نقش والدین در موفقیت تحصیلی فرزندان

معمولاً فرزندان نیازهای خود، به‌ویژه نیازهای مرتبط با مسائل درسی را کم‌تر به زبان می‌آورند.

نقش والدین در موفقیت تحصیلی فرزندان

معمولاً فرزندان نیازهاي خود، به‌ويژه نيازهاي مرتبط با مسائل درسي را کم‌تر به زبان مي‌آورند. ارتباط والدین با اولیای مدرسه و آگاهی والدین از وضعیت تحصیلی دانش‌آموز به دانش‌آموزان اطمینان خاصی می‌دهد. ارتباط والدين با اوليای مدرسه باعث شناسايي بهتر نقاط قوت و فرصت‌های بهبود دانش‌آموز می‌شود و بر همين اساس ياري رساندن به او معناي بهتري پيدا مي‌کند. این ارتباط نشان می‌دهد موفقیت دانش‌آموز چه‌قدر برای والدین اهمیت دارد و این موضوع برای دانش‌آموز ایجاد تعهد می‌کند. فرزندان نیز انتظار دارند والدين با ارتقای سطح معلومات و آگاهي‌شان به نيازها، مشکلات و انتظارات آن‌ها پاسخ دهند تا آن‌ها نيز به‌راحتي بتوانند راه درست را بيابند.

عوامل بسياري در برقراري ارتباط مناسب بين فرزندان و والدين، والدين و اوليای مدرسه و به طور کلي هماهنگي و ارتباط بين خانه و مدرسه دخيل هستند که دليل اصلي برقراري اين ارتباط مناسب بين افراد خانواده، خانواده و اوليای مدرسه آموزش و پرورش صحيح فرزند و درنهايت موفقيت تحصيلي اوست. پروفسور جويس استين از دانشگاه جان‌ ها‌پکينز به نکاتی در این زمینه اشاره می‌کند:

1- تربيت فرزند:

والدين بايد با مطالعه، حضور در کلاس‌هاي آموزشي، مشورت با والدين موفق و... به بهترين شيوه‌های آموزش و پرورش کودک مسلط شوند.

حضور در مقاطع مختلف تحصیلی برای دانش‌آموز، با تحولاتي همراه است که بايد با حمايت والدين اين تحولات را بپذیرد و رفتار مناسبی در برخورد با این تحولات داشته باشد؛ بنابراین خانواده باید همپاي تغيير و تحولات با او حرکت کند.

2- گفت‌و گو و برقراري ارتباط:

والدين موظف هستند ارتباطي مناسب بين فرزندشان و مدرسه برقرار کنند که اين هماهنگي و ارتباط بي‌ترديد اثرات مثبتي بر وضعيت رفتاري و تحصيلي فرزند خواهد داشت. آن‌ها باید همواره در جلسه‌هاي مدرسه حضور پيدا کنند و نيازهاي فرزندشان را هنگام حضور در جلسه‌ها با مدير، آموزگار يا مشاور در ميان بگذارند. علاوه بر آن بر اساس يک جدول زماني مشخص و جدا از دعوت مدرسه براي جلسه، به مدرسه‌ی فرزندشان مراجعه کنند و از وضعيت تحصيلي فرزندشان مطلع شوند.

3- متعهد بودن:

تعهد والدين در قبال فرزند، تعهدي است که تنها محدود به صرف هزينه براي او نمي‌شود. اين تعهد بايد با حضور مؤثر و مستمر والدين در عرصه‌هاي مختلف زندگي فرزند به‌ويژه در زندگي اجتماعي و تحصيلي او مشاهده شود؛ ازاین‌رو والدین باید به هر نحو ممکن در فعاليت‌ها و برنامه‌هاي مدرسه‌ی فرزندشان مشارکت کرده و در صورت موافقت اوليای مدرسه در برنامه‌هاي فوق برنامه نیز، حتي اگر در حد هم‌فکري و برنامه‌ريزي باشد، همکاری کنند. آن‌ها باید به تعهد خود به عنوان والدين پايبند باشند و هيچ‌گاه به بهانه‌ی کار و گرفتاري از مسئوليت پدر و مادر بودن شانه خالي نکنند. رفتار متعهد‌انه‌ی والدین، درسي عملي براي فرزند است.

4- تکميل آموزش‌ها در منزل:

والدين بايد بتوانند فرزندشان را در انجام تکاليف مدرسه کمک کنند. حتي اگر خودشان نمي‌توانند باید از افراد ديگر کمک بگيرند. کسب اطلاعات کامل درباره‌ی مباحث درسي، سياست‌گذاري‌هاي آموزگار و اوليای مدرسه در آموزش و پرورش و... گامي مؤثر برای تکميل آموخته‌هاي مدرسه است.

5- تصميم‌گيري

والدين موفق همواره درباره‌ی وضعيت تحصيلي و ديگر مسائل مرتبط با فرزندشان به‌درستي می‌اندیشند و تصميم‌گيري مي‌کنند. اين والدين به والدين پيشگام يا رهبر معروف هستند. اگرچه نبايد تصميم‌گيري والدين جنبه‌ی تحميل و اجبار به خود بگيرد، بايد به ‌عنوان کليدي براي حل مشکلات فرزند مطرح باشد. قاطعيت در تصميم‌گيري نکته‌ی مهمي است که والدين باید به آن توجه کنند.

6- همکاري و مشارکت:

شناسايي نيازها و امکانات آموزشي مدرسه مي‌تواند والدین را براي مشارکت و حضور بيش‌تر ياري دهد. آگاهي از وضعيت مدرسه‌، چه از جهت نيازهاي آموزشي و چه از جهت نيازهاي ديگر چون بهداشت مدرسه، برنامه‌هاي فوق‌برنامه و... براي والدين ضروري است. البته اوليای مدرسه هم بايد از وضعيت اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي تک تک دانش‌آموزان آگاه باشند تا این مشارکت شکل مناسب‌تري به خود بگيرد.

درنهایت دانش‌آموزان براي رشد و موفقيت تحصيلي خود نيازمند مشارکت واقعي والدين و واليای مدرسه هستند که این موضوع در مطالعه‌ی مصاحبه‌هایی که با والدین دانش‌آموزان برتر انجام و منتشر شده است به‌خوبی مشهود و نمایان است.

Menu