گفت وگو با امیرعلی اسماعیل پور؛ قهرمان پیوستگی

پیوستگی در آزمون‌ها با ایجاد چشم انداز درست به همراه تلاش و تحلیل مستمر، نقش قابل توجهی در پیشرفت و افزایش ترازم داشت.

گفت وگو با امیرعلی اسماعیل پور؛ قهرمان پیوستگی

نام و نام خانوادگی:     امیرعلی اسماعیل پور

استان و شهر:             گیلان، لاهیجان

پایه تحصیلی:              دوازدهم انسانی 

تعداد سال کانونی:      6 سال

میانگین تراز:              میانگین تراز یازدهم ۷۱۰۰ (بیشترین ۷۵۰۰)

نام مدرسه:                غیردولتی ارشاد

تحصیلات:                 کارشناسی ارشد مدیریت بانکداری 

تحصیلات:                 کارشناسی ارشد روانشناسی



مصاحبه گر:  امین اصغرپور



شما چگونه با آزمون های کانون آشنا شدید؟ آیا فرد دیگری در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ 

 از سال هفتم و با ورود به متوسطه اول، تصمیم به شرکت در آزمون های کانون و آشنا شدن با فضای آموزشی کنکوری گرفتم و در حال حاضر تنها عضو کانونی خانواده هستم


مهمترین دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟

مهم ترین دستاورد من از آزمون های کانون، آشنا شدن با نوع نگاه کنکوری به درس ها و جدیت در برنامه ریزی و هدف گذاری بود.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت تراز شما شود؟

 پیوستگی در آزمون ها با ایجاد چشم انداز درست به همراه تلاش و تحلیل مستمر، نقش قابل توجهی در پیشرفت و افزایش ترازم داشت.


آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کنید؟ دلیل آن چیست؟

 بله، آزمون های هدف‌گذاری و مشابه پارسال علاوه بر سنجش مجموع مطالعات و تلاش های هفتگی، در آمادگی قبل آزمون و رفع ضعف های حل نشده هم موثر است.


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده کنید؟ دلیل استفاده را توضیح دهید

 از کارنامه‌ی آزمون، کارنامه اشتباهات و کارنامه پنج نوع درس استفاده میکنم.

 به طور کلی همه انواع کارنامه کاربرد های خودشان را دارند و در تحلیل آزمون، پیدا کردن نقاط قوت و ضعف و همچنین هدف‌گذاری برای آزمون های آینده حائز اهمیت‌اند‌.

آیا مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می خوانید؟ برای پوشش دادن تفاوت های احتمالی طی دو هفته چه کاری انجام می دهید؟

 عمده مطالعاتم‌ را طبق برنامه راهبردی برنامه ریزی میکنم و به خاطر  تفاوت و تغایر احتمالی بین برنامه راهبردی با برنامه های مدرسه و آزمون‌ها و... سعی میکنم در طی فاصله آزمون ها، مطالعاتم برآیندی پربازده از این برنامه ها باشد.


برنامه‌ریزی مطالعاتی خود را چگونه انجام می‌دهید؟ روزانه، هفتگی یا بعد از هر آزمون؟

 نوع و شیوه برنامه‌ریزی تا حد زیادی به عوامل مختلفی از جمله عادت و شخصیت فرد، سطح درسی، اهداف، کمیت و کیفیت مطالعه و... بستگی دارد .  به شخصه به صورت هفتگی و البته با نگاه به برنامه آزمون ها برنامه‌ریزی میکنم. 

نقاط قوت شما کدام درس ها هستند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟

تا حد ممکن سعیم بر این است که همه دروس را مورد توجه قرار دهم، ولی به طور کلی ریاضی و علوم و فنون ادبی نقاط قوتم‌ هستند.

ریاضی را (که متاسفانه در علوم انسانی به آن کمتر پرداخته شده) از طریق تمرین و تست متعدد و منابع مختلف مطالعه می‌کنم

در خصوص علوم و فنون، بخش تاریخ ادبیات را از طریق خلاصه نویسی و تکرار زیاد یاد میگیرم، آرایه ها را با درسنامه و تست مناسب مطالعه میکنم و بخش عروض و وزن شعر هم به صورت سماعی (برای آزمون های تستی) کار میکنم‌.


آیا طی این سال ها درسی بوده که در آن ضعیف باشید اما با تغییر روش آن را به نقطه قوت خود تبدیل کرده باشید؟ کدام درس و چه کاری انجام دادید؟

 در دروس انسانی به جز ریاضی، عربی و علوم و فنون که دروسی‌ با اهمیت زیاد در پایه هستند، ضعف بقیه دروس در آزمون به خودی خود نمی‌تواند به معنای ضعف کلی باشد و تا حد زیادی به خاطر عدم مطالعه یا دقت ناکافی و... است.اما از این بین، در ابتدا با عربی کمی مشکل داشتم و برایم ناملموس بود که با کلاس و منابع آموزشی مناسب برطرف شد.


آیا تاکنون در آزمون‌های کانون غیبت کرده‌اید؟ چند آزمون و دلیل غیبت شما چه بوده است؟

 بله، متاسفانه دو یا سه آزمون شد که اکثرا به خاطر بیماری و یا نهایتاً سفر غیبت کردم.


تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می دهید و روش شما برای تحلیل آزمون چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟

تحلیل آزمون هم از موارد مهم فرآیند آزمون ‌است که تاثیر مهمی‌ روی خروجی آموزشی دارد، اکثراً همان روز همه سوال ها را تحلیل میکنم (احتمال درست زدن یک تست، به علت استدلالی نادرست یا چند اشتباه پیاپی کم نیست) 

دلیل اشتباه در سوال های غلط زده یا نزده را ریشه یابی و تست های پراهمیت‌تر را ثبت میکنم.


آیا در روزهای تعطیل بیشتر درس می‌خوانید؟ چقدر؟

 قطعا کمیت مطالعه در روز های تعطیل و بدون مدرسه بیشتر از روز های عادیست، و حداقل چهار تا پنج ساعت مطالعه بیشتری‌ دارم.


تلاش، سخت‌کوشی و تمرین مداوم چقدر در موفقیت شما نقش داشته است؟

عمده موفقیت های افراد، تاثیرپذیرفته از سخت‌کوشی و پشتکار آنهاست تا صرفاً هوش و استعداد .

 

از کدام منبع آموزشی خود بیشترین استفاده را کردید؟ چگونه و در چه زمان‌هایی از آن استفاده می‌کنید؟

 از کتب آموزشی مختلف، ویدئوهای آموزشی و اساتید مدرسه و... استفاده می‌کنم ولی از آنجایی که محور مطالعاتی این رشته دانش آموز است، بیشتر با منابع درسنامه‌ای و تستی جلو می‌روم.


دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟

 بله، دفتر برنامه‌ریزی و مجموعاً برنامه داشتن نقش زیادی در نظم دادن به مطالعات، تحلیل ساعت مطالعه و مطالعه باکیفیت تر دارد.


نقش آموزشی خانواده، بطور ویژه پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

 قطعا بدون‌ کمک و پشتیبانی خانواده، چه از لحاظ آموزشی و پیگیری برای امورات تحصیلی و چه حمایت انگیزشی و...

رسیدن به نتیجه مطلوب برایم ناممکن بود


دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتید یا دارید؟

 حدوداً هشت سال است که موسیقی کار می‌کنم.


وقتی در طول سال خسته می‌شدید یا انگیزه‌تان را از دست می‌دادید، برای بیشتر شدن انگیزه‌تان چه کار می‌کردید؟ 

با مرور اهداف بلندمدت و نگاه به مقصد، دوباره انگیزه می‌گیرم.

البته گاهی خستگی ناشی از مطالعات و فعالیت های سنگین و مداوم هم می‌تواند باعث بی‌انگیزگی شود که با قرار دادن زمانی برای استراحت حل خواهد شد.

 

معمولا با خودتان رقابت می‌کنید یا دوستانتان؟ چگونه با خودتان رقابت می‌کنید؟ از طریق افزایش ساعت مطالعه یا افزایش نمره‌تان در آزمون؟

 با خودم رقابت می کنم، بر اساس نتایج و بازده کلی و کیفیت مطالعه، نه صرفا افزایش ساعت مطالعه یا یک نمره در یک آزمون


Menu