نام و نام خانوادگی : ریحانه ابراهیمی
پایه : دوازدهم انسانی
نام شهر و استان: هشتگرد-البرز
شغل مادر : خانه دار
شغل پدر: بازنشسته
معدل 19.5
سالهای حضور در کانون 3 سال
مصاحبه گر: گودرز نباتی
1. شما عضو باشگاه هفتصدتایی (هزارتایی) هستید، روش موفق شما چه بوده است؟
به نظر من، موفقیت در آزمونها به برنامهریزی دقیق و تمرین مداوم بستگی دارد. برای این کار، من تستهای مختلف را بهطور منظم و با تعداد زیاد میزنم. تکرار و تمرین مستمر باعث تقویت حافظه و افزایش سرعت عمل میشود. همچنین، برای رسیدن به تسلط بیشتر، زمانهای مطالعه را به صورت منظم افزایش دادم. نکته کلیدی در این فرآیند، تمرین مداوم و تکرار تستهاست که باعث افزایش اعتماد به نفس و عملکرد بهتر در شرایط استرسزا میشود.
2. با آغاز نیمسال دوم چه تغییراتی در برنامهتان ایجاد کردید؟ چرا؟
پس از ارزیابی نتایج نیمسال اول و شناسایی نقاط ضعف، تصمیم گرفتم در نیمسال دوم تمرکز بیشتری روی این نقاط ضعف داشته باشم. برای مثال، در درسهایی که مشکلاتی داشتم، زمان بیشتری برای مطالعه و حل تمرینها اختصاص دادم. هدف من این بود که از این نیمسال بهعنوان فرصتی برای جبران ضعفها استفاده کنم و روند مطالعهام را بهگونهای تنظیم کنم که در نیمسال دوم، پیشرفت چشمگیری داشته باشم. این تغییرات باعث شد که همزمان با رفع مشکلات، به تسلط بیشتری دست پیدا کنم.
3. دلیل شرکت شما در آزمونهای هدیه، هدفگذاری و مشابه پارسال چه بود؟
یکی از دلایلی که در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکنم، آشنایی با ساختار سوالات و نوع طراحی آنها است. این امر به من کمک میکند که از نظر ذهنی آمادهتر باشم و در روز آزمون اصلی با سوالات مشابه مواجه شوم. از طرفی، این آزمونها به من فرصت میدهند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنم و در مدت زمان باقیمانده روی آنها بیشتر تمرکز کنم. این کار باعث میشود که در روز آزمون اصلی بتوانم بهتر عمل کنم.
4. آیا دفتر برنامهریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما میکند؟ چند ساعت مطالعه میکنید؟
بله، من همیشه دفتر برنامهریزی دارم. این دفتر به من کمک میکند تا بهطور منظم و هدفمند مطالعه کنم و از این طریق بتوانم روند پیشرفتم را پیگیری کنم. تکمیل این دفتر باعث میشود که مطمئن شوم در حال پیگیری برنامههایم هستم و در صورت نیاز، تغییرات لازم را اعمال کنم. بهطور متوسط، در روزهایی که به مدرسه میروم، حدود ۵ ساعت مطالعه دارم. اما در روزهای تعطیل، این زمان به حدود ۱۰ ساعت افزایش مییابد.
5. تحلیل آزمون را چگونه انجام میدهید؟
برای تحلیل آزمونها، ابتدا بهطور دقیق بررسی میکنم که کدام سوالات را درست پاسخ دادهام، کدامها اشتباه بودهاند و کدامها را نتواستهام پاسخ بدهم. این تحلیل به من کمک میکند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنم و در صورت لزوم، روش مطالعهام را تغییر دهم. نکات مهم را در دفتر خود یادداشت کرده و برای هر موضوع ضعیفتر، زمان بیشتری اختصاص میدهم تا در آزمونهای بعدی عملکرد بهتری داشته باشم.
6. برنامه و منابع مطالعاتی شما برای دوران طلایی عید چیست؟
در دوران نوروز، من از کتابهای مخصوص این دوران مانند کتابهای نوروز و کتاب زرد استفاده میکنم. این کتابها به من کمک میکنند تا درسها را مرور کرده و همزمان با حل تستها، مهارتهای تستزنی را تقویت کنم. در این دوران، تمرکز من بیشتر روی مرور مطالب است تا مطمئن شوم همه مباحث بهطور کامل یاد گرفته شدهاند. همچنین، برای تثبیت مطالب در ذهنم، هر سه روز یکبار جمعبندی انجام میدهم.
7. برای دوران جمعبندی با چه روشی پیش میروید؟ از چه منابعی استفاده میکنید؟
در دوران جمعبندی، از کتابهای جمعبندی و کتابهای نوروز استفاده میکنم. این منابع به من کمک میکنند تا سریعاً مطالب کلیدی و مهم را مرور کنم و آزمونهای جمعبندی را برگزار کنم. در این دوران، بیشتر بر روی مهارتهای زمانبندی و تکنیکهای تستزنی تمرکز دارم. همچنین، بهطور مداوم آزمونهای آزمایشی میدهم تا با فضای آزمون اصلی آشنا شوم و سرعت عمل خود را بالا ببرم.
8. برنامه و منابع مطالعاتی شما برای موفقیت در امتحانات نهایی چیست؟
برای امتحانات نهایی، برنامهام این است که پس از کنکور اردیبهشت، تمرکز بیشتری روی آمادگی برای امتحانات نهایی بگذارم. منابع اصلی من برای آمادگی، کتابهای درسی هستند که دقیقاً مطابق با سوالات نهایی طراحی شدهاند. بنابراین، مطالعه دقیق این کتابها و مرور نکات مهم آنها به من کمک خواهد کرد تا در امتحانات نهایی به تسلط کافی دست یابم.
9. بهترین درس شما کدام است؟
بهترین درس هایی که من در آن موفق بودهام، جامعهشناسی و عربی هستند. به این دروس علاقه زیادی ا دارم. تمرکز بیشتر من در این دروس باعث شده تا نمرات بالایی کسب کنم و در آزمونها نیز عملکرد خوبی داشته باشم. این علاقه و تسلط به من این امکان را میدهد که به راحتی مطالب را یاد بگیرم و آنها را در آزمونها بهدرستی بهکار بگیرم.
10. در درسهای اختصاصی چقدر تست میزنید؟ چقدر مطالعه میکنید؟
در دروس اختصاصی، معمولاً ۶۰ درصد زمانم را به تستزنی اختصاص میدهم و ۴۰ درصد باقیمانده را به مطالعه درسنامهها و مرور مباحث تشریحی. این روش کمک میکند تا هم از نظر نظری اطلاعاتم را بهروز کنم و هم از نظر عملی با تمرین و تستزنی به تسلط بیشتری دست یابم. تست زدن به من این فرصت را میدهد که با نحوه طرح سوالات آشنا شوم و سرعت عمل خود را افزایش دهم.
11. آیا شما برنامهی مطالعهی متفاوتی در هفتهی اول و هفتهی دوم داشتید؟
در هفتهی اول، تمرکز من بیشتر بر روی مطالعه مباحث جدید و پیروی از بودجهبندی آزمونها است. در این هفته، سعی میکنم تا مطالب جدید را بهطور کامل یاد بگیرم. در هفتهی دوم، تمرکز بیشتری روی مرور مطالب و تسلط بیشتر بر مباحثی که در هفتهی اول مطالعه کرده بودم، میگذارم. این تغییر تمرکز باعث میشود که در هفته دوم عملکرد بهتری داشته باشم و در آزمونهای بعدی نتایج بهتری بگیرم.
12. در کدام درس روش درسخواندن خود را تغییر دادید و نتیجهی بهتری گرفتید؟
در درس ریاضی، من روش مطالعهام را تغییر دادم. پیش از این، احساس میکردم که در این درس به اندازه کافی پیشرفت نکردهام. اما پس از تغییر روش مطالعه و تمرکز بیشتر بر روی تستزنی و حل سوالات، توانستم تسلط بیشتری بر این درس پیدا کنم. این تغییر در روش مطالعه باعث شد که نمرات بهتری در آزمونها بگیرم و به اعتماد به نفس بیشتری دست یابم.
13. علت اینکه به صورت حضوری آزمون دادید چیست؟
شرکت در آزمون بهصورت حضوری برای من این مزیت را داشت که شرایط آزمون اصلی را تجربه کنم و با فضای آزمون آشنا شوم. مطمئنا این امر به کاهش استرس و اضطراب من در روز آزمون اصلی کمک خواهد کرد. همچنین، حضور در جلسه آزمون حضوری به من اجازه میدهد که تمرکز بیشتری روی سوالات داشته باشم و بهطور موثرتری از وقت خود استفاده کنم.
14. کارنامهی نظم خود را چگونه تحلیل و تفسیر میکنید؟
تحلیل کارنامه نظم به من این امکان را میدهد که بهطور دقیق نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنم. با بررسی دقیق سوالات ساده و دشوار، میتوانم تشخیص دهم که در کدام قسمتها باید بیشتر تلاش کنم و در کدامها پیشرفت کردهام. این تحلیل به من کمک میکند تا برای آزمونهای بعدی استراتژی بهتری داشته باشم و عملکرد خود را بهبود بخشم.
15. آیا در جلسهی آزمون قدرت تشخیص سوالهای سادهتر و دشوارتر را دارید؟
بله، من در طول آزمون توانایی تشخیص سوالات سادهتر و دشوارتر را دارم. این مهارت به من این امکان را میدهد که ابتدا سوالاتی را که به آنها تسلط دارم، پاسخ دهم و سپس به سراغ سوالات دشوارتر بروم. همچنین، قدرت "نه گفتن" به سوالهای وقتگیر را دارم و در صورتی که سوالی برایم چالشبرانگیز باشد، آن را کنار میگذارم تا از زمان باقیمانده به بهترین نحو استفاده کنم.
