اردی بهشت تا تیر برای دانش آموزان و فارغ التحصیلان
مراحلی که در پیش رو دارید:
در پروژ ه ی هفتم ( اردی بهشت ) درس های نیم سال دوم سال دوازدهم را به پایان می رسانید
و عمومی ها را با دو کتاب زرد عمومی تقویت می کنید
و برای امتحانات نهایی پایان سال آماده می شوید.
چند توصیه برای اردی بهشت :
از مدرسه جدا نشوید
روی درس های نیم سال دوم تمرکز کنید
به عمومی ها بیش از گذشته اهمیت بدهید و کم توجهی های گذشته را جبران کنید
برای امتحان های نهایی هم خودتان را آماده کنید
امتحانات نهایی را به عنوان یک فرصت مهم برای جبران ضعف ها تلقی کنید و مطالب نخوانده را بخوانید و یادگیری های ناقص خود را از درس های امسال تکمیل کنید ..
تصمیم های مهمی که باید برای اردی بهشت بگیرید :
آیا به مدرسه می روید ؟ به طور کامل یا ناقص ( برای دانش آموزان )
آیا تمرکزتان روی درس های نیم سال دوم است یا از برنامه ی راهبردی کانون جدا می شوید و برنامه ی دیگری اجرا می کنید ؟ ( مساله ی مشترک دانش آموزان و فارغ التحصیلان )
آیا در اردی بهشت به درس های عمومی توجه بیشتری خواهید کرد؟ چگونه ؟ منایع تان چیست ؟ دو کتاب زرد عمومی پایه و دوازدهم را تمرین می کنید ؟ ( مساله ی مشترک دانش آموزان و فارغ التحصیلان)
از تاریخ 25 اردی بهشت برنامه ی آزمون های هماهنگ سه روز یک بار آغاز می شود شما تصمیم دارید از چه زمانی آزمون ها ی دوران جمع بندی را شروع کنید ؟ آیا برای امتحاناتی که می دهید ازصفحه ی شخصی خودتان کارنامه هم دریافت خواهید کرد؟ ( موضوع مشترک دانش آموزان و فارغ التحصیلان )
اگر دانش آموز هستید باید این تصمیم ها را هم بگیرید : آیا قبل از شروع امتحانات نهایی هم در منزل آزمون جمع بندی می دهید ؟ آیا در زمان امتحانات هم این آزمون ها را خواهید داد ؟ یا این که تصمیم دارید همه ی آزمون های سه روز یک بار را پس از پایان امتحانات اجرا کنید ؟ ( برای دانش آموزان )
در ایام امتحانات :
در ایام امتحانات درس خواندن برای امتحانات را چگونه با کنکور تلفیق خواهید کرد ؟
آیا در ایام امتحانات تمام یا تعدادی از آزمون های برنامه ی هماهنگ را در منزل آزمون خواهید داد ؟ یا این که در ایام امتحانات فقط تست های همان درسی را که امتحان دارید تمرین می کنید و تست مجموعه ای تمرین نمی کنید ؟ تصمیم خود را مشخص کنید .
دوره ی انتقالی ( موضوع مشترک دانش آموزان و فارغ التحصیلان ) :
معمولا قبل از شروع آزمون های جامع این سوال برای دانش آموزان مطرح می شود که ما هنوز برخی مطالب را نخوانده ایم یا ناقص خوانده ایم . دوره ی انتقالی را برای حل این مشکل در نظر گرفته ایم . دوره ی انتقالی را می توانید از سه روز تا دو هفته در نظر بگیرید .و در این فاصله برای درس ها یا مبحث ها ی نخوانده برنامه ریزی کنید . بسته به نیاز خود سه روز تا حداکثر دو هفته را برای دوره ی انتقالی در نظر بگیرید . اگر دوره ی انتقالی طولانی شود ، دوران جمع بندی و روش سه روز یک بار را نمی توانید به خوبی اجرا کنید.
برای دوره ی انتقالی به این سوال ها پاسخ دهید و سپس چند تصمیم بگیرید :
آیا درس ها و مبحث های نخوانده دارید ؟ مطالعه ی کدامشان برای شما ضروری تر و مهم تر است ؟ آیا می خواهید قبل از شروع دوران جمع بندی ، برای خودتان دوره ی انتقالی در نظر بگیرید و درس ها و مبحث های نخوانده را بخوانید ؟
تصمیم های مربوط به دوره ی انتقالی:
دوره ی انتقالی را از چه زمانی می خواهید شروع کنید ( موضوع مشترک دانش آموزان و فارغ التحصیلان )
دوره ی انتقالی را برای خودتان چند روز در نظر می گیرید ؟ ( موضوع مشترک دانش آموزان و فارغ التحصیلان )
تصمیم های مربوط به دوران جمع بندی و روش سه روز یک بار :( موضوع مشترک دانش آموزان و فارغ التحصیلان )
آیا درباره ی روش سه روز یک بار اطمینان کافی دارید ؟ یا این که در مورد روش بقچه ای ( مطالعه ی یک به یک درس ها )تردید دارید ؟ اگر تردید دارید، تردید خود را چگونه برطرف خواهید کرد ؟ ( توصیه این است که سه بار روش سه روز یک بار را اجرا کنید و عملا تاثیر روش را مشاهده کنید )
روش سه روز یک بار را از چه زمانی آغاز می کنید ؟
آیا روش سه روز یک بار را در منزل یا کتابخانه به صورت شخصی اجرا می کنید یا این که به صورت جمعی در آموزشگاه و مدرسه اجرا خواهید کرد ؟
آیا در روش سه روز یک بار شبیه سازی را به طور کامل انجام می دهید ( از لحاظ نحوه ی نشستن روی صندلی و داشته لباس رسمی مثل جلسه ی آزمون اصلی ،این که آزمون را به طور کامل و در چهار ساعت و پیوسته اجرا کنید )
آیا کارنامه را از سایت کانون و صفحه ی شخصی دریافت خواهید کرد ؟
منابع دوران جمع بندی :
منابع اصلی روش سه روز یک بار دو کتاب زرد برای دانش آموزان ( زرد 10 دوره و زرد 97) و دو کتاب زرد برای فارغ التحصیلان ( زرد 97 و زرد6 سال کنکور ) است. برای دانشآموزان نکته ی مهم این است که منبع آزمونی شان برای دوران جمع بندی منطبق بر نظام جدید باشد . سوال های کنکورهای 96 و قبل از آن اشتراک ها و شباهت های کمتری برای دانش آموزان نظام جدید دارد .بنابراین کتاب زرد 10 کنکور به طور مستقل طراحی شده است . نیمی از سوال ها از کنکورهای سراسری و نیمی دیگر از آزمون های کانون گزینش شده اند
آیا شما در دوران جمع بندی کارنامه ی آزمون ها را از صفحه ی شخصی خود در سایت کانون دریافت خواهید کرد ؟
آیا دو کتاب زرد ویژه ی آزمون های جمع بندی ( روش سه روز یک بار را تهیه کرده اید ؟
برای دو و نیم روز باقی مانده در روش سه روز یک بار چه منابعی را انتخاب کرده اید ؟ (سوال های نشان دارازکتاب ها یی که تمرین کرده اید؟ کتاب خود آموزی و جزوه ی معلم و یادداشت های خودتان در کتاب درسی ؟ جزوه ی هوشمند ؟کارنامه ی اشتباهات ؟)
مهم ترین قسمت در اجرای روش سه روز یک بار این است که در دو ونیم روز باقی مانده همه ی درس ها را مطالعه کنید و برای هر درس مهم ترین و ضروری ترین مطالب و راهکارها را انتخاب کنید . آیا شما تصمیم گرفته اید که در هر نیم روز کدام درس ها را و چگونه مطالعه کنید
در روش سه روز یک بار و دوران جمع بندی زمان کافی برای مطالعه ی کامل همه ی درس ها ندارید اما شما می توانید دو درس را انتخاب کنید و آن دو را به طور کامل مطالعه کنید آیا شما این دو درس را انتخاب کرده اید ؟
تا این جا سوال ها و تصمیم های مهمی را بررسی کردیم که مربوط به دو ماه اردی بهشت و خرداد است ، مطالب مربوط به روش های مدیریت زمان در جلسه ی آزمون و برنامه ی دو هفته ی پایانی را در نوبت بعدی بررسی خواهیم کرد .
برای بررسی سوال هایی در این جا مطرح شده است و هم چنین برای آن که تصمیم های بهتری بگیرید توصیه می کنم ، این موضوعات فراشناختی را با اولیا و دوستان و پشتیبان خود مطرح کنید و درباره ی آن ها گفت وگو کنید تا با تمرکز و تفکر و دقت خودتان و بهر گرفتن از ایده های دیگران بهترین تصمیم ها را برای دو ماه پایانی و دوران جمع بندی بگیرید.
کاظم قلم چی (30 فروردین 98)
