نام و نام خانوادگی: آرمین شیدایی
مقطع و رشته: فارغ التحصیل رشته انسانی
نام شهر و استان: استان تهران-شهر تهران
میانگین تراز در آزمون ها: 6592
رشته قبولی در کنکور سراسری: آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان
رتبه کنکور سراسری ( در سهمیه منطقه 1 ): 875
از چه سالی عضو کانون بوده و در چند آزمون شرکت کرده اید: از سال دهم و 66 آزمون
شغل و تحصیلات مادر: روانشناس-فوق لیسانس روانشناسی بالینی
شغل و تحصیلات پدر: کارمند-فوق لیسانس حقوق
مصاحبه گر: محمدرضا آقانقی
1- شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟
با توجه به لزوم ارزیابی مستمر آموخته ها به اهمیت شرکت در آزمون های برنامه ای آگاه بودم سپس از طریق معرفی مدرسه و با توجه به تاکید مکرر دبیران در سال کنکور، در آزمون های برنامه ای کانون ثبت نام و شرکت نمودم.
2- دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟
شرکت مستمر و بدون غیبت در آزمون ها برای من دستاوردهایی را به همراه داشت
از جمله:
مهارت آزمون دادن، مهارت تست زنی، توانایی تشخیص نقاط قوت و ضعف
و از همه مهم تر رفع اشکالات و خطاهای موجود در مسیر مطالعه چرا که اصلی ترین دلیل لزوم شرکت در آزمون های برنامه ای، ارزشیابی کیفیت مطالعه داوطلب و رفع اشکالات احتمالی پیش از رقابت اصلی ( کنکور سراسری ) است.
3- چرا در این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
قطعا انجام مستمر هر فعالیتی بعد از گذشت مدتی، خستگی برای شخص به همراه خواهد داشت اما مسئله مهم نحوه مواجه شدن با این خستگی است.
من هم مانند سایر افراد، در مواردی به خصوص زمانیکه در آزمون ها موفق به کسب نتیجه دلخواه نمی شدم، احساس خستگی می کردم اما به سرعت از این حس دوری می کردم و همیشه بر این باور بودم که افت تراز نیز بخشی از مسیر موفقیت من خواهد بود در نتیجه با بررسی بیشتر آزمون هایی که در آن ها افت داشتم، از اشتباهاتم درس می گرفتم و مسیر موفقیت خود را هموار تر می کردم.
4- پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی بود؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما کردند؟
در طول سال کنکور، اصلی ترین پشتوانه من مادرم بودند.
ایشان همواره شرایطی را در منزل ( از قبیل تغذیه، سکوت و .. ) برای من فراهم می کردند که بتوانم با حداکثر بازدهی درس بخوانم.
هم چنین در شرایطی که نیاز به انگیزه داشتم ایشان همواره همراه من بودند و ناامیدی را از من دور می کردند.
5- آیا در آزمون هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کردید؟ دلیل آن چه بود؟
در آغاز مسیر در آزمون های شبیه ساز شرکت نمی کردم اما به طور خاص پس از شروع نیمسال دوم، در آزمون های مشابه پارسال شرکت می کردم تا بتوانم پیش از آزمون اصلی ( روز جمعه ) نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنم و پس از آن در زمان باقی مانده تا آزمون، نقاط ضعف خود را برطرف نمایم.
6- از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
اول کارنامه اشتباهات را بررسی می کردم چرا که همیشه اولویت من تکمیل یادگیری های ناقص بود و سعی می کردم با کاهش اشتباهات خود، اولین قدم را برای پیشرفت بردارم.
دوم به سراغ کارنامه اصلی آزمون ها می رفتم تا بتوانم خودم را با سایر رقبا مقایسه کنم و از جایگاه خود نسبت به سایرین مطلع شوم.
7- مطابق برنامهی راهبردی درس می خواندید؟ چگونه برنامهریزی می کردید؟
بله، همواره پیوستگی خود را به برنامه راهبردی حفظ می کردم و تحت هیچ شرایطی از برنامه آزمون ها جدا نمی شدم.
هم چنین با توجه به اهمیت داشتن مرور ( خصوصا در رشته انسانی ) در فاصله هفته اول آزمون ها به مطالعه درسنامه و در هفته دوم به تست زنی از مباحث مطالعه شده و سپس تحلیل تست ها می پرداختم.
- 8- کدام درس ها نقطه قوت شما بود؟ روش مطالعه این درس ها چگونه بود؟ در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها کسب می کردید؟
در دو درس علوم فنون و عربی وضعیت خوبی داشتم و همواره در آزمون ها و امتحانات مدرسه درصد و نمره عالی کسب می کردم.
روش مطالعه من در درس علوم فنون بدین صورت بود:
بخش عروض و قافیه: یادگیری به روش سماعی
بخش آرایه های ادبی: داشتن روتین ثابت روزانه 10 تست
بخش تاریخ ادبیات: مرور چندین باره به دلیل فرار بودن و حجم بالای مطالب
در درس عربی نیز اولویت من بررسی سوالات کنکور های سال های قبل به صورت مبحث محور بود.
- 9- در طول این سال ها درسی بوده که در آن ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
در درس فلسفه-منطق بسیار ضعیف بودم و در ابتدای مسیر دچار ناامیدی می شدم اما با در نظر گرفتن اصل استمرار و قراردادن این درس در روتین ثابت روزانه از سویی و مرور چندین باره تست ها از سوی دیگر، توانستم به درصدی قابل قبول در کنکور سراسری برسم.
10- روزی چند ساعت درس می خواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دادید؟
به طور میانگین روزانه 7 الی 8 ساعت درس می خواندم.
در شروع سال نیمی از زمان خود را به تست زنی اختصاص می دادم و پس از شروع نیمسال دوم بیشتر از 80 درصد زمان خود را به تست زنی اختصاص می دادم.
11- در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می رفتید؟
درس علوم فنون، به دلیل اینکه در این درس وضعیت مطلوبی داشتم همواره از درصد و عملکردم در این درس انگیزه می گرفتم.
12- آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را می دیدند؟ اگر افت داشتید برخورد آن ها با این افت چگونه بود؟
مادرم همواره عملکرد من را بررسی می کردند.
در شرایطی که در آزمون ها نتیجه مطلوب را کسب نمی کردم، ایشان همواره به من انگیزه می دادند و به من گوشزد می کردند که هر شکست مقدمه یک پیروزی است.
ایشان همواره باور داشتند مهم ترین مسئله این است که بتوانیم از اشتباهاتمان درس بگیریم و دچار تکرار آن ها نشویم.
13– کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می کردید؟ این کتاب ها چه ویژگیهایی دارند؟
در درس ریاضی از کتاب آبی استفاده می کردم چراکه در این درس، داشتن مطالعه پیوسته و حفظ ارتباط مباحث بسیار مهم است که در کتاب ابی به این مسئله دقت شده است.
هم چنین دسته بندی سوالات و داشتن تنوع بالا از دیگر ویژگی هایی است که موجب شد بتوانم از این کتاب نتیجه مطلوب کسب کنم.
14- دلیل این که در آزمونهای تابستان شرکت کرده اید چه بود؟
به دلیل اینکه بتوانم پیوستگی خود را حفظ کنم و از فضای رقابتی کنکور جدا نشوم چون معتقدم در صورتیکه داوطلب از فضای رقابت فاصله بگیرد، موفق به کسب نتیجه مطلوب نخواهد شد.
15- چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفته اید؟
پس از شرکت در امتحانات دی ماه بر دو اصل زیر متمرکز شدم:
اول بالا بردن تعداد تست حل شده در واحد زمان و دخیل کردن پارامتر زمان در تست زنی
دوم جدی گرفتن دروسی که نسبت به آنها احساس خوشایندی نداشتم ( از قبیل فسلفه منطق و تاریخ جغرافیا ) اما پس از شرکت در کنکور دی ماه متوجه شدم می توانم از این دروس نیز نتیجه مطلوبی کسب
کنم.
16- فکر می کنید مهم ترین ویژگی که شما دارید و باعث شد خوب درس بخوانید، چیست؟
به نظر من مهم ترین خصلتی که موجب شد هیچ گاه از هدفم دست نکشم و بتوانم به نتیجه مطلوب برسم اصل استمرار و پیوستگی بود.
17- آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می دادید؟ چه کارهایی می کردید؟
بله، روزهای جمعه پس از آزمون از ساعت 11 الی 16 به استراحت و تفریح می پرداختم و پس از اعلام نتایج در سایت، برنامه دو هفته ای خود را برای آزمون بعد تنظیم می کردم.
18- آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما آموزش داد؟
بله، قبل از شروع مدرسه با کمک مادرم نوشتن را آموختم اما خواندن را در دوران مدرسه فرا گرفتم.
19- آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط بودید؟
خیر، اما معتقدم در صورتیکه فضای رقابت سالم وجود داشته باشد و بتوان از کمک دیگران نیز بهره گرفت، درس خواندن به صورت گروهی نتایج غیرقابل توصیفی در پی خواهد داشت.
