موضوع جلسه: مدیریت منابع در دوران جمعبندی
امکان تغییر رتبه امکانپذیر است. هم به سمت بهتر شدن و هم بدتر شدن.
عوامل موفقیت عبارتند از:
1-محیط
مهمترین آیتم در محیط پدر و مادر هستند.
همانطور که قبلا بیان کردم، با گفتگوی اولیا با دانشآموزان، واژگان، مفاهیم و استدلال دانشآموز گسترش پیدا میکند. در محیط آیتم بعدی، دوستان هستند. اینکه دانشآموزان زحمت بیشتری بکشند نتیجهی بهتری میگیرند. در نمایشگاه کتاب به سه دسته تبریک میگفتم. گروه اول کسانی که با پدرشان آمده بودند و دوم به کسانی که با پدر و مادرشان آمده بودند و گروه سوم به کسانی که با دوستانشان آمده بودند تبریک میگفتم و به نقش دوستان تاکید میکردم.
2- زحمت و تلاش، امید و انگیزهی درونی
بدون تردید کسی که بیشتر زحمت بکشد نتیجهی بهتری میگیرد. به قصد رکورد زدن درس نخوانید بلکه وقتی به حد مطلوبی از کمیت میرسید به کیفیت توجه داشته باشید. در دوران جمعبندی با بازیابی شروع کنید و با این کار از کمترین زمان بیشترین نتیجه را میگیرید.
امید و انگیزه را هم نباید از دیگران بگیرید. امیدو انگیزه باید درونی باشد.
3- فراشناخت
اینکه دانشآموز بداند چگونه باید درس بخواند. فراشناخت و قدرت تفکر یعنی اینکه دانشآموز بداند چگونه به نتیجهی مطلوب برسد.
4- مدیریت منابع
از جمله مهمترین نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که از برنامهی راهبردی آزمونهای پایانی جدا نشوید. همچنین غایب نشوید.

دانش آموزان حاضر در جلسه برترهای 31 اردیبهشت 95

دانش آموزان حاضر در جلسه برترهای 31 اردیبهشت 95
ارائه زهرا السادات غیاثی درباره ویژگی های کتاب زرد اختصاصی:





کاظم قلمچی: از شما خواسته بودم روزانه 10 الی 15 دقیقه صرف تمرین تستشناسی کنید.که امروز علاوه بر آن به مبحثشناسی اشاره میکنم.
تمرین تستخوانی در منزل
به این صورت که به عنوان بازی، روزانه حداقل به مدت 10 دقیقه به سوالها نگاه کنید و بدون اینکه سوالات را حل کنید علامت ضربدر (سوالاتی است که بلدند و در زمان قانونی قادر به پاسخگویی هستند) و منها (سوالاتی که اصلا بلد نیستند یا سوالی که بلد نیستند ولی ابتکاری و جرقهای هستند (کوششی نیستند) و ممکن است با یک جرقه در ذهنشان، بتوانند به آن پاسخ دهند.) و مثبت (سوالاتی است که بلد هستند و در زمان قانونی میتوانند پاسخ دهند.) بگذارید. این مدیریت تفکر است. ولی مردم بیش از آن آنکه نسبت به این موضعات آگاهی نداشته باشند، تنبل هستند و این مدیریت اراده است که سریع از سوالات علامت منها رد شوند. حتما با سوالات سخت مواجه خواهید شد پس از این تکنیکها بهره ببرید و در زمان ذخیرهشدهی خودتان به سوالات ضربدر برگردید. غیر از تستشناسی مبحثشناسی را داریم.
تمرین مبحثشناسی:
سوالها را نگاه کنید و مشخص کنید به کدام مباحث مربوط هستند خصوصا در سوالهای ترکیبی برای خودتان مشخص کنید که هر سوال ترکیبی به کدام مباحث ارتباط دارد.
قدم سختتر تشخیص فرمولهای حل مساله است.
در این تمرین، نیاز به حل سوال نیست بلکه مبحثشناسی را تمرین کنید و فقط مباحث را مشخص کنید.
هر چقدر زودتر بتوانید تشخیص دهید، زودتر و بهتر میتوانید جواب را پیدا کنید.
برای زمانهای کمبازده خودتان در دوران جمعبندی، استراتژی و برنامه مشخص کنید.
کاظم قلمچی: شما باید یک استراتژی برای مدیریت زمانهای مرده و یا هدررفته داشته باشید. برای خودتان برای این زمانها استراتژی تعیین کنید و برنامهی خودتان را بیان کنید. راحتترین راه این است که از فلشکارتهایی که خودتان تهیه میکنید یا فلشکارتهای آمادهی کانون یا 7 کنکورها استفاده کنید.
برای دورهی پایانی یک برنامهی مشخص داشته باشید.
منابع شخصی شما در دوران جمعبندی
بهترین منبع کتاب خودآموزی خودتان است که در طول سال برای خودتان تهیه کردهاید. باید از این منبع در دوران جمعبندی استفاده کنید.
چالش یادداشتهای شخصی این است که دائم نوشتهاید ولی آنها را نخوانده اید.
به جای اینکه به فکر افزودن یادداشت بر نوشتههای قبلی خودتان باشید یادداشتهای قبلی و خلاصه برداریها و کتاب خودآموزی خودتان و سوالهای نشاندار خودتان را مرور کنید.
تهیه و تنظیم
ناهید منجمی
