موضوعات جلسه:
1- روش های مدیریت زمان
2-استراتژیهای برگشت رتبههای تکرقمی حاضر در جلسه (پشتیبانهای ویژه)
در این جلسه، روش های مدیریت زمان را جمع بندی می کنیم.
آیا در آزمون هایتان به مرحله ی آخر مدیریت زمان می رسید ؟
هدف من در این جلسه این است که این روش ها را بشناسید آن ها را اجرا کنید و به مرحله ی آخر هم برسید.
مدیریت زمان در آزمون سه مرحله دارد:
مرحله ی اول :روش ضربدر و منفی ،در این روش شما همه ی سوال ها را یک بار بررسی می کنید و به همهی سوال هایی که بلد هستید و می توانید در زمان پیش فرض پاسخ دهید ، جواب می دهید
مرحله اول غربالگری است و شما همه ی سوال ها را می خوانید ولی غربال می کنید و آسان تر ها را پاسخ می دهید.
مرحله ی دوم :روش زمان های نقصانی ، در هر درس ، زمان مشخصی را پس اندار می کنید ، یعنی برای هر درس زمانی را کمتر از زمان پیشنهادی در نظر می گیرید تا در پایان دور اول ، زمان کافی برای بازگشت ذخیره کرده باشید
در درس های عمومی در انتها یک ربع ذخیره می کنید در اختصاصی ها، استراتژی بازگشت برای هر درس در هر رشته متفاوت است و در اختصاصیها نیم ساعت تا سه ربع زمان ذخیره میکنید. زمان ذخیره شده نباید کم باشد به طور مثال 5 دقیقه زمان کافی نیست و باید طوری باشد که در پایان وقت کافی داشته باشید. این روش ها فقط برای برترها نیست بلکه برای همه است. برترها کارهایی را که همهی دانش آموزان میتوانند انجام دهند را بهتر و بیشتر انجام میدهند، با جدیت و تداوم. برعکس این هم صادق است بسیاری از افراد با ضریب هوشی بالا تلاش نمی کنند و برنامهی صحیح ندارند و افت می کنند.
مرحله ی سوم ( مرحله ی آخر ):استراتژی بازگشت، وقتی به مرحله ی آخر رسیدید تصمیم می گیرید وقت ذخیره شده را صرف کدام درس ها کنید و به هر درس چه اولویتی بدهید . اگر دو مرحله ی قبل را خوب اجرا کرده باشید ،در مرحله ی سوم ( یعنی با اجرای استراتژی بازگشت ) می توانید روی سوال های وقت گیر و سوال های دشوارتر و سوال های ابتکاری و جدید وقت بگذارید و تعداد زیادی از این سه نوع سوال را حل کنید . اگر این سه روش را برای مدیریت زمان اجرا کنید در پایان آزمون وقت کم نخواهید آورد و افسوس نخواهید خورد که بعضی سوال ها را که بلد بوده اید ، ندیدید و پاسخ ندادید .
اشتباهات متداول و چالش های اجرای سه روش مدیریت زمان
مشکل اول در اجرای روش ضربدر و منفی :
برای اجرای این روش باید تشخیص دهید که کدام سوال را می توانید در زمان پیش فرض پاسخ دهید و کدام سوال ها را بلد هستید اما وقت گیر هستند ( و باید کنارشان علامت ضربدر بگذارید )و کدام سوال ها دشوار یا جدید و ابتکاری است( و باید کنارشان علامت منفی بگذارید ) . مشکل بعضی دانش آموزان این است که نمی توانند تشخیص دهند که کدام سوال ها را باید کنار بگذارند . آن ها زمان زیادی را صرف می کنند و پس از چند دقیقه متوجه می شوند که آن سوال وقت گیر یا سخت یا جدید و ابتکاری است . آن ها این مهارت فراشناختی را ندارند که سطح دشواری و میزان تسلط خود بر سوال ها ودرس های مختلف را بشناسند . از میزان تسلط خود آگاه نیستند .
این یک مهارت فراشناختی است. مهارت فراشناختی یعنی متوجه شویم در مغز ما چه خبر است. این که هنگام درس خواندن متوجه شوید درس را یاد گرفته اید. ناظر بیرونی شوید و بتوانید مغزتان را مدیریت کنید. فراشناخت یعنی تفکر درباره تفکر.
اما این مشکل راه حل دارد .
راه حل اول :هر روز در خانه در اوقات استراحت ، یک بازی فکری ( فراشناختی ) انجام دهید . یک مجموعه ی بیست سوالی را انتخاب کنید و در مدت پنج تا ده دقیقه بدون این که سوال ها را حل کنید کنارشان علامت بزنید : علامت مثبت برای سوال هایی که می توانید در زمان پیش فرض پاسخ دهید . علامت ضربدر برای سوال هایی که بلد هستید ولی زمان بر هستند و علامت منفی برای سوال های دشواریا ابتکاری و جدید .
امیرهوشنگ شکرانی، با معدل 10 از دی ماه شروع کرد و دندانپزشکی دانشگاه شهیدبهشتی قبول شد. به او این روش را گفتیم و انجام داد. کسی که از دی شروع می کند و سربازی رفته است و معدل خیلی پایینی هم دارد، خیلی باید منسجم و فشرده کار کند تا نتیجه بگیرد و او هم تمام مواردی را که به او گفتیم اجرا کرد. کارهایی که شما الان انجام می دهید باید خالص باشند و حاشیه نداشته باشند و زمان شما را تلف نکنند و فقط کار ضروری را انجام دهید در کمترین زمان ممکن چون اکنون (هر سال قبل از کنکور) زمان آزمون و خطا ندارید. وقت تجربه ندارید به صلاح شماست که روی راه های نتیجه یافته مثل روش سه روز یکبار مکث نکنید و آنها را انجام دهید.
راه حل دوم :هم اکنون که در آزمون های جمع بندی از کتاب های زرد شرکت می کنید . چندین بار روش های مدیریت زمان را تمرین کنید و بلافاصله پس از آزمون بنویسید که در کدام قسمت ها موفق بوده اید و در کدام قسمت ها موفق نبوده اید . با اجرا و تمرین و تکرار این روش و بازخورد گرفتن و یادداشت کردن اشکالات به تدریج قدرت تشخیص بیشتری خواهید یافت و مسلط تر خواهید شد .
به تدریج اراده، تمرکز، قدرت تشخیص، برنامه ریزی برای خود را تقویت کنید و مدام از خودتان به صورت منظم، بازخورد بگیرید بهبود پیدا خواهید کرد.
راه حل سوم: هم اکنون اکثر دانش آموزان با انواع سوال هایی که در هر درس آزمون گرفته می شود آشنا هستند . بنابراین می توانید تشخیص دهید که کدام سوال ها را در نوبت اول کنار بگذارید و در نوبت دوم ( یعنی در پایان آزمون ) پاسخ دهید . کنار گذاشتن سوال ها برای نوبت اول به دو شکل انجام می شود .بعضی از سوال ها را قبل از آزمون می دانید که در نوبت اول پاسخ نخواهید داد و برخی سوال های دیگر را در جلسه ی آزمون و وقتی با آن سوال مواجه شدید تصمیم می گیرید که پاسخ بدهید یا با گذاشتن یک علامت از کنار آن بگذرید. درضمیمه ی این مطلب ، نظر تعدادی از دانش آموزان را در مورد این که کدام سوال ها را در هر درس در نوبت اول کنار می گذارند مشاهده خواهید کرد. شما می توانید روی ایده های دیگران تمرکز کنید و نهایتا خودتان تصمیم بگیرید که کدام سوال ها را درنوبت اول پاسخ ندهید .
اولیا می توانند نقش موثری در بازخورد دادن به دانش آموزان و تقویت روش های مدیریت زمان داشته باشند . اگر یکی از اولیا شما در کنارتان باشد می تواند زمان های تلف شده ی شما را در هنگام پاسخ گویی یادداشت کند و در پایان آزمون به شما یاد آوری کند . اولیا می توانند نقش موثری در ارتقا و بهبود روش های مدیریت زمان برای دانش آموزان داشته باشند .
بهترین مشاورها در این دوره پایانی مادر و پدرها هستند با بازخورد دادن به دانش آموزان. پدر و مادرها نقش تعیین کننده دارند.
چگونه مطمئن شویم که روش ضربدر و منفی را درست اجرا کرده ایم : پاسخ این است، اگر این روش را درست اجرا کنید در پایان هر درس مقداری زمان ذخیره کرده اید مثلا اگر زمان در نظر گرفته شده برای عربی و زبان ، بیست دقیقه است شما پنج دقیقه ذخیره می کنید
.مشکل دوم : مشکل دوم مربوط به روش زمان های نقصانی است
برخی دانش اموزان ، روش زمان های نقصانی را به صورت ناقص اجرا می کنند آن ها سوال ها را یک به یک مطالعه می کنند و به همه ی سوال ها چه ساده باشد و چه دشوار پاسخ می دهند و سوال های پایانی درس را رها می کنند و به سراغ درس بعدی می روند . در واقع بدون اجرای روش ضربدر و منفی ، روش زمن های نقصانی را اجرا می کنند . نتیجه این است که در نوبت اول زمان خودرا فقط صرف سوال های ساده تر نکرده اند .برای مدیریت زمان باید هر دو روش را اجرا کنید . اجرای یکی بدون اجرای دیگری ناقص است .
بعد از کنکور باید بتوانید به دیگران بگویید همه ی سوال های ساده را پاسخ دادم.
در اجرای روش زمان های نقصانی مشکل دیگری هم وجود دارد بعضی دانش آموزان زمان ذخیره شده برای هر درس را بلافاصله صرف همان درس می کنند . بهتر این است که زمان های ذخیره شده برای همه ی درس ها را یک جا و در پایان آزمون صرف درس هایی کنید که برای شما موثرتر و مهم تر هستند . تشخیص این که کدام درس ها و کدام سوال ها برایتان اولویت بیشتری دارند یک مهارت دیگر فراشناختی است . ممکن است یک درس برای شما اولویت بیشتری داشته باشد و برای دیگران درس های دیگر .
نابغه اولویت ها را تشخیص می دهد. حتی اگر در ابتدا نمی دانید به مرور زمان می توانید تقویت کنید .
استراتژی بازگشت و چالش هایش
مهم ترین چالش در استراتژی بازگشت مربوط به قدرت تشخیص و تصمیم گیری های شماست . اگر با اجرای دو روش پیش گفته یعنی روش ضربدر و منفی و روش زمان های نقصانی بتوانید زمانی در حد نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه ، در پایان آزمون ذخیره کنید .سوال مهم و تصمیم مهم ، این خواهد بود که زمان ذخیره شده را به ترتیب صرف کدام درس ها کنید . برای این کار هم فرمول یکسان و ثابتی وجود ندارد .همه ساله دانش آموزان برتر هر یک با روشی متفاوت استراتژی بازگشت را اجرا می کنند هر دانش آموزی متناسب با نیاز خود برنامه ریزی می کند .در ضمیمه ی این مطلب ، استراتژی بازگشت رتبه های برتر سال های قبل و امسال را برایتان درج می کنیم . شما باید استراتژی بازگشت خودتان را داشته باشید اما مطالعه ی روش های دیگران به شما کمک خواهد کرد که گزینه های بیشتری برای انتخاب داشته باشید و تصمیم های بهتری بگیرید .
جمع بندی : هدف از سه روش مدیریت زمان در آزمون ها این است که در پایان آزمون همه ی سوال ها را حداقل یک بار مطالعه کرده باشید و به همه ی سوال هایی که برای شما ساده تر هستند پاسخ دهید و پس از ان بیشترین تعداد از سوال های وقت گیر را پاسخ دهید. نتیجه این خواهد بود که آن چه درطی دوران تحصیل مطالعه کرده اید روی پاسخ برگ درج کنید .
روش های مدیریت زمان را بارها و بارها در منزل و در آزمون های سه روز یک بار تمرین کنید و مسلط شوید تا قبل از آزمون اصلی نگران وقت کم آوردن نباشید . مدیریت زمان را به دست تصادف و احتمال نسپارید . با تمرین هدفمند و با برنامه می توانید زمان خود را در جلسه ی آزمون به خوبی مدیریت کنید.
....................................................................................
مباحثی که برخی از حاضران میخواهند در دور اول پاسخ دادن به سوالات کنار بگذارند و قبل از جلسهی آزمون در موردشان تصمیم گرفتهاند (در درس ادبیات):
قرابت، سوالهایی با این مضمون "کدام لغت ها غلط هستند؟" را کنار می گذارم.
کل زبان فارسی
آرایه ها حدود 5 سوال.
شمارشی ها
زبان فارسی تکواژ و آرایه، سوالهایی با این مضمون "در کدام گزینه ها این آرایه ها وجود ندارد؟"
همه ی املاها و شمارشی ها
سوال های لغت مخصوصا وقتی لغتها معنیای مشابه هم دارند. 2 الی 3 سوال
تکواژ و سوالهایی با این مضمون "تعداد تشبیه های کدام گزینه بیشتر است؟" 1 یا 2 سوال
تست شمارشی لغت و املا و تکواژ
لغت و املا 2 سوال
لغات و آرایه وقتی 4 بیت است
شمارشی لغت و تیپ خاصی از آرایه که دو آرایه را باید بررسی کنیم
کاظم قلمچی: سبک های مختلف وجود دارد. بهتر است با استراتژی کار کنید. این مهارت فراشناختی است، شما درس می خوانید که بهتر فکر کنید.
کنار گذاشتن و نه گفتن عنصر دوم هوش هیجانی است. هوش هیجانی 4 عنصر دارد خودآگاهی، مدیریت بر خود (که این کار تعیین کننده است)، اگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه . از این 4 مورد دومی مهمترین است، مدیریت بر خود یعنی پرهیز کردن نه گفتن و در راستای اهداف با اراده قدم برداشتن و کنار گذاشتن موارد غیر از هدف.
....................................................................................
استراتژی بازگشت رتبه های تک رقمی (پشتیبانهای ویژه):

طنین زاهدی کیا، رتبه 2 کشوری رشته انسانی، حقوق دانشگاه شهید بهشتی از اصفهان:
یک ربع از عمومی و نیم ساعت از اختصاصی را ذخیره کردم. یک ربع ذخیره شده در دروس عمومی، بیشتر صرف ادبیات (ادبیات ما امسال سخت تر بود.) و ریدینگ زبان شد.
در دروس اختصاصی چند دقیقه زمان اضافه آوردید و به ترتیب سراغ کدام درسها رفتید؟
من نیم ساعت وقت اضافه آوردم. در وقت اضافه ابتدا سراغ درس ریاضی رفتم و 2 یا 3تا سوال از ریاضی مانده بود که آنها را پاسخ دادم (مطمئن شدم درصدم در ریاضی 100% شده، دلیل این هم که اول رفتم سراغ ریاضی چون درست است که در ریاضی سوالات کمتری باقی مانده بود ولی برای من مهمتر بود)، بعد سراغ اقتصاد رفتم (امسال سوالهای اقتصاد ما متفاوت بود)، 1 سوال هم از جامعه شناسی مانده بود که آن را هم جواب دادم.
از کنکور که بیرون میرفتید راضی بودید؟
اولش خیلی راضی نبودم انتظار داشتم 100 بیشتری بزنم ولی بعد امتحان وقتی دیدم برای بقیه هم همین طور بود آرام شدم.

....................................................................................
کیمیا طهماسبی، رتبهی 7 منطقه 3 رشته انسانی، حقوق دانشگاه تهران:
من برای اینکه استراتژی بازگشت موفقی داشته باشم مقدماتی را تمرین کردم که به این صورت بودند:
اول خودآگاهیام را زیاد کردم که دقیق ببینم کدام مباحث بیشتر از من وقت میگیرد.
دوم اینکه در روش سه روز یکبار، سعی کردم ترتیب درس ها را برای خودم با آزمون و خطا(در زمان استراتژی بازگشت، مدلهای مختلف را امتحان می کردم)، مشخص کنم. درنهایت به یک قاعده کلی رسیدم و آن اینکه از درسی شروع کنم که هم روی آن تسلط بیشتری دارم و هم هدف گذاریام در آن بیشتر است. نتیجهی کلی من به این صورت شد که اول سراغ ادبیات بروم بعد عربی بعد زبان و سر جلسه کنکور هم همین کار را انجام دادم و 15 دقیقه ذخیره کردم که 7 دقیقه صرف ادبیات شد 3 دقیقه صرف درک مطلب عربی و 5 دقیقه صرف ریدینگ زبان.
کاظم قلمچی: زمانی که مدیریت می کنید کاملا به خاطر میسپارید. خودآگاهی همین است که به این نقطه برسید. آزمون و خطا را از کی شروع کردید؟
از اسفند ماه که کار کردن با کتاب زرد عمومی را آغاز کردم و در روش سه روز یکبار تکنیک من ثابت شده بود.
در دروس اختصاصی چند دقیقه زمان اضافه آوردید و استراتژی بازگشت شما چطوری بود؟
من یک ربع وقت اضافه آوردم و معیارم این بود که زمان را صرف درسی کنم که در آن درس، هدف گذاریام بالاتر بود.
قبل کنکور براساس نتایج روش سه روز یکبارم در هر درسی هدفگذاری کردم و با خودم گفتم اگر این سوالها آمد من قطعا جواب نمی دهم، مثل ترکیبیها در ریاضی و 2 تا مساله از اقتصاد. در کنکور در اقتصاد موضوعی پیش نیامد ولی از ریاضی سوالهایی که از قبل مشخص کرده بودم کنار بگذارم را جواب ندادم. یک ربعی که وقت اضافه آورده بودم را چون هدف گذاریام در ادبیات اختصاصی بالاتر بود سراغ آن رفتم (چون حرص 100 زدن داشتم روی یک سوال چند دقیقه زمان گذاشتم) بعد سراغ اقتصاد رفتم و درنهایت ریاضی.

....................................................................................
فرنوش فخار رتبهی 1 منطقه 2 رشته انسانی، حقوق دانشگاه تهران:
من تمرین کرده بودم که به خودآگاهی برسم و پس از مدتی به این نتیجه رسیده بودم که من در زبان وقت کم می آورم درنتیجه زمان ادبیات و عربی را ثابت نگه داشتم ولی زبان را 20 دقیقه کردم و دینی را چون مسلط بودم در 10 دقیقه پاسخ میدادم. از نزدیک عید به این خوداگاهی رسیدم تا آزمونهای جمع بندی هم تغییر ندادم.
کاظم قلمچی: کار ایشان شخصیسازی است. درواقع او این روش را برای خودش شخصیسازی کرده است. آن وقت اضافی را چطوری صرف کردید؟
همیشه هدفم این بود که آن وقت اضافی را صرف زبان کنم ولی امسال ادبیات کنکور انسانی سخت بود و زمانم را کلا صرف ادبیات کردم.
این یک ربع را چطوری تقسیمبندی کردید؟
من یک سری از سوال ها را ستاره دار کرده بودم و مطمئن بودم می توانم با صرف زمان بیشتری به آنها پاسخ دهم.
به ترتیب سراغ کدام سوال ها رفتید؟
یک سوال از لغت، یک سوال از قرابت و یک سوال از زبان فارسی. از 3 سوال به 2 سوال جواب دادم و آن دو سوال هم درست بود.
بعد از کنکور که بیرون میآمدید راضی بودید؟
خیلی از خودم راضی بودم با اینکه خیلی سخت بود و ادبیاتم 60 درصد شد ولی هر کاری که می شد کرده بودم.
آیا استرس نگرفتید و با خودتان نگفتید لابد بقیه 100 درصد زدهاند و من نتوانستم؟
نه. می دانستم درسی که سخت است برای همه سخت است.
در دروس اختصاصی چند دقیقه زمان اضافه آوردید و استراتژی بازگشت شما چطوری بود؟
یک ربع زمان اضافه آوردم و دلیلش هم این بود که عجله برای تمام کردنش نداشتم یعنی از اسفند به بعد به اطمینان خاطر رسیده بودم که زمان کم نمی آورم. مخصوصا وقتی دوروز یکبار را دادم مطمئنتر شدم چون اکثرا سه ساعته جواب میدادم، تنها مشکلم بی دقتی بود و ترجیح دادم آرام تر پیش بروم تا بی دقتی برایم پیش نیاید.
استراتژی بازگشت من به این صورت بود که تصمیم گرفتم فقط سوال ها را در حین آزمون دادن مشخص کنم که در یک ربع اضافه، سراغ آن ها بروم؛ درس خاصی مدنظرم نبود بلکه سوال های خاص مدنظرم بود.
آیا به ترتیب سراغ درسها رفتید؟
بله در اختصاصیها به ترتیب پیش رفتم و به 2 سوال ریاضی و 1 سوال اقتصاد و 1 سوال فلسفه پاسخ دادم.

....................................................................................
حسن زمانی رتبهی 9 ایثارگران 5%، رشته تجربی از تبریز:
من تقریبا برای دروس عمومی 25 دقیقه و برای اختصاصیها 55 دقیقه وقت اضافی آوردم.
از 25 دقیقهای که در دروس عمومی وقت اضافه آوردم 10 دقیقه برگشتم سراغ عربی و ادبیات و 15 دقیقه هم استراحت کردم که مغزم بازیابی شود برای اختصاصیها.
روشتان را برای استراتژی بازگشت از چه زمانی تثبیت کردید؟
از اواخر اردیبهشت که کتاب زرد را کار می کردم، همانطور که سال به سال جلو میآمدم به تدریج، زمان نقصانی خودم را پیدا کردم، مثلا متوجه شدم در کدام سوالهای ادبیات می مانم. نقاط ضعف من عمومی ها بودند. ادبیات را تا قرابت و عربی را تا درک مطلب معمولا تمام میکردم، عربی را معمولا 17 دقیقه طول میکشید تا درک مطلب را تمام کنم و در این حین به خودم میگفتم عجله نکن زمان به اندازه کافی داریم و دینی را در 8 دقیقه جواب می دادم و 5 دقیقه از دینی را ذخیره می کردم، علاوه بر 15 دقیقهای که داشتم و چون زمان داشتم زبان را هم با آرامش می زدم. زبان را در 10 دقیقه و نهایتا 12 دقیقه جواب می دادم.
سر جلسه کنکور استرس داشتید؟
نه اصلا، البته اوایل من وقت کم میآوردم ولی به حدی تکرار کردم که جا افتاد.
اول که روش سه روز یکبار را شنیدید قانع بودید یا شک داشتید؟
شک داشتم و اولش هم سه روز یکبار جلو نرفتم دو روز یکبار کار میکردم و اواخر هم حتی یک روز یکبار کار میکردم و وقتی دیدم برای من سوالات کم هستند، آزمون های کانون سال های قبل قلمچی را هم از سایت پیدا کردم و آنها را کار کردم.
در دروس اختصاصی چند دقیقه زمان اضافه آوردید و استراتژی بازگشت شما چطوری بود؟
55 دقیقه وقت اضافه آوردم، به ترتیب دفترچه پیش رفتم و معتقدم نباید ترتیب درس ها را عوض کرد اول ریاضی بعد زیست. ریاضی و فیزیک به حل مساله نیاز دارند و منم تمام تلاشم را کرده بودم که در همان 30 دقیقه به سوالهایی که میتوانستم در این دو درس بار اول پاسخ بدهم، برای شیمی انرژیام کم می شد و نمی توانستم در 35 دقیقهی کنکور جواب بدهم چه برسد به 30 دقیقه زمان نقصانی، درنتیجه در 45 دقیقه برنامه ریزی کرده بودم و در همان زمان جواب دادم.
شما میگویید چون شیمی درس آخر است هر کاری می خواستم انجام بدهم در بار اول انجام دادم. درست است؟
بله
در آزمونهای سه روز یکبارم هم معمولا ریاضی و زیست می ماند.
نگران نبودید زیست که ضریبش زیاد است بماند؟
نه میدانستم 30 دقیقه وقت دارم و سوالات مانده هم زیاد نیستند و از طرفی هم معتقد بودم نباید ترتیب دفترچه را عوض کنیم و عوض نمی کردم.

....................................................................................
صدرا بهروزیه رتبهی 6 منطقه 1 رشته تجربی از تبریز:
در عمومیها 15 دقیقه و در اختصاصیها 40 دقیقه زمان اضافه میآوردم.
سرجلسه کنکور آیا استرس داشتید؟
بهتر از همه آزمونهای کانون بود و کمتر از همهی آزمون ها استرس داشتم.
استراتژی بازگشت شما در دروس عمومی چطوری بود؟
5 دقیقه برای ادبیات (معمولا در ادبیات سوالهای قرابت را نمیتوانستم بار اول پاسخ دهم) و 5 دقیقه متن عربی و 5 دقیقهی سوم را برای نزده های احتمالی دینی و زبان صرف میکردم.
در دروس اختصاصی چند دقیقه زمان اضافه آوردید و استراتژی بازگشت شما چطوری بود؟
40 دقیقه زمان اضافه آوردم و اول سراغ زمینشناسی رفتم و در 10 دقیقه، این درس را 10 درصد پاسخ دادم.
استراتژی شما به نظرتان درست بوده؟ دوباره اگر زمان به عقب برگردید سراغ زمینشناسی میروید؟
فکر می کردم بیشتر بتوانم جواب دهم ولی فقط سوالهایی را که مطمئن بودم را جواب دادم. استراتژی من همیشه این بود ولی قبل کنکور بیشتر میتوانستم جواب دهم.
بعدش چه کار کردید؟
به ترتیب دفترچه کار کردم: اول سراغ ریاضی ( دو سه تا نزده داشتم آنها را نگاه کردم یک سری سوال که علامت زده بودم جوابشان را زده بودم ولی شک داشتم را کار کردم)و بعد سراغ زیست رفتم (زیست ما کمی سخت تر بود.).
این تصمیم را از قبل گرفته بودید؟
بله از بعد عید همیشه این کار را می کردم.
کاظم قلمچی: هیچ کدام از برترها مثل هم کار نکردهاند ولی وجه اشتراکهایی دارند از جمله این که همه از قبل فکر کرده اند و می دانند می خواهند چه کار کنند شما باید حتما روش خودتان را پیدا کنید.
اگر میخواهید ادامه دهید که چطوری در درسهای اختصاصی زمان صرف کردید بفرمایید:
بعد از دور اول، تصمیم گرفتم کدام درس ها به زمان بیشتری نیاز دارد مثلا در آن زمان میدانستم در شیمی زمان زیادی نیاز ندارم چون خوب پاسخ داده بودم.
کاظم قلمچی: ما یک سناریو داریم ولی ممکن است همان اتفاق بیفتد یا کمی تغییرش دهیم.
یکبار دیگر بگویید در بازگشت اختصاصیها سراغ کدام درسها رفتید؟
زمین ریاضی زیست فیزیک شیمی. البته، در دور دوم در کنکور، هم فیزیک و هم شیمی زمان کمی از من گرفتند (در شیمی فقط 2 تا نزده داشتم) و 80 درصد وقتم صرف دو درس دیگر شد.

....................................................................................
علیرضا شاطری رتبه 1 کشوری رشته ریاضی:
در عمومی ها چون سرعت من زیاد بالا نبود خیلی جای مانور نداشتم در حد 7و 8 دقیقه زمان ذخیره میکردم که از آن استفاده کنم، این زمان را اغلب برای مرور ادبیات (چون برایم چالشی بود) و دینی صرف میکردم (دینی همیشه برای من چالشی بود.)
سر جلسهی کنکور قرار بود ادبیات را در 18 دقیقه بزنم ولی بیشتر وقت برد و کمی نگران شده بودم ولی جبران کردم دینی کنکور ما سخت بود و من دو تا نزده داشتم، زبان را سریع زدم و برگشتم سر ادبیات.
چند دقیقه زمان اضافه آوردید و صرف چه درسی کردید و چرا؟
کلا 8 دقیقه اضافه آوردم که بیشترش را صرف ادبیات کردم چون ضریب آن بالاتر است بعد سراغ دینی رفتم. چند سوال دینی را هم شانسی جواب دادم که غلط بودند.
در دروس اختصاصی چقدر زمان ذخیره کردید و استراتژی بازگشت شما چطوری بود؟
بعد از دور اول، بیشترین زمانی که داشتم در کنکور بود که 1 ساعت و 6 دقیقه وقت داشتم، کلا 7 سوال نزده داشتم و یک سری سوال شک دار.
4 سوال نزده در ریاضی داشتم، یک سوال در فیزیک و یک سوال در شیمی و اول سراغ ریاضی بعد فیزیک بعد شیمی رفتم و بعد شک دارها را نگاه کردم.
چند تا سوال شک دار داشتید؟
سه چهارتا بود که غلط حل کرده بودم و تصحیح کردم.
بازم وقت اضافه مانده بود؟
بله و مجددا سوالها را نگاه میکردم.
الان در دانشگاه معدل شما چند است و سر امتحانها وقت اضافه می آورید؟
ترم قبل معدلم 19.21 بود، در دانشگاه درس میخوانم ولی کمتر از زمان کنکور.

....................................................................................
مهدی کیانی رتبهی 9 منطقه 2 رشته انسانی از بیرجند دانشجوی مدیریت مالی دانشگاه تهران:
من برای اینکه بتوانم استراتژی بازگشت را به بهترین شکل انجام دهم مقدماتی را از قبل تمرین کرده بودم که به صورت زیر هستند:
از دی ماه قدرت نه گفتن را تقویت کرده بودم و کورنومتر میبردم سر جلسه و اگر میدیدم 45 ثانیه برای هر سوال دارد میگذرد سوال را رد میکردم و ضربدر و منهای آن سوال را علامت میزدم که قبل از این، این مهارت را نداشتم.
کار دیگری که انجام داده بودم این بود که مباحثی را هم که باید کنار می گذاشتم را مشخص کرده بودم که معمولا متن عربی و ریدینگ زبان جزء آن ها بود و یک سری از قرابت ها.
بحث سوم این بود که به یک سری از درس ها سعی کرده بودم مسلط شوم تا زمان کمتری صرف آنها کنم مثلا در دینی سعی میکردم فقط 15 ثانیه برای هر سوال بگذارم و کلا این درس را در 7 و 8 دقیقه پاسخ بدهم و 2 دقیقه جای خطا برای سایر درس ها در نظر بگیرم.
در کنکور هم همینطور شد؟
در کنکور تقریبا 10 و 15 دقیقه را صرف سوالاتی که می خواستم کردم. درسی که در کنکور مشکل داشتم زبان بود (و آن را کلا تقویت نکرده بودم) و چون ادبیات انسانی کنکور ما کمی سختتر بود، زمان بیشتری از ما گرفت و روی ریدینگ زبان هم نتوانستم خیلی خوب مدیریت کنم.
کلا آخر زمان عمومی چقدر زمان اضافه آوردید؟
12 دقیقه وقت اضافه آوردم و اول سراغ متن عربی رفتم و بعد سراغ ریدینگ زبان.
در دروس اختصاصی استراتژی بازگشت شما چطوری بود؟
در درسهای اختصاصی، 20 دقیقه وقت اضافه آوردم و سراغ درسهای محسباتی برگشتم اول ریاضی و بعد اقتصاد و کمی هم زمان صرف فلسفه کردم.

....................................................................................
تصمیم حاضران جلسه:
ضربدر و منفی را اجرا می کردم ولی تصمیم گرفتم بهتر اجرا کنم.
میخواهم حداکثر ظرفیتم را در جلسه آزمون استفاده کنم.
تصمیم گرفتم سوال ساده ای از دست ندهم.
میخواهم این تکنیک ها را تمرین کنم.
به تدریج اراده ی خودم را تقویت کنم.
در زیست و شیمی با وسواس و به سختی از سوالهایی که بلد نبودم دست میکشیدم ولی باید اراده ام را تقویت کنم و از آنها بگذرم.
پدر یکی از دانشآموزان: روی مدیریت رابطه بیشتر کار کنیم.
زمان ذخیره کنم.
پشتیبان ویژه: پشتیبان باید روش درست را شرح دهد و تجربهاش را بگوید ولی روش خودش را تحمیل نکند.
تمرکز و اراده ام را به تدریج بهتر کنم.
در انتخاب و تشخیص سوال مشکل داشتم و میخواهم روی این موضوع کار کنم.
جسارت این را زیاد کنم که از سوالاتی که وقتم را زیاد میگیرند و یا نمیتوانم در دور اول در زمان استاندارد به آنها پاسخ دهم، رد شوم.
تکنیک زمانهای نقصانی را در عمومی ها اجرا نمی کردم و امروز تصمیم گرفتم اجرا کنم.
در عمومی ها وقت اضافه بیاورم و وقتی با سوالی مواجه میشوم که آن را بلد هستم ولی آن لحظه نمی توانم حل کنم، سعی کنم ناراحت نشوم و از آن رد شوم و اگر توانستم بعدا جواب دهم.
هوش هیجانی م را کنترل کنم.
شهامت داشته باشم سوال هایی را در مرحله اول کنار بگذارم.
این تکنیکها را در آزمون های سه روز یکبار اجرا کنم.
در اختصاصی شهامت گذر از سوال ها را نداشتم و میخواهم روی این موضوع کار کنم.
حس صد زدن را در دور اول کمتر کنم .
دو ماه است که دارم اجرا می کنم و اوایل کمی سخت بود ولی ادامه دادم و به تدریج نتیجه گرفتم.
روی سوال های ابتکاری و جدید تمرکز کنم و آن ها را بشناسم.
قدرت نه گفتن را تقویت کنم.
در عمومی ها وقت کم می آورم و می خواهم تمرین کنم با اجرای این روشها وقت داشته باشم.
تصمیم دارم با اجرای این تکنیک، همه سوال ها را یکبار دیده باشم.
من این روشها را قبلا درست انجام نمیدادم و بعد هر درس انجام می دادم ولی از امروز میخواهم روش درستی را که امروز توضیح دادید را چند بار تمرین کنم و اگر به نتیجه رسیدم ادامه دهم.
مادریکی از دانشآموزان: کنار دخترم باشم تا متوجه موضوعاتش بشوم.

کانونیهای حاضر در جلسه نفرات برتر 27 اردیبهشت 98 (دختران)

کانونیهای حاضر در جلسه نفرات برتر 27 اردیبهشت 98 (پسران)
تهیه و تنظیم
ناهید منجمی
