موثرترین روش برای ساختن رتبه و تراز
بر اساس عملکرد هدف گذاری کنید
جدول هدف گذاری در دوران جمع بندی
* با این جدول در دوران جمع بندی هدف گذاری کنید
* هدف گذاری چند از ۱۰را بر اساس عملکردقبلی خودتان تنظیم می کنید ( ۲۴ دی ، ۸بهمن ، ۷ فروردین ، ۱۸ فروردین ، ۲۲ اردی بهشت)

* جدول هدف گذاری را در صفحه ی شخصی خود ببینید .نتایج پنج آزمون جامع و پیشنهاد ماشینی برای هدف گذاری را در یک نگاه می بینید . این پیشنهاد بر اساس میانگین عملکرد چند از ۱۰ خود شما ارائه می شود .
* وقتی پیشنهاد ماشین برای هدف گذاری را دیدید، پیشنهاد خودتان برای هدف گذاری را مشخص کنید؟
* پیشنهاد را می توانید تصحیح کنید اما واقع بین باشید ؟ چند پیشنهاد ماشین را می پذیرید؟ کدام ها را؟ چند پیشنهاد را تغییر می دهید؟ توصیه می کنیم تعداد تغییرهایتان زیاد نباشد.
* به تعداد آزمون های سه روز یک بار و به تعداد آزمون های جامع کانون (چندین بار )هدف گذاری کنید
* برای هدف گذاری با پدر و مادر و پشتیبان و دوستان خود نیز مشورت کنید .
* اگر در بار اول یا دوم ، خوب هدف گذاری نکردیدو تعداد اشتباه هایتان زیاد بود نگران نباشید با هر بار هدف گذاری ، دقتتان بیشتر می شود
* وقتی چند بار هدف گذاری می کنید روش هدف گذاری را یاد می گیرید و مسلط تر می شوید
اگر به صورت واقع بینانه هدف گذاری چند از ۱۰ را در دوران جمع بندی انجام دهید به چهار نتیجه ی مشخص و بسیار مهم خواهید رسید .
آرامش پیدا می کنید: آرامش و اعتماد به نفستان در دوران جمع بندی و در هفته ی پایانی و در روز کنکور اصلی افزایش خواهد یافت
آینده را می سازید : به جای پیش بینی آینده و رویا پردازی در باره ی آینده ، خودتان آینده تان را خواهید ساخت .
پیشرفت می کنید : اگر هدف گذاریتان واقع بینانه باشد ، پیشرفت قابل ملاحظه ای خواهید کرد ، یک پیشرفت واقعی
ذهنتان منظم می شود: در دوران جمع بندی اگر هدف هایتان برای هر درس مشخص باشد با برنامه ای واضح و شفاف و به طور مسلط مطالعه خواهید کرد و ذهنتان آشفته نخواهد بود
پاسخ به چند سوال متداول
سوال اول : در آزمون های سه روز یک بار( از کتاب زرد اختصاصی) با سوال ها آشنا هستیم و هدف گذاری مان نمی تواند واقعی باشد
پاسخ : این موضوع را خودتان مسلط هستید و در زمان هدف گذاری و هنگام بررسی نتایج به همین موضوع هم فکر می کنید .در هنگام هدف گذاری برای آزمون های آشنا و در هنگام تخمین رتبه هدف گذاری و تخمین رتبه را مقداری تعدیل کنید .
سوال دوم : ممکن است سطح دشواری سوال ها در کنکور اصلی فرق کند
پاسخ : نکته ی اول : اگر به نتایج چند از ۱۰ کنکور طی چند سال گذشته توجه کنید ( نتایج سال های گذشته را درسایت کانون می توانید ببینید) متوجه می شوید حداکثر تفاوت وقتی سوال ها خیلی دشوار یا خیلی ساده می شود فقط یک واحد از ده واحد است .
یک نمونه آمار چند تا از 10 تا برای گروه تجربی را در سه سال گذشته مشاهده کنید.

نکته ی دوم : وقتی در کنکور اصلی دیدید در یک درس تعداد چند از ده تایتان کمتر از حد همیشگی تان است تشخیص می دهید که سوال ها مقداری دشوارتر شده اند .
سوال سوم : من این نتایج را قبول ندارم زیرا هماهنگ نبوده ام وچند از ۱۰ من در آزمون های قبلی با توانایی واقعی من هماهنگ نیست . در دوران جمع بندی می توانم ضعف هایم را جبران کنم و درس ها و مبحث هایی را که نخوانده ام بخوانم .
پاسخ : به تدریج که آزمون های سه روز یک بار را اجرا می کنید توانایی واقعی تان مشخص تر می شود. پس از دو یا سه آزمون سه روز یک بار ، متوجه می شوید که در کدام درس ها می توانید چند تا از ده تایتان را افزایش چشم گیر دهید . حدس و گمان شما درواقعیت نیز مشخص می شود .
سوال چهارم :من می خواهم در دوران جمع بندی پیشرفت زیادی داشته باشم و جهش کنم .
پاسخ : بهترین راه برای پیشرفت و حتی پیشرفت زیاد و جهش این است که خودتان را خوب بشناسید و بر اساس توانایی های واقعی خود هدف گذاری کنید . وقتی چند آزمون متوالی را با روش سه روز یک بار اجرا کردید به تدریج توانایی های واقعی شما آشکارتر خواهد شد . اگر تیم های ورزشی قبل از شرکت در مسابقات اصلی می توانند حداکثر دو یا سه بازی تدارکاتی انجام دهند شما می توانید بیش از ده بازی تدارکاتی داشته باشید و با آزمون های سه روز یک بار و آزمون های جامع کانون جایگاه واقعی خود را قدم به قدم مشخص تر کنید .
سوال پنجم: دانش آموزانی که در ماه های پایانی جهش کرده اند چگونه موفق شدند ؟
بیشتر این دانش آموزان شرایط خاص داشته اند. دانش آموزانی مثل شهرام رحیمی و محمد احمدی که در سال های ۸۶ و ۹۵ توانستند با جهش زیاد به رتبه ی یک کشور برسند توانایی های پنهان ولی واقعی داشتند که در هفته های پایانی آن توانایی ها را محقق کردند . شهرام رحیمی المپیادی بود که به دلیل مطالعه ی المپیادی بخشی از توان خود را قبلابرای مطالعه ی همه جانبه در تمام درس ها و برای کنکورصرف نکرده بود . محمد احمدی دانشجوی سا ل چهارم برق شریف بود که قبلا با برنامه ریزی آگاهانه روی درس های خاص که نیاز بیشتری داشت تمرکز کرده بود برخی دانش آموزان نیز مثل مجید عابدی ثمرین نیز به دلیل جدا شدن سایر رقبا از برنامه ی راهبردی توانستند از آنان پیشی بگیرند . مجید عابدی رتبه ی ۸ کشور را کسب کرد. وقتی برخی دوستان و هم کلاسی های او پس از عید از برنامه ی راهبردی جدا شدند و در آزمون ها شرکت نکردند . ذهن و برنامه ی منظم و متمرکز مجید از برنامه ی آشفته ی دوستان سبقت گرفت و به نتیجه ی درخشان تر رسید .
سوال ششم : بهترین روش هدف گذاری چند از ۱۰ چیست ؟ که هم واقع بینانه باشد و هم این که سبب پیشرفت زیاد شود.
پاسخ : اولا : سعی کنید در هر درس بهترین خودتان باشید و در هر یک از درس ها به طور متعادل بهترین نتیجه ای را که تاکنون کسب کرده اید به دست آورید . یعنی با تمرکز زیاد روی نقاط چالشی یا نوسانی یا ضعف هایتان نقاط قوت خود را کم رنگ نکنید .هدفتان این باشد که در همه ی درس ها بتوانید بهترین نتیجه ی قبلی خود را تکرار کنید . ثانیا : روی درس های زود بازده مثل درس های عمومی تمرکز پیوسته داشته باشید . خودتان می توانید با توجه به شخصیت آموزشی و علایقتان این درس های زودبازده را برای دوران جمع بندی تشخیص دهید .روی یک درس عمومی و یک درس اختصاصی در دوران جمع بندی تمرکز دائمی و پیوسته داشته باشید . بنابراین ممکن است بتوانید در یک یا دو درس زودبازده چند از ۱۰ خود را افزایش بیشتری بدهید .
توصیه ی پایانی : برای کسب بهترین نتیجه روی توانایی های واقعی خودتان متمرکز شوید . توانایی ها ی خودتان را دست کم نگیرید با اتکا به تلاش ها و زحمت هایی که در طی ۱۲ سال گذشته متحمل شده اید و بر اساس دستاوردهایتان در این سال پایانی هدف گذاری کنید . مطمئن باشید وقتی که خود واقعی تان هستید نتیجه ی خیلی بهتری خواهید گرفت . توانایی ها و داشته های خودتان را باور کنید.همواره پیروز خواهید بود
