گفت‌وگو با نازنین مظفری؛ عضو باشگاه پانصدتایی دوازدهم انسانی

گفت‌وگو با سیده نازنین مظفری؛ قهرمان پیوستگی دوازدهم انسانی از رودبار و منجیل

گفت‌وگو با نازنین مظفری؛ عضو باشگاه پانصدتایی دوازدهم انسانی


نام و نام خانوادگی : سیده نازنین مظفری حاجی دهی

پایه‌ : دوازدهم انسانی

نام شهر و استان : رودبار و منجیل ، گیلان

میانگین تراز در آزمون های کانون : 5900

معدل نیمسال اول مدرسه : 19.50

تعداد پاسخ های صحیح: 1106 ( تا پایان فروردین 1403 )

از چه سالی عضو کانون بوده و در چند آزمون شرکت کرده است؟ از مهر سال 1402 عضو کانون بوده و در 15 آزمون ( بدون غیبت ) شرکت کرده است.

شغل و تحصیلات مادر: خانه دار، پنجم ابتدایی

شغل و تحصیلات پدر: کارمند بازنشسته شهرداری ، سوم راهنمایی


مصاحبه‌گر: مجید آوَخ


شما از زمان عضویت در کانون تاکنون در چند آزمون غیبت داشتید؟ هدف شما از شرکت در این تعداد آزمون چه بود؟

من تا جایی که امکانش بود سعی کردم در هیچ یک از آزمون های کانون غیبتی نداشته باشم. یک الی دو بار به دلیل بیماری، توانایی شرکت حضوری در آزمون را نداشتم اما تمام تلاشم را کردم تا چند ساعت بعد از بهبودی نسبی سریعاً به صورت غیرحضوری آزمون بدهم. تا پایان فروردین در هیچ آزمونی غیبت نداشتم. هدف من از شرکت در همه ی آزمون ها حفظ انگیزه و آماده نگه داشتن و نظم خودم بود. این که می دانستم دو هفته دیگر آزمون دارم، باعث می شد تا تنبلی را کنار بگذارم و شروع به خواندن درس هایم کنم. 


دلیل شرکت شما در این تعداد آزمون‌ چه بود؟ 

من مطمئنم اگر در آزمون های کانون شرکت نمی کردم، انگیزه لازم و کافی برای درس خواندن را از دست می دادم. از آزمون دادن خسته نمی شدم. شرکت در آزمون های قلم چی یک نتیجه ی خیلی خوبی که برایم داشت این بود که باعث می شد با سطح سوال های کنکور و مشابه آن ها آشنا بشوم و مخصوصاً در جلسه کنکور اردیبهشت ماه من می دانستم که میزان تسلطم در هر درسی چقدر است و  برای هر درس چقدر زمان نیاز دارم و می توانم چه درسی را در زمان کمتری جواب بدهم و زمان آن درس را به دیگری اختصاص بدهم.


شما عضو باشگاه پانصدتایی‌ها هستید و تا کنون حدود 1100 پاسخ صحیح داشته‌اید. چه روش‌های موفقی برای رسیدن به این تعداد پاسخ صحیح داشتید؟ 

با این اصطلاح به تازگی آشنا شدم. خیلی خوشحالم که عضو این باشگاه هستم. من سعی می کردم با زدن تست های زیاد و متفاوت از هر درس، تسلط خودم بر آن درس را بالا ببرم و شاید یکی از دلایلی که پاسخ های صحیح زیادی داشتم این بوده که اولاً تلاش می کردم به نحوی مطالعه کنم که کمتر دچار یادگیری ناقص و شک و تردید شوم و ثانیاً اگر بین دو گزینه شک می کردم نمی‌ترسیدم و گزینه ی درست تر را با استدلال های خودم انتخاب می کردم.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت تراز شما شود؟  آیا واقعاً از نظر شما قهرمانان پیوستگی به موفقیت قابل توجهی می‌رسند؟

پیوستگی در آزمون ها باعث می شد اولاً شناخت دقیق و واضحی از عملکرد مطالعاتی خودم داشته باشم و نقاط ضعف و چالشی را بیشتر بشناسم. ثانیاً با شرکت در هر آزمون و پس از دریافت کارنامه، هر بار انگیزه های بیشتری پیدا می کردم تا تراز خودم را افزایش بدهم و جزو نفرات برتر شهر خودمان باشم. من مطمئنم در هر کاری اگر انگیزه کافی و پیوستگی و تلاش داشته باشیم موفق می شویم.


مسیر رشد و پیشرفت، همواره رو به جلو و رو به بالا نیست. قطعاً در طول این مدت که آزمون داده‌اید، به دلایل مختلف در برخی از آزمون‌ها افت تراز را هم تجربه کرده‌اید. چگونه برای آزمون‌های بعدی روحیه‌تان را حفظ می‌کردید و غیبت نمی‌کردید؟

بله، افت تراز هم داشتم. اگر در آزمونی افت تراز داشتم اول از همه خودم را مسبب و مسئول اصلی کارم می دانستم و سعی می کردم با جبران کم کاری ها این افت را در آزمون های بعدی جبران کنم. با پذیرفتن اشتباهات و کم کاری های خودم بهتر می توانستم برای ادامه راه انگیزه داشته باشم.


نحوه هماهنگی و سنجاق کردن برنامه آزمون‌های کانون با برنامه مدرسه را چگونه انجام می‌دهید؟

معمولاً بودجه بندی برنامه آزمون های کانون کمی جلوتر از تدریس دبیران ما بود. برای همین با پیش خوانی که داشتم سر هر کلاسی که در مدرسه حاضر می شدم از قبل درس را تقریباً بلد بودم و باعث می شد سر کلاس بتوانم تمرکز و آمادگی بالایی داشته باشم و قسمت های مبهم درس را از دبیرانم بپرسم. بنابراین معمولاً مشکلی در هماهنگی برنامه مدرسه و کانون نداشتم. از طرفی همین پیش خوانی باعث می شد در درس های مدرسه پیشرفت بیشتری داشته باشم.


نقاط قوت شما کدام درس‌ها هستند؟  

نقاط قوت من درس های فلسفه و جامعه شناسی هست. درس جامعه شناسی برایم نسبت به بقیه آسانتر و روان تر بوده و با یک بار مطالعه درسنامه و تسلط بر آن می توانم تقریباً هر تستی را درست بزنم. فلسفه یکی از درس هایی است که من با تغییر روش خواندنش توانستم آن را به یکی از نقاط قوتم تبدیل کنم. فلسفه به هیچ وجه درس حفظ کردنی نیست و خط به خط کتاب درسی را باید فهمید و عمیقاً درک کرد. پیشنهاد من این است که برای نتیجه گرفتن در فلسفه به هیچ وجه به متن کتاب درسی نباید بسنده کنید و مطمئن باشید با مطالعه و فهم مطالب باید با زدن تست های زیاد و تحلیل آن تست ها به نتیجه مورد نظر ‌رسید.


آیا دفتر برنامه ریزی دارید؟ 

بله، من دفتر برنامه ریزی دارم و زمان دقیق مطالعه درس ها و تعداد تست های درست و غلط و سایر اطلاعات کاربردی را به طور دقیق و منظم در آن ثبت می کنم. من منابع زیادی از کانون تهیه کردم و استفاده می کنم. همه خوب و مفید بودند اما کتاب های سه سطحی ریاضی، تاریخ و جغرافیا، عربی، علوم و فنون ادبی، جامعه شناسی و روانشناسی برای جمع بندی کنکور اردیبهشت واقعاً به دادم رسیدند. منابع دیگری که از آن ها خیلی بهره بردم : کتاب نوروز ، کتاب های جمع بندی و زرد هستند.


آزمون بدون تحلیل و ارزیابی، کاری است ناتمام. به نظر ما آن چه افراد موفق را از دیگران متمایز می‌کند، این است که آن ها از اشتباهات و شکست هایشان مایوس نشده و آن ها را فرصتی گران بها برای کسب تجربه و تکمیل یادگیری های خود می دانند. شما تحلیل و ارزیابی آزمون را در چه زمانی و با چه شیوه‌ای انجام می‌دهید؟ 

من معمولاً در شب های جمعه بعد از هر آزمون به تحلیل سوالات آزمون می‌پردازم. طبیعتاً بیشتر به سراغ پاسخ های اشتباه خودم می روم و البته از بین تست هایی که نزدم هم سعی می کنم آن هایی که می توانستم پاسخ بدهم را یاد بگیرم تا در آزمون های بعدی جبران کنم. دانش آموزانی که از اشتباه های خودشان در آزمون های کانون درس نمی گیرند و آن ها را تصحیح نمی‌کنند، مطمئن باشند که این اشتباه ها را بعداً در آزمون های آینده و یا حتی کنکور هم تکرار می کنند.


هیچ مشاوری آگاه تر و دلسوزتر از پدر و مادر نیست. آن‌ها حتی اگر سواد و تخصص کافی هم نداشته باشند، تجربه ی بالا و شناخت بیشتری از فرزندشان دارند. نظر شما در این رابطه چیست؟

بزرگ ترین حامی من خانواده‌ام هستند که همیشه جو و فضای خانه را برایم آرام نگه داشته تا من بتوانم با آرامش درس بخوانم. آن ها بعد از هر آزمون از من درباره آزمون می‌پرسند و اگر آزمونی را طبق انتظار خودم نتیجه نگرفته باشم با حمایت و دلگرمی و دلداری هایشان به من امید می دهند. حتی گاهی اوقات اشتباهاتم را با توجه به شناختی از من و رفتارم دارند به من گوش زد می کنند.

گفت‌وگو با نازنین مظفری؛ عضو باشگاه پانصدتایی دوازدهم انسانی


سال گذشته برای امتحان‌های پایان سال چه برنامه‌ای داشتید؟

سال قبل برنامه ی خاص و مشخصی برای امتحانات پایان سال نداشتم. البته مانند تمام سال های قبل تر چون درسم را خوب خوانده بودم خدا را شکر نتیجه خیلی خوبی هم گرفتم.


نیم سال دوم، مانند نیمه ی دوم مسابقه فوتبال، آغازی به مراتب مهم تر است. در نیم سال دوم با دریافت کارنامه مدرسه، شناخت و ارزیابی دقیق تری از وضعیت درسی خود خواهید داشت. امسال برای امتحان های پایان سال چه برنامه‌ای خواهید داشت؟ 

برای امتحانات خرداد امسال با توجه به تاثیر معدل تمرکزم روی تسلط کامل بر متن کتاب های درسی بوده به صورتی که هر سوالی از متن کتاب بدهند بتوانم دقیق جواب بدهم. البته مانند نیم سال اول سعی می کنم حتماً نمونه سوال های نهایی خرداد و شهریور و دی سال های گذشته را تمرین کنم. به نظرم این کار حتی به کنکور تیر ماه هم کمک می کند.


برای امتحان های مدرسه از منابع کانونی و نمونه سوالات سایت کانون استفاده می‌کنید؟ این ابتکار منحصر به فرد کانون به صورت رایگان در اختیار همه قرار دارد. به نظر شما فایده این کار چیست؟

بله، با تشکر از دبیر محترمم با این نمونه سوال ها آشنا شدم و در ابتدای شروع مطالعه برای هر امتحان و همچنین شب قبل از امتحان به حل کردن چند مجموعه نمونه سوال امتحانی می‌پرداختم. واقعاً کمک بزرگی بود و از کانون بابت این کار متشکرم. تمرین نمونه سوالات امتحانی باعث شناخت بیشتر مباحث مهم و سوال های پرتکرار شده و آرامش و اطمینان خاطر کافی به ما می دهد.


آیا از سایت کانون و مجله های آزمون هم استفاده می‌کنید؟

تمام مصاحبه هایی که با رتبه های برتر در سایت کانون و مجله های آزمون وجود داشته را مطالعه کردم و سعی کردم نقاط قوت و ضعفشان و چالش هایی که داشتند را به خوبی بشناسم و از آن ها برای پیشرفت خودم استفاده کنم. دیدن مصاحبه افراد موفق مثل این بود که با اشخاص با تجربه ای درباره موضوع و دغدغه های مورد نظرم گفتگو کنم و از این افراد که تجربیات موفقی داشتند چیز های جدید و مفیدی یاد بگیرم. معمولاً پدر و مادرم هم مطالب مجله های آزمون و موارد مربوط به خانواده رتبه های برتر را مطالعه می کنند. 


آیا در آزمون‌ها به صورت حضوری شرکت می‌کنید یا آنلاین؟ 

مطمئناً حضوری شرکت می کنم و پیشنهادم به همه ی کانونی ها این است که اگر به دنبال کسب نتیجه ی خوبی هستند، حتماً در آزمون ها به صورت حضوری شرکت کنند. چون خودم در این آزمون ها متوجه بسیاری از ضعف هایی که داشتم شدم و تلاش کردم در آزمون های بعدی آن ها را رفع کنم. جدیت و فضا و شرایط شرکت در آزمون ها به صورت حضوری اصلاً قابل مقایسه با آزمون های آنلاین نیست. 


چگونه با کانون آشنا شدید؟ اگر به عقب برگردیم، از چه سالی به کانون می‌آمدید؟

من توسط مشاورم با کانون آشنا شدم و در پایان تابستان 1402 که وارد دوازدهم شدم در کانون ثبت نام کردم. اگر به عقب برمی گشتم، حتماً از سال دهم در آزمون های کانون شرکت می کردم.

خواهر کوچکترم سال آینده وارد دهم می شوم و فعلاً تصمیم دارد وارد یکی از رشته های کار و دانش شود. اگر کانون برایش آزمون داشته باشد حتماً ثبت نام می کنیم.


اگر بخواهید در بین همه اطرافیان خود اعم از خانواده و بستگان و دوستان و دبیران و مدیران و مشاور و پشتیبان خود از یک الی سه نفر تقدیر ویژه کنید و نام‌شان را به نیکی یاد کنید همین جا نام ببرید. 

اول از همه از پدر و مادر و خواهرانم ممنونم که در هر شرایطی کنارم بودند و به من باور داشتند و حتی زمان هایی که من امیدم را از دست می دادم با صحبت های منطقی آن ها به خودم می‌آمدم. در ادامه از شوهر خواهرم تشکر ویژه دارم که برایم حکم برادر نداشته‌ام را داشته و خود ایشان باعث شدند که من از درس خواندن نترسیده و خسته نشده و بفهمم که تلاش مستمر همیشه نتیجه می دهد. در پایان هم از دبیر عزیزم سر کار خانم رمضانی که دبیر عربی هستند قدردانی می‌کنم. ایشان بهترین دبیر تمام سال های من بودند. 

 

Menu