گفتگو با محمدطاها بهنام نژاد ؛ قهرمان تابستان 1404

گفتگو با محمدطاها بهنام نژاد ؛ قهرمان تابستان 1404 از دزفول

گفتگو با محمدطاها بهنام نژاد ؛ قهرمان تابستان 1404

نام و نام خانوادگی : محمدطاها بهنام نژاد

پایه : دوازدهم ریاضی

نام شهر و استان : دزفول - خوزستان

شغل مادر : خانه دار

شغل پدر : آزاد

میانگین تراز : 4905

سال‌های حضور در کانون : از سال هشتم عضو کانون هستم

 گفتگو با محمدطاها بهنام نژاد ؛ قهرمان تابستان 1404


مصاحبه گر : امیرعباس دهنوی

 

  1. هدف شما از شرکت در آزمون‌های تابستان چه بود؟

هدف اصلی من از شرکت در آزمون های تابستان ،سنجش میزان یادگیری و تثبیت مطالب آموخته شده در تابستان بود. با شرکت در این آزمون ها توانستم نقاط قوت و ضعف  خود را شناسایی کنم و برنامه ریزی دقیق‌تری برای سال تحصیلی پیش رو داشته باشم. علاوه براین، تجربه ی آزمون به من کمک کرد با مدیریت زمان و تمرکز بیشتر در شرایط واقعی قرار گرفته و نگرانی کمتری داشته باشم.

 

  1. در آزمون‌ها حضوری شرکت می‌کنید یا آنلاین؟ چرا؟ چند آزمون حضوری و چند آزمون آنلاین شرکت کردید؟

بله ،ترجیح می دهم حضوری شرکت کنم .حضور در محیط آزمون باعث افزایش تمرکز و رعایت نظم زمان بندی می شود و تجربه نزدیک به شرایط امتحان واقعی را فراهم می کند. همچنین، شرکت حضوری انگیزه بیشتری برای پیگیری منظم برنامه ها و مطالعه مستمر ایجاد می کند.

 

  1. مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کردید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کردید؟ برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود؟

 بله ، برنامه ی راهبردی قلم چی چارچوبی علمی و مرحله ای دارد که مسیر مطالعه ام را منظم می کرد. با دنبال کردن این برنامه توانستم پیشرفت خود را به شکل هدفمند ارزیابی کنم و نقاط ضعفم را به موقع اصلاح کنم همچنین کمک می کرد برای امتحانات نهایی وکنکور با اطمینان بیشتری آماده شوم. برای هر دو هفته ،ابتدا اهداف مطالعه هردرس رامشخص کرده و زمان بندی لازم برای مطالعه وحل تمرین ها و تست ها را تعیین می کنم، سپس در پایان دو هفته ، عملکرد خود را بررسی وتحلیل کرده ،برنامه هفته بعد را براساس نقاط قوت و ضعفی که دارم اصلاح میکنم. این کار باعث می شود روند یادگیری من هدفمند و مستمر باشد. برنامه‌ی مدرسه و آزمون ها تاحد زیادی هماهنگ است. مطالبی که در مدرسه تدریس می شود با برنامه ی آزمون ها همخوانی دارد و این امکان را فراهم می کند که مرور و تمرین هایم را بهینه انجام دهم. این هماهنگی همچنین به من کمک می کند مطالب جدید را بهتر تثبیت کنم و آمادگی لازم برای شرکت در آزمون ها را داشته باشم.

 

  1. در طول تابستان چند ساعت مطالعه می‌کردید؟ چقدر تستی و چقدر تشریحی؟ 

برنامه هفته اول و دوم شما چه فرقی با هم داشت؟

در طول تابستان به طور میانگین روزانه5 تا 6 ساعت مطالعه داشتم. حدود60% این زمان به مطالعه تشریحی و مرور مفاهیم اختصاص داشت و40% باقی مانده صرف حل تست و تمرین های متنوع می شد. این تقسیم بندی باعث شد هم تسلط بر مفاهیم افزایش یابد و هم مهارت تستی تقویت شود.

 

  1. به چند درس از نگاه به آینده پاسخ می‌دادید؟ چه درس‌هایی؟ روش مطالعه خود را توضیح دهید.

در بخش نگاه به آینده معمولا به چهار درس اصلی پاسخ می دهم که شامل ریاضی،فیزیک، شیمی و گسسته است. این درس ها پایه‌ای‌ترین مباحث سال آینده را پوشش می دهند و پاسخ به آن ها کمک می کند نقاط قوت و ضعف  خود را قبل از آغاز سال تحصیلی شناسایی کنم. این روند باعث می شود برای شروع سال دوازدهم با آمادگی بیشتر و اعتماد به نفس بالاتر شروع کنم. ابتدا مطالب را به صورت تشریحی مطالعه می کنم و نکات مهم را به ذهن می سپارم سپس با حل تست ها و تمرین های متنوع، میزان تسلط خود را می سنجم  برای مرور، از روش های بازیابی مطالب و جمع بندی هفتگی استفاده می کنم. این روش باعث می شود یادگیری عمیق تر و تثبیت مطالب به شکل موثرتر انجام شود.

 

  1. برنامه شما برای شروع سال تحصیلی چیست؟ با توجه به اهمیت معدل نهایی دوازدهم چقدر به درس‌های مدرسه توجه می‌کنید؟

با آغاز سال تحصلی جدید، تمرکز من روی تثبیت مفاهیم پایه و مرور مطالب تابستان و نیم سال اول خواهد بود. هردرس براساس اهمیت در امتحانات نهایی زمان بندی می شود تا فرصت کافی برای مرور، حل تمرین و تست وجود داشته باشد. این برنامه باعث می شود با آمادگی کامل و بدون فشار اضافی به امتحانات نزدیک شوم.

 

  1. با توجه به دستاوردهای تابستان، چه تصمیماتی برای نیم سال اول گرفته‌اید؟

با توجه به دستاوردهای تابستان ، برنامه نیم سال اول را براساس نقاط ضعف شناسایی شده تنظیم کرده ام و مرور مطالب کلیدی را در اولویت قرار داده ام. همچنین، با شرکت در آزمون های برنامه ای کانون میزان پیشرفت خود را ارزیابی کرده در صورت نیاز برنامه شخصی خود را اصلاح می کنم تا روند یادگیری مستمر و هدفمند باقی بماند.

 

  1. از کدام منابع کمک آموزشی کانون در تابستان استفاده کردید؟ به چه درس‌هایی؟ با شروع سال تحصیلی منابع خود را تغییر می‌دهید؟

برای هر درس منابع متناسب با سطح و هدفم را انتخاب می کنم. در ریاضی و فیزیک از کتاب های سه سطحی برای تثبیت مفاهیم و در شیمی و گسسته  از کتاب های پرتکرار برای مرور سریع و تمرین بیشتر استفاده می کنم. این روش کمک می کند نقاط ضعف تقویت شود و تسلط بر مباحث افزایش  یابد. در صورتی که نیاز باشد ، منابع را براساس سال جدید و نقاط ضعف شناسایی شده تغییر می دهم،اما ترجیح می دهم همان منابع آشنای قبلی را ادامه دهم تا انسجام و پیوستگی مطالعه حفظ شود.

 

  1. در کدام درس در تابستان  چالش دادید که توانستید با تغییر روش مطالعه، چالش را برطرف کنید؟ چه روشی داشتید؟

درس هندسه در تابستان برایم چالشی بود ، زیرا روش مطالعه ای که قبلا استفاده می کردم برای این درس مناسب نبود و متوجه شدم که تئوری بوده و باید روش یادگیری فعال تری داشته باشم، از این رو به جای فقط مطالعه ی کتاب با حل تمرین های بیشتر درک بهتری از مفاهیم بدست آوردم این تغیر روش باعث شد عملکرد بهتری داشته باشم و  درصد بهتری کسب کردم از طرفی این تجربه به من آموخت که باید روش مطالعه ام را با توجه به نوع درس و محتوا تغییر بدهم.

 

  1. آیا در تابستان درس‌های عمومی دوازدهم را هم خواندید؟ کدام درس‌ها؟

بله، مطالعه درس‌های عمومی نیز بخشی از برنامه تابستانم بود تاعلاوه بر دروس اختصاصی، مهارت ها و تسلط در درس‌های عمومی را حفظ کنم و آمادگی کامل برای آزمون‌ها داشته باشم. از این رو بیشتر به مطالعه ی درس های دین وزندگی،زبان انگلیسی و ادبیات فارسی پرداختم و توانستم  با ایجاد تسلط لازم حجم کارم را برای شروع سال تحصیلی جدید کم کنم و برای امتحانات مدرسه آمادگی بهتری داشته باشم.

 

  1. آیا در سال گذشته از سایت  کانون برای دانلود و استفاده از نمونه سؤالات امتحانی استفاده کردید؟ آیا امسال این کار را انجام خواهید داد؟

بله ، استفاده از نمونه  سوالات امتحانی باعث شد با قالب سوالات و زمان بندی آن ها آشنا شوم و نقاط ضعف خود را شناسایی کنم امسال نیز این روش را ادامه می دهم تا مهارت  پاسخ دهی سریع و دقیق خود را ارتقا دهم. به این دلیل که اکثر دانش آموزان برای امتحانات نهایی نیاز به ارزیابی دقیق دانش خود در قالب حل سوالات تشریحی داشته تا بتوانند با رفع اشکالات خود در آزمون نهایی به بالاترین نمره دست یابند.

 

  1. در آزمون‌های تابستان چقدر توانستید سؤال‌های ساده را شناسایی کنید؟ چقدر توانستید سؤال‌های دشوار را پاسخ بدهید؟  

ابتدا سوالات را مرور می کنم و با توجه به میزان آشنایی با مبحث و زمان مورد نیاز ،آن ها را به دو دسته ساده و دشوار تقسیم کرده سوالات ساده را سریع پاسخ می دهم و در صورت بروز اشتباه، بلافاصله تصحیح می کنم. سوالات دشوار را با تحلیل دقیق،شکستن مسئله به بخش‌های کوچک و استفاده از تکنیک های حل مساله، مرحله به مرحله حل می کنم تا درک عمیق و تسلط واقعی بر مبحث حاصل شود. در نهایت از سوالاتی که قادر به حل آن نیستم صرف نظر کرده تا با کمبود وقت مواجه نشوم.

 

  1. تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دهید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟  

تحلیل آزمون ها را معمولا عصر همان روز انجام می دهم.سوالات  را به دو دسته ساده و دشوار تقسیم می کنم، سوالات ساده را مرور می کنم تا اشتباهات احتمالی رفع شود و سوالات دشوار را بررسی می کنم تا روش حل و نکات کلیدی آن ها در ذهن تثبیت شود. این روش به من کمک می کند در آزمون های بعدی عملکرد بهتری داشته باشم. در تحلیل آزمون، ابتدا سوالاتی که صحیح پاسخ داده بودم را سریع مرور می کنم جهت یادآوری و تثبیت بهتر مطلب، سپس سوالاتی را که غلط پاسخ داده بودم ابتدا دلیل آن را پیدا کرده و با حل دوباره‌ی آن چالش خود را بر طرف می کنم و در نهایت سوالاتی را که پاسخ نداده ام با استفاده از پاسخنامه جواب سوال را پیدا کرده و دلیل پاسخ ندادن به آن سوال را پیدا می کنم.

 

  1. دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟

 با شرکت در آزمون ها یاد گرفتم چگونه منظم و هدفمند مطالعه نمایم چرا که آزمون های منظم کمک می کرد نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و با برنامه ریزی بهتر پیشرفت تدریجی داشته باشم همچنین یادگرفتم که موفقیت نتیجه استمرار و اصلاح روش هاست، از طرفی کانون به من یاد داد که شکست در یک آزمون پایان کار نیست بلکه فرصتی برای یادگیری بهتر مطالب است.

 

  1. تلاش و سخت‌کوشی و تمرین مداوم چقدر در موفقیت شما نقش داشته است؟

تلاش و سخت کوشی شرط اصلی هر موفقیت است زیرا اگر حتی استعداد و شرایط عالی داشته باشیم بدون تلاش و پشتکار به نتیجه نمی رسیم، از این رو همیشه سعی کرده ام با برنامه ریزی منظم و اصلاح روش های مطالعاتی بیشترین بهره را ببرم به نظرم تلاش مداوم حتی بیشتر از هوش ذاتی باعث رشد و تعالی انسان می شود به طوری که در مسیر درس خواندن بارها پیش آمده که نتیجه دلخواهم را کسب نکنم اما هربار با تلاش بیشتر و تغییر روش پیشرفت می کردم.

Menu