گفتگو با فاطمه رئیسی، عضو باشگاه 500 تایی‌ها از کیار

خانم فاطمه رئیسی عضو باشگاه 500 تایی‌های نمایندگی کیار، امسال خیلی موفق عمل کرده اند که مصاحبه با ایشان را تقدیم می‌کنیم.

گفتگو با فاطمه رئیسی، عضو باشگاه 500 تایی‌ها از کیار

 

نام و نام خانوادگی : فاطمه رئیسی 

مقطع و رشته: نهم

نام شهر و استان: استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان کیار

میانگین تراز:5939

از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: آبان ماه سال تحصیلی نهم، 12آزمون

شغل و تحصیلات مادر: دیپلم، خانه دار

شغل و تحصیلات پدر: سیکل، راننده کامیون

 

مصاحبه کننده: فرشاد شفیعی، مسئول نمایندگی

 

1.آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

 خیر، تا الان غیبت نداشتم و اگر گاهی امکان شرکت در آزمون به صورت حضوری را نداشتم، حتماً به صورت آنلاین در آزمون شرکت می‌کنم. یکی از مزایای شرکت در آزمون به طور پیوسته برای من، متعهد بودن به برنامه ریزی درسی و نظم در درس خواندن هست.


2.پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

وقتی در هر آزمون شرکت کنیم و بعد از آزمون اشکالات قبلی را برطرف کنیم، امکان موفقیت چندین برابر می‌شود. وقتی آزمون ها برنامه ی راهبردی دارند، تا زمان آزمون بعدی وظیفه داریم آزمون را تحلیل کنیم و اشکالات خود را بررسی و برطرف کنیم و اگر به طور پیوسته در آزمون ها شرکت کنیم به این موارد پایبند می‌شویم و اشکالات تک تک درس ها برطرف می‌شود. بنابراین نتیجه ی بهتری خواهیم گرفت.


3.آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟

بله، اگر تا قبل از آزمون، آزمون قبلی را تحلیل و به طور کامل اشکالاتم را برطرف کنم، روز قبل از آزمون در آزمون هدف‌گذاری نیز شرکت می‌کنم.


 4.آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

بله

 فایده آزمون‌های مشابه پارسال برای شما چه بود؟ 

با سوالات مشابه و پرتکرار آزمون آشنا می‌شوم و وقتی آزمون هدف‌گذاری را دادم، سعی میکنم نمونه سوالاتی مانند آنهایی که غلط زدم را بیشتر تمرین کنم.

در نتیجه آمادگی بیشتری برای آزمون پیدا می‌کنم. 


 5.شرکت در این تعداد آزمون چه دستاوردی برای‌تان داشت؟

تعهد به برنامه ریزی

تلاش برای حتی کمی بهتر شدن 

پیشرفت تحصیلی


 6.مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کردید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کردید؟ برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود؟ 

انطباق دادن دو برنامه ی درسی کمی سخت است، اما با کمی تلاش می‌توان بعد از مدتی تعادل را میان دو برنامه برقرار کرد. من هفته های اول کمی برایم سخت بود، اما مدتی بعد توانستم برنامه ی کانون را با برنامه ی مدرسه انطباق دهم؛ البته در هر صورت برنامه ی مدرسه برای من در اولویت است.


7.نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟

دروس عمومی را از همان ابتدا خوب می‌زدم. دروس اختصاصی نوسانی هستند اما مدتی است تلاش میکنم بهتر از قبل باشم. و نسبت به قبل کمی بهتر عمل کرده ام.

دروس عمومی را معمولاً به طور دقیق حفظ میکنم و از طریق خلاصه نویسی درک میکنم دروس اختصاصی را نیز از طریق آموزش خوب و بعد از آن تمرین سوالات تشریحی و تستی بهتر میفهمم.


 8.دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کرد؟ 

بله، دفتر برنامه ریزی باعث می‌شود برنامه ریزی دانش آموز از حالت بی نظمی دربیاید و نظم خاصی حتی در ذهن دانش آموز ایجاد می‌شود ضمن اینکه بعد از کامل کردن دفتر برنامه ریزی با یک نگاه کوتاه میتوان ساعت مطالعه را بررسی کرد و برای ساعات مطالعه ی هفته ی بعد برنامه ریزی کرد.


9.مهم‌ترین چیزی که در این سال‌ ها از کانون و آزمون ‌ها یاد گرفته اید چیست؟

اینکه برای هرچیزی در زندگی باید تلاش کرد و هرچقدر تلاش کنی به همان میزان نتیجه میگیری، نه کمتر و نه بیشتر. و مهمتر از همه اینکه بهترین آینده ای که میتوان ساخت، راهش درس خواندن و تلاش کردن است و هروقت آزمونم را خوب دادم، انگیزه ام چندین برابر شد و تلاشم را بیشتر کردم. و اینکه یکی از ارکان موفقیت برنامه ریزی دقیق است.


10.تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کردید؟

پاسخگویی به سوالات در آزمون مهم است؛ اما زمان پاسخگویی مهمتر است. اگر در آزمون مدیریت زمان نداشته باشیم، اواسط آزمون به خود می‌آییم و میبینیم درصد کمی از سوالات و آن هم فقط از چند درس را پاسخ داده ایم. به طور خلاصه، بنظر من یکی از مهمترین شروط موفقیت در هر آزمونی، مدیریت زمان و برقراری تعادل میان زمان هایی که برای هر درس می‌گذاریم، است.

من اوایل کمی مشکل داشتم، اما بعد با توجه به اهمیت این موضوع، تمرین کردم و توانستم زمانم را در آزمون بهتر مدیریت کنم.


11.در چه درس‌هایی با تغییر روش تغییر رادیکال داشتید؟ روش مطالعه این درس‌ها را توضیح می‌دهید؟ 

به تدریج در طول سال تحصیلی، متوجه شدم همه ی دروس حتی دروسی مانند ریاضی را باید مفهومی خواند. کافیست مفهوم یک نکته را درک کنیم، آن وقت به تمام سوالات آن مبحث درست پاسخ خواهیم داد. من هم از وقتی متوجه این موضوع شدم، سعی میکنم دروس را مفهومی بخوانم و وقتی این کار را انجام میدهم، پیشرفت را در کارنامه ی آزمون خود به چشم می‌بینم. در ضمن دروسی مانند ریاضی علاوه بر درک عمیق، به تمرین زیاد نیاز دارند. برای این دروس تست بیشتری کار میکنم.


12.تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دادید؟

همیشه می‌شنیدم که میگفتند تحلیل آزمون از خود آزمون مهمتر است. اما معنی این حرف را نمی‌فهمیدم. اما کم کم فهمیدم که هرگاه آزمون را به خوبی تحلیل میکنم، موجب پیشرفت و یادگیری بیشتر من خواهد شد. از آن موقع سعی میکنم تا حداکثر دو روز بعد آزمون را تحلیل کنم. در تحلیل آزمون، سوالات غلط و شک دار برایم در اولویت هستند.


 13.شما از چه منابع کانون استفاده می‌کردید؟ این منابع چه ویژگی‌هایی داشتند؟ 

من، سه کتاب هوش تحلیلی کانون را تهیه کردم. در سال نهم هوش تحلیلی اهمیت بسیاری دارد و کتاب های هوش کانون می‌توانند برای تمرین و جمع بندی گزینه ی بسیار خوبی باشند. ضمن اینکه مطالب این کتاب ها به طور خاصی، منظم چیده و تفکیک  شده اند که باعث نظم در ذهن دانش آموز می‌شود.


14.در طول این همه سال خسته نشدید؟ چه چالش‌هایی امسال داشتید؟ چه کاری برای رفع خستگی انجام می‌دادید؟ 

خستگی همیشه هست؛ زیرا انسان ذاتاً موجودی راحت طلب است و تحمل سختی ها در شرایط مختلف برای او دشوار است. اما وقتی انسان به نتیجه ی دلخواه فکر کند، متوجه می‌شود لذت رسیدن بیشتر از رنج های مسیر است. درس خواندن یکی از سختی های مسیر زندگی انسان هاست. به ویژه در پایه نهم که دانش آموز باید نیمی از مسیر سرنوشت خود را تعیین کند. در این سال، از طرفی حجم درس ها و طرفی دیگر استرس و نگرانی آینده و پیش بینی نرسیدن ها، به دانش آموز فشار زیادی وارد می‌کند. اما من در مواقع سختی به نتیجه ی کار فکر میکنم، انگیزه ام برای ادامه دادن بیشتر می‌شود.


15.چرا کانون را در این سال‌ها انتخاب کردید؟ چگونه با کانون آشنا شدید؟ کسی از خانواده یا بستگان عضو کانون بود؟ 

از طریق خواهر و برادر بزرگترم با کانون آشنا شدم و چون آنها راضی بودند، من هم ثبت نام کردم و خداراشکر الآن از انتخابم راضی هستم.


16.نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

پدر و مادر من همیشه حامی من و خواهر و برادرم بوده‌اند و مارا تا جایی که در توانشان بوده، یاری کرده اند. بیشترین انتظار فرزند از والدین خود، درک کردن دانش آموز و حمایت اوست که پدر و مادر ما، همیشه ما را از این لحاظ حمایت کرده اند. خواهر و برادرم هم چون از من بزرگ‌ترند و تجربه ی بیشتری دارند، کمک بزرگی برای من در مسیر تحصیلی هستند.


17.آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را می‌دیدند؟ در صورت افت خودتان یا خانواده چه عکس العملی داشتند؟                                                                                                                              بله، نتایج آزمون را همیشه خانواده می‌بینند و در جریان درس خواندن من هستند. در صورت افت، پدر و مادرم همیشه مرا حمایت می‌کنند و به من امید می‌دهند. سپس به کمک خانواده سعی میکنیم برای آزمون بعدی، برنامه ریزی بهتری انجام دهیم.


18.از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می‌کردید؟ کدام بخش‌ها برای شما جالب‌تر بود؟ 

بله، جالب‌ترین و جذاب‌ترین بخش از نظر من گوناگونی کارنامه هاست و اینکه در انواع کارنامه ها، نتیجه ی آزمون ها از جهات مختلف مورد بررسی قرار گرفته اند برای من خیلی جذاب است. در اپلیکیشن کانونی ها هم به نظر من کارنامه ی زودهنگام یکی از بهترین امکانات این برنامه است.


19.به نظرتان مهم‌ترین ویژگی مثبت شما چه بود که باعث شد به اینجا برسید؟

ما دانش آموزان تا هرکجا که بالا برویم، باز هم جای پیشرفت داریم. من با برنامه ریزی و تلاش توانستم به این تعداد سوالات پاسخ صحیح دهم و از این بابت خداوند را شاکرم؛ اما میدانم که همچنان باید تلاش کنم چون اینجا تازه اول مسیر زندگی من است و برای رسیدن به اهدافم باید چندین برابر اکنون تلاش کنم.

 

فرشاد شفیعی
مصاحبه گر : فرشاد شفیعی
Menu