گفتگو با دبیر، آتنا مختارزاده ، معرفی کتاب پرتکرار

گفتگو با دبیر، آتنا مختارزاده ، 4سال دانش آموز کانون

گفتگو با دبیر، آتنا مختارزاده ، معرفی کتاب پرتکرار

نام و نام خانوادگی دبیر :آتنا مختارزاده 

شهر محل سکونت: بندردیر بوشهر

عیار علم(رشته، دانشگاه سراسری یا آزاد، رتبه کنکور) : دانشجوی کارشناسی ارشد ـ کارشناسی آموزش فیزیک دانشگاه فرهنگیان ـ رتبه کنکور ریاضی 1200 منطقه 3


دبیر چه مدارسی هستید و چند سال است که تدریس می‌کنید؟

 مدارس دولتی ـ دوسال سابقه تدریس 


آیا از کتاب‌های کانون استفاده می کنید؟

 بله 

4سال دانش آموز کانون بودم و 2سال تدریس 


نام کتابی که معرفی کردید :

کتاب های پرتکرار فیزیک 


چرا این کتاب را به دانش آموزان خود معرفی کرده‌اید؟

این کتاب شامل نمونه سوالات پرتکرار امتحان های مدارس و امتحان های نهایی می باشد و تنوع بالایی در نمونه سوالات دارد. سوالات این کتاب مشابه تمرین‌های کتاب درسی هستند پس تمامی مفاهیم کتاب درسی را پوشش می دهد. در نتیجه دانش آموزان با استفاده از این کتاب علاوه بر اینکه بر مباحث درسی مسلط می شوند می توانند مرتباً خود را ارزیابی کنند تا نسبت به نقاط قوت و ضعف خود آگاهی یابند و برای شرکت در امتحانات آمادگی لازم را بدست آورند و معدل خود را ارتقا بخشند.


به نظر شما این کتاب چه ویژگی‌هایی دارد؟

اول اینکه مطالب هر درس به صورت دقیق طبقه‌بندی شده‌اند و درسنامه بسیار خوبی دارد که دانش آموزان با مطالعه درسنامه ابتدا یک پیش‌زمینه از موضوعات و تعداد سوال هر مبحث را پیدا می کند تا بعد به راحتی بتواند به پاسخ‌گویی سوالات بپردازد. علاوه بر این به دلیل دارا بودن پاسخ تشریحی دانش‌آموزان می‌توانند مطالعه‌ی خود را تکمیل کنند. بنابراین این کتاب به تثبیت مطالب درسی کمک می کند.


شما سطح سوالات این کتاب را چگونه ارزیابی  می کنید؟

این کتاب دارای سوالات متعادل است، بنابراین برای همه دانش‌آموزان کاربرد دارد. سوالات این کتاب تمامی سطوح یادگیری را پوشش می دهد و مرحله به مرحله در دانش آموز پس از درک و فهم کامل مطالب توانایی پاسخ به پرسش هایی که در اخرین سطوح یادگیری یعنی تحلیل و ترکیب قرار دارد نیز ایجاد می کند. برای دانش آموزانی که توان علمی بالاتری دارند در انتهای هر فصل سطح سوالات کمی دشوارتر شده تا انها  بتوانند روی موضوع‌ها و تمرینات بیشتر تمرکز کنند. 


پاسخ های تشریحی کتاب را چگونه ارزیابی می کنید؟

ویزگی اصلی پاسخ های تشریحی این کتاب بیان شیوا، روان و دقیق است. در پاسخ های تشریحی این کتاب نکات علمی مسئله ها به گونه ای مطرح شده است که علاوه بر اطلاعات درسی، اطلاعات علمی دانش آموزان افزایش می یابد. پاسخ ها در این کتاب گام به گام و دقیق نوشته شده است همین موضوع سبب شده پاسخنامه تشریحی کتاب های پرتکرار جنبه آموزش محور داشته باشد.  


آیا در تدریس این کتاب روش خاصی برای خود دارید؟

بله ـ اغلب مثال هایی که در کلاس درس بعد از اتمام تدریس یک مبحث سرکلاس برای دانش آموزان حل می کنم، از کتاب های پرتکرار هست. همچنین تکالیفی که برای تمرین بیشتر به دانش آموزان می دهم از این کتاب انتخاب می کنم. پس از پایان هر فصل تعدا 5 الی 10 سوال از ان کتاب انتخاب می کنم و به دانش آموزان می دهم و از آنها می خواهم تا به صورت گروهی در همان جلسه حل کنند .


چه معیاری در معرفی منابع به دانش آموزان خود دارید؟ 

امسال با توجه به اینکه آزمون پایانی تمامی مقاطع تحصیلی متوسطه دوم برای اولین بار نهایی شده است، این کتاب را به تمامی دانش آموزانم پیشنهاد کردم چرا که آنها را با انواع نمونه سوالات امتحانی آشنا می کند.


تجربه‌های موفق آموزشی خودتان را در مورد استفاده از این کتاب بیان کنید.

سال گذشته دانش آموزان پایه دوازدهم  بعد از اتمام امتحان نهایی به من گفتند که اکثر سوالات آزمون نهایی را در جزوه کلاس و امتحانات مدرسه داشتند، باتوجه به اینکه سوالاتی که در کلاس درس با دانش آموزان کار میکنم و سوالات آزمون های مستمر از این کتاب است،  وقتی سوالات آمتحان نهایی را با پرسش های این کتاب مطابقت دادم، متوجه شدم 14 نمره از سوالات آزمون نهایی به طور مستقیم از این کتاب بوده است.


آیا دانش آموزان‌تان در کلاس نقش فعال دارند؟ چگونه؟

باتوجه به اینکه اگر معلم هنگام تدریس متکلم وحده باشد و دانش آموز تنها شنونده باشد و در فرایند یاددهی یادگیری دخالت نداشته باشد در این صورت با گذشت زمان، دانش آموز خسته می شود و دیگر معلم را همراهی نمی کند. به همین خاطر در طول تدریس تمام تلاشم را می کنم تا دانش آموزانم در جریان آموزش نقش فعالی بر عهده داشته باشند. اجرای آزمایش های کتاب درسی توسط دانش آموزان در کلاس درس، حل تمرین های پایان فصل به صورت گروهی توسط دانش آموزان، حل مسئله پای تابلو همراه با توضیح کامل توسط دانش آموزان نمونه ای از کارهایی است که به کمک آن دانش آموزان در فرایند تدریس نقش می یابند و کلاس از حالت یک طرفه بودن خارج می گردد.  


آیا دانش آموز ضعیفی داشتید که با استفاده از این کتاب پیشرفت کرده باشد؟

بله ـ سال قبل یکی از دانش آموزانم در پایه دهم تجربی در آزمون پایانی فصل اول نمره 4 کسب کرد. او پس از این امتحان از من خواست که برایش کلاس تقویتی بگذارم. زمانی که به کلاس آمد، این کتاب را به او معرفی کردم و از او خواستم حتما کتاب پر تکرار را تهیه کند علاوه بر این که در هر جلسه تعدادی از سوالات این کتاب را برایش حل می کردم تعدادی سوال نیز مشخص می کردم تا در خانه حل کند و جلسه بعد برای من بیاورد. استفاده مداوم از این کتاب سبب شد تا دانش آموز بتواند تا در آزمون پایانی فصل دوم نمره 14 کسب کند که پیشرفت قابل ملاحظه ای بود. پیشرفت دانش آموزم سبب شد او کتاب پر تکرار را نه تنها برای درس فیزیک بلکه برای درس های شیمی، زیست و ریاضی تهیه کند.


در مورد تغییر مثبت در نمره، تراز یا درصد این درس برای دانش آموزان‌تان توضیح دهید.

دانش آموزان اگر بعد از تدریس هر مبحث توسط معلم و مطالعه کتاب درسی، نمونه سوالات مربوط به همان مبحث را از کتاب پرتکرار حل کنند، تسلط کامل را بر مبحث درسی بدست   می آورند و چون نسبت به ضعف ها و بی دقتی هایشان هنگام حل مسئله آگاهی پیدا می کنند در نتیجه روز آزمون دیگر در دام آموزشی نمی افتند و می توانند نمره خوبی کسب کنند.


توصیه شما برای موفقیت در امتحانات نهایی در درس فیزیک به دانش آموزان چیست؟

دانش آموزان  قبل از استفاده از این منبع، ابتدا هر مبحث را از کتاب درسی را خوب و کامل بخوانند و آن را رها نکنند و سپس برای سنجش و ارزیابی خود سراغ کتاب پرتکرار بروند.

مطالب مرتبط

Menu