تعداد سؤالات در درس مطالعات اجتماعي آزمون تيزهوشان 98-97 به صورت زير است:
نام بخش | تعداد سؤال |
جغرافيا | 5 |
تاريخ | 5 |
مدني | 5 |
چيدمان سؤالها نيز به اين ترتيب است: جغرافيا، تاريخ و مدني
به طور كلي سطح سؤالات اين آزمون دشواري چنداني نداشته و با رويكرد كاربردي بودن دروس به ويژه در بخش جغرافيا و مدني انطباق داشت. پاسخگويي به سؤالات تنها متكي بر محفوظات نيست و با تسلط بر موضوعات و مفاهيم كتاب درسي ميتوان به همهي سؤالات پاسخ داد.
تمامي بخشهاي جغرافيا در سال نهم در اين آزمون مورد توجه طراحان بوده است.
سؤال 39 از مبحث حركت وضعي زمين كه بخش مهم و تحليلي ميباشد، مطرح شده است. تسلط بر مفهوم مختصات جفرافيايي پيشنياز پاسخگويي به اين سؤال است.
سؤال 40 از بخش سنگكره مطرح شده است و پيچيدگي زيادي ندارد. دانشآموز با كمك تصويري كه از نقشه قارهها در ذهن دارد ميتواند به اين سؤال پاسخ دهد.
سؤال 41 يك سؤال تركيبي از بخش آبكره و زيستبوم ميباشد. اين سؤال به يكي از عوامل مؤثر بر آبوهواي جهان يعني دوري و نزديكي به اقيانوسها و درياها اشاره دارد. براي پاسخگويي به اين سؤال دانشآموز بايد پراكندگي زيستبومها در جهان را با توجه به ويژگيهاي آبوهوايي قارهها بشناسد و آنها را با يكديگر انطباق دهد.
سؤال 42 از بخش ساكنان سياره زمين ميباشد. در اين سؤال بايد با استفاده از نمودار، شاخصهاي توسعهي انساني را با يكديگر مقايسه كرد. مشابه اين نمودار در كتاب درسي موجود است و پاسخگويي به آن تنها به فهم و درك دانشآموز از خواندن نمودار برميگردد.
سؤال 43 مربوط به انواع مهاجرت و پراكندگي جمعيت است.
در بخش تاريخ سؤالات سطح سادهتري داشتند. با دستهبندي مطالب بر اساس سلسلههاي حكومتي و كنار هم قرار دادن اتفاقات مهمي كه در اوضاع اجتماعي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي ايران در هر دوره رخ داده و همچنين روابط سياسي و تجاري ايران با ساير كشورها ميتوان ذهن منظمتري براي پاسخگويي به اين سؤالات داشت.
سؤال 44 مفهوم اقتصاد مقاومتي را در بخش مدني كتاب نهم با اتفاقاتي كه در تاريخ اسلام (سال هشتم) روي داده، تركيب كرده است. سؤال 45 هم از تاريخ سال هشتم ميباشد.
دو سؤال در ارتباط با روابط سياسي ايران با ديگر كشورها و تأثير اوضاع كشورهاي اروپايي بر تاريخ ايران ميباشد. سؤال 48 وسيعتر است و نياز به استنباط دارد. دانشآموز بايد تأثير اوضاع سياسي اروپا را بر چند دورهي تاريخ ايران بررسي كند.
يك سؤال 47 از تاريخ معاصر ايران مطرح شده است.
در بخش مدني هم سطح سؤالات متوسط است.
سؤال 49 از بخش مدني سال هشتم ميباشد و با مطالعه متن كتاب بهراحتي ميتوان به سؤال پاسخ داد.
در بخش مدني سؤال 50 در ارتباط با تصاوير كتاب درسي و پيوند دادن آنها با مطالب و مفاهيم كتاب درسي است. يعني دانشآموز بايد تعريف اين مفاهيم را بداند.
سؤالات 51 تا 53 مربوط به هويت است. اين بخش در ميان مباحث مدني بسيار حائز اهميت ميباشد. در اين سؤالات با استفاده از يك متن لايههاي مختلف فرهنگ و ابعاد هويت فردي و اجتماعي و تأثير آنها بر يكديگر را مورد پرسش قرار ميدهد.
