نام و نام خانوادگی: رها رستمی
پایه: چهارم دبستان
نام شهر و استان: اسلام آباد غرب- کرمانشاه
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار- کارشناسی
شغل و تحصیلات پدر: کارمند-کارشناسی
میانگین تراز : 6946
سالهای حضور در کانون : 2 سال
چند آزمون شرکت کرده است : 43 آزمون
مصاحبه گر: مهتاب عباسی
- 1. هدف شما از شرکت در آزمونهای کانون چیست؟
اولاً برای سنجش دقیق توانمندیهایم نسبت به سایر داوطلبان در کشور و فهم موقعیتم در هر درس.
ثانیاً برای تمرین مدیریت زمان و آشنایی با نوع سؤالات و استرس آزمون.
ثالثاً برای دریافت گزارشهای عملکرد (تحلیل تراز و تحلیل درسبهدرس) تا برنامهریزی هفتگی و ماهیانهام را بر اساس نقاط ضعف و قوت بهروز کنم.
بالاخره، انگیزه و نظم مطالعاتی که آزمونهای منظم ایجاد میکنند برای من بسیار ارزشمند است؛ بدون آزمون ممکن است برنامهام پراکنده و بدون نتیجه بماند.
- 2. مهمترین چیزی که در این سال ها از کانون و آزمون ها یاد گرفته اید چیست؟
مهمترین دستاورد من این بوده که «تحلیل اشتباهات و تبدیل آنها به اهداف مشخص» را یاد گرفتهام. قبلاً فقط سوالات را حل میکردم، اما درسهای کانون و گزارشها یاد دادند که:
بعد از هر آزمون باید نتایج را درسبهدرس بررسی کنم، نه فقط تراز کلی؛
هر اشتباه را بهعنوان «وظیفه آموزشی» ثبت کنم: علت اشتباه (اشتباه محاسبات، ضعف مفهومی، کمبود تسلط به فرمول، مدیریت زمان) را درک کنم و سپس برای هفتههای بعدی تمرینهای هدفمند (مثلاً ۱۰ تست تکراری از یک مبحث) قرار دهم. این روش باعث شد میزان تکرار اشتباهاتم کاهش یابد و ترازهایم به صورت تدریجی بهتر شود.
- 3. در آزمونها حضوری شرکت میکنید یا آنلاین؟ چرا؟
در آزمون های سال گذشته بیشتر حضوری شرکت می کردم امیدوارم بتوانم امسال هم بصورت کامل در آزمونها حضوری شرکت نمایم زیرا فضای آزمون حضوری (ضبط زمان، سکوت و رقابت جمعی) فشار و استرس واقعی را شبیهسازی میکند و مهارت مدیریت استرس را تقویت میکند؛ تجربه حضور در محل باعث میشود عادتهای قبل از آزمون (مثل نحوه توزیع زمان بین دروس) را بهتر بسنجم.
- 4.با توجه به اهمیت امتحانات و معدل، چه برنامه ریزی برای موفقیت در امتحانات مدرسه دارید؟
برای موفقیت در امتحانات مدرسه برنامهریزی کردهام به این شکل:
تقسیمبندی زمان: هفتهای ۵ روز اختصاص به دروس مدرسه (۴۵–۶۰ دقیقه برای هر درس اصلی که امتحان دارم) و ۲ روز برای حل تستهای کانون و مرور. در دوران نزدیک به امتحانات، سهم ساعت مطالعه برای امتحانات افزایش مییابد.
مرور تشریحی و خلاصهنویسی: برای هر فصل یک خلاصهی تشریحی و نکات کلیدی تهیه میکنم تا برای امتحانات شفاهی و کتبی سریع مرور داشته باشم.
تمرین سوالات سالهای قبل: سوالات امتحانی سالهای گذشته هر درس را حل میکنم تا با سبک سؤالات و زمانبندی آشنا باشم.
هماهنگی با معلمان: از معلمان برای رفع اشکال و گرفتن نمونه سوال یا معیار نمرهدهی کمک میگیرم.
تعادل جسمی و روانی: خواب کافی، تغذیه مناسب و استراحت میان مطالعه را رعایت میکنم تا در روز امتحان بهترین عملکرد را داشته باشم.
- 5. مطابق برنامهی راهبردی حرکت میکنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی میکنید؟
بله — من با ترکیبی از برنامهی راهبردی کانون و برنامه شخصی حرکت میکنم. برنامهی دو هفتهای من بهصورت زیر است:
هفته اول:
شنبه ـ چهارشنبه: هر روز ۶ ساعت مطالعه با تقسیمبندی دروس و ۳۰–۶۰ دقیقه مرور خلاصه و حل ۳۰–۴۰ تست.
پنجشنبه: جمعبندی هفتگی؛ تحلیل آزمون کانون (در صورت شرکت)، مرور اشتباهات، تعیین لیست مبحثِ نیازمند تمرین.
جمعه: استراحت فعال + ۲ ساعت مرور خلاصهها و تستهای سبک.
هفته دوم (تمرکز روی رفع اشکال و افزایش تست):
شنبه ـ چهارشنبه: افزایش تعداد تست روزانه (۶۰–۸۰ تست) و ۳۰ دقیقه روزانه مرور فرمولها/نکات.
پنجشنبه: شرکت در آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال برای مدیریت زمان.
جمعه: تحلیل آزمون و برنامهریزی اصلاحی برای هفته بعد.
همیشه برنامه را بهصورت دو هفتهای مینویسم چون تغییرات کوچک در وضعیت (مثل آزمون پیشبینی نشده یا امتحان مدرسه) را راحتتر میتوانم اعمال کنم.
- 6. برنامه شما برای شروع سال تحصیلی چیست؟
برای شروع سال تحصیلی برنامهام به این شکل است:
هفتههای اول : مرور کلی فصلهای سال قبل و حل تستهای پایهای؛ هر روز ۵–۶ ساعت مطالعه منظم.
انتخاب منابع: لیست منابع کمک آموزشی و کتابهای درسی را نهایی میکنم و دفتر برنامهریزی و خلاصهنویسی را آماده میسازم.
هدفگذاری تراز: هدف گذاری برای هر ماه (مثلاً افزایش ۲۰۰–۳۰۰ تراز در هر ماه در ۳ ماه اول) و مقایسه با نتایج آزمون.
هماهنگی با مدرسه: اطلاع به معلمان درباره برنامه آزمونها و درخواست نمونه سوال یا نکات مهم هر درس.
- 7. با توجه به دستاوردهای تابستان، چه تصمیماتی برای نیم سال اول گرفتهاید؟
دستاوردهای تابستان من شامل: تکمیل مطالعه کلیه دروس و تهیه خلاصههای منظم برای هر فصل بود. بر اساس این دستاوردها تصمیم گرفتم برای نیمسال اول:تمرکز اصلیام را روی دروس ضعیفتر (مثلاً فارسی و علوم) بگذارم و برای آنها برنامه تمرینی روزانه طراحی کنم.
مرور فشردهای برای فصلهای مشکل دار هر دو هفته یکبار داشته باشم تا فراموشی رخ ندهد.
در آزمونهای هدف گذاری و مشابه پارسال هفتهای شرکت کنم تا مهارت آزمون دادنم حفظ شود.
- 8. از کدام منابع کمک آموزشی کانون استفاده می کنید؟
کتابهای درسی سه سطحی ریاضی و علوم (برای امکان مطالعه عمیق تر و درگیر شدن با چالش های علمی)
مجموعه سوالات پرتکرار امتحانی ریاضی
کتاب کار فارسی – نویسنده کوچک (برای مباحث گامبهگام)
فلش کارت هدیه های آسمان ( برای یادگیری و مرور دروس )
ویدئوهای آموزشی کوتاه برای رفع اشکال (در موضوعاتی که گیر میکنم).
- 9.دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما میکند؟
بله، من دفتر برنامهریزی دارم و آن را روزانه تکمیل میکنم. مواردی که ثبت میکنم:
ساعت شروع و پایان مطالعه هر جلسه، مبحث/فصل مطالعهشده، تعداد تست حلشده و درصد صحیحِ آنها، اشتباهات مهم و علت هر کدام، وظایف هفته بعد (۵ مورد اولویتدار).
- 10.تحلیل آزمون را در چه روزی انجام میدهید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟
من تحلیل آزمون را در بعد از ظهر روز آزمون انجام میدهم، به این ترتیب:
مرور کلی : نگاه سریع به تراز کلی و مقایسه با آزمون قبلی؛ مشخصکردن وضعیت کلی (پیشرفت/پسرفت).
تحلیل درسبهدرس : مرور دفترچه سوالات و پاسخنامه؛ برای هر درس تعداد درست/نادرست، زمان صرفشده و شاخههای مبحثی که اشتباه شدم را یادداشت میکنم.
دستهبندی اشتباهات : هر اشتباه را به یکی از دستهها نسبت میدهم: (الف) اشتباه محاسباتی، (ب) ضعف مفهومی، (ج) اجرای نادرست تکنیک تستزنی، (د) عدم تسلط روی فرمول/تعریف.
برنامه اصلاحی: بر اساس دستهبندی، یک برنامه اصلاحی برای دو هفته مینویسم: مثلاً ۵ تست تکراری روزانه از مباحثی که ضعف مفهومی دارند، مرور فرمولها، یا تمرین مدیریت زمان در آزمون هدف گذاری و مشابه پارسال.
ثبت در دفتر: تمام نتایج و برنامه اصلاحی در دفتر ثبت میشود تا در بازبینی هفتگی پیگیری کنم.
