گفتگو با امیرمحمد رمضانی، الگوی استقامت و تاب آوری در مسیر موفقیت

در چندین آزمون قبلی که داشتم به خاطر برهم خوردن برنامه تراز مد نظر خود را به دست نیاورده‌ام ولی ر آزمون‌های قبلی مخصوصاً در فروردین تراز بالایی داشتم ایجاد یک روند مناسب برای داشتن ارتباط با آزمون‌ها

گفتگو با امیرمحمد رمضانی، الگوی استقامت و تاب آوری در مسیر موفقیت

نام و نام خانوادگی: امیرمحمد رمضانی 
 پایه: یازدهم تجربی
 نام شهر و استان: زنجان – 
 شغل و تحصیلات مادر: خانه دار. ابتدایی
 شغل و تحصیلات پدر: دیپلم. بازنشسته شبکه بهداشت
 میانگین تراز:5000
 معدل : 19
 سال‌های حضور در کانون: هشتم.نهم و دهم

مصاحبه‌گر : لعیا بیگدلی
 

دوران کودکی:


 1.لطفاً کمی از دوران کودکی و محیطی که در آن بزرگ شدید برایمان بگویید. زندگی در روستا چه ویژگی‌هایی داشت؟
 زندگی در روستا به صورت کلی برای بچه ها یک محدودیت مخصوصا زندگی در اون روستا هایی که دور افتاده هستند  و باعث عقب افتادگی میشوند  وقتی به شهر برای تحصیل می آیید متوجه میشوید در بعضی دروس از بقیه بچه ها چقدر عقب هستید دروسی مانند زبان .


2.نقش خانواده و حمایت‌های آن‌ها در دوران تحصیل شما چگونه بود؟ آیا با محدودیت‌های مالی در خانواده روبرو بودید؟
 خانواده تمام تلاش خود را میکردند تا من هیچ محدودیتی نداشته باشم   محدودیت مالی آنچنانی نداشتیم


3.چه خاطراتی از دوران تحصیل ابتدایی و راهنمایی در محیط روستایی دارید؟ آیا امکانات آموزشی مناسبی در دسترس بود؟
 امکانات آموزشی مناسبی نبود فقط یک مدرسه و سه معلم برای شش پایه بود هر شخصی از دوران تحصیل در ابتدایی مخصوصاً روزهای اول خاطراتی مانند شاگرد شدن 


4.آیا در خانواده شما کسی بود که الگوی تحصیلی یا شغلی شما باشد؟ 

چند نفر از فامیل‌هایمان موفقیتی در کنکور کسب کرده بودند و در شغل‌هایی مانند وکالت و پزشکی در حال تحصیل بودند و در خانواده زبان زد شده بودند به خاطر همین علاقه من هرچه بیشتر می‌شد


ب) چالش‌ها و موانع:

گفتگو با امیرمحمد رمضانی، الگوی استقامت و تاب آوری در مسیر موفقیت
 5.بزرگترین چالش‌هایی که به عنوان یک دانش‌آموز روستایی با شرایط مالی محدود با آن‌ها روبرو بودید، چه بودند؟ (مثلاً دسترسی به منابع آموزشی، اینترنت، کلاس‌های تقویتی، رفت و آمد و…) 

هیچ منابع آموزشی خاصی نداشتیم فقط کتاب‌های درسی خودمان بود اینترنت من اصلاً نمی‌دونستم تا زمان کرونا اینترنت چیه تا اون زمان اصلاً گوشی نداشتم بعد از اومدن کرونا در سال‌های پنجم و ششم به اینترنت آن هم بسیار ضعیف دسترسی داشتم به خاطر اینکه راه روستا دور بود رفت و آمد هم سخت می‌شد در دوران متوسطه در زمستان‌ها هم در خانه‌ای که اجاره کرده بودیم می‌ماندیم
 
 

6.چگونه بر این چالش‌ها غلبه کردید؟ چه راهکارهایی برای درس خواندن در شرایط سخت پیدا کردید؟ 

معمولاً سعی می‌کردم صبح‌ها زودتر بیدار شوم چون معمولاً بعد از ظهر وقتی که به خاطر راه خسته بودم و یک یا چند ساعتی مشغول استراحت بودم تابتوانم دوباره با تمرکز درس بخوانم


7.آیا تا به حال ناامید شدید؟ چه چیزی به شما انگیزه می‌داد که ادامه دهید؟
 راه طولانی وارد شدن به یک جمع تازه و غریبه همگی باعث این امر می‌شد ولی همین که شما چنین سختی‌هایی می‌کشید به شما یک انگیزه‌ای می‌دهد
 

ج) انگیزه‌ها و پشتکار:


8.چه چیزی باعث شد که علیرغم این سختی‌ها، برای درس خواندن و رسیدن به موفقیت انگیزه داشته باشید؟

 کمک‌های خانواده و رویای قبول شدن در رشته مد نظرم در دانشگاه شوق درس خواندم را زیاد می کند

9- هدف اصلی شما از درس خواندن چه بود؟ چه رؤیایی در سر داشتید؟
 رویای رسیدن به یک زندگی سالم و بی دغدغه


10- چگونه توانستید تمرکز خود را بر روی درس حفظ کنید، مخصوصاً زمانی که با مشکلات متعددی روبرو بودید؟
 تمرکز چیزی است که یک دفعه به دست نمی‌آید و نتیجه تمرین است همچنین مشکلات سخت زیادی وجود نداشت مشکلات بودند ولی متوسط همچنین ایجاد تمرکز به ذهن خود فرد ربط دارد

 د) راهکارها و استراتژی‌های مطالعه:
11-  روش مطالعه شما چگونه بود؟ آیا از روش خاصی استفاده می‌کردید که برایتان مؤثر بود؟
 بله من روش مطالعه خاصی داشتم وقتی به دوستان می‌گفتم می‌خندیدند و می‌گفتند تو چگونه این را انجام می‌دهی صبح‌ها بسیار زود بلند می‌شدم در آن زمان معتقد بودم که وقتی که صبح زود بیدار می‌شوم تمرکز زیادی دارم
 

12- چگونه به منابع آموزشی دسترسی پیدا می‌کردید؟ آیا کتابخانه یا کلاس‌های فوق برنامه در دسترس داشتید؟
 خیر در روستا که چنین امکاناتی نداشت هنگامی که به شهر می‌آمدیم از نمایندگی کانون می‌گرفتم

13-  در طول دوران تحصیل، از چه ابزارها یا تکنیک‌هایی برای یادگیری بهتر استفاده می‌کردید؟
 ابزارهای مختلف مانند کتاب ها کانون را استفاده می‌کردم
 

14- وقتی خبر موفقیت خود (مثلاً کسب رتبه برتر) را شنیدید، چه احساسی داشتید؟
 خبر موفقیت من قبول شدن در آزمون تیزهوشان بود حس رسیدن به هدف داشتم


15- این موفقیت چه تغییری در زندگی شما و خانواده‌تان ایجاد کرد؟
 تغییر خاصی ایجاد نکرد فقط به برنامه من اطمینان بیشتری پیدا کردند
 

16- چه توصیه‌ای به دانش‌آموزان دیگری دارید که در شرایط مشابه شما درس می‌خوانند؟
 هرگز دست از تلاش برندارند و به تلاش خود ادامه دهند سختی‌ها هیچگاه کنار نخواهند رفت مگر با تلاش زیاد
 

17- برنامه‌های شما برای آینده چیست؟ در رشته تحصیلی خود به دنبال چه اهدافی هستید؟
 به دنبال رسیدن به شغل مورد نظر خود رویای خود هستم هستم
 

18- اگر قرار بود یک پیام برای مسئولین یا کسانی که می‌توانند به دانش‌آموزان مناطق محروم کمک کنند، داشته باشید، آن پیام چه بود؟
 سطح دانش آموزانی که در روستا تحصیل می‌کنند با دانش آموزانی که در بهترین و قوی‌ترین تیزهوشان‌های تهران در حال تحصیل هستند به هیچ وجه یکی نیست چه از لحاظ امکانات و چه از لحاظ تدریسی که می‌بینند پس چرا باید این دو در یک آزمون با هم رقابت کنند یا آزمون‌ها جدا باشد و یا باید تدریس‌ها به صورت یکسان ارائه شوند و امکانات آموزشی به روستاها نیز برسد
 

سوالات پایانی:


19.چه چیزی را در مورد مسیر تحصیلی خود یاد گرفته‌اید که فکر می‌کنید برای دیگران هم مفید است؟
 امکان دارد در برخی از مراحل شکست بخورید یا نمره کمی بگیرید لطفاً دلسرد نشوید و به راه خود ادامه دهید وقتی به یک مقطع بالاتر یا هدف خود برسید به این سختی‌ها و مشکلات خواهید خندید
 

الف) ارتباط با کانون و آزمون‌ها:
20- از چه سالی و چگونه با کانون فرهنگی آموزش (قلم‌چی) آشنا شدید؟

 از سال هشتم دوره متوسطه به پیشنهاد بستگان آشنا شدم
 

21- به نظر شما، شرکت در آزمون‌های قلم‌چی چه تاثیری بر روند تحصیلی و آمادگی شما برای کنکور داشته است؟ 

شرکت در آزمون به صورت منظم و مرتب نه تنها قلم چی می‌تواند باعث ایجاد نظم ترتیب و یک پیش زمینه ذهنی از کنکور و شرایط آن شود


22- بیشترین فایده‌ای که از تحلیل آزمون‌ها و کارنامه قلم‌چی می‌برید، چیست؟
 پیدا کردن اشکالات درسی و برطرف کردن آنها
 
چالش‌ها و راهکارها در آزمون‌های کانون:


23- یا تا به حال در آزمون‌های قلم‌چی با افت تراز یا نتیجه‌ای ناامیدکننده مواجه شده‌اید؟ چگونه با آن برخورد کردید؟

 بله خودم می‌دانستم که چنین چیزهایی پیش می‌آید بیشتر سعی می‌کردم اشکالات را برطرف کرده و برای آزمون بعدی آماده شوم در همین سال‌ها نیز این کار را تکرار می‌کنم
 

24- چگونه برنامه‌ریزی آزمون‌های کانون را با برنامه درسی مدرسه و شرایط خودتان هماهنگ می‌کنید؟
 معمولاً در بیشتر اوقات آزمون‌ها و برنامه‌های قلم چی جلوتر از برنامه‌های مدرسه است دف خود را به آزمون‌ها قرار می‌دادم و معمولاً چند ده صفحه‌ای از مدرسه جلو بودم و همین حالا نیز همین کار را می‌کنم
 

25- بهترین استراتژی شما برای پاسخگویی به سوالات در شرایط زمانی آزمون‌های قلم‌چی چیست؟ 

با حل تمرین زیاد شما به این مرحله می‌رسید که بتوان فقط با نگاه کردن به سوال  آن پی برد که آیا می‌توانید آن سوال را حل کنید یا خیر روش آن سوال چیست من سعی می‌کردم سوالی را که می‌توانم سریع حل کنم را ابتدا پاسخ می‌دادم س سوالاتی را که سخت یا مراحل پیچیده داشتند علامت می‌زدم و سوالاتی را که بلد نیستم با یک ضربدر مشخص می‌کردم
 

ج) اهداف و آینده با رویکرد کانونی:
26.با توجه به رتبه خوبی که در آزمون‌ها کسب می‌کنید، هدف‌گذاری شما برای آزمون‌های آینده قلم‌چی چیست؟
 
 در چندین آزمون قبلی که داشتم به خاطر برهم خوردن برنامه تراز مد نظر خود را به دست نیاورده‌ام ولی ر آزمون‌های قبلی مخصوصاً در فروردین تراز بالایی داشتم ایجاد یک روند مناسب برای داشتن ارتباط با آزمون‌ها رسیدن دوباره به تراز‌ها و رتبه‌های بالا
 

27.درصدهای خود در دروس مختلف در آزمون‌های کانون چگونه بوده و برای بهبود آن‌ها چه برنامه‌ای دارید؟ 

در سال‌های هشتم و نهم معمولا درصد ریاضی بین ۴۰ تا ۶۰ درصد بود درس ادبیات را معمولاً بین ۴۰ تا ۸۰ می‌زدم زبان و عربی بین ۶۰ تا ۹۰ درصد می‌زدم و دروس عمومی مانند دینی و مطالعات را همیشه ۱۰۰ می‌زدم.

در نهایت متشکرم از تمام افرادی که این شرایط را ایجاد کردند تا افرادی که در مناطق کم برخوردار هستند بتوانند خود را با وزنه‌هایی محکم‌تر محک زده و همچنین از امکانات و منابع مناسب بهره‌مند شوند ممنون از قلم چی

 

Menu