نام و نام خانوادگی: زینب حسینی
پایه: دهم تجربی
نام شهر و استان: قرچک،تهران
شغل و تحصیلات مادر: خیاط، ابتدایی
شغل و تحصیلات پدر: کارگر، بیسواد
میانگین تراز: ۷۴۴۳
معدل: ۲۰
سال های حضور در کانون: نهم و دهم
چند آزمون شرکت کرده است: ۳۴ آزمون
مصاحبهگر: زهرا سروش
هدف شما از شرکت در این تعداد آزمون چه بود؟
آزمون به من کمک میکرد تا بهتر شرایط خودم را بسنجم و خودم را محک بزنم. بعد از آزمون میتوانم شرایط خودم را ارزیابی کنم و بفهمم که تا چه حد مطالعه درستی داشتهام.
شما عضو باشگاه هفتصدتایی ها هستید. چه روش موفقی برای رسیدن به این تعداد پاسخ صحیح داشتید؟
من در تابستان شروع به پیشخوانی دروس تخصصی کردم. شروع کردم به بررسی روش هایی برای مطالعه مفیدتر. برای هر درس، بعد از یک بار مطالعه متن کتاب و حل تمرین های داخل کتاب، سوال های تشریحی حل میکنم. سوال های تشریحی معمولا ساده تر هستند. بعد از حل سوال های تشریحی، بسته به درس و مقدار تأثیر مطالعهام، ممکن است دوباره کتاب را بخوانم و یا سراغ تست های متوسط و نسبتا ساده بروم.
دلیل شرکت شما در آزمون های هدیه، هدفگذاری و مشابه پارسال چه بود؟
آزمون های هدیه امسال فقط دروس نهم بود ولی من ترجیح دادم که در آنها هم شرکت کنم. آزمون های هدف گذاری به من یک راهنما میدادند که در این آزمون ممکن است کدام درس سخت تر باشد یا من در آن مشکل داشته باشم. من در هفته دوم روی آن درس زمان بیشتری می گذاشتم. آزمون های مشابه پارسال قبل از آزمون باعث میشد درصد احتمالی خودم را حدس بزنم؛ چون شبیه آزمون اصلی بود.
از شرکت در این تعداد آزمون خسته نشدید؟ چه نتیجهای برای شما داشت؟
نه، برایم خوشایند بود که پیشرفت یا افت خودم را ببینم و متوجه ایرادات خودم بشوم. البته گاهی درصد یا ترازم افت میکرد و احساس بدی به من میداد، ولی در هفته بعد ایرادم را بررسی میکردم و تلاشم را بیشتر میکردم تا هفته بعد بهتر باشم. نتیجه این آزمون های مداوم، پیشرفت بیشتر و محسوسم بود؛ در سال نهم هیچ وقت تراز بالای ۶۸۰۰ نداشتم.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت تراز شما شود؟
آزمون به من نوعی تکلیف و وظیفه میداد. این که سعی کنم تا آزمون بعدی روی وضعیتم کار کنم و بهتر شوم. اگر آزمون نمی دادم، ممکن بود کلا دست از درس بکشم و یک هفته را از دست بدهم.
شرکت در این آزمونها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشت؟
در مدرسه سوالات سخت و چالشی وجود نداشت، اما امتحان های مکرر بود که من به خاطر نکته ها و روش هایی که در آزمون و تست یاد گرفته بودم، این سوالات را خیلی سریعتر و راحتتر پاسخ میدادم.
مطابق برنامه راهبردی حرکت میکنید؟ چگونه برای دو هفته برنامهریزی میکنید؟
بله، مطابق برنامه راهبردی درس میخوانم. در هفته اول، بیشتر روی سوالات تشریحی، تست های آموزشی و یاد گرفتن نکته های مهم کار میکنم. در هفته دوم مقدار تست را خیلی بیشتر میکنم و فقط برای رفع اشکال سراغ کتاب میروم.
نقاط قوت شما کدام درسها هستند؟ روش مطالعه آنها را توضیح میدهید؟
درس فیزیک نقطه قوت من است. من در درس فیزیک، اول فرمول ها را یاد میگیرم و بعد، تیپ های مختلف سوال ها را می بینم و از هر کدام چند نمونه حل میکنم. تست های زیاد در فیزیک، باعث افزایش سرعت عمل و پیدا کردن روش های مؤثرتر برای حل سوال میشود.
دفتر برنامهریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما میکند؟
بله از آن استفاده میکنم. دفتر به من کمک میکند تا به کارم نظم بدهم و در خواندن یک درس افراط نکنم. همچنین دفتر کمک می کند تا بیشتر انگیزه مطالعه پیدا کنم.
تحلیل آزمون را چگونه انجام میدهید؟
من ابتدا سوال های غلط را بررسی میکنم. غلط های زیادی مربوط به بی دقتی ها هستند و گاهی هم نکته مهمی دارند که یادداشت میکنم. سوال های مهم تر را داخل یک دفتر مینویسم. سوال های نزده را بررسی می کنم و بعد از آن سوال های صحیح را بررسی میکنم. بررسی همه سوال های درست زمان زیادی میگیرد، پس فقط آنهایی را بررسی میکنم که شک داشتهام یا سوال ممکن است نکته مهمی داشته باشد.
نقش آموزشی خانواده بالاخص پدر و مادر در این سالها چگونه بود؟
پدر و مادر من فرصت خیلی زیادی نداشتند که بتوانند در موارد درسی به من کمک کنند. من هر موقع ناامید میشدم یا به مشکل مهمی بر میخوردم، با آنها مشورت میکردم. آنها مرا حمایت میکردند.
برنامه شما برای درس خواندن در نیم سال اول چیست؟
میخواهم درس های نیم سال اول کاملا مسلط شوم. درس های نیم سال دوم را شروع نمیکنم.
کدام قسمت از سایت کانون برای شما کاربرد بیشتری دارد؟
من صفحه مقطع خودم و مقاله ها و اخبار جدید را نگاه میکنم. مصاحبه ها با رتبههای برتر کنکور را میخوانم. در صفحه شخصی، کارنامه پروژهای و کارنامه پنج نوع درس را بیشتر از بقیه کارنامه ها میبینم.
