سعید رسولی، دانشجوی پزشکی دانشگاه ایران، رتبهی 12 تجربی منطقهی 3 سال 92 از پیرانشهر
حضور در سه آزمون پایانی کانون و نتایج آن چه دستاوردهای علمی، آموزشی، روانی یا مدیریتی و مهارتی یا تکنیکی برای شما داشته است؟
نتیجهی آزمون جامع اول من از میانگین ترازم پایینتر آمدم و چند ساعت بعد از آزمون شوکه بودم و دیدگاهم نسبت به آزمون و کنکور عوض شد. من قبل از جمعبندی فقط به رتبه فکر میکردم اما بعد از این آزمون، با خودم گفتم 3 سال دبیرستان و سال پیشدانشگاهی تلاش زیادی کردهام و به احتمال زیاد میتوانم در یک رشتهی خوب در حد و اندازهی تلاشم قبول شوم؛ پس لزومی ندارد به خودم استرس وارد کنم. دیدگاهم هم عوض شد و تصمیم گرفتم از آزمون بعدی لذت ببرم. آزمون اول رتبهام 140 و آزمون دوم رتبهام زیر 100 شد. در کنکور هم رتبهی 88 شدم. چهار ساعتی که سر جلسهی کنکور بودم بهترین لحظات عمرم بود. سؤالات زیست کنکور سخت بود ولی من به هم نریختم و به سراغ فیزیک و شیمی رفتم و با اینکه 60 دقیقه برای فیزیک و شیمی زمان داشتم با خیال راحت 1 دقیقه دست از آزمون کشیدم و آب و خرما خوردم و با خودم گفتم من این موضوع را قبلاً تجربه کردهام، بنابراین دوباره میتوانم مدیریت کنم. توانستم فیزیک را 87 درصد و زیست را 80 درصد بزنم.
در اجرای روش جمعبندی سه روز یکبار چهقدر از خلاقیتهای فردی و توانایی شخصیتان کمک گرفتید؟
در دوران جمعبندی، اصول یکسان است؛ اینکه یک آزمون را 3 روز یکبار میدهیم مشترک است ولی برای افزایش کیفیت یکسری کارها را از قبل انجام میدهیم تا به مشکل نخوریم؛ مثلاً برای دین و زندگی فرصت نداریم که آن را طی یک آزمون با فاصلهی یکهفتهای بخوانیم، درنتیجه اگر روزی یک درس کار کنیم بهتر است. من هم این روش را اجرا کردم و به دیگران هم توصیه میکنم. یکسری کارها را هم از شروع دوران پیشدانشگاهی برای دوران جمعبندی انجام داده بودم، از جمله خلاصهنویسیها. مثلاً با خلاصهنویسی فیزیک که تهیه کرده بودم در عرض 3 یا 4 ساعت کل فیزیک دبیرستان را مرور و جمعبندی کردم. برای زمینشناسی هم خلاصهنویسی داشتم. تکنیک زمانهای نقصانی را بارها اجرا کرده بودم و این تکنیک در من نهادینه شده بود. به نظرم خیلی سخت است که دانشآموزان فقط تکنیکها را در آزمونها اجرا کنند؛ چون دانشآموز حین آزمون دادن نگران نتیجه است و سخت است که به تکنیکها توجه کامل داشته باشد. بهترین کار این است که این روش را بارها در منزل تمرین کند.
