گفت و گو باامیر ماهان شیخلر،قهرمان تابستان یازدهم تجربی از ساوه

هدف اصلی من این است که برای امتحانات نهایی و کنکور آماده شوم. ضمن اینکه می‌خواهم یاد بگیرم چگونه برنامه‌ریزی کنم و کارهایم را با نظم پیش ببرم. وقتی برنامه مشخص داشته باشم، دیگر زمانم هدر نمی‌رود.

گفت و گو باامیر ماهان شیخلر،قهرمان تابستان یازدهم تجربی از ساوه

نام و نام خانوادگی: امیر ماهان شیخلر

پایه: یازدهم تجربی

شهر و استان: ساوه، استان مرکزی

میانگین تراز: ۶۴۰۰

سال‌های حضور در کانون: ۱ سال

تعداد آزمون‌ها: ۳۰ آزمون



مصاحبه گر : آقای محمدرضا حسینی



۱. هدف شما از شرکت در آزمون‌های کانون چیست؟

هدف اصلی من این است که برای امتحانات نهایی و کنکور آماده شوم. ضمن اینکه می‌خواهم یاد بگیرم چگونه برنامه‌ریزی کنم و کارهایم را با نظم پیش ببرم. وقتی برنامه مشخص داشته باشم، دیگر زمانم هدر نمی‌رود و می‌توانم درس‌هایم را مرحله به مرحله جلو ببرم. آزمون‌ها کمک می‌کنند بفهمم در چه درس‌هایی ضعیف هستم و روی چه مباحثی باید بیشتر تمرکز کنم.


۲. مهم‌ترین چیزی که در این سال‌ها از کانون و آزمون‌ها یاد گرفته‌اید چیست؟

مهم‌ترین چیزی که یاد گرفتم، نظم در مطالعه است. وقتی مطالعه بدون برنامه باشد، خیلی سریع خسته می‌شوم و درس‌ها روی هم انباشته می‌شوند. آزمون‌ها به من نشان دادند که حتی اگر روزی مقدار کمی درس بخوانم، مرور مداوم و منظم باعث یادگیری بهتر می‌شود. همچنین یاد گرفتم که تحلیل اشتباه‌ها و بررسی علت نادرست پاسخ دادن، باعث می‌شود دفعه بعد کمتر اشتباه کنم.


۳. در آزمون‌ها حضوری شرکت می‌کنید یا آنلاین؟ چرا؟

من ترجیح می‌دهم حضوری شرکت کنم. دلیلش این است که با جو واقعی آزمون و شرایط کنکور بیشتر آشنا شوم. وقتی حضوری شرکت می‌کنم، استرس واقعی آزمون را تجربه می‌کنم و یاد می‌گیرم چگونه تمرکز خود را حفظ کنم. علاوه بر این، حضور در محیط آزمون باعث می‌شود سرعت پاسخگویی و مدیریت زمانم بهتر شود.


۴. با توجه به اهمیت امتحانات و معدل، چه برنامه‌ریزی برای موفقیت در امتحانات مدرسه دارید؟

درس‌های تخصصی را طبق برنامه‌ی کانون پیش می‌برم و درس‌های عمومی را به صورت هفتگی مطالعه می‌کنم. هدفم این است که از درس‌های مدرسه عقب نمانم و در عین حال برای کنکور هم آماده باشم. مثلاً اگر زیست یا شیمی درس سختی داشته باشد، زمان بیشتری به آن اختصاص می‌دهم و درس‌های عمومی را در روزهایی که وقت آزاد دارم مرور می‌کنم.


۵. مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه‌ریزی می‌کنید؟

بله، مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنم. برای برنامه‌ی دو هفته‌ای، ابتدا درس‌هایی که سخت‌تر هستند و نیاز به تمرکز بیشتری دارند مثل زیست را در زمان اضافه مطالعه می‌کنم. باقی درس‌ها را هم هنگام مطالعه مدرسه می‌خوانم. این باعث می‌شود هم تعادل بین دروس مدرسه و آمادگی کنکور حفظ شود و هم هیچ درسی فراموش نشود.


۶. برنامه شما برای شروع سال تحصیلی چیست؟

برنامه من این است که نیمسال اول را به مطالعه دروس تخصصی اختصاص دهم و پس از آن، با استفاده از برنامه‌های کانون، برای امتحانات نهایی آماده شوم. هدفم این است که پایه قوی‌ای بسازم تا در نیمسال دوم و سال بعد فشار کمتری داشته باشم و بتوانم روی مباحث پیشرفته تمرکز کنم.


۷. با توجه به دستاوردهای تابستان، چه تصمیماتی برای نیم سال اول گرفته‌اید؟

تصمیم گرفتم دروس تخصصی را به صورت مستمر و فشرده مطالعه کنم. تابستان به من نشان داد که استمرار و تمرکز بالا در مطالعه، نتیجه را خیلی سریع‌تر می‌دهد. بنابراین نیمسال اول را به این روش پیش می‌برم و سعی می‌کنم از زمان‌های آزاد برای مرور و تثبیت مطالب استفاده کنم.


۸. از کدام منابع کمک آموزشی کانون استفاده می‌کنید؟

من از کتاب‌های سه سطحی و ۵۰۰۰ گزاره زیست شناسی استفاده می‌کنم. این منابع باعث می‌شوند تمرین بیشتری داشته باشم و نکات مهم هر درس را مرور کنم. به نظر من، وقتی مطالب به شکل تمرینی مرور شوند، یادگیری عمیق‌تر می‌شود و نقاط ضعف مشخص می‌شوند.


۹. دفتر برنامه‌ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟

بله، دفتر برنامه‌ریزی دارم و آن را هر هفته کامل می‌کنم. وقتی مجموعه کارهای انجام شده را در پایان هفته می‌بینم، انگیزه می‌گیرم و می‌توانم بهتر برنامه هفته بعد را بچینم. دفتر کمک می‌کند مسیر مطالعه من مشخص باشد و بدانم روی چه مباحثی باید تمرکز کنم و چه کاری عقب مانده است.


۱۰. تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دهید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟

تحلیل آزمون را همان روز آزمون انجام می‌دهم. سوال‌هایی که نادرست جواب داده‌ام را بررسی می‌کنم و علت اشتباه خود را پیدا می‌کنم. گاهی دلیل اشتباه کم دقتی است و گاهی ناشی از ضعف در آن مبحث. بعد از تحلیل، دوباره آن درس را مرور می‌کنم تا دفعه بعد پاسخ صحیح بدهم. این روش باعث می‌شود که هر آزمون تبدیل به یک تجربه آموزشی شود، نه فقط یک سنجش.


Menu