گفتگو با دانش آموز موفق کانونی امیرحسین درک زاده قبولی فرهنگیان

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا؛ همانا با هر سختی، آسانی است. بنابراین اگر با ایمان، تلاش مداوم و باور به توانایی‌های خود حرکت کنید، هیچ قله‌ای دست‌نیافتنی نخواهد بود.»

گفتگو با دانش آموز موفق کانونی امیرحسین درک زاده قبولی فرهنگیان

نام و نام خانوادگی : امیرحسین درک زاده

رشته و دانشگاه قبولی :  دبیری علوم اجتماعی _ شهید پاک نژاد یزد

تراز کنکور : ۸۵۰۰

نام شهر و استان : ریگان_کرمان
میانگین تراز : ۵۵۰۰

سال های حضور در کانون : ۲

شغل و تحصیلات مادر : کارمند_لیسانس

شغل و تحصیلات پدر : آزاد_دیپلم

مصاحبه گر : مطهره نوری



چگونه با کانون آشنا شدید ؟ فرد خاصی توصیه کرد ؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست ؟ چه نتیجه ای کسب کردند ؟
آشنایی من با کانون بیش از هر چیز به دلیل تشویق‌ها و راهنمایی‌های خانواده‌ام بود. آن‌ها باور داشتند که حضور در آزمون‌های کانون می‌تواند مسیر مطالعه‌ام را هدفمندتر و منظم‌تر کند و همین حمایت سبب شد این مسیر را با اطمینان بیشتری آغاز کنم.


آیا در آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال شرکت می کردید ؟
اگر پاسختان مثبت است ، الف )انگیزه تان چه بود ؟ ب) فایده آزمون های هدف گذاری برای شما چه بود ؟

بله، شرکت در این آزمون‌ها بخشی از برنامه‌ام بود. انگیزه‌ی اصلی من، داشتن یک سنجش مستقل و واقعی از میزان تسلط بر مباحث بود. این آزمون‌ها کمک کردند مدیریت زمان در جلسه آزمون را بهتر یاد بگیرم و به مرور، اعتمادبه‌نفسم برای روز کنکور افزایش پیدا کرد

از کدام یک از کارنامه های جعبه ابزار کارنامه استفاده می کردید ؟ دلیل استفاده از هرکدام؟
بیشترین استفاده‌ی من از کارنامه‌ی پروژه‌ای، کارنامه‌ی پنج‌نوع درس و کارنامه‌ی اشتباهات بود.
کارنامه‌ی پروژه‌ای به من کمک می‌کرد تصویر کلی از مسیر و روند پیشرفتم داشته باشم و بدانم در هر مقطع چه جایگاهی دارم.
کارنامه‌ی پنج‌نوع درس باعث می‌شد درک دقیق‌تری از وضعیت دروس مختلف پیدا کنم؛ اینکه کدام درس‌ها پایدار هستند، کدام‌ها نیاز به تمرین بیشتر دارند و در کدام بخش‌ها احتمال نوسان وجود دارد.
در نهایت، کارنامه‌ی اشتباهات برای من بسیار ارزشمند بود؛ چون به من نشان می‌داد کجاها دچار بی‌دقتی شده‌ام و چه نوع خطاهایی بیشتر تکرار می‌شوند، تا بتوانم آن‌ها را برطرف کنم و در آزمون‌های بعدی نتیجه‌ی بهتری بگیرم.بله، شرکت در این آزمون‌ها بخشی از برنامه‌ام بود. انگیزه‌ی اصلی من، داشتن یک سنجش مستقل و واقعی از میزان تسلط بر مباحث بود. این آزمون‌ها کمک کردند مدیریت زمان در جلسه آزمون را بهتر یاد بگیرم و به مرور، اعتمادبه‌نفسم برای روز کنکور افزایش پیدا کرد


از چه زمانی و چگونه به معلمی و دبیری علاقه مند شدید ؟ چه عواملی سبب ایجاد این علاقه شد ؟

از همان سال‌های کودکی علاقه به تعلیم در من وجود داشت، اما این علاقه در دوران دبیرستان شکوفاتر شد. وقتی مطالبی را برای دوستانم توضیح می‌دادم، احساس رضایت و انگیزه‌ی زیادی پیدا می‌کردم. در کنار این تجربه، سخنان و رفتار بعضی از معلم‌هایم برایم الهام‌بخش بود و تأثیر عمیقی بر من گذاشت. همین ترکیبِ اشتیاق به انتقال دانسته‌ها و الهام گرفتن از معلمان، باعث شد علاقه‌ام به این شغل شریف به اوج برسد و مسیر معلمی را انتخاب کنم.


در خانواده و  اطرافیان شما چه کسانی دبیر بودند ؟

«در خانواده و اطرافیانم فردی دبیر نبوده است؛ با این حال، همیشه موفقیت‌های معلمان و تأثیر مثبت آن‌ها بر زندگی دانش‌آموزان برایم الهام‌بخش بوده و همین تجربه، علاقه و انگیزه‌ام را برای ورود به این حرفه‌ی شریف دوچندان کرده است.»


کدام معلم هایتان در این علاقه تاثیر گذار بودند ؟

«همه‌ی معلمانم در شکل‌گیری علاقه‌ام به تدریس نقش داشتند. هر یک از آن‌ها با شیوه‌ی خاص خود، چه در انتقال دانش و چه در انگیزه‌بخشی، برای من الهام‌بخش بودند و همین مجموعه‌ی تجربیات باعث شد علاقه‌ام به حرفه‌ی معلمی روزبه‌روز عمیق‌تر شود.»


فکر می کنید اگر معلم شوید ، شبیه کدام معلم خود خواهید شد ؟ چرا ؟

«اگر معلم شوم، فکر می‌کنم ترکیبی از ویژگی‌های بهترین معلم‌هایم را در خود داشته باشم. صبر و دلسوزی برخی از آن‌ها، شیوه‌ی تدریس جذاب بعضی دیگر و جدیت گروهی دیگر برایم الگو بوده است. تلاش می‌کنم همین ویژگی‌ها را در کنار هم به‌کار بگیرم.»


توجه شما بیشتر به کدام منابع فرهنگیان بود؟

«در دفترچه‌ی فرهنگیان توجه من هم به مباحث تعلیم و تربیت معطوف بود و هم به سؤالات هوش و استعداد. زیرا معتقدم یک معلم علاوه بر آگاهی‌های تربیتی، باید توانایی تحلیل و حل مسئله را نیز داشته باشد. به همین دلیل، برای هر دو بخش زمان مناسبی اختصاص دادم تا هم از نظر علمی و هم از نظر مهارتی آمادگی کامل داشته باشم.»
از چه زمانی مطالعه برای فرهنگیان را شروع کردید ؟

«مطالعه برای آزمون فرهنگیان را همزمان با دوران آماده‌سازی برای کنکور آغاز کردم. از همان ابتدا بخشی از برنامه‌ی مطالعاتی‌ام را به منابع فرهنگیان اختصاص دادم تا در کنار دروس عمومی و اختصاصی، برای این بخش نیز آمادگی کامل داشته باشم.»


آیا در آزمون های کانون در بخش فرهنگیان شرکت می کردید ؟

«بله، در آزمون‌های کانون در بخش فرهنگیان شرکت داشتم. این آزمون‌ها برایم فرصتی ارزشمند بود تا میزان آمادگی خود را به‌طور دقیق بسنجـم، نقاط ضعف و قوت را شناسایی کنم و با تمرکز بیش‌تر برای بهبود آن‌ها تلاش نمایم. علاوه بر این، آشنایی با نمونه سؤالات استاندارد فرهنگیان و تجربه‌ی شرایط شبیه‌سازی‌شده‌ی آزمون، اعتمادبه‌نفسم را برای روز کنکور افزایش داد.»


پیوستگی در آزمون ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود ؟

«پیوستگی در آزمون‌ها نقش بسیار مهمی در پیشرفت من داشت. این نظم مستمر سبب شد برنامه‌ی مطالعاتی‌ام چارچوبی مشخص پیدا کند و هیچ‌گاه از مسیر عقب نمانم. هر آزمون برایم فرصتی بود تا نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و با اصلاح آن‌ها در آزمون بعدی عملکرد بهتری داشته باشم. این چرخه‌ی مداومِ سنجش و اصلاح، زمینه‌ی رشد پیوسته و افزایش اعتمادبه‌نفسم را فراهم کرد.»


بهترین درس شما در کنکور کدام است؟

بهترین درس‌های من در کنکور اقتصاد و جامعه‌شناسی بودند. این دو درس به دلیل پیوند نزدیک با واقعیت‌های اجتماعی و تحلیلی، برایم جذابیت خاصی داشتند. علاقه‌ی عمیق من به این مباحث نه‌تنها موجب موفقیتم در آزمون شد، بلکه مسیر انتخاب و قبولی در رشته‌ی جامعه‌شناسی را نیز هموار ساخت.»


صحبت شما به کنکوری های سال آینده؟

«به داوطلبان سال آینده توصیه می‌کنم هرگز از دشواری‌های مسیر کنکور هراسی نداشته باشند و با صبر، اراده و امید قدم بردارند. قرآن کریم می‌فرماید: إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا؛ همانا با هر سختی، آسانی است. این آیه به ما می‌آموزد که پس از هر مانع، گشایشی نهفته است. بنابراین، اگر با ایمان، تلاش مداوم و باور به توانایی‌های خود حرکت کنید، هیچ قله‌ای دست‌نیافتنی نخواهد بود.»

Menu