گفتگو با فاطمه کره‌بندی رتبه‌ی 2150 منطقه‌ی 3 کنکور تجربی 1402

شرکت در آزمون و به خصوص تحلیل آزمون‌ها به پیشرفتم بسیار کمک می‌کرد.

گفتگو با فاطمه کره‌بندی رتبه‌ی 2150 منطقه‌ی 3 کنکور تجربی 1402

نام و نام خانوادگی : فاطمه کره بندی

رتبه سال 1402:  2150

نام شهر و استان: برازجان، بوشهر

میانگین تراز: ٥٤٢٥

عیار کانونی و تعداد آزمون: 2سال(از سال یازدهم) 26  آزمون

شغل و تحصیلات مادر : بازنشسته فرهنگی

شغل و تحصیلات پدر: بازنشسته فرهنگی

درصدهای کنکور 1402 : زيست ٤٩  فيزيك ٣٩  رياضي ١٩  شيمي ٣٣

تراز کنکور: ٩١٣١

تراز سوابق تحصیلی: ٩٢١٥


 مصاحبه‌گر : اعظم ناصحی

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟ 

در سال يازدهم كه قصدم براي كنكور جدي‌تر شد اطرافيان به من آزمون‌هاي كانون را براي سنجش خودم، پيشنهاد كردند.

 

 چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بودید؟ 

2 سال از یازدهم عضو کانون بودم.

 

در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟ 

سال دوازدهم در ١٥ آزمون اصلي شركت كردم.

 

 دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟ 

شركت در آزمون و به خصوص تحليل آزمون‌ها به پيشرفتم بسيار كمك مي‌كرد.

 

 شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

من یک دانش‌آموز بی‌غیبت یا کم‌غیبت در آزمون‌های اصلی بودم.


آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟ 

من در طول این دو سال بجز يك آزمون، در هیچ ‌آزمون دیگری غیبت نداشتم.

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ 

فقط از كارنامه عادي استفاده مي‌كردم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟ 

بله برنامه را خرد مي‌كردم و با توجه به زمان‌هايي كه در اختيار داشتم آن‌ها را در برنامه‌ام مي‌نوشتم به دليل جديد بودن مطالب دوازدهم هفته‌ی اول دوازدهم و هفته‌ی دوم مطالب پايه را مي‌خواندم.

 

 آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟ 

بله، این روش را در جلسات بعد از آزمون آقای قلم چی یاد گرفتم.

 

روش مطالعه‌ی شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خواندید یا دوباره‌خوانی می‌کردید؟ 

از هر دو روش استفاده می‌کردم.

 

در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟ 

در درس‌های زیست و شیمی از این روش استفاده می‌کردم. تأثیر استفاده از این روش به جمع‌بندی درس‌ها در آزمون‌های جمع‌بندی خیلی کمک می‌کرد.


روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کردید؟ 

من همه سوالات را يكي يكي بررسي مي‌كردم و سوالات نزده و غلطم را دوباره بدون نگاه به پاسخنامه حل مي‌كردم تا دليل عدم حل يا غلط زدنم را متوجه شوم كه آيا ضعف در يادگيري بوده و يا نداشتن زمان و یا داشتن استرس؟

 

آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟ 

بله، دوبار اين اتفاق برايم افتاد. يكبار نزديك به كنكور بود که، خانواده‌ام را خبردار نكردم چون از وضعيت درسي من سوالي نمي‌پرسيدند و از بابت اين موضوع مستقل بودم، نااميد نشدم و بازهم خواندم،چون مي‌دانستم اين نتيجه‌ی من در كنكور نخواهد بود.

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟

 پدر و مادرم هر دو در منزل پشتیبان تحصیلی‌ام بودند.

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟ 

زيست و فيزيك نقطه‌ی قوت من بود، براي هر دو از كلاس‌های آنلاين و بعد تست استفاده مي‌كردم. نمراتم در این دو درس بيست بود و در كانون زيست و فيزيك را ٥٠ به بالا مي‌زدم.

 

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

بله، در ریاضی ضعف داشتم. با شرکت در کلاس آنلاین و تمرین زیاد این مشکل را برطرف کردم.


به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟  

من در سال آخر بيشتر وقتم را براي آموزش گذاشتم و تست كمتري زدم و با توجه به وجود مدرسه اين تست زدن دو چندان كمتر مي‌شد كه كاملاً اشتباه است. بايد بيشتر وقت فرد کنکوری روي تست زدن باشد. نزديك به كنكور تلاشم اين بود كه تعداد تست زدن‌هايم را بيشتر كنم.

 

کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمع‌بندی؟ دلیل این موضوع چیست؟ 

دوران جمع‌بندي كه ساعت مطالعه من به بیشترین حالت خود رسيد. چون قبل از آن برای امتحان نهايي، فقط تشريحي خوانده بودم، تلاشم بر اين بود كه مطالب را درست و حسابي مرور كنم كه آماده‌ی جلسه كنكور باشم.

 

کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید. 

نقش برنامه‌ای چون باعث نظم و تداوم در درس خواندن می‌شد. 


سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟ آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟ 

بله من اول سوالات ساده را پاسخ مي‌دادم و بعد سراغ سوالات سخت می‌رفتم. چون معتقد بودم هر دو به يك اندازه به من درصد مي‌دهند. بله هر چه جلوتر مي‌رفتم تشخيص اين سوالات برایم آسان‌تر مي‌شد.

 

در جلسه کنکور آیا توانستید سؤال‌های ساده‌تر را تشخیص دهید؟ 

بله اول سوالات ساده را حل كردم حتي براي شيمي سراغ سوالات مسئله نرفتم چون مي‌دانستم ضعف دارم و قرار است وقتم را بگيرند.

 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بود؟

بطور تقریبی در هر آزمون 3 اشتباه داشتم.

 

هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دادید؟ 

الف) بررسی اشتباهات 

ب) بررسی سؤال‌های ساده 

 بررسی سوالات ساده برایم در اولویت بود.


آیا در کلاس‌های درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟ 

بله، مدرسه در حفظ روحيه‌ی من نقش پررنگي داشت.


در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟ 

در کارنامه ابتدا سراغ سوالات اشتباه می‌رفتم. با تمرین و تکرار زیاد ایرادات خودم را برطرف می کردم.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟ 

بله دفتر برنامه ریزی در نظم دادن به برنامه‌ام بسیار مؤثر بود.

 

کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

من از كتاب‌هاي سه سطحي استفاده مي‌كردم و واقعاً برایم موثر بودند.

 

شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟ 

1) قهرمان پیوستگی 

2) قهرمان پیشرفت 

من خودم را قهرمان پیشرفت می‌دانم. 

 

بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش‌های مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم‌وار بنویسید. 

زيست شناسي بهترین درسن در کنکور بود. اول براي آموزش از كلاس استفاده مي‌كردم، سر كلاس فعال بودم و جزوه کاملی داشتم و سوالات استاد را جواب مي‌دادم سپس جزوه و كتاب درسي را با دقت می‌خواندم و سراغ تست‌زني مي‌رفتم و تست هارا تحليل مي‌كردم نكاتي كه جديد بود را در كتابم يادداشت مي‌كردم و روز قبل از آزمون، آن‌ها را مرور مي‌كردم.

 

اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتید، توضیح دهید که در طی ماه‌های بین این دو آزمون چه برنامه‌ای اجرا کردید؟ 

بله پیشرفت  کردم زیرا تست بیشتری کار کردم.

 

امسال سؤال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤال‌ها و سؤال‌های دشوار درس‌های دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید؛ سؤال‌های ساده‌تر را پیدا کنید و به سؤال‌ها به صورت تصادفی پاسخ ندهید. لطفاً در این مورد توضیح دهید. 

بله حدس مي‌زدم كه امسال رياضي قرار است سخت باشد و با آگاهي به اين موضوع سر جلسه حاضر شدم و سعي‌ام را كردم اول به سوالات ساده پاسخ دهم هرچند سخت بود اما تا حد امكان توانستم مديريت كنم و درصد معقولي را كسب كنم.

 

کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ این روش‌ها در جلسه‌ی کنکور چه کمکی به شما کرد؟ 

من از روش ضربدر و منها و زمان نقصاني در كنكور دي و آزمون‌های بعد از آن به كار گرفتم و خيلي در مديريت زمان و كسب درصد دلخواهم به من كمك مي‌كرد (مخصوصاً در دفترچه‌ی دوم)

 

کدام درس در جلسه‌ی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟ 

ریاضی. سخت بودن بيش از حد درس رياضي، در حالیکه انتظارش را داشتم مرا غافلگیر کرد. این سخت بودن، واقعاً فراتر از انتظارم بود و باعث شد درصدم حدوداً ده درصد در کنکور پايين‌تر شود.

 

در طول سال چقدر به رتبه فکر می‌کردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت می‌کردید؟ 

بسيار به آينده فكر می‌كردم و روانم را به هم مي‌ريخت و گاهي نااميد مي‌شدم و گاهي بسيار اميدوار. خانواده‌ام به واسطه‌ی شرايط درسي‌ام از ابتداي تحصيل از قبولي من مطمئن بودند و اين شرايط را براي من سخت‌تر مي‌كرد.

 

اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمی‌دهید؟ چرا؟

اگر به گذشته برگردم بيشتر تلاش مي‌كنم و بيشتر تست مي‌زنم، چون حس مي‌كنم مي‌توانستم در دانشگاه بهتري قبول شوم


استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟ 

من در سال آخر شبكه‌هاي مجازي خود را حذف كرده بودم و براي استفاده از موبايلم وقت معين داشتم.


چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیمسال دوم گرفتید؟ 

در نيمسال دوم بعد از كنكور دي تصميم گرفتم كمي جدي‌تر به مسئله نگاه كنم و بيشتر درس بخوانم تا نخواهم پشت كنكور بمانم.

 

فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

من سريع درس‌ها را ميفهمم و از زدن تست‌هاي سخت واهمه‌اي نداشتم.


آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

بله، بعد از آزمون‌ها با دوستانم وقت مي‌گذراندم و براي استراحت‌هاي مقطعي در طول روز فيلم ديدن را ترجيح مي‌دادم.


Menu