گفتگو با یاسمن صالحی رتبه 333 منطقه 3 کنکور تجربی 1402

برنامه مطالعه من طبق برنامه راهبردی کانون بود و شرکت در آزمون‌های کانون باعث می‌شود که بتوانیم میزان یادگیری و کیفیت مطالعه خود را متوجه شویم و بتوانیم نواقص خود را برطرف کنیم.

گفتگو با یاسمن صالحی رتبه 333 منطقه 3 کنکور تجربی 1402

نام و نام خانوادگی: یاسمن صالحی

نام شهر و استان: برازجان، بوشهر 

میانگین تراز: ۶۲۸۲

از چه سالی عضو کانون بوده و در چند آزمون شرکت کرده است: از سال ۱۳۹۹ تا سال 1401، 3 سال، 69 آزمون اصلی

شغل و تحصیلات مادر: فرهنگی – لیسانس

شغل و تحصیلات پدر: فرهنگی – لیسانس

رتبه سال 1402:  333 منطقه 3

رشته قبولی : دکتری عمومی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز 

تراز سوابق تحصیلی:  ۹۵۸۷

تراز کنکور: ۱۰۳۸۶

درصدهای کنکور ۱۴۰۲ : زیست‌شناسی 72/6   فیزیک  56/67   شیمی 49/53    ریاضی 18/89   زمین‌شناسی 2/22

 

مصاحبه‌گر: سارا محمد نیا


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی از خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ 

به‌وسیله تبلیغات با کانون آشنا شدم بقیه افراد خانواده عضو کانون نیستند. طبق صحبت‌هایی که با افراد موفق کنکورهای پیشین داشتم، کانون را برای موفقیت در کنکور پیشنهاد دادند.

 

چند سال و در چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بودید؟ در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟ و دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

سال‌های دهم و یازدهم و دوازدهم به مدت سه سال عضو کانون بودم و در تمامی آزمون‌های اصلی و اغلب آزمون‌های هدیه شرکت کردم.

 

شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟ 

من در سال کنکورم بدون غیبت در همه آزمون‌های اصلی شرکت کردم و همیشه طبق برنامه راهبردی کانون پیش می‌رفتم. برنامه راهبردی باعث نظم دادن به مطالعه من می‌شد و مسیر مشخصی را برای درس خواندن در ذهن من ایجاد می‌کرد.

 

چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

آزمون‌های کانون باعث شد کیفیت مطالعه خودم را بسنجم و بتوانم نظم را در نحوه مطالعه خود حفظ کنم و اشکالات خود را متوجه و نقاط ضعفم را بهبود بخشیده و نقاط قوتم را ثابت نگه‌دارم.

 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟ و پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

من در سال دوازدهم در هیچ آزمونی غیبت نداشتم. زیرا برنامه مطالعه من طبق برنامه راهبردی کانون بود و شرکت در آزمون‌های کانون باعث می‌شود که بتوانیم میزان یادگیری و کیفیت مطالعه خود را متوجه شویم و بتوانیم نواقص خود را برطرف کنیم.

 

آیا در آزمون‌های هدف‌گذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟

در اغلب آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کردم زیرا یک آزمون غیررسمی قبل آزمون اصلی بود و باعث می‌شد مطالبی که فراموش کردم را متوجه و آن‌ها را مرور کنم همچنین این آزمون‌ها به‌عنوان نمونه تست نیز مفید بودند.

 

از کدام‌یک از کارنامه‌های جعبه‌ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

از کارنامه پروژه‌ای برای فهمیدن پیشرفت و پسرفت خود در مسیر آزمون‌ها استفاده می‌کردم. از کارنامه ۵ نوع درس برای فهمیدن نقاط قوت و ضعف دروس خود استفاده می‌کردم سعی کردم نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کنم.

 

مطابق برنامه راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی‌سازی می‌کردید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟

بله مطابق برنامه راهبردی مطالعه کردم. بخش‌های مربوط به دوازدهم را هم‌زمان با مدرسه و بعد از تدریس دبیران مطالعه کردم و بخش‌های مربوط به پایه را در روزهای هفته تقسیم و آخر هفته‌ها نیز اکثراً به‌مرور درس‌های خوانده‌شده در طول هفته می‌گذشت

 

آیا روش بازیابی را می‌شناسید؟ اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خواندید یا دوباره خوانی می‌کردید؟ و در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده می‌کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟

بله، من از روش بازیابی در دوران مرور و جمع‌بندی استفاده کردم و این روش را اکثراً برای درس زیست‌شناسی استفاده کردم به نظر من این روش خیلی مفیدتر از دوباره خوانی است و باعث تثبیت مطالب در ذهن می‌شود و همچنین به ما کمک می‌کند که مطالبی که فراموش کردیم و مطالبی که در ذهن مانده را شناسایی کنیم و مرور بهتری داشته باشیم.

 

روشتان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه سؤالات را تحلیل می‌کردید یا فقط سؤالات غلط و بدون پاسخ را بررسی می‌کردید؟

در درس زیست‌شناسی ابتدا سؤالات غلط و نزده و سپس سؤالات صحیح را بررسی می‌کردم ولی در سایر دروس فقط سؤالات غلط و بدون پاسخ را بررسی می‌کردم همچنین در حین آزمون سؤالاتی که حس می‌کردم نکته خاصی دارند را علامت‌گذاری کرده و در طی تحلیل آزمون صرف‌نظر از درستی پاسخ آن سؤال را بررسی می‌کردم.

 

آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

بله، در طول سال تحصیلی تراز زیر ۶۰۰۰ داشتم و قطعاً این تراز موجب ناراحتی من می‌شد ولی سعی می‌کردم ناراحتی خود را زیاد ادامه ندهم و روی درس خواندن متمرکز شوم تا در آزمون‌های بعدی رتبه و تراز بهتری کسب کنم خانواده نیز در این راه به من کمک و امید می‌دادند.

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

من در منزل به‌ طور کلی به‌ صورت مستقل درس می‌خواندم و خانواده فشاری از این بابت به من وارد نمی‌کردند. ولی همواره من را تشویق می‌کردند و در این راه همراه بودند.

 

کدام درس‌ها نقاط قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟ در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کنید؟ کدام درس؟ چه‌کاری کردید؟

دو درس زیست‌شناسی و فیزیک نقاط قوت من بودند و در مدرسه و آزمون‌های معمولاً نتایج خوبی در این درس‌ها کسب می‌کردم. درس ریاضی نیز در ابتدا نقطه‌ ضعف بود ولی با تمرین و تکرار بسیار زیاد توانستم در این درس پیشرفت کنم و نسبت به خودم درگذشته بهتر شوم.

 

به‌طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید و یا مسئله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟

در اوایل یعنی از ماه مهر تا اسفند تقریباً به نسبت مساوی درس‌نامه می‌خواندم و تست می‌زدم ولی در دوران جمع‌بندی یعنی از بعد از عید بیش از ۵ ساعت تست زده و کمتر از ۳ ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کرد و بیشتر ساعت مطالعه خود را صرف تست زدن کردم.

 

کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمع‌بندی؟ دلیل این موضوع چیست؟

در اردیبهشت‌ماه یعنی بعد از نوروز را دوران طلایی در سال کنکور خود می‌دانم. چون‌ تقریباً هرروز آزمون می‌زدم و تست‌های مختلف را حل کردم که همین کار باعث شد پیشرفت بسیاری در سطح علمی من شد.

 

نقش کدام آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان را برای انتخاب بگویید.

به نظرم هر سه مورد نقش پررنگی درروند مطالعه من داشتند ولی برای پاسخ به این سؤال نقش برنامه‌ای پررنگ‌تر بود زیرا باعث نظم دهی به مطالعه‌ام شد و مسیر مشخصی برای برنامه مطالعاتی خود تا زمان کنکور داشتم.

 

سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟ آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟ آیا در جلسه کنکور توانستید سؤال‌های ساده‌تر را تشخیص دهید؟

بله من تقریباً در همه آزمون‌های سؤالات آسان را انتخاب و حل می‌کردم. این مهارت در کنکور نیز به من کمک کرد تا بتوانم وقت خود را ذخیره کنم.

 

به‌طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بود؟ و هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دادید؟ یا بررسی اشتباهات یا بررسی سؤالات ساده؟

سعی می‌کردم سؤالاتی را که از آن‌ها مطمئن نیستم پاسخ ندهم. به همین دلیل معمولاً تعداد اشتباهاتم در آزمون زیاد نبود.

هنگام تحلیل آزمون نیز بررسی سؤالات اشتباه در اولویت بود زیرا سؤالات ساده را اغلب درست پاسخ می‌دادم.

 

آیا در کلاس‌های مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟

بله. در سال دوازدهم همه کلاس‌های مدرسه را شرکت کردم و هیچ روزی غیبت نداشتم. قرار گرفتن در جو دانش‌آموزی و رقابت آن‌ها به من کمک می‌کرد راحت‌تر درس بخوانم.

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

در بررسی کارنامه معمولاً اول درس‌های نقطه قوت خود را چک می‌کردم و سعی می‌کردم ایرادات خود را در نحوه مطالعه پیدا کنم و آن‌ها را رفع نمایم.

 

دفتر برنامه‌ریزی دارید؟ تکمیل این دفترچه چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟ 

بله، ساعات مطالعه خود را در دفتر ثبت می‌کردم که ثبت گزارش هرروز کمک می‌کرد دید بهتری به عملکرد خود در طول هفته داشته باشم.

 

بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش‌های مطالعه خود را در این درس به‌صورت آیتم‌وار بنویسد.

زیست‌شناسی. در این درس ابتدا کتاب درسی را می‌خواندم سپس تست آموزشی کار می‌کردم و در پایان هر فصل تست مروری می‌زدم.

 

اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی‌ماه پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشتید، توضیح دهید که در طی ماه‌های بین این دو آزمون چه برنامه‌ای اجرا کردید؟

من در آزمون دی‌ماه درس‌ها را به‌طور کامل نخوانده بودم ولی در آزمون تیرماه درس‌ها به‌طور کامل جمع‌بندی شده بود به این دلیل نتیجه بهتری نسبت به آزمون دی‌ماه گرفتم.

 

امسال سؤال‌های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤال‌ها و سؤال‌های دشوار درس‌های دیگر خودتان را مدیریت کنید؟

بله سؤالات آسان را شناسایی کرده و پاسخ دادم که کمک بسیاری در کنکور و برطرف کردن استرس من داشت.

 

کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید؟ روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ این روش‌ها در جلسه‌ی کنکور چه کمکی به شما کرد؟

از روش ضربدر و منها روش استراتژی بازگشت استفاده کردم. به نظرم این روش بهترین روش مدیریت زمان در آزمون‌ها است.

 

کدام درس در جلسه کنکور شمارا غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟

درس‌ها به نسبت در حد انتظار من بودند

 

در طول سال چقدر به رتبه فکر می‌کردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت می‌کردید؟

من در طول سال خیلی به رتبه و نتیجه فکر نمی‌کردم وسعی می‌کردم فقط روند مطالعه خود را حفظ کنم.

 

اگر دوباره به گذشته برگردید، چه‌کارهایی را انجام نمی‌دهید؟ چرا؟ استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسائل داشتید؟

مطالعه کافی درباره نحوه درس خواندن کنکوری داشتم تنها ایرادی که ب نظرم وجود داشت عدم توجه کافی به درس زمین‌شناسی بود.استفاده از موبایل به‌طور محدود بعد از پایان مطالعه داشتم.

 

چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟

افزایش تعداد تست و ساعت مطالعه با توجه به اینکه تمرکزم را در نیم سال دوم بیشتر به تست معطوف کردم.

 

 

    

 

 

Menu