – بهنام رحمان پور هستم ، آيا در دوران جمع بندي به علاوه اجراي روش سه روز يک بار مي توانيم تست هاي کتاب جمع بندي پايه و پيش و کتاب نوروز را هم به صورت مکمل کار کنيم ؟ يا بهتر اينست که تمرکز ما روي تست هاي کنکور باشد و تست هاي خارج از کشور را به صورت مکمل کار کنيم ؟ به نظر شما کدام روش بهترين خلاقيت در زمين استراتژي است؟

کاظم قلم چي: ما چهار عامل براي موفقيت داريم :

1.     محيط (نقش پدر و مادر ، دوستان ، پشتيبانان، مدرسه ، معلمان ، مديران)

2.     اميد ، انگيزه و تلاش

3.     مهارت هاي شناختي و فراشناختي

4.     مديريت منابع

اين دانش آموز در خصوص مديريت منابع صحبت کرده اند که يک سوال متداول دانش آموزان نيز همين است که ما در دوران جمع بندي بعد از اينکه از روي کتاب زرد اختصاصي يک آزمون را داديم و شبيه سازي کرديم، در دو و نيم روز باقي مانده کدام درس ها را انتخاب کنيم و بعد با کدام منابع کار کنيم؟

اگر دقت کرده باشيد در هفته هاي اخير بسياري از بيننده هاي برنامه فرصت برابر، پيشنهادهايي را ارائه داده اند که بسياري از آن ها درست بوده است البته متناسب با شرايط خودشان، چون شما مي دانيد که هر دانش آموزي بايد شرايط آموزشي خودش را بشناسد ، در دوران جمع بندي هم همينگونه است يعني در اين دوران هم، هر دانش آموزي بايد بداند که در اين دو و نيم روز حالا اگر مي خواهد در يک نصف روز دو درس را بخواند و مهم ترين کارها را بکند از کدام منابع کمک بگيرد؟

منابعي که معمولا دانش آموزان استفاده مي کنند: به کتاب درسي شان مراجعه مي کنند، يادداشت برداري و خلاصه برداري هايي که کرده اند، محل هايي که مارکدار کرده اند، به سراغ جزوه هاي درسي مي روند، به سراغ کتاب هاي کمک آموزشي که در طول سال خوانده اند مي روند يا مي روند به سراغ منابع کم حجم مثل فلش کارت يا هفت کنکور يا همانند اين دانش آموز عزيز که پرسيده است که مي تواند به سراغ کتاب نوروز يا کتاب جمع بندي برود؟

بله شما اگر که اين ها را علامت زده ايد و فکر مي کنيد که در آن مبحث بخصوص به شما کمک مي کند آن را انتخاب کنيد.

من در خصوص عوامل موفقيت بايد اشاره کنم که مورد چهارم (مديريت منابع) را برخي جزو مهارت هاي فراشناختي در نظر مي گيرند و من فکر مي کنم آن را بايد مستقل در نظر گرفت .

بايد باز هم يادآوري کنم که دانش آموزاني مي توانند در دوران جمع بندي موفق شوند که اولويت ها را درست تشخيص دهند. تاکيد مي کنم که اين 4 هفته که در حال تبديل شدن به سه هفته است تا کنکور، کساني موفق مي شوند که اولويت ها را درست تشخيص مي دهند.

بنابراين من پيشنهادي را که آقاي بهنام رحمان پور دادند قبول دارم و به ديگر دانش آموزان هم توصيه مي کنم که به جاي گرفتن تصميمات عجيب و غريب منابع خودشان را با فکر و تصميم درست خودشان، خوب انتخاب کنند ، حتما نتيجه خوبي هم مي گيرند.

سوال – محدثه از جيرفت هستم با ميانگين تراز 6100 ، من جمع بندي به روش سه روز يک بار را شروع کردم و تا به حال يک آزمون دادم ولي بعد از آزمون وقتي خواستم مطالعه را آغاز کنم کاملا گيج شدم ، ميشود مباحث را تقسيم کرد در طول اين يک ماه خواند ؟ يا براي هر بار آزمون بايد همه مباحث را بخوانم؟

کاظم قلم چي : سوال خيلي خوبي است ، توصيه ام به ايشان اين است که حتما اولويت را خوب تشخيص بدهند.

وي مطرح کرده است : آيا همه مباحث را بخوانم يا بروم و انتخاب کنم؟ بديهي است که ايشان بايد انتخاب کنند و گزينشي بخوانند منتها در اين گزينشي خواندن بايد آن قسمتي را که برايتان مهم تر است را بتوانيد انتخاب کنيد اما چگونه مهم تر را انتخاب کنيد ؟ روش اين است که بايد به دو فاکتور توجه کنيد:

1.     اهميت مباحث در کنکور سراسري که با استفاده از کتاب 7 کنکور و کتاب زرد مي توانيد اهميت نسبي مباحث را مطلع شويد.

2.     نياز خودتان و وضعيت درسي خودتان.

اين دو مورد را با هم تلفيق مي کنيد و حالا اين دانش آموز وقتي مي خواهد امروز دو درس شامل يک درس عمومي و يک درس اختصاصي را در يک نصف روز بخواند طبيعي است که همه کتاب را که نمي رسد بخواند و همه مباحث را نمي تواند بخواند پس بايد برود به سراغ قسمت هاي مهم تر و در اين جا بايد مهم تر ها را براي خودش انتخاب کند.

متد آن هم اينگونه است که مثلا روز شنبه آينده قرار است کنکور سراسري 88 را براي خودشان شبيه سازي کنند بعد يک درس عمومي و يک درس اختصاصي را انتخاب مي کنند که بخوانند ، اما کدام مباحث از اين دو درس مهم تر است بايد فرض کنند که سه شنبه قرار است کنکور سراسري برگزار شود .

با اين وصف بايد تعيين کنند که اگر فقط يک نصف روز فرصت دارند بايد کدام قسمت ها را بخوانند که مهم تر است پس آن را اينگونه انتخاب کرده و بخوانند.

پس بديهي است که اين دانش آموز نيز نمي تواند در يک نصف روز همه مباحث را بخواند که اگر به اين شکل اقدام کند آشفته مي شود ، پس بايد مباحث مهم را انتخاب کند .

بارها گفته ام که يکي از مشخصه هاي نوابغ قدرت تشخيص اولويت هاست.

البته اين دانش آموز نبايد خود را دست کم بگيرد و در اين راستا کمک پدر و مادر و دوستان خوب بسيار موثر است.

باز کساني هستند که مي توانيم با آن ها گفتگو کنيم . همچنين در سايت کانون دانش آموزان آن قسمت هايي از دروس را که انتخاب کرده اند به ديگران نيز معرفي کرده اند و در برنامه فرصت برابر هم پيشنهاد مي کنم هر کدام از دانش آموزان که با برنامه در تماس است بگويد که کدام مباحث را انتخاب کرده است تا الگويي براي ديگر دانش آموزان باشد که در يادگيري از همتايان خود به فکر بوده و بتوانند با روش خودشان مهم ترين ها را انتخاب کرده و مطالعه کنند.

اين دانش آموز نيز با ديدن برخي نمونه هاي ديگر دانش آموزان مي تواند براي خود مهم ترين قسمت ها را انتخاب کرده و با يکي دو بار اجراي روش سه روز يکبار به آرامش قطعي برسد.

سوال – من فارغ التحصيل رياضي هستم ، از اول ارديبهشت مطالعه را شروع کردم و تا 10 خرداد مباحثي را که تعيين کرده بودم تمام کردم ، از 11 خرداد هم روش سه روزيک بار را برگزار مي کنم و به طور ميانگين روزي 15 ساعت مطالعه مفيد دارم درصد فيزيکم حدود 40 درصد است و رضايت بخش نيست ، من تقريبا کل فيزيک پيش و پايه را خواندم ولي به دليل اينکه دير شروع کردم فقط تست هاي داخل و خارج 6 سال را زدم به نظرتان به دليل اينکه کم تست کار کردم درصدم بالاي 40 نمي رود يا دليل ديگري دارد ؟ براي رفع مشکلم چه راه حلي را پيشنهاد مي کنيد؟

کاظم قلم چي : اين دانش آموز مسائل را محاصره کرده است . روي همه درس ها مسائل را حل کرده و به درس فيزيک رسيده است. من چند پيشنهاد براي اين دانش آموز دارم :

1.     از کتاب هاي 7 کنکور استفاده کند (منابع کم حجم و بازدهي سريع)

2.     قسمت هايي را که در کتاب و جزوه خودش مارکدار کرده است به سراغ آن ها رفته و از آن قسمت هايي شروع کند که اولا مسلط تر بوده است و ثانيا به سراغ يادگيري هاي ناقص برود (آنهايي که اشتباه پاسخ داده است ، شک دار بوده است ، آنهايي که فراموش کرده است و نهايتا آنهايي که مي داند خوانده ولي نصفه و نيمه خوانده است) که آنها را به يادگيري کامل تبديل کند.

3.     با مراجعه به سايت کانون در قسمت صفحه شخصي خودش به سراغ درس فيزيک برود و تمام سوالات ساده اي را که تا به حال اشتباه جواب داده است را با يک کليک پيدا کند.

راه حل رفع بي دقتي ها براي آمادگي کنکور/تفاوت بي دقتي و اشتباه

لازم است که در اين جا به بي دقتي ها و گله اي که بسياري از دانش آموزان و اوليا دارند بپردازم.

يک راه حل و تکنيک خوب را براي رفع بي دقتي ها ياد مي دهم:

از همين حالا سوالاتي را که در آن بي دقتي مي کنيد بنويسيد و علت آن را هم کنارش بنويسيد و آنهايي را هم که اشتباه داريد را بنويسيد و علتش را هم بنويسيد.

بعد از يک مقدار بررسي همانطور که هر دانش آموزي يک مسئله ويژه خود دارد مشخص مي شود که بي دقتي هاي هر دانش آموز نيز متعلق به خود اوست .

بنابر اين با نوشتن بي دقتي ها و دلايل آن با گذشت مدت زمان کوتاه دانش آموز به خوبي مي تواند بر بي دقتي هاي خود و عوامل آن مسلط شده ، تيپ شناسي کند و به راه حل مطلوب دست يابد يعني بي دقتي ها را رفع کند.

اين مسئله براي اشتباهات پرتکرار نيز صادق است البته بي دقتي ها ريشه هاي علمي ندارند اما اشتباهات پرتکرار ريشه هاي علمي دارند.

پس بنويسيم ، طبقه بندي کنيم و تسلط پيدا کنيم و مطمئن باشيم که سر جلسه کنکور آن را تکرار نمي کنيم.

سوال – مليکا از تهران - من دانش آموز رشته تجربي هستم ، مي خواهم در دوران جمع بندي کل آزمون هاي قلم چي را دوباره تحليل کنم چون احساس مي کنم با اين کار مي توانم هم اشتباهاتم را دوره کنم و هم به قسمت هايي که پاسخ ندادم اکنون پاسخ دهم چون براي يک آزمون امتحان کردم و نتيجه داد اما نمي دانم که اين کار درستي است يا نه؟

کاظم قلم چي : ضمن اينکه به شنوندگان برنامه و دانش آموزان توصيه مي کنم که سوالات ديگر دانش آموزان را حتما خوب گوش کرده و بررسي کنند در پاسخ به سوال اين دانش آموز بايد عرض کنم که بررسي آزمون هاي کانون بسيار خوب است خصوصا که اين دانش آموز تجربه موفق بررسي يک آزمون را نيز دارد.

اين کار درستي است و خيلي از دانش آموزان اين کار را انجام مي دهند . خيلي از رتبه هاي برتر اين کار را مي کنند. موقعي که يک آزمون را شبيه سازي کردند در هر نصفه روز که مي خواهند به سراغ دو تا درس بروند در برخي از اين درس ها آزمون هاي قبلي خود را بررسي مي کنند.

يکي از جاهايي هم که مي توانند اين بررسي را انجام دهند مي توانند به سايت کانون مراجعه کنند و با ورود به صفحه شخصي خودشان با يک کليک سوالات ساده اي که اشتباه پاسخ دادند را بيابند که با بررسي آن ها نتيجه خواهند گرفت.

در طول سال ما از هر درسي حداقل 1000 سوال گذاشتيم و حتما مباحثي هم که در کنکور مطرح ميشود خارج از اين ها نخواهد بود. به ويژه اينکه دانش آموزان در طول سال بارها با اين سوالات دست و پنجه نرم کرده اند.

اين دانش آموز از تهران است و جالب است نکته اي را مطرح کنم بسياري از بينندگان برنامه از شهرهاي کوچک و اقصي نقاط ايران هستند اما دانش آموزان تهراني نيز توجه خوبي به برنامه دارند و اين موضوع نشان مي دهد که اگر بخواهند مي توانند موفق شوند .

اين در حالي است که بر اساس آمار و تجربه سال هاي اخير دانش آموز رتبه برتر کنکور اغلب از شهرهاي ديگر کشور هستند و دانش آموزان شهرهاي کوچک نسبت به دانش آموزان تهراني پيشرفت قابل ملاحظه اي دارند.

همين الان نمره تراز بچه هاي منطقه 2 از منطقه 1 بيشتر است که در سايت کانون اطلاع رساني کرده ايم .

البته بچه هاي تهراني نيز همانند همين خانم مليکا مي توانند نتيجه خوبي بگيرند مشروط بر اينکه برنامه خوبي داشته باشند و تلاش کنند و آشفته نشوند . يکي از مشکلات دانش آموزان تهراني چند برنامه اي بودن و به دنبال آن آشفته شدن است.

اگر اين دانش آموزان نيز منظم و با برنامه کار کنند قطعا نتيجه خواهند گرفت . پيشنهادي هم که اين دانش آموز تهراني مطرح کرد درست است و جزو راهکارهاي قابل قبول براي دوران جمع بندي است.

سوال – ميلاد بيات از لرستان، باتوجه به آغاز دوران جمع بندي ما دفترچه هاي آزمون غير حضوري جامع را در چه بازه زماني کار کنيم ؟ نقش اين دفترچه ها اکنون چيست ؟ آيا بعد از هر آزمون در روش سه روز يک بار تشکيل کلاسور ارزيابي واجب است ؟

کاظم قلم چي : اين سوال بسيار هوشمندانه است و اين دانش آموز از مهارت فراشناختي بالايي برخوردار بوده و من مطمئن هستم که نتيجه خوبي خواهد گرفت.

ليکن تعجبي ندارد که بچه هاي ايران در شهرهاي کوچک و متوسط همپاي تهراني ها و در جاهايي بسيار جلوتر پيش رفته و موفق مي شوند که اين سوال هوشمندانه مصداقي بر آنست.

 شما مي توانيد روزهاي جمعه به سراغ اين آزمون هاي غيرحضوري برويد.

حال چرا جمعه؟ چون فردا 17 خرداد که ما آخرين آزمون را برگزار مي کنيم (جالب است که بدانيد در اين آزمون هاي پاياني از 10 نفر اول و برتر رشته هاي رياضي، تجربي و انساني 8 نفر در همه آزمون ها حاضر بوده اند و فردا هم مطمئن هستم اکثر اين دانش آموزان نخبه غيبت نخواهند داشت و در آزمون حاضر مي شوند و پيوستگي شان با آزمون هاي کانون را حفظ مي کنند.) بعد از آن ما ديگر آزمون نداريم و بچه ها بايد شبيه سازي را انجام بدهند و گفته ايم که سه روز يک بار اين کار را انجام دهند.

بنابراين روز جمعه شان آزاد مي شود. ليکن يکي از پيشنهاد ها اين است که روز جمعه اين آزمون را بدهند . ما معتقديم که مهمترين قسمت حل مسئله طرح مسئله است . خود دانش آموزان مي توانند

بر اساس تشخيص خودشان زمان هاي ديگري را نيز براي اين آزمون درنظر بگيرند.

.........................................

تهيه و تنظيم:

شبکه خبري فناوري


منبع :

مطالب مرتبط

Menu