گفتگو با ریحانه یبلویی؛قهرمان پیوستگی دوازدهم انسانی

بله، برای آمادگی بیشتر، شب قبل از امتحانات چند نمونه‌سؤال از سایت کانون دانلود می‌کنم تا با نوع سؤالات آشنا شوم

گفتگو با ریحانه یبلویی؛قهرمان پیوستگی دوازدهم انسانی

نام و نام خانوادگی: ریحانه یبلویی  

پایه: دوازدهم علوم انسانی  

نام شهر و استان:فریدونشهر، اصفهان  

میانگین تراز:۶۰۰۰  

سال‌های حضور در کانون:۳ سال (دهم، یازدهم، دوازدهم)  

تعداد شرکت در آزمون:۴۸ آزمون  

شغل و تحصیلات مادر:خانه‌دار، زیر دیپلم  

شغل و تحصیلات پدر: آزاد، زیر دیپلم  


مصاحبه‌گر: زهرا یبلویی


برنامه شما برای امتحانات نیم‌سال دوم چیست؟

برای امتحانات نیم‌سال اول، برنامه‌ام بیشتر بر خواندن تشریحی کتاب‌ها متمرکز بود و بیشتر روی سؤالات تشریحی کار کردم تا توانایی‌ام را در این بخش بسنجـم.


در دوران امتحانات از کدام کتاب‌های کانون استفاده خواهید کرد؟

از کتاب‌های آبی ریاضی و فلسفه بیشتر استفاده می‌کنم.


آیا از نمونه‌سؤالات موجود در سایت کانون استفاده می‌کنید؟

بله، برای آمادگی بیشتر، شب قبل از امتحانات چند نمونه‌سؤال از سایت کانون دانلود می‌کنم تا با نوع سؤالات آشنا شوم.


تصمیمات شما برای نیم‌سال دوم چیست؟

برای نیم‌سال دوم تلاش می‌کنم سرعت پیشروی خود را در آزمون‌ها افزایش دهم تا بتوانم تا پیش از نوروز ۱۴۰۳، مباحث دروس دوازدهم را جمع‌بندی کنم.


روش شما برای جمع‌بندی دروس نیم‌سال اول چیست؟

برنامه‌ی کانون را مدنظر قرار می‌دهم و طبق برنامه‌ی راهبردی هر آزمون، مباحث نیم‌سال اول را جمع‌بندی می‌کنم.


در دوره امتحانات چگونه بین برنامه‌ی راهبردی آزمون‌ها و امتحانات تعادل ایجاد می‌کنید؟

تلاش می‌کنم ابتدا مباحث مربوط به امتحانات را مطالعه کنم و سپس به برنامه‌ی کانون بپردازم و تست‌هایی از دروسی که با امتحانات هم‌پوشانی دارند، حل کنم.


آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

بله، در یکی دو آزمون به علت کسالت غیبت داشتم، اما همواره تلاش می‌کردم در آزمون‌هایی که غیبت داشتم، شرکت کنم تا توانایی خود را بسنجم.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه باعث پیشرفت شما شد؟

پیوستگی و تکرار دو‌هفته‌ای آزمون‌ها من را ملزم می‌کرد که مطالب را مطالعه کنم، و همین باعث شد که دروس دهم، یازدهم و دوازدهم را با برنامه‌ای منظم و مناسب تا حد مطلوبی پیش ببرم.


آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده‌ی آزمون‌های هدف‌گذاری برای شما چه بود؟ 

بله، انگیزه‌ام این بود که خودم را جای دانش‌آموزان سال گذشته بگذارم و با پاسخ دادن به سؤالات آن‌ها، درصد و تراز احتمالی‌ام را بسنجـم. با انواع تست‌ها آشنا می‌شوم و نکات جدید را یادداشت می‌کنم.


شرکت در این آزمون‌ها چه تأثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشت؟

گاهی برنامه‌ی کانون جلوتر از برنامه‌ی مدرسه بود. همین باعث می‌شد مطالبی که معلم تدریس می‌کرد را بهتر درک کنم و حتی در تدریس و کنفرانس‌ها به معلمانم کمک کنم.


آیا مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه‌ریزی می‌کنید؟ آیا برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بودند؟

بله، هفته‌ی اول را به مرور و مطالعه اختصاص می‌دهم و در هفته‌ی دوم بیشتر روی تست مباحث کار می‌کنم. گاهی اوقات برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها با هم هماهنگ بودند.


نقاط قوت شما کدام درس‌ها بودند؟ روش مطالعه‌ی آن‌ها را توضیح می‌دهید.

نقاط قوت من شامل جامعه‌شناسی، تاریخ، اقتصاد و ریاضی است. برای تاریخ و جامعه‌شناسی بعد از مطالعه‌ی درس، تست‌زنی را در اولویت قرار می‌دهم. در اقتصاد و ریاضی هم تست زیادی کار می‌کنم و سعی دارم ریاضی را یک روز در میان مطالعه و تمرین کنم.


دفتر برنامه‌ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟

بله، داشتن دفتر کمک می‌کند خود را متعهد بدانم که در ساعت و روز مشخص، مبحث معین را مطالعه کنم و به آن پایبند باشم.


آیا از تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان استفاده می‌کنید؟

گاهی که در درسی تسلط پیدا می‌کنم، از این روش‌ها استفاده می‌کنم، اما به طور منظم به کار نبردم. تلاش دارم این مهارت را در خود تقویت کنم.


در چه درس‌هایی با تغییر روش پیشرفت زیادی داشتید؟ روش مطالعه‌ی این درس‌ها را توضیح می‌دهید.

در درس ریاضی پیشرفت چشمگیری حس کردم. تلاش کردم این درس را حداقل یک روز در میان در برنامه قرار دهم و تست‌های بیشتری حل کنم.


تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟

هفته‌ی بعد از آزمون را به تحلیل اختصاص می‌دهم. سؤالاتی را که درست پاسخ دادم، نکته‌برداری می‌کنم، سؤالات نزده را بررسی کرده و علت آن را جویا می‌شوم. سؤالات غلط را نیز تحلیل می‌کنم تا متوجه شوم ضعفم در کدام بخش بوده است.


از کدام کارنامه‌های جعبه‌ابزار کانون در صفحه‌ی شخصی‌تان استفاده می‌کنید؟ این کارنامه‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

از کارنامه‌ی ۵ نوع درس استفاده می‌کنم. این کارنامه نشان می‌دهد در کدام درس‌ها ضعف دارم و کدام درس‌ها نقاط قوتم هستند.


نقش آموزشی خانواده، به‌خصوص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

پدر و مادرم همیشه به‌عنوان حامی و دلگرمم حضور داشتند و با امید و انگیزه دادن، باعث شدند تمایل بیشتری به درس‌خواندن داشته باشم.


آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را می‌بینند؟ در صورت افت، خودتان یا خانواده چه عکس‌العملی دارید؟

بله، پدر و مادرم پیگیر تراز و درصدهایم هستند. وقتی افتی در کارنامه‌ام دیده می‌شود، با امیدواری من را تشویق می‌کنند که ناامید نشوم و برای آزمون بعدی بیشتر تلاش کنم.

Menu