نام و نام خانوادگی: آژوان فتاحینژاد
رشته قبولی: دبیری فنی عمران
دانشگاه قبولی: تربیت مدرس شهید رجایی تهران
شهر و استان: پاوه ، کرمانشاه
میانگین تراز: ۵۰۰۰
عضویت در کانون: 2سال (یازدهم و دوازدهم)
تعداد آزمون: 32 آزمون اصلی
شغل مادر: خانهدار
شغل پدر: فرهنگی
نام مدرسه متوسطه دوم: نمونه دولتی اورامان
نام مصاحبهگر: میلاد قادری
از چه زمانی و چگونه به رشته معلمی و دبیری و دانشگاه فرهنگیان علاقهمند شدید؟
از همان تابستان بعد از یازدهم که شروع به مطالعهی جدی برای کنکور کردم، علاقهام به دبیری در من شکل گرفت. همیشه وقتی معلمها را در کلاس میدیدم که با عشق و صبر مفاهیم را منتقل میکنند، برایم الهامبخش بود. دبیرهایی که در سطح کشور میدیدم و موفق بودند، باعث ایجاد انگیزهی قوی در من شدند و باعث شدند هدفم را مشخص کنم. از همان زمان تصمیم گرفتم با تلاش و پشتکار مسیر فرهنگیان را ادامه بدهم تا بتوانم در آینده مثل آنها به دانشآموزان خدمت کنم و در پیشرفت نسل جدید سهمی داشته باشم.
در خانواده و اطرافیان شما چه کسانی دبیر بودند؟
پدرم و برخی از اقوام دور من دبیر هستند. از دوران کودکی همیشه شاهد تلاش و علاقهی پدرم به کارش بودم و میدیدم که چقدر از آموزش و پرورش شاگردانش لذت میبرد. همین موضوع باعث شد شغل معلمی برایم جایگاه خاصی پیدا کند و از همان ابتدا بدانم که این مسیر، مسیری ارزشمند و انسانی است.
کدام معلمهایتان در این علاقه تأثیرگذار بودند؟
چند تن از معلمهایم در دورهی دبیرستان بیشترین تأثیر را بر من داشتند؛ بهویژه دبیرهای ریاضی، فیزیک و ادبیات. دقت، علاقه و برخورد محترمانهی آنها با دانشآموزان برایم مثالزدنی بود. از آنها یاد گرفتم که معلمی فقط تدریس درس نیست، بلکه تربیت و هدایت فکری و اخلاقی دانشآموز هم هست.
فکر میکنید اگر معلم شوید، شبیه کدام معلم خود خواهید شد؟
به نظرم اگر معلم شوم، شبیه آقای حیدری و آقای نوکنده خواهم شد. هر دو دبیرهایی با دانش بالا، اخلاق خوب و علاقهی قلبی به شاگردانشان بودند. من همیشه تحسین میکردم که چطور با صبر و حوصله درس را توضیح میدادند و حتی ضعیفترین دانشآموزان را دلگرم میکردند. دوست دارم مثل آنها معلمی مهربان، منظم و الهامبخش باشم تا بتوانم به آیندهی شاگردانم کمک کنم و باعث رشد فکری و تحصیلیشان شوم.
توجه شما بیشتر به کدام منابع فرهنگیان بود؟
توجه اصلی من به کتاب تعلیمات دینی آقای قرائتی بود، چون معتقدم پایهی اصلی یک معلم موفق، بینش دینی و اخلاقی درست است. علاوه بر آن، سعی میکردم از جزوهها و نمونهسؤالهای آزمونهای فرهنگیان نیز استفاده کنم تا با نوع سؤالات و شیوهی طرح آنها آشنا شوم.
از چه زمانی مطالعه برای فرهنگیان را شروع کردید؟
از تابستان دوازدهم مطالعهی جدی برای فرهنگیان را شروع کردم. در آن زمان برنامهریزی مشخصی برای مرور دروس عمومی و کار روی استعداد تحلیلی داشتم. سعی میکردم مطالعه را پیوسته و با نظم انجام دهم تا با نزدیک شدن به زمان آزمون، استرسم کمتر شود و تسلطم روی مباحث بیشتر شود.
برای بخش استعداد تحلیلی چه کار ویژههایی انجام دادید؟
برای استعداد تحلیلی، تستهای کنکور سه رشتهی مختلف را بررسی میکردم تا دقت و سرعت عملم افزایش پیدا کند. علاوه بر تستزنی، سعی کردم هر روز چند سؤال از مباحث استدلال منطقی و درک مطلب حل کنم تا ذهنم فعال بماند. مطالعهی تحلیل پاسخها نیز خیلی به من کمک کرد تا روشهای درستتر را یاد بگیرم.
آیا در آزمونهای کانون در بخش فرهنگیان شرکت میکردید؟
بله، همیشه شرکت میکردم. آزمونهای کانون برایم مثل یک برنامهی منظم و هدفمند بود که باعث میشد از مسیر اصلی منحرف نشوم. هر آزمون فرصتی بود تا نقاط ضعف خودم را بشناسم و برای آزمون بعدی آنها را برطرف کنم.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
پیوستگی در آزمونها یکی از مهمترین دلایل پیشرفتم بود. چون باعث شد مطالعهام منظم شود، نقاط ضعف و قوت خودم را بشناسم و در هر مرحله عملکرد بهتری داشته باشم. هر بار که نتایج را تحلیل میکردم، یاد میگرفتم چطور باید بهتر بخوانم و برنامهریزی مؤثرتری داشته باشم. این روند باعث افزایش اعتمادبهنفس و نظم در مطالعهام شد.
بهترین درس شما در کنکور کدام است؟
بهترین درس من فیزیک است. برای مطالعهی این درس روشهای خاص خودم را داشتم: - ابتدا مفاهیم را بهصورت خلاصه و روزنامهوار میخواندم تا دید کلی نسبت به مبحث پیدا کنم. - پس از مطالعهی درسنامه، تستزنی را از سؤالهای آسان شروع میکردم و کمکم سراغ تستهای دشوارتر میرفتم. - برای هر مبحث، یک دفتر خلاصهنویسی داشتم که نکات مهم و اشتباهات پرتکرار را در آن یادداشت میکردم. - هر چند روز یکبار به سراغ مرور تستهای علامتدار میرفتم تا مطالب در ذهنم تثبیت شود. - در هفتههای پایانی، بیشتر روی سرعت و دقت تمرکز میکردم تا بتوانم در زمان تعیینشده عملکرد بهتری داشته باشم.
