گفتگو با ملیحه سادات کاشی رتبه ۸۴ منطقه ۲ و ۲۴۲ کشوری از زرندیه
نام و نام خانوادگی: ملیحه سادات کاشی
رتبه سال 1403: ۸۴
رشته : علوم انسانی
نام شهر و استان: زرندیه/مرکزی
از چه سالی عضو کانون بوده است؟ از سال دهم به مدت ۳ سال
میانگین تراز: 6608
شغل و تحصیلات مادر: دیپلم/خانهدار
شغل و تحصیلات پدر: فوق دیپلم/کارمند
درصدهای کنکور 1403 (اردی بهشت و تیر):
ریاضی ۴۰٪ /ادبیات ۵۱٪ /علوم اجتماعی ۹۳٪ / روان شناسی ۸۰٪ /عربی ۷۱٪ /تاریخ و جغرافیا ۳۲٪ /فلسفه و منطق ۴۵٪ /اقتصاد ۵۵٪
تراز کنکور (اردی بهشت و تیر): 10780
تراز سوابق تحصیلی: 10465
مصاحبهگر : شیما حاجعلی
1.شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجهای کسب کردند؟
خواهرم در آموزشگاه کار می کرد،از طریق ایشون تشویق به ثبت نام در آزمون ها شدم.
2.نمرههای امتحان نهایی و تراز سوابق تحصیلیتان چند شد؟
تراز سوابقم 10465 شد.
ادبیات ۱۹.۵ زبان ۱۷.۵ سلامت ۱۸.۷۵ بقیه دروس ۲۰
3.دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
آزمون های کانون علاوه بر اینکه باعث می شد من نکات بیشتری از لحاظ علمی یاد بگیرم،همچنین باعث شد که تجربه زیادی در تکنیک های آزمون دادن مثل مدیریت زمان و... کسب کنم.
4.آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
یک بار غیبت داشتم اما وقتی شرایطم مساعد شد داخل منزل آزمون دادم و تحلیل کردم.
علت عدم غیبت من در آزمون ها عقب نماندن از برنامه راهبردی بود.
5.پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
کم کم هر چقدر آزمون ها را شرکت کردم ،هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ مهارتی پیشرفت کردم.
6.آیا در آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت میکردید؟
الف) انگیزهتان چه بود؟ ب) فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
سعی داشتم آزمون های مشابه پارسال را شرکت کنم تا هم مروری بر مباحث آزمون جمعه داشته باشم و هم از مباحث آزمون تعداد سوال بیشتری دیده باشم.
7.از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
کارنامه پروژه ای:میزان پیشرفتی که داشتم را ارزیابی کنم
کارنامه ۵نوع درس: نقاط ضعف و قوت خود را بهتر بشناسم و برای بهبود آن ها اقدام کنم.
8.مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
بله، برنامه بلند مدت من برای پیشروی و مرور دروس، برنامه راهبردی قلمچی بود.
مباحث مشترک آزمون و مدرسه را اولویت قرار می دادم و در کنار تشریحی خواندن برای آزمون هم آماده می شدم. معمولا آخر هفته ها تایم هایی بود که مطالب مستقل از مدرسه را مطالعه کنم و برای آزمون ها وقت بیشتری بگذارم.
9.آیا روش بازیابی را میشناسید؟ در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟
بله، این روش خصوصا در دوره جمع بندی خیلی به من کمک کرد، دروسی مثل روان شناسی،جامعه شناسی،فلسفه را بیشتر به این روش می خواندم.
10.روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکردید؟
تحلیل آزمون را از نظر مهارتی و علمی انجام می دادم، به این صورت که عصر روز آزمون تمامی سوالات را از نظر مهارتی تحلیل می کردم تا متوجه بی دقتی ها و مشکلاتم سر جلسه آزمون شوم. در طول هفته همه سوالات را درس به درس تحلیل می کردم، البته که اولویت با غلط و نزده ها بود اما تا حد امکان مروری بر سوالات درست هم داشتم.
11.آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
بله، خصوصا در بهمن ماه افت تحصیلی (هم در آزمون ها و هم در مدرسه ) را تجربه کردم. اما اجازه ندادم که درصد ها و نمرات نه چندان خوبم مرا نا امید کند. تصمیم گرفتم هر چقدر هم نتایج خوبی نمی گرفتم باز هم ادامه بدهم.
12.پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما میکردند؟
خواهرم، پیگیر آزمون ها و نمرات من بود.
اگر تراز خوبی می گرفتم،تشویقم می کرد و اگر نتایج باب میلم نبود سعی می کرد من را آرام کند و روحیه ام را تقویت کند.
13.کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکردید؟
منطق از دروسی که از اول نقطه قوت من بود. من در این درس قبل از درس نامه خیلی خوب کتاب درسی را مطالعه می کردم و تمارین خود کتاب را حل می کردم سپس سراغ درس نامه و تست می رفتم.
14.در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
بله عربی از دروسی بود که من به شدت در آن ضعف داشتم، شروع به خواندن درس نامه ها کردم تا قواعد را به خوبی یاد بگیرم برای ترجمه کلمات را میخواندم اما جملات را با به کارگیری قواعدی که یاد گرفته بودم سعی می کردم خودم معنی کنم که این کار خیلی کمک کرد تا مطالب در ذهنم تثبیت شود.بعد از یادگیری تعداد خیلی بالایی تست کار می کردم تا سریع تر تست بزنم و نکات بیشتری یاد بگیرم.
15.به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟
در تابستان و دوره های جمع بندی (از جمله عید) ۷۰ درصد زمان من صرف تست زدن و تحلیل کردن می شد. اما در دوره مدرسه طبیعتا این مدت زمان کم تر شده و بیشتر زمان صرف تشریحی یاد گرفتن مطالب می شد که البته خیلی مفید بود.
16.کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمعبندی؟ دلیل این موضوع چیست؟
تابستان،عید و دوران جمع بندی قبل از کنکور اردیبهشت
علت این موضوع این بود که اولا وقت آزاد تری داشتم ثانیا این دوره ها برای من بیشتر جنبه تثبیت مطالب را داشت و سرعت مطالعه ام بیشتر بود.
17.در جلسه کنکور آیا توانستید سؤالهای سادهتر را تشخیص دهید؟
بله، قبل از شروع به پاسخ دادن دنبال سوال های ساده تر گشتم و اول آن ها را پاسخ دادم.
18.آیا در کلاسهای درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟
بله ، همه را شرکت کردم.
مدرسه نقش موثری در موفقیت من داشت علاوه بر این که در امتحانات نهایی خیلی کمک کننده بود برای کنکورم هم مفید بود چون دروس حفظی در کلاس بارها تکرار می شد و ملکه ذهنم می شد.
19.دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
بله، هر هفته با یک نگاه کلی به دفترم می توانستم نقاط ضعف و قوت و علت آن ها را متوجه شوم.
20.کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکردید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
کتاب های آبی، سه سطحی، نوروز، زرد
کتاب های آبی در فرآیند یادگیری من خیلی موثر بودن و معمولا تست های سطح بالاتری داشتند.
به طور کلی هر کدام از این کتاب ها برای دوره ای خاص طراحی شده بودند ک در آن دوره بسیار به من کمک کردند.
21.بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روشهای مطالعه خود را در این درس به صورت آیتموار بنویسید.
علوم اجتماعی
۱.مطالعه خود کتاب ۲. حفظ مطالب به زبان خود و توجه به کلمات کلیدی ۳.نگاه به درس نامه ۴. تست زدن و یادداشت کردن نکات به دست آمده در کتاب.
*اگر بخشی را مطالعه می کردم که مرا یاد یک مبحث دیگر می انداخت سعی می کردم ارتباط این دو موضوع را در ذهنم روشن کنم.
22.اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون اردیبهشت ماه پیشرفت قابل ملاحظهای داشتید، توضیح دهید که در طی ماههای بین این دو آزمون چه برنامهای اجرا کردید؟
خیر پیشرفت نداشتم کنکور اردیبهشتم به طور کلی بهتر بود.
23.کدام درس در جلسهی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟
عربی در کنکور اردیبهشت قسمت قواعد من را غافلگیر کرد چون سوالاتی داشت که به نظرم جدید بود. سعی کردم با نفس عمیق آرامش خود را حفظ کنم و به خودم گفتم تیپ و تست جدید است اما نکات همون های هستند که بلدی و بعد پاسخ دادم.
24.در طول سال چقدر به رتبه فکر میکردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت میکردید؟
تقریبا همیشه خصوصا جمعه ها بعد از آزمون این افکار و نگرانی ها بیشتر می شدند، در حدی که روحیه ام را حفظ کنم و جا نزنم می توانستم خودم را مدیریت کنم، اما واقعا نگرانی و این قبیل افکار سال کنکور خیلی اذیتم می کردند.
25.اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمیدهید؟ چرا؟
در سال های پایه تحلیل آزمون را جدی تر می گرفتم چون خیلی دیر فهمیدم چه نقش بزرگی در پیشرفتم دارد.
26.استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
گوشیم همیشه کنارم بود اما کاملا مدیریت داشتم چون هیچی مهم تر از برنامه روزانه ام نبود، بنابراین مدیریت تایم استفاده از گوشی برای من آسان بود. شب ها قبل خواب برای عوض شدن حال و هوایم و خستگی در کردن از فضای مجازی استفاده می کردم.
27.آیا پدر یا مادرتان هم کانونی بودند و در آزمونهای برنامهای شرکت میکردند؟ اگر این طور هست در چه سالی؟ چه نتیجهای گرفتند؟
خیر
28.دلیل این که در آزمونهای تابستان شرکت کردهاید چه بود؟
جمع بندی و رفع اشکال سال گذشته و آمادگی نسبی برای سال تحصیلی جدید.
29. برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
در تابستان با برنامه راهبردی جلو رفتم و البته تاریخ و جغرافیا را جداگانه در کنارش پیش رفتم. با پابان تابستان یک دور پایه را خوانده بودم و رفع اشکال کرده بودم به همین خاطر در طول سال وقت خیلی زیادی از من نمی گرفت که بخواهم مرورشان کنم.
30.فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
دو تا ویژگی که به نظر من مکمل هم هستند اول برنامه داشتن و دوم پشتکار داشتن برای انجام برنامه ها و وظایفی که برای خود تعیین کردم.
