نام و نام خانوادگی : ماهان شیروان
پایه تحصیلی : هشتم
استان و شهر : خوزستان، بندرماهشهر
از چه سالی عضو کانون قلم چی بوده اید و تقریبا در چند آزمون شرکت کرده اید: از سال ششم در آزمون های قلم چی شرکت می کردم.
تحصیلات و شغل پدر : دیپلم، کارگر
تحصیلات و شغل مادر : لیسانس، کارمند
مصاحبه گر : زینب حیاتی
- چه عاملی باعث شد تصمیم بگیرید به طور جدی و پیوسته در آزمونهای کانون شرکت کنید؟
هدف من از شرکت در آزمونهای کانون، پیشرفت در دروس مدرسه، یادگیری مهارت تستزنی و بهبود مدیریت زمان بود. این آزمونها به من کمک میکنند تا در محیطی رقابتی، سطح علمی خود را ارزیابی کنم.
- وفاداری به "برنامه راهبردی" کانون چه نقشی در موفقیت شما داشت؟ چگونه برای شخصیسازی این برنامه و مدیریت زمان خود اقدام کردید؟
برنامه راهبردی به من کمک میکند تا اگر درسهایم به برنامه نرسیده باشد، آنها را پیشخوانی کنم. من هر آخر هفته این کار را انجام میدهم تا همگام با برنامه پیش بروم.
- روش دقیق شما برای "تحلیل آزمون" بعد از هر آزمون چگونه بود؟
در همان روز برگزاری آزمون، سوالات غلط و نزده را تحلیل میکنم تا اشتباهاتم را سریعتر شناسایی و برطرف کنم.
- مهمترین درسی که از یک کارنامه شکست خورده گرفتید، چه بود؟
یاد گرفتم که باید درسها را بهتر و دقیقتر مطالعه کنم و اگر برنامه راهبردی از مدرسه جلوتر باشد، پیشخوانی انجام دهم.
- آیا درسی بود که ابتدا در آن ضعف داشتید اما با تغییر روش مطالعه، آن را به یک نقطه قوت تبدیل کنید؟
درس فارسی: در گذشته تنها به خواندن درس اکتفا میکردم، اما پس از کسب درصد پایین، روش مطالعه خود را تغییر دادم و به صورت مفهومی درس خواندم که نتیجه بهتری گرفتم
- تعادل شما بین "مطالعه عمقی" و "تست زنی" چگونه بود؟ معمولاً چند درصد از زمان مطالعه خود را به تست زنی (مخصوصاً زماندار) اختصاص میدادید؟
با توجه به اینکه در مدرسهای تحصیل میکنم که به صورت مفهومی آموزش میدهد، باید هم برای آزمونهای تستی و هم برای امتحانات تشریحی آماده باشم. حدود یک ساعت در آخر هفته را به تستزنی اختصاص میدهم.
- برنامه و روش اصلی شما برای جمعبندی و تثبیت مطالب در هفته دوم (فاصله بین دو آزمون) چه بود؟ مثلاً آیا از ابزار خاصی مثل دفتر برنامه ریزی یا آزمونهای گذشته استفاده میکردید؟
مطالب را در آخر هر هفته مرور میکنم و از دفتر برنامهریزی استفاده میکنم تا میزان مطالعه و تستزنی خود را نسبت به هفته قبل بهبود بخشم.
- آیا مهارت یا دستاورد غیردرسی (مثل موسیقی، ورزش، هنر و...) دارید؟ فکر میکنید این فعالیت چقدر به موفقیت درسی شما کمک کرد؟
در کلاس زبان و فوتبال شرکت میکنم. فوتبال نه تنها بر سلامتی تاثیر دارد، بلکه به تقویت ذهن، تمرکز و نظم تحصیلی من کمک میکند.
- اگر بخواهید فقط یک توصیه به یک دانشآموز متوسط بکنید که بتواند مانند شما نتیجه بگیرد، آن توصیه چیست؟
کارهای روز بعد خود را یک ساعت قبل از خواب یادداشت کنید تا با انگیزه و برنامهریزی از خواب بیدار شوید.
- مدرسه و معلمهای شما چه نقشی در موفقیتتان داشتند؟ آیا برنامه مدرسه را با برنامه راهبردی کانون تلفیق میکردید؟
مدرسه تیزهوشان با معلمان مجرب، دروس را به صورت پایهای و مفهومی آموزش میدهد. از آنجا که برنامه مدرسه از برنامه راهبردی کانون عقبتر است، سعی میکنم دروس را پیشخوانی کنم.
- به طور کلی، اگر بخواهید سهم مدرسه و کانون را در موفقیتتان به درصد بیان کنید، چقدر برای هرکدام در نظر میگیرید؟
هر دوی اینها حتماً در درس من تاثیر داشتند، چون مدرسه آن را به صورت پایه و مفهومی به ما می گویند و در کانون آن را به شکل های مختلف حل می کنیم، مدرسه و کانون هر کدام ۵۰ درصد در موفقیت من نقش داشتهاند. مدرسه پایه مفهومی درسی را تقویت میکند و کانون با ارائه سوالات متنوع، مهارت تستزنی را بهبود میبخشد.
