نام و نام خانوادگی: امین زمانی
رتبه: ۵۲۲ – رشته انسانی
شهر و استان: هشتگرد – البرز
میانگین تراز: ۸۹۰۰
مدت عضویت در کانون و تعداد آزمونها: ۱ سال – ۵۰ آزمون
تراز کنکور اردیبهشت: ۸۸۰۰
تراز کنکور تیر: ۸۴۰۰
تراز سوابق تحصیلی: ۸۹۰۰
مصاحبه گر : نسترن حسینی
۱) شما چگونه با کانون آشنا شدید؟
از طریق مدرسه، دوستان و آشنایان با کانون آشنا شدم. وقتی دیدم بسیاری از دانشآموزان موفق از کانون بهره میبرند و نتیجههای خوبی گرفتهاند، به این نتیجه رسیدم که این مسیر میتواند برای من هم بهترین انتخاب باشد. اعتماد به تجربهی دیگران و توصیهی معلمان باعث شد با انگیزهی بیشتری وارد شوم و از همان ابتدا این آشنایی ساده را به فرصتی برای پیشرفت تبدیل کنم.
۲) معدل امتحانات نهایی و تراز سوابق تحصیلیتان چند شد؟
معدل امتحانات نهایی من ۱۷/۷۵ شد و تراز سوابق تحصیلیام ۸۹۰۰. این معدل برایم نشاندهندهی تلاش مستمرم بود و اینکه توانستم با پشتکار و برنامهریزی درست، به نتیجهای برسم که هم خودم و هم خانوادهام از آن رضایت داشته باشند.
۳) شما در آزمونهای کانون به صورت حضوری شرکت میکردید یا آنلاین؟ چرا؟
من همیشه حضوری شرکت میکردم، چون اعتقاد داشتم آزمون حضوری تاثیر بیشتری دارد. این شیوه باعث میشد شرایط کنکور برایم دقیقتر شبیهسازی شود. در جلسهی حضوری جدیت، تمرکز و رقابت بیشتری را احساس میکردم و همین موضوع مرا به تلاش بیشتری وادار میکرد.
۴) آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
خیر، هیچوقت غیبت نکردم. به نظرم استمرار و همت و پشتکار، راز موفقیت است. برای من هر آزمون مثل یک فرصت تازه بود؛ فرصتی برای شناختن ضعفها، تقویت تواناییها و نزدیکتر شدن به هدف. غیبت کردن یعنی از دست دادن این فرصتها، و من نمیخواستم حتی یک قدم عقب بمانم.
۵) مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصیسازی میکردید؟
بله. برنامهی راهبردی برای من مثل یک ستون محکم بود. نظم، دقت و فشردهسازی خوبی داشت و همین ویژگیها باعث شد در طول سال پراکنده و سردرگم نباشم. من همیشه طبق برنامهی آزمون جلو میرفتم و در عین حال آن را با شرایط خودم منطبق میکردم. در واقع برنامهی راهبردی به من چارچوب میداد و من روی همان چارچوب، برنامهریزی شخصی خودم را سوار میکردم.
۶) روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟
بعد از هر آزمون، دفترچهی پاسخنامه و پاسخهای تشریحی را به دقت بررسی میکردم. برخلاف بعضیها که فقط سوالات غلط یا نزده را نگاه میکنند، من همهی سوالات را مرور میکردم تا هیچ نکتهای از دستم نرود. البته روی سوالات غلط بیشتر وقت میگذاشتم تا مطمئن شوم اشتباهاتم تکرار نمیشوند. این تحلیلها برایم مثل یک کلاس درس دوباره بود.
۷) کدام درسها نقطهقوت شماست؟ روش مطالعهی این درسها چگونه است؟
نقطهقوت من جامعهشناسی بود. برای مطالعهی این درس همیشه با دقت و طبق برنامه پیش میرفتم. روشم این بود که ابتدا مطالب را به صورت تشریحی بخوانم، بعد سراغ تست زدن بروم و در پایان مرور کنم. تمرکز بالا و علاقهام به این درس کمک بزرگی بود. نتیجه هم مشخص شد: در مدرسه نمرهی ۲۰ و در کنکور حدود ۷۷ درصد کسب کردم.

۸) آیا در کلاسهای درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟
بله، همیشه در کلاسهای حضوری شرکت میکردم. استمرار در حضور در مدرسه باعث شد با نظم جلو بروم. معلمها با آموزشهایشان انگیزهی زیادی به من دادند و مدرسه در موفقیت من بسیار موثر بود.
۹) دفتر برنامهریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
خیر، دفتر برنامهریزی جداگانه نداشتم. برای من برنامهی راهبردی کانون کافی بود و همان را مبنای اصلی کار قرار میدادم. این برنامه برایم مثل نقشهی راه بود و نیازی به دفتر جداگانه حس نمیکردم.
۱۰) کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکردید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
من از کتاب جامع آبی و سهسطحی استفاده میکردم. کتاب آبی برای تثبیت پایهها و مرور کامل مطالب بسیار موثر بود. کتاب سهسطحی هم کمک میکرد با سوالات ساده، متوسط و دشوار درگیر شوم و تسلطم را افزایش دهم. این تنوع سطحی برای من بسیار ارزشمند بود.
۱۱) بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روشهای مطالعه خود را در این درس به صورت آیتموار بنویسید.
بهترین درس من جامعهشناسی بود. روش مطالعهام چنین بود:
• مطالعهی دقیق و تشریحی
• حل تستهای متنوع برای تثبیت
• مرورهای منظم و مکرر
• تحلیل دقیق سوالات
• همراه کردن همهی مراحل با علاقه و تمرکز
۱۲) اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون اردیبهشت ماه پیشرفت قابل ملاحظهای داشتید، توضیح دهید که در طی ماههای بین این دو آزمون چه برنامهای اجرا کردید؟
بین آزمون اردیبهشت و تیر، تمرکزم را روی مرور بیشتر گذاشتم. سوالات غلط آزمونهای قبلی را دوباره بررسی کردم و تستهای زماندار بیشتری زدم تا شرایط واقعی کنکور را تمرین کنم. همین استمرار و توجه به ضعفها باعث شد عملکردم بهتر شود. همچنین تلاش کردم آرامش ذهنیام را حفظ کنم و با حمایت خانواده با انگیزهی بیشتری ادامه دادم.
۱۳) در طول سال چقدر به رتبه فکر میکردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت میکردید؟
خیلی به رتبه فکر میکردم، اما هیچوقت اجازه ندادم این فکر به استرس تبدیل شود. با اطمینان و آرامش جلو رفتم. خانوادهام همیشه پشتیبان من بودند و این حمایت باعث میشد شرایط فکری آرامی داشته باشم. به جای اینکه فکر به رتبه باعث نگرانی شود، برایم انگیزه بود.
۱۴) دلیل این که در آزمونهای تابستان شرکت کردهاید چه بود؟
برای من استمرار اهمیت زیادی داشت. شرکت در آزمونهای تابستانی باعث میشد هم تجربههای بیشتری کسب کنم و هم زودتر وارد فضای جدی مطالعه شوم. این آزمونها شروع محکمی برای یک سال پرتلاش بودند.
۱۵) برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
مطابق برنامهی قوی قلمچی و آزمونها جلو میرفتم. این روش کمک کرد درسهای پایه را محکم بخوانم و هیچ مبحثی را جا نیندازم. همیشه تلاش میکردم درسهای دهم و یازدهم را در کنار دوازدهم مرور کنم تا پیوستگیام حفظ شود.
۱۶) آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟
بله. میخواهم از آقای فتاحی، معلم دینیام، تشکر کنم. ایشان با اخلاق عالیشان و استمرار در آموزش، نقش بزرگی در موفقیت من داشتند. همیشه قدردان زحماتشان هستم.
۱۷) فکر میکردید چنین رتبهای کسب کنید؟ خاطره لحظه اعلام نتایج را برای ما تعریف میکنید؟
با امید و تلاش و دعای خانواده انتظار چنین رتبهای را داشتم. وقتی نتایج اعلام شد، لحظهای پر از خوشحالی و شکرگزاری بود. حس میکردم زحماتم به ثمر نشسته و مهمتر از همه اینکه دعای خیر خانواده پشت سرم بود. شادی زیادی داشتم و بیش از هر چیز قدردان خانوادهام بودم.
