نام و نام خانوادگی : مریم توکلی
پایه و رشته : دوازدهم ریاضی
نام شهر ، استان : چهارمحال و بختیاری، شهر شهرکرد
نام مدرسه : تیزهوشان فرزانگان
سال های حضور در کانون: پایه دهم 12 مرحله آزمون و پایه یازدهم 8 آزمون و دوازدهم هم تا کنون 5 ازمون
شغل و تحصیلات مادر : کاردانی مامایی ، خانه دار
شغل و تحصیلات پدر : لیسانس شیلات، بازنشسته
مصاحبه کننده : فاطمه قاسمی
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟
چون در محیط درسی همیشه حرف آزمون و مقایسه آزمون ها هست تصمیم گرفتم آزمون های قلم چی رو انتخاب کنم چون آمار شرکت کنندگان بالایی دارد و برنامه راهبردی کانون نظم به مطالعه میدهد.
دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟
چون سال دهم و یازدهم هم در آزمون ها شرکت می کردم باعث شد نکته درس ها را بهتر متوجه شوم و معدلم افزایش یابد و آزمون قلم چی گزینه خیلی خوبی برای پیشرفت درسی در پایه است و در دوازدهم هم به نظم مطالعاتی، شبیه سازی شرایط کنکور و مدیریت زمان کمک میکند.
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟ مهمترين دستاورد و ثمره پيوستگی خود را چه میدانيد؟
برای رسیدن به هدفم که موفقیت در کنکور است. به هر حال در این مسیر گاهی خستگی به وجود می آید اما تلاش کردم که تاثیری در مسیرم نداشته باشد ، درست است که برای استمرار انگیزه نیاز است اما اگر روند پیوستگی ادامه دار باشد میتواند انگیزه دهد و در واقع یکی از دستاور های استمرار، انگیزه است.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ چه کمکی به شما می کنند؟
هم پدرم و هم مادرم اما بیشتر مادرم ، مادرم تمام تلاش خود را میکند که در تمام مسیر من را همراهی کند و شرایط را برای من بهتر کند.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
اول از همه کارنامه اصلی که درصد ها دهک ها و مقایسه با هم ترازها در آن لحاظ شده است. چون با بررسی درصد هر درس در آزمون وضعیت خودم را در آن مبحث را بررسی میکردم ضعف هایم را میشناختم و بعد هم کارنامه اشتباهات چون از اشتباهاتم برای یادگیری بهتر مباحث کمک میگیرم و ممیزان تسلطم در آن درس بالا میرود و باعث میشود این اشتباهات در ازمون های جمع بندی و کنکور دیگر تکرار نشوند.
در تابستان تمرکز شما روی قسمت نگاه به گذشته بود یا نگاه به آینده؟چرا؟
در تابستان امسال سعی کردم ضعف در پایه را بیشتر جبران کنم و از آخرین ازمون تابستان شروع دوباره آزمون هارا زدم.
نظر شما در زمینه ی روش بازیابی در مطالعه چیست ؟ آیا شما از این روش زمان مطالعه استفاده می کنید؟
به نظر من روش بازیابی یکی از موثرترین روش ها برای یادگیری سریع و در زمان کم است که به ماندگاری مطلب در طولانی مدت در حافظه دانش آموز کمک میکند. بله، در دوران امتحاناتم از این روش استفاده میکنم.
مطابق برنامه راهبردی درس می خوانید؟ چگونه برنامه ریزی می کنید؟
بله مطابق برنامه درس میخوانم و مباحث هر ازمون با توجه به اولویت های مطالعه ام بین دو هفته تقسیم میکنم و تا قبل از پنجشبه آزمون سعی میکنم مطالب را خوانده باشم و از ان بودجه تست کار کنم تا در روز پنجشنبه بتوانم روی مرور تمرکز کنم .
تا حالا شده به دلیل عدم مطابقت برنامه آزمون با مدرسه از برنامه ی آزمون عقب بیافتید؟ چهراهکاری در پیش گرفتید؟
بله با توجه به اینکه میدانم ازمون ها پوششی هستند تا آزمون بعدی آن را جبران میکنم واگر تا ازمون بعدی نتوانستم جبران کنم، از ایستگاه های جبرانی کمک میگیرم و اولویتم را در ایستگاه جبرانی مطالعه مباحثی که عقب افتاده بودم، قرار میدهم.
کدام درس ها نقطه قوت شماست روش مطالعه این درس ها چگونه است؟در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها کسب می کنید؟
فیزیک ، اول از روی کتاب درسی میخوانم و بعد از روی درسنامه دوباره خوانی دارم و سپس به سراغ حل تست میروم و با حل هرتست نکته آن تست را یادداشت میکنم.
روزی چند ساعت درس می خوانید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دهید؟
روزانه در روزهایی که مدرسه میروم به طور میانگین ۵ ساعت مطالعه دارم و روزهایی که مدرسه نمیروم سعی میکنم 10 ساعت مطالعه مفید داشته باشم البته تلاش میکنم ساعت مطالعه ام را افزایش دهم. در دروس فیزیک و حسابان 80درصد وقت خود را به تست زدن اختصاص میدهم ولی در درس شیمی تایم مطالعه تشریحی بیشتری دارم.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره ی کدام درس ها می روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می کنید؟
ابتدا به سراغ دیدن نمره حسابان میروم. اشتباهاتم در این درس را بررسی میکنم و اگر لازم باشد مبحث را دوباره میخوانم و ضعف هایم را برطرف میکنم.
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را می بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن ها با این افت چگونه است؟
بله ، به طور کلی توجه به افزایش درصد ها و تراز آزمون ها دارند، اما اگر افت داشته باشم به من انگیزه میدهند که بتوانم علت افت خود را شناسایی کنم و اگر ضعف درسی است آن را برطرف کنم.
دفتر برنامه ریزی دارید؟ در دفتر برنامه ریزی آیا در طول هفته به قسمت هدف گذاری وتصمیمات کوتاه مدت و بلند مدت توجه کرده اید ؟
بله، دفتر برنامه ریزی را به طور کامل پر میکنم و تصمیمات کوتاه مدت را به صورت هفتگی میگیرم طوری که باعث استرس من نشود و درحقیقت تصمیم بلند مدت را در ابتدای سال تحصیلی گرفتم و در هر فصل تصمیم بلند مدتم را مرور میکنم تا ببینم چه اندازه به آن نزدیک شده ام.
آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می دهید؟ چه کارهایی می کنید؟
بله. زمان استراحتم را با خانواده سپری میکنم یا کتاب مورد علاقه ام را میخوانم.
از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می کردید؟ کدام بخش ها برای شماجالب تر بود؟
بله.از سایت برای مطالعه مصاحبه برترها استفاده میکنم و در مجله به برنامه تفصیلی توجه میکنم تا بر اساس آن اولویت مطالعه ام مشخص شود.
چرا کانون را در این سال ها انتخاب کردید؟ به نظر شما مهم ترین ویژگی آزمونهای کانون چیست؟
امار بالای شرکت کنندگان که میتواند معیاری خوب برای مقایسه باشد و برنامه راهبردی که نظم مطالعاتی به من میدهد.
تحلیل آزمون را چگونه انجام می دهید؟
بعد از آزمون از اشتباهاتم تحلیل را شروع میکنم و بعد از آن سراغ سوالات نزده میروم وهمه سوالات را یکبار دیگه حل میکنم و پاسخنامه را بررسی میکنم و نکات را یادداشت میکنم.
امسال که سال سر نوشت سازی برای شما است ، در کدام درسها با تغییر روش مطالعه، تغییر رادیکال ایجاد کردید؟
چون از پایه سعی در شناخت روش های اشتباه مطالعه داشتم و خیلی از اشتباهاتم در آزمون های پایه شناختم و آن ها را برطرف کردم و الان فقط سعی در افزایش تعداد تست دارم.
فکر می کردید با شما یک روز به عنوان یکی از دانش آموزان برترکانون مصاحبه صورت گیرد؟
از نظر من هنوزا تا برتر شدن فاصله زیادی دارم و تلاش خیلی بیشتری باید داشته باشم.
دوست دارید در این مسیر ازچه کسی بیشتر قدردانی کنید:
از مادرم که تمام سعی خود را میکند تا شرایط محیا باشد و همچنین پدرم که برای تامین رفاه من در این راه تلاش میکند.
