سخنان کاظم قلمچی در جلسهی نفرات برتر 21 آبان 1395
موضوع جلسه: جلسات 5نفره و ایستگاههای جبرانی
در جلسهی گذشته به 6 نوع کارنامه پرداختیم که مطالب آن نیز در سایت کانون در دسترس است. امکانات زیادی از جمله همین کارنامهها در اختیار شما قرار میگیرد ولی همه به یک اندازه از آنها استفاده نمیکنند و نتایج متفاوتی کسب میکنند. یکی از مشکلهای دانشآموزان تهران عدم تمرکز، آشفتگی و چندبرنامهای شدن است. سال کنکور با تمام سالهای دیگر تحصیلی دانشآموزان متفاوت است به این دلیل که مطالب درسی 3 برابر شده است (علاوه بر مطالب سال کنکور باید مطالب سالهای دوم و سوم را نیز بخوانید) و نظم و چند برنامهای نشدن در این سال بسیار مهم است. حسن و برتری بسیاری از برترها این است که از تابستان در آزمونها شرکت میکنند، براساس تحقیق گستردهای که در مورد هوش بشری انجام شده است به این نتیجه رسیدهاند که در تابستانها بهرهی هوشی جامعهی بشری کاهش پیدا میکند. شرکت در آزمونها را ادامه دهید و به هیچ بهانهای در آزمونها غیبت نکنید. امسال امکان جدیدی را به سایت کانون افزودهایم که در جلسهی گذشته به آن اشاره شد: این امکان که کسانی که همتراز شما بودند چقدر پیشرفت کردهاند.
تمام دانشآموزان کانون (در تمام مقاطع) از انتهای آبان در جلسات 5 نفره شرکت میکنند. جلسهی5 نفرهی بعدی در بهمن ماه برگزار خواهد شد. دو جلسه از این جلسات در پاییز (اواخر آبان و اوایل آذر) و زمستان (بهمن) برگزار میشود. این جلسات با حضور دانشآموز، پدر و مادر او، پشتیبان و مدیر دانشآموز برگزار میشود. در این جلسات مشابه آزمونها حتما شرکت کنید. این جلسات مصداق "ارهها را تیز کنید است." کار اصلی را در آن جلسه، دانشآموز انجام میدهد و باید پاورپوینتهای خودش را تهیه کند. سپس قبل از شرکت در جلسه، هر دانشآموز حداقل 5 بار باید مطالب را برای پدر و مادرش یا برای خودش در آینه ارائه دهد تا ارائهی او منسجم و طبقهبندی شده باشد.
پاورپوینت ارائهی دانشآموزان برای جلسهی 5 نفره باید شامل موارد زیر باشد:
1- کشف دستاوردها: از ابتدا تا کنون چه دستاوردهای آموزشی داشتهاید؟ مدلی که ما دنبال میکنیم تکیه بر نقاط قوت است چون هر نقطهی قوتی حتما حاصل یک روش خوب است. آنها را کشف کنید.
2- چه کار کردهاید که به این دستاوردها رسیدهاید. واضح و شفاف بیان کنید. سپس مشخص کنید چه کارهایی را ادامه خواهید داد و چه کارهای خاصی را تغییر خواهید داد.
3- هدفگذاری. دو نوع هدفگذاری داریم هدفگذاری کوتاهمدت و بلندمدت. هدفگذاری کوتاه مدت را باید با چند تا از دهتا انجام دهید. هدفی که دور از دسترس است نشانهی نادانی است نه بلندپروازی. در هدفگذاری بلند مدت روی معدل مدرسه و تراز هدفگذاری کنید.
4- برنامهریزی شامل روشی که شما به هدفتان خواهید رسید.
برای جلسات 5 نفره کارنامههای پروژهای و 5 نوع درس را بررسی کنید و با آمادگی در جلسه شرکت کنید.
کارنامهی پروژهای نشان میدهد که شما از ابتدای شرکت در آزمونها پیشرفت کردهاید یا نه؟ برخی پیشرفت کردهاند و برخی خیر همه باید مستقل از پیشرفت کردن یا نکردن در این جلسات شرکت کنند. حتی کسانی هم که رشد نکردهاند نقطهی قوت پایدار دارند.
شما همچنین باید به کارنامهی 5 نوع درس مراجعه کنید و انواع درسهای خودتان بخصوص نقاط قوت خود را مشخص کنید.
کارنامهی 5 نوع درس:
نوع اول: نقاط قوت پایدار
نقاط قوت پایدار مربوط به درسهایی است که شما چند سال است در آنها قوی هستید. پایداربودن به این معنی است که پایهی شما در آن درسها آنقدر خوب است که همیشه در آن درسها نمرهی خوب میگیرید؛ چه در مدرسه و چه در آزمونها. شما چند سال است که دراین درسها رنگ عملکردتان فقط آبی و سبز است.
نوع دوم: نقاط قوت
نقاط قوت مربوط به درسهایی است که امسال در آنها قوی شدهاید و همیشه رنگ عملکرد آبییا سبز دارید؛ یعنی از همترازهای خود یکی دو واحد جلوتر هستید (رنگ آبی) یا اینک هرنگ عملکردتان سبز است و با همترازهایتان نتیجهی مساوی میگیرید. فرق نقطهی قوت پایدار با نقطهی قوت در ادامهدار بودن و پیوسته بودن نقاط قوت شماست.
نوع سوم: درسهایی که نیازبه اندکی تلاش دارند.
اینهادرسهایی هستند که علاوه بر رنگ آبی و سبز گاهی اوقات رنگ زرد هم دارید؛ یعنی درسهاییکه گاهی اوقات از همترازهایتان یک واحد عقبتر هستید. اینها درسهایی هستند کهبا کمی تلاش (و با یک تلنگر!) میتوانید آنها را بهبود بخشید.
نوع چهارم: درسهای نوسانی
اینهادرسهایی هستند که در آنها وضع باثباتی ندارید. گاهی نمرهی خوب میآورید و گاهی نمرهتان خوب نمیشود. گاهی آبی و سبز هستید و گاهی زرد و قرمز. اینها درسهای چالشی شما هستند. باید این درسها را از حالت نوسانی درآورید و در آنها به تعادل و ثبات برسید.
نوع پنجم: درسهایی که نیازبه تلاش جدی دارند.
دراین درسها معمولاً رنگ عملکردتان در کارنامه قرمز است و از همترازهای خود عقب هستید. شاید این درسها را دوست ندارید و شاید هم کمکاری میکنید. به هر حال این درسها نیاز به همت و تلاش زیاد دارند.
بهترین برنامه برای آینده، ادامه دادن برنامهها و روشهای موفق گذشتهی خودتان است. اولین کاری که باید انجام دهید کشف روشهای موفق خودتان است. هر کدام از شما باید روشهای موفق خودتان را کشف کنید. افراد گیج زمانی که زحمت میکشند پیشرفت میکنند ولی جهش نمیکنند چون جهش برای کسانی است که ذهن واضح و شفاف دارند. 5 نوع درس خودتان را مشخص کنید و عواملی را که سبب موفقیت شما در درسهایی که پیشرفت کردید را مشخص کنید و آنها را بنویسید. در جلسات 5 نفره به این موارد فکر میکنید و میتوانید چند روش خودتان را بنویسید. اینکه شما درس بخوانید و پیشرفت کنید و روش موفق داشته باشید ولی نتوانید آن روشها را بیان کنید یا بنویسید مشابه کسی است که میتواند غذا بپزد ولی روش تهیهی آن را نتواند بنویسد. شما باید تلاش کنید دانش ضمنی خودتان را به دانش آشکار تبدیل کنید.
در هنگام کشف روشهایتان دنبال موارد عجیب و غریب نباشید. بیشتر کسانی که تغییر کردهاند چنین جملاتی را به کار میبرند:
خودم تصمیم گرفت که موفق شوم. زیاد درس میخوانم. درس هر روز را همان روز میخوانم. موضوعاتی از این قبیل، موضوعات کم اهمیتی نیستند و افراد مختلف هم روشهای مختلفی دارند. سعی کنید یک دفترچه داشته باشید و در آن روشهای موفقتان را بنویسید.
استانداردهای بینالمللی به کار رفته در کارنامهها:
ترازهای زیر 4000 قرمز و خیلی ضعیف
ترازهای بین 4000 تا 4750 زرد رنگ و ضعیف
ترازهای بین 4750 تا 5500 سبز کمرنگ
ترازهای بین 5500 تا 6250 سبز پررنگ
ترازهای بین 6250 تا 7000 آبی کمرنگ
ترازهای بالای 7000 آبی پررنگ
3 درصد مردم در دنیا تراز بالای 7000 دارند و به افراد با تراز بالای 7000 نابغه میگویند (البته در استانداردهای بینالمللی این عدد با 700 بیان میشود).
نقش پشتیبانها این است که تلاش کنند با دانش آموزان گفتگو کنند تا آنها روشهایشان را برای هر درسی بیان کنند. 70 درصد از زمان شما باید به ارزیابی نگاه به گذشته اختصاص پیدا کند.
در درسهایی که موفق نشده اید چه کار کنید؟
بهترین روشهای خودتان را به درسهای دیگر که در آنها قوی نیستید تعمیم دهید.
از روشهای دیگران (کلکسیون روشهای برترها، پشتیبانهای ویژه در سایت کانون) استفاده کنید.
مدل سهمرحلهای برای درسهایی که موفق نشدهاید:
آیا به اندازهی کافی تلاش کردید؟ یا به اندازهی آرزویتان تلاش کنید یا به اندازهی تلاشتان آرزو کنید. در 90 درصد موارد شما کم زحمت کشیدهاید.
آیا منابع شما مناسب است؟ یکی از دلایل نتیجه نگرفتن برخی از افراد، آشفته کار کردن با منابع است. دقت کنید که شما باید کتابهای آبی و سهسطحی را که منابع اصلی و استاندارد هستند استفاده کنید و خودتان را با انبوه منابع آشفته نکنید. همچنین کسانی که شما را راهنمایی میکنند نباید شما را آشفته کند.
تغییر روشهایی که منجر به پیشرفت شدهاند:
در برخی از موارد شما روشتان را عوض کردهاید و نتیجهی بهتری کسب کردهاید. نمونههایی از این موارد را دانشآموزان در این جلسه بیان کردند:
در شیمی روشم را تغییر دادم و نتیجه گرفتم. به این صورت که متن کتاب را بیشتر خواندم و 200 -300 تست بیشتر کار کردم.
در ادبیات خیلی پیشرفت کردم به این روش که قبلا کتاب را میخواندم الان مبحثی میخوانم و پنجشنبه هم یک بار مطالب را دوره میکنم.
در عربی 6 از 10 بودم الان به 9 از 10 رسیدهام سعی کردم در این درس با تست زدن درس را یاد بگیرم و نتیجه گرفتم.
من در ادبیات مشکل داشتم و مشاور مدرسه به من مبحثی خواندن را پیشنهاد کرد و نتیجه گرفتم.
در زیست با مطالعهی روزنامه وار و بعد تست زدن پیشرفت کردم.
پارسال در زیست 2 از 10 بودم الان به 8 از 10 رسیدهام به این روش که از خودم سوال میپرسم و به خودم توضیح میدهم و اگر نتوانم پاسخ دهم دوباره کتاب را میخوانم.
در فیزیک از 4 به 8 از 10 رسیدم و روی یک منبع تمرکز کردم و هر روز هم تمرین میکنم.
در زیست و شیمی پیشرفت کردم به این صورت که ابتدا جزوه را میخوانم بعد تست میزنم. در تستها هم از سطح ساده به دشوار پیش میروم و گزینهها را هم تحلیل میکنم.
ترتیب خواندن مطالب را تغییر دادم. قبلا خیلی عمیق میخواندم و زمان زیادی صرف میکردم، عمیق خواندن را کنار گذاشتم و در برخی از مباحث اول تست میزنم بعد مطالعه میکنم.
در دینی از 4 به 8 رسیدم و قبلا فقط مطالب را حفظ میکردم و الان نگرشم را تغییر دادم و خودم را جای طراح میگذارم.
مثالها و تمرینهای کتاب درسی را موبه مو کار میکنم.
در زیست هنگام تست زدن کتاب درسی جلویم باز است.
در دینی با حفظ کردن آیهها پیشرفت کردم.
در شیمی از 3 از 10 به 8 از 10 رسیدم روشم این بود که از زمانهای مردهام استفاده کردم.
در زبان با زدن تست زماندار از 4 به 7 -8 از 10 رسیدم.
در این جلسه کوشا جافریان رتبهی 3 کشوری کنکور ریاضی 95 حضور دارد که سال گذشته در همین زمان اسلایدهایش در زمینهی دستاوردها و هدفگذاریهایش را ارائه داد. او در تابستان رتبهی حدود 50 داشت و در نهایت به رتبهی کشوری 3 رسید.
صحبتهای کوشا جافریان در این جلسه در مورد تمرکز او روی روشهای موفقش:
میخواستم ذهن خودم را منسجم کنم و یک دور بررسی کنم که در هر درس چه وضعیتی دارم.
بررسی کردم که در کدام درسها نتیجهی دلخواهم راگرفتهام و دلیل آن چه بوده است و بعد درسهایی را بررسی کردم که از همترازهای خودم پایینتر بودم و سعی کردم در آنها روش هایم را تغییر دهم یا از روشهای دروس دیگرم برای آنها استفاده کنم. پاورپوینتی که ارائه دادم باعث شد ذهنم شفاف شود و در ذهن من نشست که هر درسی را با چه روشی دارم میخوانم و متوجه شدم عوامل موفقیتم تا الان چه بوده.
کاظم قلمچی: بیشتر زمانتان را صرف درسهایی که موفق بودید و کشف روشهای موفق خودتان کردید یا مواردی که موفق نبودید؟
به نظر من آنچه باید روی آن تمرکز شود این است که در کجاها موفق بودهایم. روشی را که موفق بودهایم را میتوانیم به باقی دروس تعمیم دهیم آنچه برایم بیشتر استفاده داشت جایی بود که موفقتر بودم.
سال گذشته پیشرفت کردید؟
بله میانگین ترازم در تابستان 7800 بود و به 8300 و 8400 رسیدم.
کاظم قلمچی: در ترازهای بالا پیشرفت کردن سختتر است.
کارنامهی بازیابی را کانون از عید به بعد به سایت اضافه کرد که خیلی به من در دوران جمعبندی کمک کرد من باید 100 تست میزدم تا مثلا 3 نکته کشف کنم در نتیجه شاید 100 تست زدن منطقی نبود ولی وقتی کارنامهی بازیابی را استفاده میکردم خیلی برایم مفیدتر بود.
من همهی آزمونها را شرکت کرده بودم بعد از مهر و در تابستان هم فقط یک غیبت داشتم در نتیجه کارنامهی من کامل بود و نتایجم کامل بود و این خیلی به من کمک کرد.
کاظم قلمچی: کوشا جافریان روی غیبت نکردن و کامل بودن کارنامهاش تاکید کرد. دقت کنید که اگر غیبت کنید یا تقلب کنید این کارنامهها ناقص میشود و کمتر به شما می توان کمک کرد و اطلاعات کمتری به شما داده میشود.
در این کارنامه، از بین سوالهای درستم سوالهایی را که درصد کمی از دانشآموزان آنها را پاسخ داده بودند را مجددا کار میکردم.
در چه فواصلی دوره میکردید؟
من نمیگویم حرف من درستتر است ولی من با شناختی که از خودم داشتم میدانستم چه مدتی طول میکشد که به مرور نیاز داشته باشم. موقعی که احساس میکردم تسلطم روی یک درس کم شده است و به خوبی قبل نمیتوانم جواب دهم در آن زمانها مرور میکردم و برای مرور نکات کلیدی را مرور میکردم و تست میزدم تا شیوهی تستزنیام را دوباره به دست بیاورم.
آیا توصیهی خاصی بخصوص در این بازهی زمانی دارید که بخواهید برای دانشآموزان بیان کنید؟
به نظرم دانشآموزان تا انتهای امتحانها درسها را خیلی خوب بخوانند و تمرکز را روی مطالب جدید بگذارند و درسهایی را که کمی مشکل داشتند نگران نباشند و در ایستگاههای جبرانی جبران کنند.
بهترین توصیه کوشا جافریان این بود که اگر عقب افتادید برنگردید عقب چون ایستگاه جبرانی وجود دارد.
ایستگاه جبرانی
آزمون بعدی یعنی 5 آذر ایستگاه جبرانی پایه است. همچنین 19 آذر یک ایستگاه جبرانی دارید.
به اندازهی کافی در برنامهی راهبردی ایستگاه جبرانی دارید و از آنها استفاده کنید. برای ایام جمعبندی سه کتاب جمعبندی در اختیار شما قرار خواهد گرفت عمومی و اختصاصی پیش و اختصاصی پایه. در نتیجه هر زمان از برنامه عقب ماندید نگران نباشید چون ایستگاه جبرانی دارید.
برای جلسات 5 نفره آماده شوید و برای پروژهی سوم هدفگذاری کنید و اسلایدهای خودتان را مشابه کوشا جافریان تهیه کنید و آن را در جلسه ارائه کنید.
نکات تعدادی از پشتیبانهای ویژه و دانشآموزان و برداشت آنها از این جلسه:
اگر دانشآموزی خودشناسی داشته باشد میتواند موفق شود.
بهترین برنامه برای آیندهام ادامهی برنامههای موفق خودم تاکنون است.
مسیر آینده روی آجرهای گذشته بنا میشود.
اهمیت فراشناخت در تمام جلسات بیش از پیش درک میشود. اینکه دانشآموزان به خودشان مراجعه کنند و روشهای موفق خودشان را از خودشان کشف کنند.
مادر یکی از دانشآموزان: من عیب فرزندم را نمیبینم.
چند منبعی نباشیم.
وقتی در آزمونهای کانون شرکت میکنیم با برنامهی کانون همراه باشیم.
کاظم قلمچی: به داشتههایتان فکر کنید.
تهیه و تنظیم
ناهید منجمی
