گفت و گو با پگاه رشادیان؛از پنجم دبستان تا قبولی پزشکی

گفت و گو با پگاه رشادیان؛از پنجم دبستان تا قبولی پزشکی---

گفت و گو با پگاه رشادیان؛از پنجم دبستان تا قبولی پزشکی

نام و نام خانوادگی: پگاه رشادیان 

رتبه سال 1402: ۱۲۸۷ منطقه دو 

رشته و دانشگاه قبولی: پزشکی ساری

نام شهر و استان: قوچان-خراسان رضوی 

میانگین تراز : 6832

تعداد سال های عضویت در کانون: ۸ سال 

شغل و تحصیلات مادر: دیپلم-خانه دار 

شغل و تحصیلات پدر: لیسانس-نظامی 

تراز کنکور : 9889

تراز سوابق تحصیلی: 9846

مصاحبه‌گر: لیلا اسعدی 


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟

از طریق دوست مادرم با کانون آشنا شدم که پسرشان در کنکور ۹۸ پزشکی مشهد قبول شدند .


چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بودید؟ 

8سال _ از سال پنجم تا دوازدهم دانش آموز کانون بودم . 

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟ 

من با شرکت در آزمون های کانون مهارت آزمون دادن را یاد گرفتم و هر بار که آزمون می دادم سعی می‌کردم جلسه آزمون را مثل کنکور شبیه سازی کنم. علاوه بر این در سال های دهم و یازدهم هر دو هفته در مورد روش برنامه ریزی و نحوه مطالعه هر درس آزمون و خطا می‌کردم و با توجه به نتیجه ای که در آزمون کسب می‌کردم سعی می‌کردم آن روش را حفظ یا عوض کنم . 

 

چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

گاهی در طی این سال ها  خسته می شدم اما می دانستم اگر به دلیل خستگی در آزمون شرکت نکنم بد عادت می شوم و پیوستگی ام را ازدست می دهم و از طرفی چون دو هفته برای آزمون درس می خواندم مشتاق بودم تا ببینم چه نتیجه ای کسب خواهم کرد.

  

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ 

نظم و پیوستگی نه تنها در زمینه کنکور مهم است بلکه در سایر زمینه ها نیز لازمه موفقیت است. من با پیوستگی در آزمون ها توانستم نقاط ضعفم را به تدریج رفع کنم و با آزمون و خطا و بررسی نتیجه آزمون روش برنامه ریزی و مطالعه هر درس را یاد بگیرم. 

 

آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کردید؟ 

بله شرکت می‌کردم تا خودم را محک بزنم و بدانم در طی یک هفته مطالب را خوب خوانده ام یا نه. بعد آزمون آن را با دقت تحلیل می کردم و در هفته جاری روی مطالبی که ضعف داشتم بیشتر تمرکز می کردم .

 

آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟ 

 بله شرکت می‌کردم و از طریق آن برای آزمون اصلی، هدفگذاری واقع بینانه انجام می‌دادم و نحوه مدیریت زمان را هم تمرین می‌کردم و از طرفی باعث می‌شد قبل آزمون مطالب مهم را مرور کنم و اگر مبحثی را فراموش کرده بودم مرور می کردم.

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟

کارنامه اشتباهات-دوستی داشتم که می‌گفت متوجه شدم اغلب اشتباهاتی که در کنکور داشتم همان اشتباهاتی بود که در آزمون های کانون داشتم برای همین برایم خیلی مهم بود تا اشتباهاتم را یاد بگیرم و آن ها را تکرار نکنم.


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟ 

سعی می‌کردم تا دوشنبه به آموزش مطالب بپردازم سپس تا دوشنبه هفته بعدی از کتاب کار هایی که داشتم تست کار می‌کردم و در نهایت روز های باقیمانده تا آزمون را به مرور اختصاص می دادم و آزمون های مختلف کار می‌کردم.


آیا روش بازیابی را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟

بله می شناسم من این روش را از سایت کانون یاد گرفتم .

 

 روش مطالعه‌ی شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خواندید یا دوباره‌خوانی می‌کردید؟

من اوایل دوباره خوانی می‌کردم و خیلی وسواس به خرج می دادم و حتی روی مطالبی که مسلط بودم خیلی وقت می‌گذاشتم برای همین سعی کردم از روش بازیابی استفاده کنم به دلیل اینکه بهتر متوجه نقاط ضعف و فراموشی هایم می شدم و موثرتر مرور می کردم.


در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟

در درس زیست-به دلیل اینکه دوباره خوانی در این درس بسیار وقت گیر است و با این روش می‌دانستم باید کدام قسمت از متن کتاب درسی را با دقت تر مطالعه کنم و با بازیابی می توانستم در زمان کمتری مرور مؤثرتری داشته باشم.

 

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کردید؟

من بعد آزمون کمی استراحت می‌کردم سپس آزمون را تحلیل می کردم. من همه سوالات را بررسی می‌کردم چون بعضی از سؤالات را درست حل می‌کردم اما سر جلسه آن ها را شک داشتم یا با راه حل طولانی به جواب رسیده بودم و گاهی بعضی از سؤالات را شانسی درست زده بودم. سعی می‌کردم سؤالات غلط و نزده را یکبار دیگر قبل رجوع به پاسخنامه حل کنم. علت غلط زدن و یا نزدن سؤالات را یادداشت می‌کردم و سعی می‌کردم در دو هفته بعدی آن را رفع کنم و در هفته جاری یا ایستگاه های جبرانی روی مباحثی که مشکل داشتم تمرکز می کردم تا آن را برطرف کنم .


آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

بله سال دوازدهم به دلیل مشکلاتی که داشتم مدت طولانی را دچار افت تراز شدم اوایل خیلی ناراحت می شدم اما به مرور با این مسئله کنار آمدم و سعی کردم نظم و پیوستگی ام را حفظ کنم تا به شرایط طبیعی برگردم .


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

مادرم. من  در زمان های استراحتم با مادرم در مورد دغدغه هایی که داشتم مشورت می‌کردم و او در زمان هایی که کاملا سردرگم و ناامید بودم بسیار کمکم می‌کرد.


کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

شیمی و ریاضی-در درس ریاضی ابتدا سعی می کردم به خوبی آموزش ببینم سپس تعداد زیادی تست کار می کردم. در درس ریاضی من از روش ها و فرمول های عجیب و خاصی که صرفا برای بعضی از سوالات کاربرد داشت استفاده نمی کردم و سعی من بر این بود که از روش های مفهومی سوالات را حل کنم. سوالاتی را که اشتباه حل می کردم یا نمی توانستم حل کنم را علامت می زدم و قبل آزمون آن ها را مرور می کردم.ریاضی درس دیربازدهی هست و برای رسیدن به درصد بالا باید صبور بود. در درس شیمی ، برای حفظیات ابتدا متن کتاب را دقیق مطالعه می کردم سپس تست کار می کردم و نکات تست ها را وارد کتاب درسی می کردم و قسمت هایی که تست خیز تر بودند را هایلایت می کردم.روش خواندن من برای محاسبات شیمی مشابه ریاضی بود با این تفاوت که برای محاسبات شیمی روتین داشتم و سعی می کردم در شروع برنامه ام 15 الی 20 تست محاسبات زمان دار کار کنم .


به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟ 

در تابستان یازدهم به دوازدهم چون دروس پایه را مرور می کردم 80 درصد از ساعت مطالعه ام را صرف تست می کردم و 20 درصد دیگر را نیز صرف مطالعه و روخوانی می کردم و حداقل 150 تست روزانه کار می کردم اما در پاییز چون برای آموزش دوازدهم وقت زیادی می گذاشتم میانگین تعداد تست روزانه ام کاهش پیدا کرد اما به مرور توانستم سرعتم را بالا ببرم و بعد عید حداقل 200  تست روزانه کار می کردم . 

 

کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است؟دلیل این موضوع چیست؟ 

دوران جمع بندی.چون از اهمیت این دوران مطلع بودم ساعت مطالعه ام را افزایش دادم به همین دلیل توانستم آزمون های مختلفی کار کنم. این موضوع باعث شد در زمینه مدیریت زمان بهتر عمل کنم و مطالب مهم را قبل کنکور چندین و چند بار مرور کنم.

 

کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ 

نقش برنامه ای- برای من خیلی مهم بود که با نظم و برنامه درس بخوانم و مطابق با برنامه ای جلو بروم که پیشروی منطقی و مرور های منظم داشته باشد و برنامه کانون این امکان را برای من فراهم می کرد.


سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟ آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟ 

بله تا حدودی می توانستم.به تدریج با دیدن تست های مختلف و کار کردن تعداد زیادی آزمون این مهارت در من بهبود پیدا کرد .

 

در جلسه کنکور آیا توانستید سؤال‌های ساده‌تر را تشخیص دهید؟ 

بله و این موضوع خیلی به من کمک کرد. چون متاسفانه در دفترچه دوم حالم بد شد و از جلسه خارج شدم و حدود 40 دقیقه از زمانم را از دست دادم و من با گزینش سوالات آسون و متوسط توانستم درصد معقولی در شیمی و فیزیک کسب کنم . 

 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بود؟

 10 الی 15 تا . 

 

هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دادید؟ 

بررسی اشتباهات برای من مهم تر بود زیرا نواقص یادگیریم را می توانستم از طریق اشتباهاتم بفهمم وآن ها را رفع کنم.

  

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟ 

ابتدا به سراغ دروسی که نقاط قوتم بود می رفتم. چون برایم مهم بود نقاط قوتم را حفظ کنم و از طرفی روحیه می گرفتم. من با تحلیل آزمون ایراداتم را ریشه یابی می کردم و مطابق با آن در هفته جاری برای آن درس برنامه ریزی می کردم. به طور مثال اگر در آزمون زمان کم می آوردم در دو هفته بعدی تست زماندار بیشتری کار می کردم.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله دفتر برنامه ریزی داشتم.دفتر برنامه ریزی باعث می شد بتوانم با خودم رقابت داشته باشم و هر هفته ساعت مطالعه و تعداد تست هر درس را ارزیابی کنم . بعد آزمون هم نتیجه هر درس را با مجموع ساعت مطالعه و تعداد تستی که نوشته بودم مقایسه می کردم و مطابق با آن تصمیم می گرفتم برای آزمون بعدی برای هر درس چقدر زمان بگذارم.

 

 شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟ 

قهرمان پیوستگی. زیرا غیبت نداشتم و از پنجم دبستان به صورت مداوم در آزمون ها شرکت می کردم .

 

بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ 

فیزیک بهترین درسم بود.اول فصل مورد نظر را به صورت مفهومی از طریق درسنامه یا ویدیو آموزشی یاد میگرفتم ، سپس به کتاب درسی مراجعه می کردم و متن کتاب را در قسمت هایی که امکان طرح تست از آن وجود داشت را حفظ می کردم و تمام تمارین کتاب درسی را نیز حل می کردم سپس تعداد زیادی تست کار می کردم . 

 

امسال سؤال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤال‌ها و سؤال‌های دشوار درس‌های دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ 

بله با توجه به سختی آزمون ها و سختی کنکور ریاضی 1402 ، سختی سوالات ریاضی راپیش بینی کرده بودم. با توجه به تمرین هایی که قبلا انجام داده بودم از سوالات سخت رد شدم و به سراغ سوالات ساده و متوسط رفتم .

 

کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید؟در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ این روش‌ها در جلسه‌ی کنکور چه کمکی به شما کرد؟

از روش ضربدر و منها و روش زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت استفاده می کردم. من از تابستان یازدهم به دوازدهم از این روش ها استفاده می کردم چون می دانستم برای به مهارت رسیدن در این روش ها باید خیلی تمرین کنم و این روش ها در جلسه کنکور خیلی به من کمک کردند تا بتوانم از زمانم به درستی استفاده کنم .  


کدام درس در جلسه‌ی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟

زیست-به علت عدم باور و اعتماد به نفس کافی احساس کردم تعداد اشتباهاتم در این درس خیلی زیاد است (در صورتی که بعد کنکور چک کردم فقط دو غلط داشتم) برای همین از لحاظ روانی بهم ریختم و این موضوع تا اواخر دفترچه دوم ادامه داشت و من از جلسه خارج شدم و یکی از معاونین مدرسه (خانم ذوالفقاری عزیز که از همینجا ازشون تشکر می کنم) مسئول آن قسمت بودند متوجه این موضوع شدند با من صحبت کردند و به من انگیزه دادند و من دوباره به جلسه برگشتم.    


اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمی‌دهید؟ چرا؟ 

سریال نمی دیدم چون بسیار اعتیاد آور بود و ذهنم را درگیر می کرد هر چند بعد از مدتی متوجه این موضوع شدم و دیدن سریال را متوقف کردم .


استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟ 

من در سال کنکور گوشی نداشتم و از گوشی مادرم استفاده می کردم و مادرم بر این مسئله کنترل داشتند. هر چند در سال دهم و یازدهم استفاده از فضای مجازی زیاد بود اما در سال دوازدهم  زیاد از گوشی استفاده نمی کردم و بیشتر استفاده از فضای مجازی جنبه درسی داشت. 


دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده‌اید چه بود؟ 

زیرا جمع بندی دروس گذشته و پیش خوانی دروس سال بعد را انجام دهم.


برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟ 

من با برنامه راهبردی کانون دهم و یازدهم را مطالعه و جمع بندی کردم. در تابستان یازدهم به دوازدهم سعی کردم بیشتر تمرکزم را روی دروس پایه بگذارم تا کارم در ادامه راحت تر باشد .


فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟ 

اگربخواهم کاری انجام بدهم بهانه تراشی نمی کنم و خودم را در آن مسیر با بقیه مقایسه نمی کنم .


آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

بله چون که من تک بعدی نیستم و نمی توانستم فقط درس بخوانم و استراحت نکنم .در سال کنکور آهنگ گوش می دادم،با خانواده صحبت می کردم و گاهی بیرون می رفتم و روز هایی که آزمون داشتم بعد تحلیل آزمون کامل استراحت می کردم. 


آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟ 

از خانم فلاح عزیز معلم مطالعات اجتماعیم تشکر می کنم. من از ایشون درس های بسیاری آموختم . 


روش مطالعه‌ موفق شما برای دروس عمومی چه بود؟

عربی : برای امتحان نهایی قواعد عربی را از کلاس هفتم تا دوازدهم کامل تمرین کردم و روی متون کتاب پیاده کردم و ترجمه تمامی متون عربی دوازدهم را یاد گرفتم و نمره 20 را در امتحان نهایی کسب کردم.

ادبیات : به صورت موضوعی این درس را مطالعه کردم یعنی آرایه و و دستور زبان را به خوبی یاد گرفتم و سپس سعی می کردم. آرایه و دستور زبان متون هر درس را خودم پیدا کنم. سایر حفظیات ادبیات را نیز از چند روز قبل امتحان نهایی شروع به خواندن کردم و نمره 19 را در امتحان نهایی کسب کردم .

دینی: روش خاصی نداشتم و فقط متن کتاب را به خوبی حفظ کردم و نمره 19 را در امتحان نهایی کسب کردم .

زبان انگلیسی: به دلیل اینکه فکر می کردم پایه خوبی در این درس دارم برای امتحان نهایی کم کاری کردم و فقط همایش دیدم و نمره 18.75 را در امتحان نهایی کسب کردم .

Menu