نام و نام خانوادگی: پارسا پالیزدار
پایه تحصیلی: دهم
رشته: ریاضی
شهر و استان: هشتگرد – البرز
میانگین تراز: ۶۰۰۰
سالهای حضور در کانون: یک سال
مصاحبهگر:محسن ارمنده ای
۱. مهمترین ویژگی دانشآموزان تراز برتر از نگاه خودت چیست؟
بهنظر من مهمترین ویژگی دانشآموزان تراز برتر توانایی مدیریت زمان است. کسانی موفق میشوند که بتوانند میان مطالعه، آزمون، استراحت و فعالیتهای روزمره تعادل برقرار کنند. این مهارت باعث میشود تلاشها نتیجه بدهد و مطالعه بهصورت مؤثر پیش برود.
۲. در مسیر رشد ترازت، از برنامهی راهبردی قلمچی چگونه استفاده کردی؟
برنامهی راهبردی برای من نقش یک نقشهی مسیر را دارد. طبق این برنامه برای هر دو هفته، مطالعهها، مرورها و حلتمرینهایم را تنظیم میکنم. این ساختار کمک میکند از مباحث عقب نمانم و بدانم چه زمانی باید روی کدام موضوع تمرکز کنم.
۳. دفتر برنامهریزی چه نقشی در نظم و پیشرفت تحصیلیات داشته است؟
دفتر برنامهریزی برای من بسیار تأثیرگذار بوده است. با ثبت ساعت مطالعه، مباحث خوانده شده و پیگیری روند پیشرفتم، توانستم نظم بیشتری به روزهایم بدهم. این کار باعث شد نقاط ضعف و قوتم را بهتر بشناسم و برای اصلاح آنها برنامهریزی دقیقتری داشته باشم.
۴. برای دو هفتهی بین آزمونها چگونه برنامهریزی میکنی تا با برنامهی راهبردی همسو باشد؟
برای این بازهها برنامهی دقیق روزانه مینویسم. روزهایی را به آموزش عمیق مباحث اختصاص میدهم و روزهایی را به دوره، حل تست و رفع اشکال. سعی میکنم کاملاً همسو با برنامهی راهبردی پیش بروم تا حجم مباحث سنگین نشود و بهموقع تسلط پیدا کنم.
۵. بیشترین رشد ترازت در چه بازهای از سال اتفاق افتاد و دلیلش چه بود؟
بیشترین رشد تراز من در اواسط نیمسال اول اتفاق افتاد. دلیل اصلی آن این بود که بعد از شناخت سبک آزمونها و تحلیل عملکرد خودم، مطالعهام هدفمندتر شد. در این دوره توانستم سبک تستزنیام را اصلاح کنم و با تمرینهای بیشتر سرعت عمل و دقت خود را بالا ببرم.
6. چگونه از تحلیل آزمونهای کانون برای برطرفکردن نقاط ضعف استفاده میکنی؟
تحلیل آزمونها برایم بسیار ساختارمند و مثبت است. ابتدا سوالات غلط و نزده را بررسی میکنم و سپس علت اشتباهات را یادداشت میکنم. این کار کمک میکند بفهمم مشکل از بیدقتی، کمبود زمان یا ضعف در یادگیری است. بر اساس این تحلیلها برای هفتههای بعد برنامهی مخصوص رفع نقاط ضعف مینویسم.
7. وقتی نتیجهی آزمون کمتر از انتظارت میشود، چه واکنشی نشان میدهی؟
به جای ناامیدی، برنامهریزی دقیقتر و تلاش بیشتر را انتخاب میکنم. نتیجهی کمتر از انتظار برای من نشانهای است که جایی از مسیر را باید اصلاح کنم، نه اینکه از ادامه راه بترسم.
8. چقدر به رقابت با خودت در مقایسه با رقابت با دیگران اهمیت میدهی؟
رقابت اصلی من با خودم است. همیشه تلاش میکنم از نسخهی دیروز خودم بهتر باشم. مقایسه با خود باعث میشود انگیزهی پایدار داشته باشم و پیشرفت واقعیتری تجربه کنم.
9. انگیزهی اصلیات برای حفظ تراز بالا چیست؟
انگیزهی من پیشرفت تحصیلی و رسیدن به رتبه و شرایطی است که بتوانم در آینده، رشته و دانشگاه مورد علاقهام را انتخاب کنم. احساس رشد و بهتر شدن، خودش بزرگترین انگیزه است.
۱0. نقش خانواده یا مشاور کانون در پیشرفتت چگونه بوده است؟
خانواده با حمایت و ایجاد آرامش در خانه نقش مهمی در تمرکز و پیشرفت من داشتهاند. وجود یک محیط امن باعث میشود بدون نگرانی روی درسهایم تمرکز کنم.
۱1. برای درسهایی که نقطهضعف بودند، از چه روش یا منبعی استفاده کردی؟
برای جبران ضعفها، تستهای متنوع و فراوان حل میکنم تا روی موضوعات مختلف مسلط شوم. این روش کمک میکند با تیپهای متعددی از سوالات آشنا شوم و مهارتم در تستزنی افزایش یابد.
۱2. زمانی که انگیزهات پایین میآید، چگونه خودت را دوباره احیا میکنی؟
با ورزش، استراحت و تفریح کوتاه دوباره انرژی میگیرم. فاصلهی کوتاه از درس، ذهنم را تازه میکند و باعث میشود با روحیهی بهتر به مطالعه برگردم.
۱3. آزمونهای کانون چه چیزی به تو یاد دادند که در جای دیگر تجربه نکردی؟
آزمونهای کانون به من یاد دادند چطور مدیریت زمان داشته باشم و در شرایط مشابه آزمونهای حضوری قرار بگیرم. این تجربهی واقعی باعث شده در جلسهی آزمون عملکرد بهتری داشته باشم.
