روش‌های مطالعه‌ی مبحث ژنتیک جمعیت-درس زیست‌شناسی

پشتیبان‌های شما روش‌های زیر را برای تسلط بر مبحث ژنتیک جمعیت پیشنهاد داده‌اند.

روش‌های مطالعه‌ی مبحث ژنتیک جمعیت-درس زیست‌شناسی

الميرا خاتم ساز

اين مبحث بسيار داراي نکات ريز و پنهان است و کليد دستيابي به اين نکات حل تست و تمرين بسيار زياد است لذا پيشنهاد من بعد از مطالعه دقيق و خط به خط کتاب درسي ،حل تمرين هايي به صورت تشريحي و بعد از آن حل تست هاي زياد است .اين مبحث کاملا مفهومي است و با حفظ کردن کمکي به افزايش درصد نمي شود.خلاصه نويسي بسيار کمک کننده است.

الهام احدي

توصيه مي شود دانش اموز بعد از مطالعه کامل کتاب درسي و با طرح سوال هاي تشريحي از خود، مسلط شده و با مطالعه شکل هاي کتاب درسي و بررسي جزييات ان مطالعه خود را کامل کند و سبس با تست زدن به تسلط برسد و از تست هاي کنکور هاي سراسري سال هاي گذشته شروع کند و با تهيه ليستي از نکات ،کار خود را تا مرور بعدي به اتمام برساند.

الهام رودي

مطالعه جامع و دقيق کتاب درسي و توجه دقيق به شکل ها و نمودارها ( در اين بخش در مبحث دگرگوني جمعيت ها توسط انتخاب طبيعي اهميت بسيار بالايي دارد) و سپس مطالعه تستي در زمان معين و سپس بررسي نکات تستي پيشنهاد مي شود.

امير قرباندوست

براي مطالعه اين فصل توصيه مي‌شود ابتدا مفاهيم پايه اي را از کتاب ياد گرفته و سپس با استفاده از کتب کمک آموزشي به تثبيت و تسلط مبحث دست پيدا کنند.

اميره شريعتمدار

اين فصل شامل حدود 218 سوال است که  در فاصله دو هفته تا آزمون 8 دي در مدت 10 روز  اگر روزي 22 سوال حل شود تمام سوالات فصل مطالعه مي‌شود ودر روزهاي باقي مانده به مرور و بررسي سوالات نشانه دار شده مي‌پردازد .براي ياد گيري بهتر وکامل تر فصل ، بهترين کار مرور و وخلاصه نويسي کامل فصل‌هاي مربوطه از زيست سال سوم دبيرستان مي باشد  و حتما در بازه‌هاي مرور  خلاصه نويسي ها را با توجه به فرار بودن مطالب  باز خواني شود.

پانيذ رسولي

فصل ژنتيک جمعيت کتاب زيست پيش همگامان 4 بخش دارد. پس از مطالعه بخش اول در کتاب درسي ، 50 تست از 150 تست بخش اول را حل کنيد. سوالاتي را که اشتباه پاسخ داديد را يادداشت کنيد. روز بعد مرور کوتاهي از کتاب درسي داشته باشيد و 50 تست ديگر را حل کنيد. هر بخش را با اين شيوه تمام کنيد. پس از اتمام همه تست ها سعي کنيد بدون مرور از روي کتاب تست هايي که اشتباه پاسخ داديد را دوباره حل کنيد.

پروين اورک

دانش آموز ابتدا کتاب درسي را خوب مطالعه کرده و بعد از آن خلاصه نويسي هاي ابتدايي هر مبحث کتاب آبي کانون را خواند و سپس تست ها را کا ر مي کند

پژمان تاج ميري

بهترين روش ،عمقي خواندن کتاب مربوطه مي باشد. تست ها را با دقت حل نموده و نکات مهم و کاربردي آنها را در کتاب خودآموز يادداشت کنند. بهتر است ابتدا تست هاي ادوار گذشته را حل نموده و در صورت داشتن وقت تست هاي تاليفي را نيز مي توانند حل کنند. حتما بعد از زدن تست ها به پاسخ هاي تسريحي مراجعه کرده و مطالب آن‌را بخوانند تا ماندگاري اين مطالب در ذهن آنها بيش‌تر باشد.

حميد رمن

براي مطالعه مبحث ژنتيک جمعيت:
پيشنهاد مي شود دانش آموز اول نکات مربوط به مبحث زنتيک پايه را خوب مطالعه نمايد سپس وارد مطالعه در قسمت ژنتيک جمعيت شود

راهله عليرضاپور

نحوه مطالعه درس دانش اموز متن کتاب درسي را در ابتداي کار به صورت روزنامه وار مطالعه کند تا با کليات موضوع و مبحث اشنا شود .و بعد مطالعه جزئي تر و با دقت بيشتر به نکات مطرح شده به صورت پارگراف به پارگراف صورت گيرد در ادامه پس از اتمام قسمت تعيين شده از روي کتاب درسي قسمت برگزيده نکات مهم درسي از کتاب ابي را مطالعه و به صورت رندم تست هاي هربخش را براي درک بهتر و تسلط به مفاهيم بر اساس تحليل گزينه ها را انجام دهند. دانش اموز بايد دقت داشته باشدسوالاتي که در پاسخگويي به انها دچار مشکل مي شود و يا چندان اشنا نيست را حتما به متن کتاب درسي مراجعه کند سپس در چند بازه تست گذاري جدا به تسلط کافي رسيده و مرور مطلب را کامل کند

رقيه سليماني

بهتر است دانش آموز موقعي که با مسئله اي در مورد مبحث ژن و يا بيماريهاي مربوط به آن ژن کار مي کند تنها به نام بيماري اکتفا نکند بلکه بايد سعي کند تمام موارد و مباحث مربوط به آن بيماري را کاملا ريشه اي و عميق و نکته اي فرا گيرد تا در حل مسئله ها و ترکيبي کردن مطالب تسلط زيادي داشته باشد و شکل ها و نمودارهاي لازم براي تماميه مباحث را کشيده و ارتباط هاي لازم بين آنها را برقرار کند.

زهرا اخباري

در اين فصل درس زيست شناسي چون مطالب به صورت مقايسه اي هست بهتر است دانش آموز ابتدا مطالب مفهومي را خلاصه نويسي کرده و سپس با مقايسه اين خلاصه ها مطالب را به ذهن بسپارد. که با اين روش زنجيره طلايي جهت يادگيري مستمر در ذهن دانش آموز شکل ميگيرد

زهرا اسدي

در ابتدا بايد متن کتاب باتوجه به اشکال خوانده شودو بعد عوامل بيماري ها با توجه به غالب و مغلوب بودن و اتوزوم يا وابسته به X بودن دسته بندي شوندو با توجه به آنها و تعاريف کتاب تست هاي آموزشي زده شود وبا توجه به نکات موجود در تست خلاصه نويسي شود. سرآخر دانش آموز مي تواندبا آزمون هاي هر فصل خود را ارزيابي کند.

سارا بماني ليرکشاسي

براي اين مبحث بهتر است ابتدا متن کتاب درسي به دقت مطالعه شود و سپس همه نکات آموزشي ابتداي هر مجموعه تست خوانده شود، سپس به پاسخ دادن همه تست ها پرداخت. و در پايان پاسخ هاي تشريحي نيز به طور کامل بررسي شود.ابتدا به تست هاي سراسري پاسخ بدهند و بعد براي تمرين بيشتر به حل بقيه تست ها بپردازند.

سارا سردشتي

در اين فصل کتاب درخت دانش بطو کامل رسم شده که  به نظم ذهني دانش آموز کمک ميکند
-گزيده نکات آموزشي که مهمترين مطالب را ياد آوري ميکند
-تعداد زياد ومناسب سوالات فصل که شامل سوالات کنکورهاي سالهاي گذشته و سوالات کانون ميباشد وهمچنين سوالات مهمي مانند سوالات مربوط به شکل کتاب ويا سوالاتي که فعل اخر انها منفي ميباشد آورده شده
 - پاسخ نامه کاملا تشريحي در انتهاي کتاب

سارا نعمتي

ابتدا مبحث گوناگوني و تحول را از کتاب درسي خوانده و پس از تسلط بر کتاب درسي درسنامه کتاب ابي را مطالعه کرئه و نکات ان را يادداشت کرده سپس به تست زني  پرداخته و با ارزيابي کامل و ذقيق و مرور نکات موجود در پاسخنامه به تسلط کافي دست يابد.

ساناز جعفري

پيشنهاد مي شود ابتدا کتاب درسي به خوبي خوانده شده و سپس تستهاي اين فصل از کتاب آبي زده شود با اين تفاوت که دانش اموز نکته هاي کليدي از هر سوال را پس از زدن سوالات در آورده و در يک برگه جداگانه بنويسد و در اخر همه نکات را دوباره مرور نمايد

ساناز صفي ياري

اول نکته هاي مربوط به دروس را مطالعه کنند وبعد آنها را يادداشت کرده که با تمرين سوالات داوطلب از ميزان وسطح آموخته ها خود آگاهي بر موضوع درسي تسلط مي يابد وشروع به جواب دادن پرسش هاي چهار گزينه اي مي کند بايد به طور کامل سوال را تا آخر کلمه بخوانند وقبل از نگاه کردن به گزينه ها جواب آن را بدانند وبعد گزينه ها را نگاه کنند با ذکردلايل گزينه ها را حذف و جواب درست را انتخاب کنند.

سحر حاجي پورگلي

مفاهيم مرتبط با تعادل هاردي واينبرگ و عوامل برهم زننده ي آن از جمله جهش ها والگوهاي ژنتيکي که به تکرار در کل فصل و تست هاي کنکور ديده مي شود

سحرناز حقي

مطالعه صحيح و دقيق کتاب درسي و خلاصه نويسي کامل از مبحث. مراجعه به کتاب زيست شناسي سال سوم و سال دوم براي مرور و يادگيري کامل مباحث مرتبط. حل کردن تمرين تشريحي از کتاب هاي دوسالانه ويا جزوه و نمونه سوالات معلم حل کردن تست ها بصورت زماندار چک کردن جواب سوالات و برطرف کردن اشتباهات احتمالي

سعيده شيرافکن

1) در صورت کلاس رفتن و يا بعد از درس دادن دبير مربوطه در مدرسه مطالب کتاب کامل مطالعه شود و با توجه به گسترده بودن مطلب خلاصه برداري و نکته برداري شود و در حاشيه کتاب مطالب بسيار ضروري و فرار يادداشت برداري شود ( از سياه شدن بيش از حد کتاب جلو گيري شود تا مانع بد فهمي و بد خواني شويم ) . از کتاب زيست تصويري در حين مطالعه استفاده شود. 2) در مرحله بعد از کتب يا تمرين هايي که در مرحله تثبيت مطلب طبقه بندي شده اند ، استفاده شود ( مثل کتب دوسالانه و کار ) 3) استفاده از کتاب هاي مرحله تسلط مانند کتب تست هاي طبقه بندي شده کنکور ( ابي ) 4) از درخت دانش کتاب ابي در مرحله جمع بندي استفاده شود و همچنين از خلاصه برداري هاي خودتان 5) از کتاب زيست تصويري در تمام اين مراحل استفاده شود

سمانه آخوندي

ابتدا کتاب درسي يک دور و روزنامه وار مطالعه کنيد. سپس به يافتن مطالب و جملات کليدي کتاب در دور دوم و سوم بپردازيد و کتاب زيست تصويري را تهيه کرده و لايه هاي مختلف هر شکل در اين مبحث را بشکافيد. در مرحله بعدي، قبل از تست زدن به مرور نکات از درخت دانش و درسنامه ابتداي کتاب آبي بپردازيد. سپس تست هاي تيپ کتاب آبي را حل کرده و در نهايت به سراغ پاسخگويي به تست هاي ديگر برويد (پيشنهاد مي کنم که از همين دوران، به مديريت زمان خود در جلسه آزمون توجه کنيد و در صورتي زمان زيادي را براي پاسخگويي به تست ها صرف مي کنيد، هفته اي چند ثانيه از آن زمان براي هر تست کم کنيد تا نهايتا به مدت مطلوب پاسخگويي برسيد). در نهايت به پاسخ تشريحي هر تست مراجعه کنيد و در صورتي که تستي را اشتباه پاسخ داده يا پاسخ نداده ايد، در يک کلاسور ارزيابي که قبلا براي نوشتن نکات مرتبط با تست ها در نظر گرفته ايد، بنويسيد که از هر کدام از آن پاسخ هاي اشتباه چه نکته اي را آموخته ايد (پيشنهاد مي کنم که رکورد ميزان پاسخ درست را در ابتداي آن مبحث از کلاسور ارزيابي بنويسيد: مثلا بگوييد که از 30 تست مربوط به مبحث گوناگوني و تغيير رمزهاي زندگي، 25 تست را درست پاسخ دادم، اين رکورد را براي مقايسه با رکوردهاي بعدي از تست هاي کتاب در اين مبحث استفاده کنيد).

سميه بهمن پور

توجه به اشکال کتاب و استفاده از نکات نوشته شده راجع به جزييات اشکال کتاب، به دانش آموز جزيي نگري را آموخته، شماره اشکال همان شماره اشکال کتاب است که باعث توجه ويژه دانش آموز به تمام جزييات کتاب درسي به عنوان اولين منبع مطالعاتي مي شود. باتوجه به اينکه مبحث زيست شناسي بسيار گسترده بوده و دانش آموزان تنها با خواندن کتاب درسي قادر به کسب درصد دلخواه خود نمي گردند، توجه ويژه به تک تک اشکال آورده شده در اين کتاب را به دانش آموزان پيشنهاد کرده و توصيه ميکنم دانش آموزان به تحليل اشکال آورده شده پرداخته تا تسلط خود را در هر يک از مباحث زيست بالا ببرند.در کنکور سوالاتي آورده مي شوند که تنها از شکل کتاب قابل استنباط هستند که در متن کتاب درسي هيچ اشاره اي به آنها نشده است. از آنجا که بسياري از مباحث زيست شناسي به هم مرتبط بوده و بهتر است بطور ترکيبي خوانده شوند نکات ترکيبي اين کتاب، بسيار مفيد و قابل تامل مي باشند

سميه طيبي خرمي

براي  فهميدن هر چه بهتر فصل زنتيک جمعيت کتاب خود آموز زنتيک پيشنهاد مي شود وبه دانش آموز توصيه مي شود که مبحث احتمال از کتاب رياضي خود راکامل فراگرفته ومسلط شود همچنين سوالات مربوط به اين مبحث رااز کتاب دوسالانه زيست چهارم تجربي حل نمايد

سيد محمد حسين مير عربشاهي

نظر من در مورد خواندن اين فصل بدين گونه است که دانش آموز ابتدا نطالب کتاب درسي را به دقت خوانده ، حفظ کرده و مورد تجزيه و تحليل قرار بدهد. جزوه ي معلم را مرور کرده و 48 ساعت يعد شروع به تست زدن از کتاب همگامان زيست شناسي کند.بعد از زدن سوالات ، تک تک سوالات را مورد ارزيابي قرار داده و پاسخنامه زا کامل مطالعه نمايد.

سيددانيال طاهر هريکندئي

تسلط کامل بر ژنتيک سال سوم
اکتفا نکردن به کتاب درسي
مطالعه عميق درسنامه ها
زدن تست ها به صورت زمج و فرد براي حفظ برنامه ريزي و زدن ترکيبي همه تستها

سيدعلي عظيمي

زيست شناسي درسي است که بايد به صورت نکته اي خوانده شود و چون خواندن اين درس با خواندن ديگر دروس تفاوت شاياني دارد پس بهتر است که سبک خاصي براي خواندن ان را بچه ها پيش روي گيرند تا بتوانند موفق باشند . اين روش مي تواند خواندن درس زيست شناسي و نکته برداري ان باشد  سپس با خواندن درس نامه ي بسيار خوبي که اين بخش دارد مي تواند دانسته هاي خود را کامل کنند و پس از ان با زدن تست هاي بسيار خوب اين مبحث کاملا بر اين مبحث را فهميد و به تست هاي ان جواب صحيح داد.

سيما محمدي

مطالعه ي کتاب درسي و بررسي مفهومي کليه ي شکل ها با استفاده از کتاب زيست تصويري قلم چي و همينطور مطالعه ي نمودار ها و تست زني آموزشي و تفهيمي

شهروز معين

اول مطالعه دقيق مباحث موجود در کتاب درسي و سپس مطالعه ي درس نامه هاي موجود در اين کتاب و تست زني به صورت مبحثي و سپس در انتها دوباره مرور کردن مباحثي که در اثر يادگيري ناقص به سوالات آن پاسخ اشتباه داده اند

صونا قدرت ديزجي

داوطلب براي استفاده بهينه ازين کتاب بايستي ابتدا مطالب کتاب درسي را بطور کامل وعميق مطالعه کند سپس با گذشت يک روز و براي تسلط بيشتر ميتواندتستهاي اي مبحث راکه حدودا103 تا ميباشد را در 3روز و هر روز 36 تست را حل کند ونکات کليدي آنهارادر دفترچه يادداشت خود بنويسد تا در هنگام مرور اين مبحث اين نکات راهم مرور کند.

عادل محمودنيا خطير

ابتدا چکيده مطالب را کاملا مطالعه کرده وبرمحتوايش بطور کامل تسلط پيدا کنند سپس به ترتيبي که تست هاآورده شده پاسخ دهندو جوابهارا در بخش پاسخنامه کنترل کنند .و نهايتا در دفعات بعدي مطالعه تست ها را دوباره مرور کنند .

عاطفه پورسليماني

در ابتدا مطالعه ي کامل کتاب درسي و خواندن خط به خط کتاب و توجه ي ويژه به شکل هاي کتاب درسي  و مسايل مربوط به ژنتيک جمعيت و به منظور تسلط بيشتر بر شکل هاي اين مبحث دانش آموز ميتواند از کتاب آبي قلم چي هم کمک بگيرد و با خواندن کتاب آبي زيست طبق فرمت تعريف شده در کتاب به تسلط کافي در اين مبحث برسد مسايل ژنتيک اين فصل بسيار مهم هستند که دانش آموز با تمرين و تکرار زياد ميتواند خبره شود.

عاطفه قزل سوفلو

دانش اموزان ابتدا کتاب درسي و جزوه دبير را خوب مطالعه کنند سپس با کارکردن تست از کتاب ابي زيست شناسي به تسلط کامل در اين درس برسند

غزاله عابدي

پيشنهاد مي کنم دانش آموزان در 4 مرحله اين مباحث را مطالعه کنند ابتدا در روز اول کتاب درسي را بطور کامل بخوانند، در روز بعد خلاصه درسها را بخوانند. روز سوم تستها را در زمان استاندارد حل کنند و تستهاي اشکالدار خود را مشخص کرده و پاسخ تشريحي آنها را بررسي کنند و در روز آخر يک مرور اجمالي بر خلاصه درسها و نکات نوشته شده از حل تستها داشته باشند.

فائزه راستي قمصري

بخش تعادل درجمعيت ازفصل5زيست چهرم تجربي به ارائه ي مفاهيم ژنتيک ونظريات هاردي-واينبرگ والبته انتخاب طبيعي دراين زمينه پرداخته است.هنگام مطالعه ي عميق اين متون همزمان خلاصه نويسي رابه صورت مقايسه اي بين اين مفاهيم نظريات والبته الگوهاي تغييرات ژني پرداخت.حل تمرينهاي مرتبط با مفاهيم رياضي که درعلم ژنتيک کاربرددارند.ازجمله ضروريات يادگيري کامل ودقيق اين فصل بسياربااهميت درزيست است.

فاطمه دبيريان

باتوجه به اينکه مبحث ژنتيک در زبست شناسي بسيار گسترده بوده ودانش آموزان تنها باخواندن کتاب درسي قادر به کسب درصد دلخواه خود نميگردد توجه ويژه به تک تک اشکال آورده شده اين کتاب رابه دانش آموزان پيشنهاد کرده وتوصيه ميکنم دانش آموزان به تحليل اشکال آورده شده پرداخته تاتسلط خود را در هر يک از مباحث زيست بالا ببرند در کنکور سوالاتي آورده مي شوند که تنها از شکل کتاب قابل استنباط هستند که د متن کتاب درسي هيچ اشاره اي به آنها نشده است مخصوصا در مبحث ژنتيک که تفهيم آنها براي دانش آموزان کمي مشکل است.

فريبا قنبري

ابتدا خلاصه کلي مبحث داخل کتاب آبي خوانده شود سپس حل کردن چند تست وپي بردن به فرم سوالات وبعد شروع به مطالعه کتاب درسي خود وحل کردن سوالات تشريحي وچون درس زيست خيلي مهم است بايد مفهومي کار شود

فهيمه سبزي

1-مطالعه کامل کتاب درسي و جزوه ي دبير 2-تست زني تصادفي از کتاب تا بفهميم تسلط در کدام مباحث بيشتر و کدام کمتر است3-مرور پاسخنامه ي تشريحي تست هايي که اشتباه زده ايم4-خواندن درسنامه که حاوي گزيده نکات مهمي است5-زدن تمام تست ها6-وارد کردن نکات مهم و اشتباهات در کتاب خودآموز

کوثر شريفي

سوالاتي که از  اين فصل مطرح مي شوند نياز به هوش و ذکاوت بيشتري دارد که اين کار صرفا با تمرين آرام از سوالات ساده تر به سوالات دشوارتر امکان پذير است تا دانش آموز بتواند خلاقيتهاي ذهني و رياضي را در حل مسائل به کار ببرد.دانش آموز بعد از مطالعه عميق و مفهومي کتاب درسي و درک و تفهيم کامل آن به خصوص در زمينه  شارش ژن و آميزش غير تصادفي، درون آميزي و  تاثيري که روي فراواني آلل ها و اندازه جمعيت دارند و يادگيري روش حل سوالات ژنتيک جمعيت و خلاصه برداري به زبان ساده براي تثبيت مطالب به سراغ تمرينات تشريحي رفته و بعد از تمرين خودآزمايي هاي کتاب درسي و حل تمرين از کتاب سوالات پرتکرار براي تسلط بر مباحث به سراغ سوالات کنکور سراسري از اين کتاب رفته و بعد از رفع اشکال دقيق و کامل و نشان دار کردن تستها و يادداشت نکات مهم تستها در صورت وقت اضافه به سراغ ديگر سوالات برود. و چون سوالات از ساده به دشوار طبقه بندي شده است توصيه ميشود حتما انها را به ترتيب حل کند و برموضوع به تدريج تسلط يابد.

گوهر گلريزخاتمي

با توجه به حفظي بودن مطالب اين درس يادداشت برداري و استفاده از درخت دانش در يادگيري مطالب کمک شاياني مي نمايد. بعد از تفهيم مطالب توضيح دادن آنها و جدا کردن هر يک از نظريه ها با دليل و استدلال کمک کننده است. حل تست بعد از گذشت چند ساعت از مطالعه توصيه مي شود

مرضيه دهقان خليلي

بهترين روش مطالعه اين است که دانش آموز ابتدا کتاب درسي را به خوبي بخواند و نکات مهم و کليدي را به صورت جداگانه يادداشت برداري کند. پس از ادراک کامل کتاب درسي و مرور دوباره آن دانش آموز مي بايد نکات کتاب آبي زيست شناسي پيش دانشگاهي را مطالعه کند و پس از اينکه تثبيت مطالب در ذهن دانش آموز به خوبي انجام گرفت ابتدا به سراغ تست هاي تاليفي و سپس تست هاي کنکورهاي سال هاي گذشته رود تا تسلط کامل روي مطالب مبحث پيدا کند.

مژگان اسدي

داراي نکات ريز وپنهان است وکليد دستيلبي به اين نکات حل تست وتمرين بسيار زياد است بعد از مطالعه دقيق خط به خط اين مبحث را خلاصه کرده وبه صورت مبحثي تست زده ودر صورت فصل کامل تست تسلطي را کامل بزنند.

مژگان قائمي

مطالعه دقيق و خط به خط کتاب 2- توجه به اشکال و قيود ذکر شده در جمله ها 3-خلاصه نويسي مطالب مهم و فراموش شدني 4 -در صورت ضعف زياد در اين فصل استفاده از دوسالانه هم پيشنهاد ميشود چون باعث ميشود دانش اموز مجبور به ياد اوري جملات شود 5- استفاده از کتاب ابي کانون و زدن تست هاي کليدي 6- مطالعه مجدد کتاب ومرور اشکالات
يکي از معروف ترين روش هاي مطالعه و يادگيري روش پس ختام است. اين روش همچنين به منظور افزايش توانايي دانش آموزان و دانشجويان براي مطالعه و به خاطر سپردن مطالب ارائه شده در يک کتاب درسي ابداع شده است. روش پس ختام از شش مرحله تشکيل شده است: 1- پيش خواني 2- سوال کردن 3 - خواندن 4- تفکر 5- از حفظ کردن 6- مرور کردن نتايج پژوهش هانشان داده اند که اين روش هم در افزايش پيشرفت تحصيلي و هم در بالا بردن کيفيت يادگيري دانش آموزان موثر بوده است. زيرا روش پس ختام بر سه اصل مهم سازمان دهي، بسط معنايي و تمرين بازيابي استوار است و موفقيت آن توجه به همين اصول نظري است

مسعود جهانگيري

زيست شناسي درسي است که بايد به صورت نکته اي خوانده شود و چون خواندن اين درس با خواندن ديگر دروس تفاوت شاياني دارد پس بهتر است که سبک خاصي براي خواندن ان را بچه ها پيش روي گيرند تا بتوانند موفق باشند . اين روش مي تواند خواندن درس زيست شناسي و نکته برداري ان باشد  سپس با خواندن درس نامه ي بسيار خوبي که اين بخش دارد مي تواند دانسته هاي خود را کامل کنند و پس از ان با زدن تست هاي بسيار خوب اين مبحث کاملا بر اين مبحث را فهميد و به تست هاي ان جواب صحيح داد

مصطفي مومني

ابتدا متن کتاب را دانش آموزان بخوانند چون سوالات عمدتا از کتاب درسي مي آيد + جزوه دبير (و همچنين دانش آموز ميتواند از کتاب هاي سبز کانون قلم چي براي يادگيري و درک مطلب درسي در مرحله ادراک استفاده کند) +مهمترين مرحله تست زدن است که دانش آموزان بايد تا حدي تست بزنند  که هيچ کدام از سوالات آن فصل برايشان نا آشنا نباشد.

منيژه سعيدي کمال

دانش آموزان بايد هر شب حداقل ده سوال از مبحث ژنتيک جمعيت حل کنند و نکته هاي سوال هاي نکته دار و مهم را دقيقا يادداشت کنند،تا قبل از آزمون و در زمان دوره آن نکات را مرور کنند.علاوه بر اين بايد توجه ويژه اي به مسائل  ژن خودناسازگار شبدر داشته باشند.اين فصل شکل هاي مهمي دارد و حتما بايد در هنگام مطالعه تمام شکل ها را با جزئيات دقيق به خاطر بسپارند.

مهسا رفعتي

درک مطالب در کنار حفظ کردن تعاريف، يادداشت برداري، مرور خلاصه ها، استفاده از اشکال در مطالعه، حل تست

ميترا قلعه کوب


براي مطالعه  اين مبحث:
ابتدا کتاب درسي به طور کامل مطالعه شود و تمرينهاي کتاب و جزوه دبير حتما کار شود،در مرحله بعدي از کتاب ابي کانون به طور کامل و نکته اي درسنامه ها را مطالعه کنيد سپس به سراغ تستهاي کتاب ابي رفته و ابتدا به صورت ضريب دار مثلا ضريب 3 يا 4 تستها را حل کنيد ،پيشنهاد ميکنم حتما پاسخ نامه کامل تستها را مطالعه کنيد حتي تستهايي که درست حل کرديد و نکاتي که از پاسخ نامه بدست مي اييد را مي توانيد در کتاب خوداموزي خود يادداشت کنيد.
بعد از طي کردن اين مرحله ميتوانيد از کتاب زيست شناسي تصويري براي تسلط روي اشکال کتاب درسي و رابطه انها با متن درس و درک درست نکات ترکيبي شکلها ي اين فصل با فصلهاي ديگر کتاب زيست شناسي استفاده کنيد و در پايان حتمأ 10 سوال را از خودتان ازمون بگيريد.

ميلاد هدايتي

بايد ابتدا خلاصه درس را بخواند و بعد از فهم کامل مطلب شروع به زدن تست کند و تيپهاي مختلف سوالات را براي کنکور اماده شوند.

نيلوفر محمدي

1- مطالعه دقيق و خط به خط کتاب 2- توجه به اشکال و قيود ذکر شده در جمله ها 3-خلاصه نويسي مطالب مهم و فراموش شدني 4 -در صورت ضعف زياد در اين فصل استفاده از دوسالانه هم پيشنهاد ميشود چون باعث ميشود دانش اموز مجبور به ياد اوري جملات شود 5- استفاده از کتاب ابي کانون و زدن تست هاي کليدي 6- مطالعه مجدد کتاب ومرور اشکالات

هانيه زارعي

ابتدا شکل ها را از کتاب درسي خوانده و سپس با خواندن اين کتاب نکته هاي خود را با ان  مقايسه کرده وبه اهميت کتاب پي ميبرند

هدي جمع دار

براي مطالعه  اين مبحث:
ابتدا کتاب درسي به طور کامل مطالعه شود و تمرينهاي کتاب و جزوه دبير حتما کار شود،در مرحله بعدي از کتاب ابي کانون به طور کامل و نکته اي درسنامه ها را مطالعه کنيد سپس به سراغ تستهاي کتاب ابي رفته و ابتدا به صورت ضريب دار مثلا ضريب 3 يا 4 تستها را حل کنيد ،پيشنهاد ميکنم حتما پاسخ نامه کامل تستها را مطالعه کنيد حتي تستهايي که درست حل کرديد و نکاتي که از پاسخ نامه بدست مي اييد را مي توانيد در کتاب خوداموزي خود يادداشت کنيد.
بعد از طي کردن اين مرحله ميتوانيد از کتاب زيست شناسي تصويري براي تسلط روي اشکال کتاب درسي و رابطه انها با متن درس و درک درست نکات ترکيبي شکلها ي اين فصل با فصلهاي ديگر کتاب زيست شناسي استفاده کنيد و در پايان حتمأ 10 سوال را از خودتان ازمون بگيريد.

 

Menu