نام و نام خانوادگی: روناک ابوطالبی
رتبه سال 1404: 64 کشوری-25 منطقه 2
نام شهر و استان: ساری-مازندران
میانگین تراز:8051
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: دو سال- 68 آزمون
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار-لیسانس میکروبیولوژی
شغل و تحصیلات پدر: استاد دانشگاه-دکترای مهندسی کامپیوتر
درصدهای کنکور 1404 (اردی بهشت و تیر):
تراز کنکور (اردی بهشت و تیر):
تراز سوابق تحصیلی: 9680
شمارنده:513390006
مصاحبهگر : خانم لیلا زارنجی
1- شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجهای کسب کردند؟
من از طریق خانواده با کانون آشنا شدم. برادرم که خودش دانشآموز کانون بوده، رتبه 178 منطقه 2 در رشته تجربی کسب کرده است و همین موضوع باعث شد که به کانون اعتماد کنم. او با شرکت در آزمونهای کانون توانست نقاط ضعف و قوت خودش را شناسایی کند و برنامهریزی دقیقی برای مطالعه داشته باشد که نتیجه آن کسب رتبه قابل توجه بود. این موفقیت برادرم انگیزهای شد برای من که با اطمینان بیشتر وارد فضای کانون شوم.
2- چند سال و چه سالهایی دانشآموز کانون بودهاید؟
من از پایه دهم به طور مستمر دانشآموز کانون بودهام و تا الان که در پایه یازدهم هستم، همچنان با کانون پیش میروم. این چند سال برایم تجربه خوبی بود چون به صورت گام به گام با برنامه و آزمونهای کانون هماهنگ شدهام.
3- در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردهاید؟
تا به امروز در حدود 25 آزمون اصلی کانون شرکت کردهام که این تعداد به من کمک کرده است با شرایط آزمونهای سراسری بیشتر آشنا شوم و تجربه کافی برای مدیریت زمان و پاسخگویی سوالات پیدا کنم. در کنار آزمونهای اصلی، در آزمونهای هدیه کانون هم شرکت کردهام که بیشتر برای مرور و تثبیت مطالب مفید بودند.
4- دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
شرکت در آزمونهای کانون به من کمک کرد نقاط ضعف و قوت در هر درس را بهطور دقیق شناسایی کنم. این شناسایی باعث شد بتوانم برنامهریزی منظم و هدفمند داشته باشم و تلاش خودم را روی ضعفها متمرکز کنم. به مرور زمان توانستم با تحلیل آزمونها و استفاده از بازخوردهای کانون، عملکردم را بهبود دهم و نتیجههای بهتر بگیرم.
5- مطابق برنامهی راهبردی درس میخوانید؟ چگونه شخصیسازی میکنید؟ توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
بله، برنامه کلاسها و مطالعهام با برنامه راهبردی کانون هماهنگ است و من طبق برنامه کانون پیش میروم. البته برنامه را بر اساس شرایط خودم شخصیسازی میکنم؛ مثلا اگر در درسی احساس میکنم نیاز به تمرکز بیشتری دارم، زمان بیشتری اختصاص میدهم و یا اگر در درس دیگری قویتر هستم، به مرور و تثبیت آن میپردازم. آزمونهای کانون هم برای من حکم محک زدن را دارد و به کمک آن، نقاط ضعفم را پیدا کرده و در اصلاح آنها تلاش میکنم.
6- آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را میشناسید؟ اگر این روش را میشناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟
بله، روش بازیابی را میشناسم. این روش را از طریق مقالههای مشاورهای موجود در سایت کانون و همچنین جلسات مشاورهای که برگزار میشود یاد گرفتم. روش بازیابی یعنی به جای فقط خواندن مطالب، سعی میکنم مطالب را به ذهن بسپارم و سپس آنها را بدون کمک منابع بازگو کنم که این باعث تثبیت بهتر یادگیری و فهم عمیقتر مطالب میشود.
7- روش مطالعهی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس میخوانید یا دوبارهخوانی میکنید؟
روش مطالعهام ترکیبی است؛ برای برخی درسها از روش بازیابی استفاده میکنم که باعث میشود اطلاعات را بهتر به خاطر بسپارم و در ذهنم تثبیت کنم، بهخصوص در دروس حفظی و مفهومی. برای برخی دروس دیگر که نیاز به مرور جزئیتر دارند، دوبارهخوانی انجام میدهم. بیشتر اوقات نیز از منابع تستی کمک میگیرم تا با سوالات متنوع آشنا شوم و مهارت حل مسئلهام را افزایش دهم.
8- در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده میکنید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟
در درس شیمی بیشتر از روش بازیابی استفاده میکنم، مخصوصاً در مباحثی که مفهومی و حفظی هستند. این روش باعث شده یادگیری عمیقتری داشته باشم و بهتر بتوانم مطالب را به یاد بیاورم. به طوری که در آزمونها نمرات بهتری کسب کردهام و توانستهام سوالات مفهومی را بهتر پاسخ دهم.
9- روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه است؟ آیا همهی سوالات را تحلیل میکنید یا فقط سوالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکنید؟
پس از هر آزمون، ابتدا روی سوالاتی که پاسخ غلط دادهام یا نتوانستهام پاسخ دهم تمرکز میکنم. آنها را با دقت بررسی و تحلیل میکنم تا دلیل اشتباهم را بفهمم؛ آیا به دلیل عدم فهم مطلب، کمبود تمرین یا اشتباه در مدیریت زمان بوده است؟ سپس برای رفع این مشکلات برنامهریزی میکنم. سوالات درست را کمتر بررسی میکنم اما اگر در روند مطالعه مشکلی دیدم، آنها را هم مرور میکنم.
10- آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
بله، سال گذشته در چند آزمون نتیجه دلخواه را نگرفتم و این باعث ناامیدی و دلسردی من شد. اما بعد از یک استراحت کوتاه چند ساعته، آرامش پیدا کردم و شروع کردم به بررسی دلایل افت عملکردم. تصمیم گرفتم برنامهریزیام را اصلاح کنم و با انگیزه و تمرکز بیشتر درس بخوانم. خانوادهام هم نقش بسیار مهمی داشتند؛ آنها با صحبتهای حمایتی و ایجاد آرامش به من کمک کردند که دوباره انگیزهام را پیدا کنم و با قدرت بیشتری درس بخوانم.
11- پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما میکنند؟
پشتیبان تحصیلی من در منزل برادرم است چون خودش این مسیر را طی کرده و تجربه کافی دارد. او خیلی خوب مرا درک میکند و میتواند در برنامهریزی درسی کمک کند. همچنین وقتی دچار سوال یا مشکل در درسی میشوم، به من مشاوره میدهد و نکات مهم را توضیح میدهد. این حمایت برای من بسیار انگیزهبخش است.
12- کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید؟
درسهای هندسه و ریاضیات نقطه قوت من هستند. برای مطالعه این درسها تلاش میکنم از منابع مختلف تست حل کنم و اشکالاتم را شناسایی و رفع کنم. در هندسه معمولا نمراتم بین 90 تا 100 است و در ریاضیات هم حدود 70 تا 80 درصد موفقیت دارم. این نتیجه حاصل تلاش مستمر و تمرکز روی حل تمرینات و مسائل مختلف است.
13- در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکنید؟
ابتدا به نمرههای ریاضی و هندسه توجه میکنم چون این دروس برایم اهمیت زیادی دارند و تاثیر زیادی روی تراز آزمون دارند. پس از آن نمره درس شیمی را هم بررسی میکنم. برای رفع ایرادات، سوالهایی که در آزمونها نتوانستهام جواب دهم را دوباره حل میکنم و سعی میکنم دلیل مشکل را پیدا کنم. اگر لازم باشد بیشتر تست میزنم یا مطالبی که فراموش کردهام را دوباره مطالعه میکنم.
14- کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
من از کتابهای سه سطحی کانون استفاده میکنم. این کتابها به خاطر تقسیمبندی سطحبندی شده و میزان سختی سوالات، خیلی کمک میکنند تا بتوانم با توجه به سطح یادگیریام، کتاب مناسب را انتخاب و مطالعه کنم. این ویژگی باعث میشود تدریجاً به سوالات دشوارتر تسلط پیدا کنم.
15- کدامیک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟
روشهای مدیریت زمان مثل استراتژی بازگشت و علامتگذاری سوالها با ضربدر و منفی را یاد گرفتهام و امسال برای اولین بار به صورت جدی از آنها استفاده کردم. سال گذشته این روشها را بلد نبودم و به همین دلیل در آزمونها وقت کم میآوردم. اما امسال با استفاده از این روشها توانستم زمانم را بهتر مدیریت کنم و عملکرد بهتری داشته باشم.
16- دلیل این که در آزمونهای تابستان شرکت کردهاید چه بود؟
هدفم از شرکت در آزمونهای تابستان مرور و دوره کردن مطالب بود و همچنین میخواستم دید کلی نسبت به نقاط ضعف و قوت خودم داشته باشم تا بتوانم برای سال تحصیلی برنامهریزی بهتری داشته باشم.
17- برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
برای درسهای دهم، سوالهای علامتدار کتابهای سالهای گذشته و کتاب درسی را بازخوانی میکنم تا مطالب را مرور کرده و اشکالات را برطرف کنم. در برخی دروس منبع درسیام را تغییر میدهم تا دید وسیعتری پیدا کنم. درسهای یازدهم را هماهنگ با مدرسه پیش میبرم و سعی میکنم مباحث جدید را به خوبی یاد بگیرم.
18- فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
مهمترین ویژگی من استمرار و پشتکار است. من تلاش میکنم از حاشیهها و موضوعاتی که ذهنم را مشغول میکند دور بمانم و تمرکز کامل روی هدفم داشته باشم. این باعث شده بتوانم با انگیزه و برنامهریزی منظم پیش بروم و به اهدافم برسم.
