گفت و گو با زهرا خورشیدی عضو باشگاه هزارتایی‌های دوازدهم تجربی

به گفت و گو با زهرا خورشیدی عضو باشگاه هزارتایی‌های دوازدهم تجربی پرداختیم.

گفت و گو با زهرا خورشیدی عضو باشگاه هزارتایی‌های دوازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی: زهرا خورشیدی

 مقطع و رشته: فارغ‌التحصیل تجربی

 نام شهر و استان: تهران

 نام مدرسه: استعدادهای درخشان

 میانگین تراز: ۶۳۰۰

شغل و تحصیلات مادر: بازنشسته

 شغل و تحصیلات پدر: بازنشسته

مصاحبه‌گر : خانم اعظم معصومی

 

مهم‌ترین دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چیست؟

 شرکت در آزمون‌های کانون به من کمک کرد تا استرس و هیجان خود را در جلسه آزمون کاهش دهم و مدیریت آزمون را به خوبی بیاموزم.

 

تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟ 

منابع مطالعاتی من شامل منابع کانونی است و امسال بدون غیبت در آزمون‌ها شرکت کردم. همچنین، گاهی در آزمون‌های مشابه سال گذشته، هدف‌گذاری و پلکان شرکت می‌کنم.

 

به نظر شما علت لزوم شرکت مستمر در آزمون‌ها چیست؟ 

آزمون و کنکور مانند یک رقابت ترکیبی از استقامت و سرعت است. حتی اگر آمادگی علمی کافی داشته باشیم، باید از طریق آزمون‌های آزمایشی شرایط رقابت را برای خود شبیه‌سازی کنیم. شرایط ذهنی نیز به همان اندازه اهمیت دارد؛ برای مثال، ممکن است فردی در روز آزمون بیمار باشد یا شب قبل از آزمون خواب کافی نداشته باشد. شرکت در آزمون‌های پیوسته کمک می‌کند که حتی در شرایط نامساعد نیز بتوانیم عملکرد خود را مدیریت کنیم. همچنین، با تکرار آزمون‌ها، مهارت مدیریت زمان و پیاده‌سازی دانسته‌ها در جلسه آزمون تقویت می‌شود.

 

با آزمون‌های هدف‌گذاری و آزمون‌های مشابه سال گذشته آشنا هستید؟ چه روزی را به این آزمون‌ها اختصاص می‌دهید و چه کمکی به شما کرده است؟

 معمولاً پنج‌شنبه قبل از آزمون، این آزمون‌ها را برگزار می‌کنم. این کار باعث می‌شود که مباحث مطالعه‌شده در دو هفته گذشته به‌صورت جامع مرور شوند. البته، گاهی برنامه آزمون‌های مشابه سال گذشته با برنامه آزمون‌های امسال تطابق ندارد که در چنین مواقعی از آزمون‌های پلکان استفاده می‌کنم.

 


چه عاملی باعث شد که در آزمون‌ها غیبت نداشته باشید؟ 

در سال‌های گذشته، به دلیل استرس زیاد و کمال‌گرایی بیش‌ازحد، از نتایج آزمون‌ها هراس داشتم و اگر احساس می‌کردم که یکی از مباحث را به‌طور کامل نخوانده‌ام، در آزمون شرکت نمی‌کردم. این مسئله باعث شد که تعداد غیبت‌هایم افزایش یابد و نتوانم نتیجه مطلوبی کسب کنم. اما امسال متوجه شدم که آزمون‌های کانون، همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، صرفاً آزمایشی هستند و قرار نیست نتیجه یک آزمون آزمایشی تأثیری بر نتیجه کنکور داشته باشد. این آزمون‌ها، مانند کتاب‌های تست، تنها ابزاری برای تمرین و سنجش عملکرد فردی هستند. پس از تغییر نگرشم، در آزمون‌های جامع تابستان شرکت کردم و برخلاف انتظارم، نتیجه بهتری گرفتم. این تجربه به من نشان داد که کمال‌گرایی در مطالعه و آزمون‌دهی یک اشتباه است. ممکن است در برخی مباحث، بدون مطالعه عمیق، بتوان به سؤالات ساده پاسخ داد و برعکس، در برخی مباحث که تصور می‌کنیم به‌خوبی مطالعه کرده‌ایم، سؤالات زمان‌بری مطرح شود که پاسخ‌گویی به آن‌ها مقرون‌به‌صرفه نباشد. این‌ها مهارت‌هایی هستند که تنها با تجربه کردن آزمون‌ها به دست می‌آیند. توصیه من به داوطلبانی که در آزمون‌ها غیبت می‌کنند این است که از کمال‌گرایی و نتیجه‌گرایی پرهیز کنند. نتایج آزمون‌ها تنها برای تحلیل روند یادگیری و پیشرفت فردی مهم است. همچنین، اگر والدین آن‌ها فشار زیادی برای کسب نتایج بالا وارد می‌کنند، بهتر است با آن‌ها صحبت کنند و توضیح دهند که برای پیشرفت، نیاز به آرامش دارند و سرزنش شدن به‌خاطر نتیجه یک آزمون آزمایشی سودی ندارد.

 

کدام‌یک از کارنامه‌های کانون برای شما مفیدتر بوده است و چگونه از آن استفاده می‌کنید؟

 کارنامه‌ای که از طریق اپلیکیشن کانونی‌ها یا سایت دریافت می‌شود، بسیار کاربردی است، زیرا سطح سؤالات هر درس در کنار آن مشخص شده و به تحلیل آزمون کمک زیادی می‌کند. همچنین، از کارنامه پروژه‌ای برای بررسی روند کلی پیشرفتم استفاده کرده‌ام.

 

نحوه برنامه‌ریزی شما برای رسیدن به بودجه‌بندی چگونه است؟ چه زمانی مطالب را به پایان می‌رسانید و چگونه مرور می‌کنید؟ 

معمولاً نمی‌توانم به‌طور کامل به بودجه‌بندی آزمون‌ها برسم و تاکنون تنها در سه آزمون، توانسته‌ام همه مباحث را مطالعه کنم. اما حتی اگر مبحثی را نخوانده باشم، چهارشنبه و پنج‌شنبه قبل از آزمون، یک مرور سریع از آن انجام داده و یک آزمون تستی کوچک از خود می‌گیرم تا بتوانم حداقل به سؤالات ساده و متوسط آن مبحث پاسخ دهم.

 

آیا تاکنون دچار افت تراز شده‌اید؟ چگونه با آن مواجه شدید و واکنش خانواده شما چه بود؟

 بله، در برخی آزمون‌ها تراز ۷۲۰۰ و در برخی دیگر تراز ۵۶۰۰ داشته‌ام. اما متوجه شدم که هیچ‌کدام از این نمرات، معیار دقیقی برای سنجش عملکرد کلی من نیستند. برای مثال، در آزمونی که تراز بالایی گرفتم، به مباحث آن کاملاً مسلط بودم و در آزمونی که افت داشتم، مباحث آن را به‌طور سطحی مطالعه کرده بودم. نتایج آزمون‌های آزمایشی تنها زمانی اهمیت دارند که در چندین آزمون متوالی، روند ثابتی داشته باشند. در غیر این صورت، افت یا پیشرفت یک آزمون نباید باعث نگرانی شود. به‌جای آن، باید دلایل افت بررسی شده و برای بهبود عملکرد برنامه‌ریزی شود.

 

آیا برای کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرین کرده‌اید؟

 بله، یکی از مهارت‌های آزمون، شناسایی سؤالات ساده و پاسخ‌گویی به آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. معمولاً موفق می‌شوم همه سؤالات ساده را پیدا کرده و پاسخ دهم، مگر در مواردی که مبحثی را به‌طور کامل مطالعه نکرده باشم.

 

میانگین تعداد اشتباهات شما در هر آزمون چقدر است و چه راهکاری برای کاهش آن دارید؟

 تعداد اشتباهاتم نسبتاً کم است و دو روش برای کاهش آن تأثیر داشته است: تمرین محاسبات ساده: در گذشته، به دلیل محدودیت زمان، در محاسبات دچار اشتباه می‌شدم، اما با تمرین مستمر این مشکل را برطرف کردم. افزایش دقت در خواندن سؤالات: گاهی به دلیل عجله، سؤالات را به‌درستی متوجه نمی‌شدم، اما با تمرین تست‌های بیشتر، توانستم این مشکل را کاهش دهم.

 

هنگام بررسی آزمون‌ها، به کدام بخش بیشتر توجه می‌کنید؟ 

بررسی اشتباهات

 

ابتدا به نمره کدام درس در کارنامه توجه می‌کنید و چرا؟ 

زیست‌شناسی، زیرا این درس در کنکور تجربی ضریب بالاتری دارد و تأثیر بیشتری در رتبه نهایی دارد.

Menu