گفت و گو بامهنوش رمضانی : قبولی در رشته حقوق

مهمترین دستاورد من از شرکت در آزمونهای کانون استمرار در درس خواندن و با برنامه بودن بود و همین امر باعث شد که رتبه‌ی 698 منطقه 3 رشته انسانی را کسب نمایم.

گفت و گو بامهنوش رمضانی : قبولی در رشته حقوق

نام و نام خانوادگی: مهنوش رمضانی                                                      

مقطع و رشته: دوازدهم انسانی

نام شهر و استان: سقز، استان کردستان

میانگین تراز: ۶۱۰۰

رتبه کنکور: 698 منطقه 3 رشته انسانی

چند سال عضو کانون بودید و چند آزمون شرکت کردید: دوسال، پایه یازدهم و دوازهم و 35 آزمون

تحصیلات مادر: سیکل، خانه دار

تحصیلات پدر: سیکل، مغازه دار


مصاحبه‌گر : دلنیا یوسف زاده 

 

1-چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بودید؟ در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟ 

 من پایه یازدهم و دوازدهم دانش آموز کانون بود­ه­ام. یعنی دوسال کانونی بودم و در کل ۳۵ آزمون شرکت کردم.


2-دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

مهم­ترین دستاورد من از شرکت در آزمون­های کانون استمرار در درس خواندن و با برنامه بودن بود و همین امر باعث شد که رتبه­ی 698 منطقه 3 رشته انسانی را کسب نمایم.


3-آیا دستاوردی در زمینه های دیگر اعم از مسابقات هنری، ورزشی، علمی و جشنواره­ها و المپیادها دارید؟ در چه زمینه ای؟ و چگونه همزمان با درس خواندن به این فعالیت ها هم پرداختید؟ 

 بله، در زمینه خوشنویسی کار می­کنم و در مجموع تاکنون 15 مقام کشوری، استانی و شهرستانی در این زمینه دارم. هم­چنین مدرک ممتاز خط شکسته، نستعلیق و تحریر را به دست آورده­ام.

در پایه دوازدهم اولیتم آمادگی برای کنکور بود، اما در سال های قبل با برنامه ریزی دقیق توانستم به هر دو فعالیت بپردازم.


4-شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

در کل به عنوان یک دانش آموز کانونی در طول این دو سال بدون غیبت در همه آزمون ها شرکت کرده و با برنامه راهبردی بطور هماهنگ پیشروی کرده و از منابع پیمانه­ای کانون استفاده می­کردم.


5-چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

تعدد آزمون ها باعث تمرین و تکرار بیشتر دروس و هم­چنین انگیزه بیشتر برای بهتر بودن نسبت به آزمون های قبل می­شد و بطور معمول هم خستگی وجود دارد اما بخشی از مسیر است که گذراست.

پیوستگی آزمون ها باعث شناختن نقاط قوت و ضعفم شد که کمک شایانی در هدف گذاری هایم به من کرد.


6-مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

با برنامه راهبردی پیش می­رفتم و با توجه به پیش خوانی نسبت به مدرسه و مرور چندباره آن باعث تثبیت خوب مطالب در ذهنم می­شد.


7-آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خواندید یا دوباره‌خوانی می‌کردید؟

بله از این روش استفاده می­کردم. ابتدا کتاب درسی را مطالعه می­کردم و به صورت مفهومی یاد می­گرفتم و خلاصه نویسی می­کردم و تست کار می­کردم. در زمان جمع بندی و امتحان ها هم از روش بازیابی استفاده می­کردم. 


8-روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کردید؟

در تحلیل سوالات آزمون اول از همه سوالات غلط و بی پاسخ را بررسی کرده و نکته ها و اشتبا هاتم را در یک دفتر مخصوص یاداشت می­کردم و سپس سوال های صحیح را در داخل دفترچه سوالات بررسی می­کردم.


9-آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

مطمئنا افت تراز وجود دارد و دانش آموز با ناامیدی مواجه می­شود ولی نکته مهم در این مواقع تحلیل خوب آزمون و بررسی اشکالات و کاستی­ها بوده و این­که با امیدواری و قدرت بیشتر به آزمون بعدی فکر کنیم.


10-کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ 

درس­های روانشناسی، اقتصاد، ریاضی و عربی  نقاط قوت من بودند و بصورت خود­خوان و از روی کتاب­های کمک درسی مطالعه می­کردم و همیشه درصد و تراز های بالایی داشتم.

درس­های ضعیف من از همان اول منطق و فلسفه بودند که سعی کردم بیشتر به صورت مفهومی مطالعه کنم و تعداد تست های متنوع تری را کار کنم.



12- به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید؟

با توجه به هر درس فرق داشت اما به طور کلی ۸۰ درصد زمان مطالعه رو به تست زدن اختصاص می­دادم.



13-کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمع‌بندی؟ دلیل این موضوع چیست؟

در تابستان و دوران جمع­بندی نوروز و ایام امتحانات مدارس فرصت خوبی برای پیشرفت و جمع بندی دروس داشتم.



14-سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟

بله سوال های ساده تر را تشخیص می­دادم و در طول سال این مهارتم بهبود پیدا کرد.

و در جلسه کنکور هم سوال های ساده را تشخیص دادم.



15- به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بود؟

در کل بیشترین تعداد اشتباهاتم ۲۵ سوال ولی بصورت میانگین ۱۵ سوال اشتباه در آزمون ها داشتم.



16- هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دادید؟ 

الف) بررسی اشتباهات 

ب) بررسی سؤال‌های ساده 

در تحلیل آزمون­ها بیشتر روی سوال­های اشتباه فوکوس می­کردم و در مرتبه دوم سوال­های نزده



17-آیا در کلاس‌های درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟ 

بله در کلاس­های مدرسه حضور داشتم و مدرسه نقش مهمی در موفقیتم در امتحانات نهایی داشت چون در امتحانات بیشتر به صورت تشریحی  مطالعه می­شود.



18-آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

بله بلافاصله کارنامه آزمون را با هم بررسی می­کردیم و در صورت افت به من امیدواری می­دادند که با تلاش بیشتر جبران کنم.



19-کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟

کتاب های آبی و پیمانه ای قلم چی را استفاده می­کردم.



20- شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟ 

من بیشتر خودم را قهرمان پیوستگی می­دانم که باعث پیشرفت من هم شد.



21- بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش‌های مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم‌وار بنویسید.

بهترین درس­های من درکنکور سه درس روانشناسی، اقتصاد و عربی بودند.

درس روانشناسی را به صورت بسیار مفهومی و با مثال می­خواندم.

اقتصاد را با تست و مرور بی اندازه زیاد و یاداشت برداری می­خواندم.

و عربی را با استفاده از درسنامه خوب و مبحثی کار می­کردم.




مطالب مرتبط

Menu