نام و نام خانوادگی : اسماعیل درویش
عیارعلمی: دکتری ژنتیک مولکولی از دانشگاه تبریز
نام کتاب: آبی زیست شناسی و سه سطحی
نام مصاحبه گر : پریزاد محمودی
لطفا خودتان را معرفی کنید. دبیر چه مدارسی هستید و چند سال است که تدریس میکنید؟
اینجانب دبیر زیست شناسی(نیروی رسمی آموزش و پرورش) با 30 سال سابقه و دارای مدرک دکتری ژنتیک مولکولی از دانشگاه تبریز هستم و هم اکنون مشغول تدریس در دانشگاه شهید مدنی، فرهنگیان،سراج و مدارس تیزهوشان (دوره دوم)ناحیه 2 و 3 تبریز و نمونه دولتی طالقانی و دبیرستان صدرای نور تبریز می باشم.
شما کدام کتاب قلم چی را به دانش آموزان خود معرفی کرده اید، چرا؟
کتاب آبی قلم چی: 1- به دلیل داشتن درسنامه مفید و خلاصه و ارائه مطالب فصل ها به صورت نمودار درختی 2-کتاب سه سطحی به دلیل داشتن تست های آزمون قلم چی،سبک مطالعه زیست و توجه به نکات لازم در مطالعه را برای دانش آموز تبیین می کند.
به نظر شما ویژگی خاص این کتاب ها چیست؟
کتاب 3 سطحی نیز برای بررسی سوالات نسبتا دشوار – دشوار و دشوارتر باعث افزایش مهارت تست زنی دانش آموزان می شود.
در تمام کلاس های تان کدام کتاب را با دانش آموزتان تمرین می کنید؟ به نظر شما تمرینات این کتاب چرا باید در کلاس درس کار شوند؟
توصیه موکد اینجانب استفاده از سوالات آزمون های سال قبل قلم چی( کتابهای آبی- 3 سطحی) برای افزایش مهارت تست زنی و توجه به نکات لازم در حین مطالعه درس با نگاه به رویکرد طراحان سوالات آزمون ها است تا دانش آموز متوجه باشد که طراحان در شکل ها و متن کتاب دنبال کدام نکات ،مفاهیم و تحلیل ها هستند.
پاسخ های تشریحی کتاب را چگونه ارزیابی می کنید؟
خوب است و به طور واضح و ساده به توضیح سوال پرداخته است
آیا در تدریس این کتاب روش خاصی برای خود دارید؟
کتابی که قرار است به عنوان منبع اول کار شود،تکالیف از آن برای جلسه بعد تعیین می شود به صورتی که در یک دفتر گزارش مخصوص فعالیت که مربوط به درس زیست شناسی است، تعداد سوالات پاسخ داده شده،مدت زمان پاسخ گویی ،تعداد (ص)و(غ) توسط دانش آموز نوشته می شود.اگر در تحلیل سوالی که پاسخ آن نادرست داده شده و دچار مشکل باشند، حتما در دفتر قید و در کلاس بررسی می شود.
چه معیاری در معرفی منابع به دانش آموزان خود دارید؟
سطح سوالات – پاسخنامه تشریحی – نوع طبقه بندی سوالات – محتوی کتاب – توجه به سوالات کنکور سال های قبل
با استفاده از این کتاب نتایجی هم کسب کرده اید ؟
بله- دانش آموزان مدارس خاص(تیزهوشان و نمونه دولتی) با استفاده از این کتاب ها به نتایج درخشان دست یافته اند.
در مورد چگونگی تغییر مثبت در نمره، تراز یا درصد این درس برای دانش آموزانتان توضیح دهید. چگونه میتوان در درس شما موفق شد؟
این مدل که : پیش خوانی- سوال کردن(بررسی حدود 5 تست مربوط به آن مطلب بدون تلاش به پاسخ آن)- خواندن(ابتدا به طور کامل و با تمرکز کتاب درسی سپس نکات گفته شده در کلاس)- به خود تحویل دادن(پاسخ به چند تست)- و در نهایت آزمون(در به خود تحویل دادن پاسخ تشریحی هر سوال، بعد از پاسخ ،سوال بررسی می شود. حدود 10 تست بدون زمان(درصد و زمان مهم نیست) بعد از دو بار مطالعه(بار اول خواندن به طور کامل- بار دوم مرور) و حدود 30 تست زمان دار(زمان و درصد مهم است) انتخاب و در زمان معقول پاسخ داده شود.سپس درستی و نادرستی پاسخ سوالات بررسی شود.
توصیه شما برای موفقیت در امتحانات نهایی در درس خودتان به دانش آموزان چیست؟
تسلط کافی به متن کتاب- تحلیل شکل ها- پاسخ به فعالیت های کتاب – خواندن متن کتاب با تمرکز- بررسی سوالات سال قبل(برای آشنا شدن با نوع سوالات نهایی)
آیا از دانش اموزان برتر خود خاطره ای دارید که جنبه آموزشی داشته باشد و آن کار را به دانش اموزان دیگر هم پیشنهاد میدهید
اکثر دانش آموزانی که رتبه های خیلی خوب کسب کرده بودند،به طور رسمی و غیر رسمی (صرفا جهت رفع اشکال) در تدریس در خدمتشان بودم مانند موسوی سرای- آرش نبات – پریا حسین زاده و ... تا مطلبی را به طور کامل متوجه نمی شدند و یا برایشان جا نمی افتاد رد نمی شدند،اکثر سوالات آزمون های متنوع را بررسی می کردند.بنابراین با دیدگاه ها و ایده های طراحان مختلف آشنا بودند و با اعتماد به نفس و سرعت عمل بیشتری می توانستند از پس سوالات کنکور برآیند.
