گفت‌و‌گو با مینا ده‌نبی؛ دانش آموز برتر 12 ریاضی تراز 6300

اصلی‌ترین آزمون هدف محک زدن خود و تثبیت مطالب مطالعه شده است و پیدا کردن نقاط ضعفی که نیاز به کار بیشتر دارند.

گفت‌و‌گو با مینا ده‌نبی؛ دانش آموز برتر 12 ریاضی تراز 6300

اصلی‌ترین آزمون هدف محک زدن خود و تثبیت مطالب مطالعه شده است و پیدا کردن نقاط ضعفی که نیاز به کار بیشتر دارند.

نام و نام خانوادگی: مینا ده‌نبی

 نام شهر-استان: سبزوار-خراسان رضوی

رشته‌ تحصیلی: 12 ریاضی 

تحصیلات و شغل پدر: دکتر داروساز

تحصیلات و شغل مادر: دکتر داروساز

میانگین تراز: 6300

مصاحبه‌گر: سپیده گنجی

 

از چه زمانی وارد کانون شدید؟

 از تابستان امسال (دوازدهم) و اولین سالی ‌است که در آزمون‌های کانون شرکت می‌کنم.

 

آیا به پیشنهاد خودتان بود یا دوستان و خانواده؟ آیا خودتان به این نتیجه رسیده بودید از این سال در آزمون‌ها شرکت کنید؟

 بیشتر به خاطر پیشنهاد آشنایان و این‌که گرایش اکثر دانش آموزان مدرسه به کانون بود، برای قرار گرفتن در جو رقابتی، کانون را انتخاب کردم.آزمون آزمایشی بخش مهمی از روند سال پایانی تحصیل و کنکور را شکل می‌دهد.

 

دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون‌های کانون چه بود؟ مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ 

هر حضوری حتی اگر ما نتوانیم  بهترین عملکرد خود را داشته باشیم، بهتر از عدم حضور است. اصلی‌ترین آزمون هدف محک زدن خود و تثبیت مطالب مطالعه شده است و پیدا کردن نقاط ضعفی که نیاز به کار بیشتر دارند.

 

در سال دوازدهم چند غیبت داشتید؟

در سال‌های پایه کانونی نبودم. تا به حال تنها یک جلسه غیبت داشته‌ام.

 

آيا از خانواده و آشنايان و دوستان شما قبلا كسي كانوني بود؟ چه نتيجه اي گرفتند؟

کانوندر بین دانش آموزان خیلی فراگیر است و در بین آشنایان افراد زیادی بوده‌اند که این آزمون‌ها را شرکت می‌کردند و نتایج متفاوتی گرفتند. در نهایت نتیجه‌ی حاصل بیشتر تابع تلاش‌های خودشان بود.

 

چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم بود؟

خیلی به تراز دیگران اهمیت نمی‌دهم  ولی به طور کلی رتبه‌ی شخصی و مقایسه‌های انجام شده، می‌تواند انگیزهای برای تلاش بیشتر و بهبود باشد.

 

یک برنامه‌ریزی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

برنامه‌ی خوب باید در هر روز حجمی از مطالب را پوشش دهد که ما می‌دانیم می‌توانیم به آن عمل کنید وگرنه به چیزی جز احساس عقب افتادن و سرخوردگی منجر نمی‌شود. از طرفی همیشه پتانسیل ما می‌تواند بیش از آن چیزی باشد که تصور می‌کنیم.

 

از چه زمانی برنامه‌ریزی را به طور جدی شروع کردید؟

برنامه‌ریزی برای کنکور را از تیرماه امسال به طور شخصی‌سازی شده و از مهرماه هماهنگ با بودجه‌ی کانون آغاز کردم.

 

چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون‌ها را با هماهنگ کردید؟

تا به حال برنامه‌ی مدرسه کم و بیش با آزمون هماهنگ و به صورت پوششی بوده‌است. هر روز، درس‌های اختصاصی که در همان روز داده شده را به طور کلی مرور می‌کنم تا به نوعی تثبیت شوند و در ادامه با برنامه‌ی آزمون کانون پیش می‌روم.


آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرد؟چه تفاوتی؟

در سال‌های پایه مشغول مطالعه برای المپیاد بوده و کنکور نمی‌خواندم، ولی به طور کلی امسال مطالعات -اجبارا- متراکم‌تر و فشار درسی بیشتر شده‌است.

 

آیا در‌باره روش‌های مطالعاتی خود با دیگران نیز مشورت می‌کردید؟چقدر دانستن روش مطالعه دیگران به شما کمک کرد؟

بله، من از مصاحبه‌ی رتبه‌برترها و صحبت با آشنایان و دوستان درمورد برنامه‌های درسی و روش‌های مطالعه بهره برده‌ام. استفاده از تجربیات دیگران و همچنین شناخت روش‌های بهتر و بهینه‌تر با مقایسه، طبعا می‌تواند کمک بزرگی باشد.

 

آیا از کتاب‌آبی، سه‌سطحی ،تابستان، نوروز و زرد و.... استفاده کردید؟مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين کتاب‌ها را جه بود؟ 

از کتاب‌های سه‌سطحی استفاده می‌کنم که برای محک زدن خود پیش از آزمون بسیار خوب است چون هم سوالات به صورت درهم بوده و طبقه‌بندی موضوعی ندارند و هم در سطح خود آزمون‌ها هستند.


گفت‌و‌گو با مینا ده‌نبی؛ دانش آموز برتر 12 ریاضی تراز 6300


 چه قسمت‌هایی از سایت کانون را مطالعه می‌کردید؟

معمولا بیشتر انواع کارنامه‌ها را چک می‌کنم و قسمت صفحه‌ی مقطع شما.

 

از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده ‌کردید؟

 تمام کارنامه‌ها را چک می‌کنم ولی علاوه بر کارنامه‌ی اصلی مفیدترین آن برایم کارنامه‌ی ۵ درس است که نقاط قوت و ضعف را مشخص می‌کند.

 

هفته‌ی اول و دوم برنامه‌تان چگونه بود؟

تلاشم بر این است که تا نیمه‌ی هفته‌ی دوم درس‌ها به بودجه رسیده و جمع‌بندی شوند و در ۳ یا ۴ روز باقیمانده وارد بازه‌ی مروری بشوم، اما گاهی برنامه به طور ایده‌آلی پیش نمی‌رود و بیشتر طول می‌کشد و نیازمند به برنامه ویژه جبرانی است.

 

آیا در پردازش اول کارنامه می‌گرفتی يا در پردازش‌هاي بعدی؟چرا؟

پردازش اول، چون اکثر آزمون‌ها را حضوری شرکت کرده‌ام و مطابق با زمان هماهنگ بوده. در آزمون‌های آنلاین هم به من تاکید شده بود که به زمان اتمام توجه داشته باشم تا نتیجه‌ی دقیق‌تری برایم ثبت شود.

 

  آيا دفتر برنامه‌ريزی داشتيد؟ دفتر برنامه‌ريزی چه كمكي به شما كرد؟

بله، بعضی روش‌های برنامه‌ریزی پیشنهادی آن خوب هستند و نیز از دفتر ساده دیگری هم به عنوان مکمل استفاده می‌کنم و به زبان خود و به طور کلی ابتدا برنامه‌ام را در آن می‌نویسم و بعد از آن در دفتر برنامه‌ریزی برنامه را با جزئیات‌تر بیش‌تر وارد می‌کنم.

 

آيا برای هدف‌گذاری از اين كارنامه‌ها استفاده می‌كرديد؟ 

بله، بیشتر با کمک پشتیبانم هدف‌گذاری داشتم. بله با کمک گرفتن از تحلیل آزمون قبلی و بررسی بودجه‌ی آزمون پیش‌رو.

 

پدر و مادرتان درسال آخر چه كمك‌های آموزشی به شما كرد؟

پدر و مادرم همیشه پشتیبان من بوده‌اند، و مهمترین کمک‌شان قطعا فراهم آوردن شرایط عاری از استرس‌های بی‌مورد برای من بوده‌است.

 

از اشتباهات خودتان در آزمون‌ها چگونه کمک می‌گرفتید؟

اشتباهات به طور دقیق نقاط ضعف را در دروس و مدیریت در نحوه‌ی آزمون دادن مشخص می‌کنند. مثلا اشتباه به خاطر بی‌دقتی محاسباتی بوده یا عدم مدیریت زمان و یا حتی درست نخواندن صورت سوال.

 

کدام معلم خود را به عنوان معلم برتر معرفی می کنید؟چرا؟

تمام معلم‌هایم بخشی از آموزش من را عهده‌دار بوده‌اند و از آنها کمال تشکر را دارم که سعی داشته‌اند مطالب را به بهترین نحو برای ما ارائه بدهند.

 

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ 

وقتی در موضوعی احساس ضعف می‌کنم، سعی دارم تا جای ممکن زمان مطالعاتی آن مبحث را در برنامه‌ام بیشتر کنم تا به نوعی پیشرفت در آن حاصل شود مثلا مبحث گروه‌های عاملی در شیمی.

 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بود؟

کمترین تعداد غلط‌هایم در کل آزمون ۱و بیشترین آن۱۰ بوده و به طور میانگین حدود ۶تا.

 

آیا در کلاس‌های درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟ 

بله. کلاس‌های مدرسه یادگیری اولیه را شکل می‌دهند و من یادگیری بهتری در فرم شنیداری و بصری دارم و ترجیحم شروع مباحث در مدرسه است تا به صورت خودخوان.

Menu