حمید لنجانزاده اصفهانی: ویژگی‌های درس فارسی کنکور تجربی سال 98

نکته‌ی بارز دفترچه، شباهت ساختاری و بعضاً محتوایی آزمون با آزمون‌های دیروزِ رشته‌های ریاضی و هنر بود. کسانی که سؤالات درس فارسی را در این آزمون‌ها دیده بودند، در آزمون امروز آمادگی بهتری داشتند.

حمید لنجانزاده اصفهانی: ویژگی‌های درس فارسی کنکور تجربی سال 98

ویژگی‌های درس فارسی کنکور تجربی سال ۹۸

نکته‌ی بارز دفترچه، شباهت ساختاری و بعضاً محتوایی آزمون با آزمون‌های دیروزِ رشته‌های ریاضی و هنر بود. کسانی که سؤالات درس فارسی را در این آزمون دیده بودند، در آزمون امروز آمادگی بهتری داشتند.  

  • 1- واژه‌های بخش واژه‌نامه‌ی کتاب درسی در تمام آزمون‌های امسال، چندین برابر دیگر واژه‌های کتاب اهمیت معنایی و حتّی املایی داشت. بنابراین دانش‌آموزان کوشای تراز پایین هم می‌توانستند به راحتی خود را از دانش‌آموزان تنبل تراز پایین، جدا کنند. سه سؤال واژه و سه سؤال املا روان و حقیقتا ً‌زودبازده بود و مثل آزمون‌ دیروز، درصدِ کفِ آزمون را افزایش می‌داد. این یعنی آزمون در این سؤالات برای دانش‌آموزانِ تراز پایین، ساده به نظر می‌رسید و به همین دلیل است که دانش‌آموزان تراز بالا نباید تصوّر کنند تلاش‌های آن‌ها بی‌ارزش شده است. 

  • 2- سؤال‌های تاریخ ادبیات در تمام آزمون‌های امسال بر خلاف برخی آزمون‌های غیراستاندارد، کاملاً ساده و در حدّ خالق آثار بود. 

  • 3-  در بحث آرایه‌های ادبی، مثل آزمون دیروز، یک سؤال تک‌آرایه‌ی تشبیه در آزمون وجود داشت که البتّه کمی دشوارتر بود. سه سؤال دیگر آرایه‌ی آزمون امروز نیز بسیار دشوارتر از آزمون دیروز بود. نکته‌ی مهم این است که سؤال‌های آرایه‌های ادبی، همچنان با تمرکز فراوان بر درک معنای ابیات خارج از کتاب درسی طرح می‌شود. لذا کسانی که به مطالعه‌ی ابیات خارج از کتاب درسی علاقه‌ نداشته‌اند، بایست این موضوع را در خود تقویت می‌کردند. مطالعه‌ی روزانه چند بیت خارج از کتاب درسی در این زمینه، کمک فراوانی بود.

  • 4- سؤالات مربوط به دانش‌های ادبی و زبانی، مثل آزمون ریاضی بود و تأویل‌پذیری نداشت. تمایل طرّاح محترم نیز به طرح سؤال از مباحثِ منطقی‌تر بود. بدیهی است که هر آزمونی باید سؤال دشوار داشته باشدِ. طرّاح در این آزمون تلاش کرده بود ادبیات را با خودِ ادبیات دشوار کند، نه صرفاً با سؤالات شمارشی. لذا «حذف فعل»، «کاربرد غیراسنادی فعل‌های به‌ظاهر اسنادی»، «جمله در قالب مفعول» و ... در مبحث دانش‌های ادبی و زبانی، همه در خدمت «مفهوم» بود.

  • 5- سؤالات مفهوم آزمون‌ها به ویژه آزمون تجربی، در مجموع دشوار و بعضاً مورددار بود و این تنها ایرادی بود که می‌شد به آزمون‌ها وارد دانست.

مطالب مرتبط

Menu