کتابهای سهسطحی بسیار چالشی و مفید هستند
نام و نام خانوادگی: امیر علی جعفری
پایه: ششم
استان و شهر: آذربایجان غربی – میاندوآب
میانگین تراز: 5500
عضویت در کانون: ۱ سال
شغل مادر: خانهدار
شغل پدر: آزاد
مصاحبهگر: الهام یافته
شما به توصیه چه کسی در آزمون ثبتنام کردید؟ دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
به توصیه معلم مدرسهام در آزمونها شرکت کردم. مهمترین دستاورد من از شرکت در این آزمونها، پیشرفت درسی و شناخت بهتر تواناییهایم بوده است. این اتفاق هم در نمرات مدرسه و هم در مهارت تستزنی من تأثیرگذار بود؛ بهطوریکه هماکنون نمراتم در مدرسه بسیار خوب و تقریباً بدون غلط است.
آیا مطابق برنامه راهبردی درس میخوانید؟ چگونه برنامهریزی میکنید؟
بله، با برنامه راهبردی کانون پیش میروم. به صورت روزانه برنامه ریزی می کنم. معمولاً ساعت ۱ به منزل میرسم و از ساعت ۳ مطالعه را شروع میکنم. هر روز حدود ۱ ساعت به ریاضی و ۱.۵ ساعت به درس هوش اختصاص میدهم.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
عمدتاً از کارنامه اصلی استفاده میکنم، زیرا وضعیت کلی و رتبهام را بهوضوح نشان میدهد.
کدام درسها نقطه قوت شما هستند؟ روش مطالعه این درسها چه بوده است؟
ریاضی، علوم، مطالعات و هدیههای آسمان نقاط قوت من هستند. برای علوم، مطالعات و هدیهها، مطالب را بهطور عمیق حفظ میکنم و در ذهنم ثبت میکنم. برای ریاضی نیز از منابع سایت کانون استفاده کرده و تمرین میکنم. تکرار و تمرین زیاد، به ویژه در دروس حفظی، باعث تقویت من شده است.
آیا در طول این سالها درسی بوده که با تغییر روش مطالعه، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟
در پایه سوم در درس ریاضی ضعیف بودم. اما در پایه چهارم، معلمم تأکید کرد که فرمولها را حفظ کنم. من این کار را انجام دادم و نتیجه گرفتم. پیش از آن، فقط جواب سوالات را حفظ میکردم، اما از دو سال پیش، حفظ فرمولها را شروع کردم و در آزمونهای مدرسه تقریباً بدون غلط شدم.
روزی چند ساعت درس میخوانید؟ چند درصد از زمان خود را به تستزنی اختصاص میدهید؟
در مجموع، همراه با ساعت مطالعه در خانه و مدرسه، روزانه حدود ۵ ساعت درس میخوانم. تقریباً ۴۰ درصد از این زمان را به تستزنی اختصاص میدهم و برای هر درس، هر روز از کتاب مجموعه دروس کانون تست میزنم.
روش شما برای تحلیل آزمون چیست؟
پس از دریافت کارنامه، ابتدا پاسخنامه را بررسی میکنم. سپس سوالاتی را که اشتباه پاسخ دادهام یا پاسخ ندادهام، مجدداً حل میکنم تا علت اشتباهم را بفهمم.
برنامه شما برای دوره امتحانات و کسب نمره بالا چیست؟
در کلاس با دقت به توضیحات معلم گوش میدهم و پس از بازگشت به منزل، مطالب را مرور میکنم تا یادگیریام کامل شود.
برای آزمون تیزهوشان از چه زمانی شروع به مطالعه کردید؟
از ابتدای تابستان بهصورت غیرجدی شروع کردم، اما از مهرماه به صورت جدی مطالعه برای تیزهوشان را آغاز کردهام.
از چه منابعی برای تقویت هوش استفاده کردید؟ نحوه مطالعه این منابع چگونه بود؟
از کتابهای استعداد تحلیلی و هوش تحصیلی و همچنین کتابهای سهسطحی فارسی و علوم استفاده میکنم. کتابهای سهسطحی بسیار چالشی و مفید هستند.
کدام قسمت کتاب برای شما جالبتر بود و بیشتر به شما کمک کرد؟
بخش درسنامهها برایم جالب است، زیرا با خواندن آنها، راهحلها و مفاهیم را به خوبی یاد میگیرم.
روش استفاده شما از پاسخنامه کتابها چیست؟ چگونه کتابها را مطالعه میکنید؟
پس از حل چند تست، پاسخنامه را بررسی میکنم و برای سوالات غلط، پاسخهای تشریحی را با دقت میخوانم. روش کلی مطالعه من به این صورت است که ابتدا درسنامه را میخوانم، سپس تست میزنم.
هرکدام از منابع را فقط یک بار مطالعه میکنید یا چندین بار؟
منابع را چندین بار مرور میکنم و هر بار نکات جدیدی یاد میگیرم.
راهکار و توصیه شما برای دانشآموزان دیگر چیست؟
به همه دانشآموزان پیشنهاد میکنم ابتدا برنامه راهبردی را دقیق بررسی کنند و سپس با مطالعه درسنامهها شروع کنند. این کار به پیشرفت و بهبود تراز آنها کمک زیادی خواهد کرد.

