نام و نام خانوادگی: مبینا علی محمدی
مقطع و رشته: دکترای عمومی پزشکی
نام شهر و استان: قم
میانگین تراز: 5500
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: 2 سال متوالی 37 مرحله
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار و دیپلم
شغل و تحصیلات پدر کارگر و سیکل
مصاحبهگر : معصومه فقیه خرم
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجهای کسب کردند؟
از طریق مشاور تحصیلی ام که خودشان کانونی بودند.
چند سال و چه سالهایی دانشآموز کانون بودهاید؟
دو سال گذشته. یعنی از مهر سال 1401.
در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردهاید؟
37 مرحله آزمون. هدیه های تیر ماه را هم شرکت کرده ام.
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
با شرکت در ازمون و تحلیل آن، نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کرده و مباحثی که قوی بودم را تثبیت می کردم و برای تقویت نقاط ضعفم برنامه ریزی می کردم. آزمون ها به من کمک می کرد که اولویت های مطالعاتی ام در هر دو هفته مشخص شود.
شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
من در تمام آزمون ها بدون غیبت شرکت می کردم و حتی اگر آمادگی کافی نداشتم به هیچ عنوان غیبت نداشتم. و برنامه ام با برنامه ی کانون هماهنگ بود.
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
قاعدتا خستگی هم جزئی از مسیر است. من هم خسته می شدم اما با یک استراحت کوتاه دوباره به برنامه ادامه می دادم.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
غیبت نداشتم.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
مقایسه و تحلیل کارنامه در هدفگذاری برای آزمون بعدی بسیار کمک کننده است. بنابراین من همیشه سعی می کردم غیبت نداشته باشم و پیوسته در برنامه ی آزمون قدم بردارم.
آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکنید؟ انگیزهتان چه بود؟ فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
بله بیشتر برای ارزیابی نهایی قبل از آزمون و جمع بندی مطالب شرکت می کردم. اینطوری برای آزمون روز جمعه آمادگی بیشتری داشتم.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
کارنامه اصلی. این کارنامه جزییات لازم برای هدفگذاری برای آزمون بعدی را دارد. تراز و درصد هم به من کمک می کند عملکردم را دقیق بتوانم بررسی کنم.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخوانید؟ چگونه شخصی سازی میکنید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
در برخی مواردبا برنامه راهبردی جلو می رفتم اما مثلا در تابستان به دلیل فشرده بودن برنامه راهبردی نتوانستم از این آیتم استفاده کنم.
آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را میشناسید، اگر این روش را میشناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟
بله این روش را از پشتیبانم یادگرفتم و در زمان های جمع بندی و آزمون های دوره به کار می بردم.
روش مطالعهی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس میخوانید یا دوبارهخوانی میکنید؟
مثلا برای درس زیست شناسی ابتدا درس ها را از روی کتاب درسی می خواندم سپس تست حل می کردم و درصورتی که پاسخم به تستی غلط بود، اول به کتاب درسی مراجعه می کردم و بعد در پاسخنامه تشریحی پاسخ تکمیلی را بررسی می کردم. من از روش بازیابی در ایام امتحانات و دوران جمع بندی کنکور استفاده می کردم.
در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کنید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟
برای درس ریاضی و فیزیک. این کار کمک می کرد در زمان کمتری، مطالب بیشتری را بتوانم مطالعه و جمع بندی نمایم و درنهایت مطالب چموش و سخت را بیشتر مطالعه کنم.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه است؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکنید؟
درصورتی که زمان داشتم همه آزمون را تحلیل می کردم اما اگر وقت نداشتم، فقط سوال های غلط و نزده را تحلیل می کردم که یادگیری های ناقصم را به یادگیری کامل تبدیل کنم.
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
بله زیاد. با کمک مشاورم و جبران کردن ناقصی های مطالعاتی ام توانستم به مسیر برگردم.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما میکنند؟
مادر و پدرم با فراهم کردن محیطی آرام و ساکت کاملا فضای مناسبی برای درس خواندن من فراهم کرده بودند.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید؟
فیزیک. تنها راه قوی شدن در این دروس حل تمرین زیاد و پیوسته است. ابتدا کتاب درسی یا جزوه را به دقت می خواندم و سپس با حل تمرین و رفع اشکال از سوالاتی که بلد نبودم، ناقصی هایم را شناسایی و آن را برطرف می کردم.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش،آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
بله ریاضی اوایل فیلم آموزشی می دیدم اما بعد روش مطالعه را عوض کردم و به جای آن، بیشتر ترکزم را روی حل تمرین گذاشتم.
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکنید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری میکند؟
در تابستان روزی 9 ساعت در طول سال تحصیلی بین 12 تا 14 ساعت مطالعه داشتم.
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟
تابستان و نوروز دوران بسیار مفیدی برای من بودند. به طرز عجیبی من در آن مدت زمان خودم را جلو انداختم و توانستم خیلی ناقصی هایم را جبران نمایم. در این بازه که تعطیل هستیم با تمرکز و آرامش بیشتری می توانیم هدفگذاری داشته باشیم و ساعت مطالعه هم زیاد است.
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود: نقش برنامهای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان برای این انتخاب را بگویید.
سنجشی. جامعه آماری بالا و سوالات منطبق با کنکور مهم ترین ویژگیهای آزمون های کانون است که به من کمک می کرد بتوانم خودم را در یک آزمون آزمایشی معتبر بسنجم.
سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟
آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟
بله معمولا من سوال های ساده را پاسخ می دادم و در طول سال بیشتر تمرکزم روی سوال های دشوارتر بود.
به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباههای شما چند تا بوده است؟
من بیشتر سعی می کردم جواب سوالاتی که نمی دانستم را نزنم تا خیلی اشتباه نداشته باشم. به شکل عددی خاطرم نیست به چه شکل بود.
هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدهید؟
بررسی اشتباهات.
نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بوده است؟
مدرسه فقط در امتحان نهایی کمک کننده بود و نقشی در کنکورم نداشت.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکنید؟
اکثرا همه ی درس ها اما تمرکز بیشتری روی ریاضی و فیزیک داشتم. این دروس را مفهومی می خواندم و حل تمرین زیادی داشتم.
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میبینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آنها با این افت چگونه است؟
انگیزه بیشتری به من می دادند. آن ها همیشه حامی من بوده اند و اگر یک زمانی خسته می شدم یا نتیجه آزمونم مطلوب نبود مرا تشویق می کردند برای آزمون های بعدی هدفگذاری نمایم.
دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
بله با مشخص شدن هدف و مسیرم برای طول هفته یک نظم ذهنی مشخصی می دیدم و به این شکل می توانستم هدفگذاری های واضحتری داشته باشم و برنامه ام صرفا ذهنی نباشد.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
کتاب های آبی. این کتاب ها تست های پیمانه ای شناسنامه دار دارد. پیمانه های 10 یا 20 تایی که براساس اهمیت مبحث در کنکور، تعداد تست ها و پیمانه ها متفاوت است.
تست های کتاب آبی از کنکورهای سال های قبل یا آزمون های قبلی کانون است.
شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی میدانید؟
قهرمان پیوستگی و پیشرفت.
کدامیک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمانهای نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟
استراتژی بازگشت و تکنیک ضربدر و منها.در دوران جمع بندی از این تکنیک ها استفاده می کردم.
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
روزی نهایتا 1 ساعت و 4 ماه آخر کلا استفاده نمی کردم.
برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
هر روز 2 ساعت به مطالعه ی این دروس اختصاص می دادم.
فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
استمرار و ادامه دادن حتی در روزهایی که اوج ناامیدی ام بوده است از برنامه خارج نشده ام.
آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص میدهید؟ چه کارهایی میکنید؟
بله گذراندن اوقات با خانواده یا بیرون رفتن با دوستانم.
آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟
بله مادرم به من آموزش دادند.
قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب میخواندند؟ چه کتابهایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟
کتاب های داستان زندگی قهرمانان و داستان های آموزشی مثل کلیلله و دمنه.
هنوز هم مطالعه غیردرسی دارم.
روش مطالعه موفق شما برای دروس عمومی چه بود؟
سعی می کردم به شکل مستمر در طول هفته، طبق برنامه مطالعاتی مدرسه برای دروس عمومی وقت بگذارم و به شکل متعادل در طول هر روز هم دروس تخصصی و هم عمومی داشته باشم.
