- نام و نام خانوادگی: محمد رضا آسه طاطاری
- پایه: دوازدهم انسانی
- نام شهر و استان: رامیان، گلستان
- سالهای حضور در کانون: دو سال(یازدهم، دوازدهم)
- تعدادشرکت در آزمون: 25آزمون
- میانگین تراز: 5900
- شغل و تحصیلات پدر: کشاورز، دیپلم
- شغل و تحصیلات مادر: خانهدار، پنجم دبستان
- نام مصاحبهگر: پویا تیماره
چه عواملی شما را به شرکت در آزمونهای ترغیب کرد؟
پس از تحقیق در مورد مؤسسات مختلف، به این نتیجه رسیدم که آزمونهای به دلیل نوع و سطح سوالات و همچنین ابزارها و ویژگیهای تحلیلی مفیدی که در اختیار دانشآموزان قرار میدهد، بهترین گزینه برای من است.
هدف شما از شرکت در آزمونهای چیست؟
هدف من این بود که برای کنکور آماده شوم و سطح درسی خودم را بسنجید و ارتقاء دهم. به همین دلیل احساس میکردم شرکت در آزمون، خیلی میتواند به پیشرفت من کمک کند و مرا به هدفم برساند.
ویژگی که شما را نسبت به سایر دانشآموزان متمایز کرده و باعث شده به یک دانشآموز سختکوش و منظم تبدیل شوید، چیست؟
مهمترین عامل موفقیت من، استمرار است. چون اگر یک روز حوصله درس را نداشته باشم و یا خسته باشم، سعی میکنم سه الی چهار ساعت درس بخوانم و خودم را از درس دور نکنم. همین استمرار به رشد من کمک کرد و باعث شد من رفتهرفته وضعیت خوبی پیدا کنم و پیشرفت حاصل شود.
روش تحلیل آزمون شما چگونه است؟
من یک دفتر اشتباهات دارم که همیشه هنگام تحلیل آزمون، اشتباهات، تلههای تستی و نکتههای مهم آزمون را در آن یادداشت میکنم و در هفته چندین مرتبه آن نکات را مرور میکنم. همین باعث میشود از اشتباهات خودم درس بگیرم و در آزمونهای بعد مرتکب اشتباهات تکراری نشوم.
با توجه به جعبه ابزاری که کانون برای تحلیل آزمون در اختیار دانشآموزان قرار داده است، شما برای تحلیل آزمون از کدام یک از ابزارها استفاده میکنید؟
از ابزارهایی که کانون در اختیار من قرار داده است، مثل ویدیوهای تحلیل و کارنامه اشتباهات، خیلی به من کمک میکنند و باعث میشوند تحلیل عمیقتر و مفیدتری داشته باشم.
اکثر دانشآموزان در مسیر تحصیلی خود، با چالشهای مختلفی روبهرو میشوند که باعث افت تراز آنها میشود. روش شما برای مقابله با این چالشها چیست؟
بله، برای خود من هم این مسئله پیش میآید و بیشتر زمانی با این چالشها روبهرو میشوم که امتحانات مدرسه فشرده میشود یا اینکه از لحاظ روحی تحت فشار قرار میگیرم. در این لحظه باید به خودم فرصت دوباره بدهم و از درس فاصله نگیرم تا بتوانم به مسیر برگردم. معمولاً سعی میکنم تراز را ملاک قرار ندهم و بیشتر روی درصدهایی که از آن درس میزنم تمرکز کنم و سطح درصدهای هر درس را نسبت به آزمون قبلی بسنجید و نقطه ضعفهایی که در آن درس دارم را برطرف کنم تا در هر آزمون بتوانم درصد بهتری بزنم.
اشتباه متداولی که در گذشته هنگام مطالعه کردن یا آزمون دادن مرتکب میشدید، اما الان آن را اصلاح کردهاید، چه چیزی بوده و چگونه آن را اصلاح کردید؟
قبلاً هنگام درس خواندن مطالب مهم و نکات درسها را جداسازی نمیکردم و به همین دلیل کیفیت مطالعه پایینی داشتم. اما الان مطالب مهم کتاب را علامتگذاری میکنم و نکتههای مهم را مینویسم. این کار به من کمک کرده و مخصوصاً نوشتن، خیلی به یادگیری من کمک کرده و باعث شده که نکتهها را کامل یاد بگیرم. یکی دیگر از اشتباهاتی که داشتم این بود که درسها را خیلی کم مرور میکردم، اما الان هر درسی را که مطالعه میکنم، سه الی چهار روز بعد مرور میکنم.

آیا برای شما رخ داده که در پایههای تحصیلی پایین در یک درس خاص ضعف داشته باشید و در حال حاضر آن درس به نقطه قوت شما تبدیل شده باشد؟ اگر رخ داده چگونه نقطه ضعف خود را به نقطه قوت تبدیل کردهاید؟
بله، من در درس فلسفه، منطق و ریاضی و آمار ضعیف بودم. برای اینکه بتوانم نقاط ضعف خود را از بین ببرم، در برنامه هفتگی خود به این درسها نسبت به درسهای دیگر، وقت بیشتری اختصاص دادم و تابستان که وقت بیشتری داشتم، آموزشهای بیشتری از تدریس این دروس مشاهده میکردم. همچنین هنگام تحلیل آزمون هم این درسها را بهصورت اختصاصی تحلیل میکردم تا اینکه خداروشکر به نتیجه خوبی رسیدم و در حال حاضر این دروس نقطه قوت من در آزمونهای کانون و امتحانات مدرسه شدهاند.
شما به عنوان یک دانشآموز دوازدهمی، چگونه میان آزمونهای کانون، امتحانات مدرسه، آمادگی برای امتحانات نهایی و همینطور امور روزمره خود تعادل برقرار میکنید تا بتوانید نتایج مطلوبی دریافت کنید؟
معمولاً روزهای تعطیل از صبح تا شب به پانسیون میروم و روزهایی که مدرسه دارم، بعد از برگشتن از مدرسه، میروم آنجا. همین باعث شده است یک نظم خاص در زندگیام شکل گیرد و برخی کارهای اضافهای که قبلاً انجام میدادم را حذف کردم. مثلاً من به تماشای فوتبال خیلی علاقه دارم، قبلاً خیلی فوتبال تماشا میکردم، ولی الان خیلی محدودتر از قبل، طوری که هفتهای یک الی دوبار تماشا میکنم. برای امتحانات نهایی وقتم را تقسیمبندی میکنم و روزانه سی الی چهل درصد وقتم را صرف مطالعه تشریحی و حل نمونه سوال میکنم.
برنامهریزی شما برای شرکت در آزمون و مطالعه کل بودجهبندی آزمون چگونه است و چه زمانی برای خود برنامهریزی میکنید؟
خودم برای خودم برنامهریزی میکنم و هر هفته جمعه شب برای یک هفته خود برنامهریزی میکنم. معمولاً هفته اول درسهای دوازدهم و تعدادی از کتابهای دهم که مبحث جدید و تازه دارند را مطالعه میکنم و هفته دوم را اختصاص میدهم به مرور دروسی که هفته اول مطالعه کردهام و آن درسها را رفع اشکال میکنم.
شما همه آزمونها را بهصورت منظم و پیوسته شرکت کردید. به نظر شما این پیوستگی چه کمکی به شما میکند؟
من آزمونها را حتی اگر به بودجهبندی آزمون نرسیده باشم، شرکت میکنم و سعی میکنم مطالبی که خواندهام را در جلسه آزمون پیاده کنم. بعد از آن آزمون را تحلیل میکنم و آن مطالبی را که مطالعه نکرده بودم نیز با تحلیل کردن یاد میگیرم. به نظرم استمرار داشتن در آزمونها خیلی مهم است و اگر یک آزمون را شرکت نکنید، زنجیره و پیوستگی یادگیری شما از بین میرود.
به نظر شما افرادی که ما در سال منتهی به کنکور با آنها ارتباط داریم، چه تأثیری در روند موفقیت یا عدم موفقیت ما دارند و ما در انتخاب افراد باید به چه نکاتی توجه کنیم تا باعث پیشرفت ما شوند؟
به نظر من دوستانی که در سال کنکور با آنها ارتباط داریم، خیلی مهم هستند. مثلاً من در پانسیون افرادی در اطراف من حضور دارند که همگی درسخوان هستند و همین باعث میشود من نیز به درس خواندن تشویق شوم. در عوض، اگر در این محیط کسانی بودند که درس نمیخواندند، تأثیر منفی در روند من داشتند و باعث افت تحصیلی من میشدند.
توصیه شما به عنوان دانشآموزی که از میانگین تراز خوبی در برخوردار است، به دانشآموزانی که در آزمونها شرکت میکنند ولی پیشرفتی ندارند، چیست؟
من توصیه میکنم که حتماً آزمونها و تحلیل آزمون را جدی بگیرند و حتماً یک دفتر داشته باشند که اشتباهات خود را در آن ثبت کنند. همچنین در مباحثی که ضعف دارند، حتماً وقت بیشتری بگذارند و تستهای زیادی از آن حل کنند. اگر از چند آزمون نتیجه خوبی دریافت نکردند، ناامید نشوند و استمرار داشته باشند. استمرار قطعاً باعث پیشرفت آنها خواهد شد.
