سلام به همهی دوستان عزیز!
در این مطلب قصد داریم به نظرات جمعی از رتبههای برتر دربارهی ملزومات موفقیت در کنکور بپردازیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.
با کلیک بر ستون انتهایی جدول، پادکست هر رتبه برتر را گوش کنید.
![]() | امیرحسین طاهری دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران | |
![]() | هانیه سهیلی رتبه 16 کنکور تجربی دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران | |
![]() | مهرشاد ایمانینسب رتبه 14 کنکور انسانی دانشجوی دانشکده علومقضایی تهران |
امیرحسین طاهری:
سه پیشنیاز برای شروع مسیر کنکور وجود دارد.
اولین مورد، داشتن هدف است. باید بدانیم که با چه هدفی میخواهیم این مسیر را شروع کنیم و چگونه میخواهیم به آن برسیم؟ منظور از هدف، رشتهی مورد علاقه و دانشگاه مدنظر ماست. اما اگر هدفگذاری نباشد، با کوچکترین خستگی یا شکست، فرد تسلیم میشود و جا میزند.
مورد دوم، ابزار کار است. حتما شنیدهایم که بعضی افراد ساعت مطالعهی بالایی داشتهاند اما نهایتا به هدف خود نرسیدهاند.
ابزار کار سه دسته است:
مورد اول، نقشهی راه: این یک برنامهی راهبردی است که به شما میگوید در هر مقطع از سال، چه منابعی باید مطالعه شوند.
مورد دوم، منبع مطالعاتی و سبک مطالعه:باید اطلاعات کافی دربارهی این مورد داشته باشیم. باید آگاهانه دربارهی منابع تصمیم گرفت.
مورد سوم: شرکت در آزمون: حتما سعی کنید که در یک آزمون آزمایشی شرکت کنید. مطالعه برای کنکور یک هدف بلندمدت است و با مطالعه برای برای آزمون، این هدف را به یک هدف کوتاهمدتتر تبدیل میکنیم.
مورد سوم: بحث تلاش و سختکوشی است که منظور از آن، پیوستگی است. منظور از سختکوشی داشتن ساعت مطالعهی خیلی بالا نیست. بلکه منظور ادامه دادن است. با یک ساعت مطالعهی متوسط شروع و کمکم آن را ارتقا دهید.
هانیه سهیلی:
عوامل متعددی برای مطالعه و موفقیت در مسیر کنکور وجود دارد.
مورد اول، تعیین دقیق هدف است. باید بدانیم که برای چه حدود رتبهای، چه رشته و چه دانشگاهی مطالعه میکنیم؟ میتوانیم از هدفگذاری smart استفاده کنیم.
گام بعدی، شروع برنامهریزی است. این قسمت، دشوارترین بخش است. باید از سادهترین برنامهها شروع کرد و سپس به تدریج، اوضاع را بهتر کنیم.
گام سوم، انتخاب منابع درست و متناسب با سطح ماست. نباید منبعی انتخاب کنیم که خیلی سخت یا آسان باشد.
گام چهارم، داشتن روش مطالعهی شخصی و اصولی است. باید بدانیم که خلاصهنویسی یک قانون و برای بعضی دروس ضروری است. نمیتوانیم از خلاصهنویسی دیگران استفاده کنیم. همچنین داشتن مرور ضروری است اما مرور هر فرد منحصر به فرد است. باید با انواع تستزنی آشنا شویم و بدانیم برای هر درس چه نوع تستی بزنیم.
در یادگیری خود تنظیم از سه مرحلهی پیشاندیشی، عملکرد و بازاندیشی صحبت میشود. یکی از اجزای عملکرد، خودپایشی و یکی از اجزای بازاندیشی، خودارزیابی است. اهمیت فیدبک در اینجا مشخص میشود. ما احتیاج به بازخورد داریم. یکی از مواردی که فیدبک خوبی به ما میدهد، شرکت در آزمون آزمایشی است.
در گام نهایی، باید بدانیم که همهی این گامها یک مسیر هستند و مسیر احتیاج به پیوستگی و استمرار دارد. در این مسیر باید چهار مورد را رعایت کرد:
مورد اول، داشتن سبک زندگی مخصوص کنکور است. در غذا خوردن، خوابیدن، مطالعه و ... باید همگی متناسب با کنکور باشد.
مورد دوم، داشتن خودآگاهی است. مسئولیتپذیر باشیم و بدانیم اگر در این مسیر هستیم، خودمان انتخاب کردهایم.
مورد سوم، لزوم استراحت و تفریح است. نمیتوانیم ناگهان نتیجه بگیریم. باید به تدریج تلاش کرد و در میان راه، استراحت کرد.
مورد آخر، دوستان خوب است. داشتن دوستان خوب و همهدف در این مسیر راه را برای ما تسهیل میکند.
مهرشاد ایمانینسب:
یادگیری هرچیزی، زمانبر و دشوار است. ما ابتدای هرکاری ناشیانه عمل میکنیم.
کنکور یک مسیر یادگیری است که قوانین خاص خود را دارد.
کنکور ۵ قانون دارد.
۱. ذهنیت
۲. برنامهریزی
۳. مطالعه و آموزش
۴. تستس و تحلیل
۵. آزمون و تحلیل
قانون اول) ذهنیت) اولین و مهمترین قانون، ذهنیت است. ذهنیت ما باید آماده و هوشیار باشد. هیچ رتبهبرتر و هیچ انسان موفقی، قبل از موفقیت حتی یکبار هم دربارهی اینکه آیا لیاقت این موفقیت را دارد یا نه، فکر کرده باشد. قبل از شروع هر مسیری، نسبت به توانایی خود باید باور داشته باشید.
قانون دوم) برنامهریزی) حجم مطالب برای کنکور زیاد است و ممکن است برای برنامهریزی سردرگم شویم. با داشتن مشاور میتوانیم از بابت برنامهریزی، خیالمان راحت باشد.
قانون سوم) مطالعه و آموزش) باید همهی مطالب دقیق و خوب مطالعه شوند.باید بتوانیم مطالب را به هم ارتباط دهیم.
قانون چهارم) تست و تحلیل) تستزنی شیوههای مختلفی دارد. بابد نسبت به تستزنی و انواع و روشهای آن، آگاهی داشته باشیم.
قانون پنجم) آزمون و تحلیل) آزمون در حکم تمرین است. آزمون به برنامه جهت و نظم میدهد. آزمون بدون تحلیل، فایدهی خاصی ندارد.



