نام و نام خانوادگی: امیرمحمد ملکی
استان: زنجان – شهرستان ایجرود
تعداد کل آزمونهای حاضر: ۱۱
سالهای حضور در کانون: ۲ سال
پایه تحصیلی: دوازدهم تجربی
میانگین تراز: ۶۵۷۸
تحصیلات و شغل پدر: معلم
تحصیلات و شغل مادر: خانهدار
مصاحبهکننده: بهزاد حاجیلوئی
1.شما چگونه با کانون قلمچی آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجهای کسب کردند؟
من از طریق یکی از معلمان دبیرستانمان با کانون آشنا شدم. چند نفر از دوستانم هم عضو کانون بودند و پیشرفت تراز آنها برایم انگیزه شد. یکی از بستگان نزدیکم هم قبلاً در کانون شرکت میکرد و رتبه خوبی در کنکور تجربی کسب کرده بود. همین موضوع باعث شد من هم مطمئن شوم که برنامههای کانون قابل اعتماد است.
2.دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
مهمترین دستاورد من نظم در مطالعه، شناخت دقیق نقاط ضعف، کنترل زمان، و افزایش تسلط در تستزنی بود. بهویژه تحلیل آزمونها کمک کرد که بهجای حجم بالا خواندن، هدفمند مطالعه کنم.
3.دلیل پیوستگی شما با آزمونهای کانون چه بود؟
بهخاطر برنامه راهبردی، ثبات آزمونها و امکان مقایسه عملکردم با دانشآموزان سطح کشور. هر آزمون برای من تبدیل به یک checkpoint میشد و احساس میکردم از مسیر خارج نمیشوم.
4.پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی بود؟
پدرم همیشه بهعنوان یک معلم در کنارم بود و مسیر مطالعهام را مدیریت میکرد. مادرم هم از نظر روحی خیلی کمکم میکرد.
5.آیا در آزمون هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت میکردید؟ دلیل آن چیست؟
بله. آزمونهای هدفگذاری کمک میکردند تسلط واقعی خودم را محک بزنم و ببینم آیا به حدی رسیدهام که بتوانم از پس سطح کنکور برآیم یا نه. آزمون مشابه پارسال هم بهترین شبیهساز کنکور بود.
5.مطابق برنامه راهبردی درس میخواندید؟ چگونه برنامهریزی میکردید؟
بله تا حد زیادی مطابق برنامه راهبردی پیش میرفتم. ابتدا بودجهبندی آزمون را چک میکردم، سپس درسهای مهمتر را اولویت میدادم و در پایان هفته، زمان مشخصی برای مرور و رفع اشکال میگذاشتم.
6.کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه بود؟
زیست، شیمی و ریاضی برایم قویتر بودند. در زیست ابتدا کتاب را دقیق میخواندم، سپس تستهای ترکیبی زیاد میزدم. در ریاضی تمرین تشریحی حل میکردم و بعد با تستهای تیپدار سطح خودم را بالا میبردم. در آزمونها معمولاً نمرات بالا و پایدار میگرفتم.
7.در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟
بله. فیزیک. با تغییر روش از خواندن فرمولها به حل مسئله و تحلیل تستها، کمکم به یک درس پایدار تبدیل شد.
8.روزی چند ساعت درس میخواندید؟ چند درصد زمان را به تستزنی اختصاص میدادید؟
بهطور میانگین بین ۶ تا ۸ ساعت در روز. حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد زمانم تستزنی بود، مخصوصاً در نیمسال دوم.
9.دفتر برنامهریزی داشتید؟ استفاده از آن چه کمکی کرد؟
بله و بسیار تأثیرگذار بود. کمکم کرد روی کارهای روزانه تمرکز کنم و مسیر پیشرفت را ببینم. از نظر غیردرسی هم باعث شد نظم بیشتری در زندگی داشته باشم.
10دلیل شرکت در آزمونهای تابستان چه بود؟
برای اینکه زودتر از بقیه استارت بزنم و بخش زیادی از مباحث پایه را جمع کنم. تابستان برای من سکوی پرتاب بود.
11.فکر میکنید مهمترین ویژگی شخصیتی شما که باعث موفقیتتان شده چیست؟
پشتکار، آرامش در شرایط سخت، و اینکه هیچوقت مطالعهام را رها نکردم حتی اگر نتیجه دلخواهم را نمیگرفتم.
12.در برنامهریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص میدادید؟
بله. معمولاً آخر هفتهها یک الی دو ساعت پیادهروی میکردم یا فیلم کوتاه میدیدم تا ذهنم ریکاوری شود.
13.قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب میخواندند؟ و الان مطالعه غیردرسی دارید؟
بله. بیشتر کتابهای داستان کودکان و قصههای عامیانه. الان گاهی کتابهای روانشناسی رشد و موفقیت فردی میخوانم.
14.تحلیل آزمون را چه روزی انجام میدادید؟
همان روز جمعه. اگر به تعویق میافتاد، دقت تحلیل کم میشد.
15.روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
ابتدا دفترچه را از ابتدای هر درس بررسی میکردم، تستهای غلط و نزده را علامت میزدم و علت هر خطا را مینوشتم. سپس مباحث مشکلدار را دوباره مطالعه میکردم و هفته بعد تست تکمیلی میزدم.
16.تکنیکها و روشهای مدیریت زمان را تمرین میکردید؟
بله. تکنیک ضربدر و منفی، زمانهای نقصانی و زمان مرده را تمرین کرده بودم و در آزمونها اجرا میکردم.
17.توصیهای برای دانشآموزان دارید؟
ثبات در مطالعه، تحلیل آزمونها و رعایت برنامه راهبردی سه عامل اصلی پیشرفت است. اگر چند آزمون نتیجه خوبی نگرفتید، ناامید نشوید.
18.دستاورد یا مهارت غیردرسی هم دارید؟
بله. در کنار درس، به موسیقی و ورزش هم علاقه دارم و هفتهای چند بار ورزش میکنم.
19.از کدامیک از معلمان خودتان میخواهید تشکر کنید؟
از معلم زیستشناسیمان، چون با روش تدریس عالیشان باعث شدند علاقه بیشتری به این درس پیدا کنم. همچنین از دبیر ریاضی که همیشه مشوقم بودند.
20.برنامه شما برای دوران امتحانات چیست؟
مرور مباحث با خلاصهنویسی، حل نمونهسؤالهای سالهای قبلی و مدیریت زمان مطالعه. اصلاً درس جدید نمیخوانم و فقط تثبیت میکنم.
21.نقاط قوت برنامه راهبردی از نظر شما چیست؟
ثبات، نظم، پیشخوانی مناسب و تکرار هدفمند مباحث.
22.از کتابهای پرتکرار چه زمانی استفاده میکردید؟
بعد از تسلط اولیه روی درس برای جمعبندی و مرور.
23.از کتابهای آبی چه زمانی استفاده میکردید؟
در فاز یادگیری و تثبیت، مخصوصاً برای درسهای ریاضی و فیزیک.
24.کدام بخش مجله آزمون برای شما جالب بود؟
تحلیلهای آموزشی و درسنامههای کوتاه آخر مجله.
25.از نقش اولیای خود بگویید.
پدر و مادرم همیشه بزرگترین حامی من بودند. پدرم از نظر علمی و مادرم از نظر روحی همراه من بودند و همین ترکیب، مسیرم را هموار میکرد.
