نام و نام خانوادگی: امیر محمد موسی زاده
مقطع و رشته: دوازدهم تجربی
نام شهر و استان: میانه_ آذربایجان شرقی
میانگین تراز: 7010
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: من از پایه هشتم راهنمایی عضو کانون بودم
حدودا 131 آزمون شرکت کردم
شغل و تحصیلات مادر: کارمند بازنشسته آموزش و پروش – فوق لیسانس مدیریت
شغل و تحصیلات پدر: کارمند بانک- لیسانس ادبیات و زبان فارسی
مصاحبهگر : جواد محسنی
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجهای کسب کردند؟
من از طریق تبلیغات تلویزیونی و همچنین توصیه آشنایان در آزمون های کانون شرکت کردم همچنین خواهرم عضو کانون نیز بوده و ایشان رتبه 1500 منطقه 3 کسب کرده است
چند سال و چه سالهایی دانشآموز کانون بودید؟
از هشتم راهنمایی تا دوازدهم دبیرستان به مدت 5 سال عضو کانون بودم.
در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟
حدودا در 131 آزمون اصلی شرکت کردم و تعداد آزمون های هدیه را به یاد نمی آورم.
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
وقتی در یک آزمون شرکت می کردم و نتیجه اش را می دیدم، اگر بد می شد به دنبال استراتژی جدید برای درسی که نتیجه مطلوب را بدست نیاوردم می گشتم و آن را برای آزمون بعدی امتحان می کردم و چک می کردم که آیا جواب می دهد یا نه در نتیجه با بهترین استراتژی ها سر جلسه کنکور رفتم. در واقع آزمون مستمر دادن و غیبت نداشتن این زنجیره پیوستگی رو پایدار نگه می داره و موجب میشه که با استراتژی هایی که مناسب و منطبق بر وضعیت خودم بودش رو پیدا کنم. خلاصه کلام موجب خود شناسی شد.
شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
من یک دانش آموز کم غیبت یا بی غیبت در آزمون های اصلی بودم. من با برنامه راهبردی کانون هماهنگ بودم و برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی می کردم
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
واقعیتش بعضی اوقات خسته می شدم و با خودم می گفتم که:((من حوصله ای برای آزمون بعدی ندارم)) ولی وقتی سر آزمون بعدی می رفتم انرژی لازم خود به خود تامین می شد به خاطر جو رقابتی که آزمون حضوری داشت. در واقع توصیه من به دانش آموزان این است که آزمون ها را به صورت بلوک ببینند که با رد کردن هر کدام یک قدم به هدفشان نزدیک ترند.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
در پایه هشتم و نهم به خوبی درس نمی خواندم و اصلا هدف جدی برای درس خواندن نداشتم در نتیجه یکی یا دوبار در آزمون ها غیبت داشتم ولی در دبیرستان هیچ غیبتی نداشتم و حتی وقتی سرما می خوردم آزمونمو می دادم.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
همانطور که گفتم، پیوستگی موجب می شود، زنجیره یافتن و بروز شدن استراتژی پاره نشود.
آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکردید؟
در آزمون های هدف گذاری خیلی شرکت نمی کردم چون احساس می کردم سوالاتش سطح نسبتا پایینی دارند. ب) برای تنوع بد نبود
آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکردید؟
در آزمون های مشابه پارسال شرکت نمی کردم ولی حتما سوالات آن را بررسی می کردم به خصوص بخش اختصاصی آن.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
فقط کارنامه اصلی- به این دلیل از این کارنامه استفاده می کردم و از بقیه کارنامه ها استفاده نمی کردم این بود که آزمون هارا خودم به خوبی تحلیل می کردم و از ویدیو های کانون کمک می گرفتم در نتیجه همین کارنامه برای من کافی بود و نیازی به بقیه کارنامه ها نداشتم و با توجه به درس مورد آزمون هم نقاط ضعفم را پیدا می کردم.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
درس خواندن من طبق راهنمای مشاور انجام می شد که ایشان هم برنامه ای بر اساس برنامه راهبردی قلمچی بود. نحوه شخصی سازی هم به گونه ای بود که برای هفته اول سعی می کردم نخست تمام دروس جدید آمده در برنامه راهبردی را مطالعه کنم و به تعداد مطلوب و کافی تست بزنم که مطلب جا بیفته در ادامه هفته هم به سراغ دروس تکراری می رفتم و خلاصه هایم را می خواندم و تست می زدم. در هفته دوم تست مروری کار می کردم و مشغول دیگر آزمون هایی که شرکت می کردم می شدم که اغلب برنامه مطابق بر قلمچی داشتند و برای مرور حتما از خلاصه نویسی استفاده می کردم.
آیا روش بازیابی را میشناسید، اگر این روش را میشناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟
بله_ روش بازیابی را از مطالب آقای قلمچی که در دوران عید گفته بودند یاد گرفتم.
روش مطالعهی شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس میخواندید یا دوبارهخوانی میکردید؟
قطعا بازیابی_ چون برای مقطع دوازدهم هیچ وقت اضافی برای دوباره خوانی نداریم البته درس هایی که حس می کردم بیشتر فراموش کردم را موقع مرور بیشتر توضیح می دادم و مکث بیشتری می کردم ولی دوباره خوانی نمی کردم.
در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟
در همه دروس به خصوص فیزیک و ریاضی . تاثیر روش بازیابی این است که موجب می شود همه اطلاعات مربوط به هر مبحث در ذهنم طبقه بندی شود و در روز کنکور بتوانم به هر اطلاعاتی که مورد نیاز دست پیدا کنم.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکردید؟
همه سوالات را بررسی می کردم.
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
تعداد دفعاتی که افت تراز داشتم خیلی زیاد بود ولی به دنبال ایراد کارم می گشتم و به این فکر بودم که چه موضوعی در جلسه آزمون موجب شد که من این نتیجه را به دست بیارم و به دنبال راه حل هم می گشتم برای همین پیوستگی در آزمون ها خیلی مهم است چون به مرور اشکالات مسیر کنکور رفع می کند. در این مواقع خانواده ام می گفت:((اشکالی ندارد، دفعه بعدی جبران می کنی)).
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما میکنند؟
پدر و مادر زیاد در زمینه کنکور وارد نبودند در نتیجه بیشتر مشورت روحی میدادند ولی با خواهرم که مثل خودم کنکوری بود، تبادل نظر زیاد داشتیم چه از نظر درسی چه از نظر روحی.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید؟
فیزیک و شیمی و ریاضی. برای فیزیک زدن تست زیاد و آزمون گرفتن از کتاب تست هایم و همچنین خلاصه نویسی بعد از زدن تعداد زیادی تست، موجب شد که ترسم برای حل سوالات آزمون ها از جمله کنکور بریزد در نتیجه به درصد 83.33 در کنکور رسیدم همچنین نمره ام در مدرسه اغلب 20 می شد و حتی در امتحان نهایی هم 20 شدم.
برای درس شیمی تسلط بر هر سه مبحث مفهومی و حفظی و مسئله ای و عدم چشم پوشی از هیچ کدام به ویژه مسئله و مفهومی موجب شد که درصدم در کنکور 75 شود. تست زدن از کتاب های موضوعی مثل کتاب حل مسئله و کتاب حفظیات شیمی هم کمک شایانی کرد که بر همه نقاط کتاب درسی مسلط شوم. نمره ام در مدرسه اغلب 18 یا 19 می شد و در امتحان نهایی نمره ام 19.25 شد.
برای درس ریاضی، آزمون خانگی و طبقه بندی تست ها موجب ارتقای من شد. البته ناگفته نماند در هر درس تست و آزمون های زیاد و متنوعی کار می کردم که موجب شد تنوع سوال بالایی را ببینم. درصد کنکور 39 و نمره ام در مدرسه 20 و در امتحان نهایی 19.75 شد
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
بله، زیست و زمین شناسی. برای درس زیست، فقط تست زدن زیاد و نترسیدن از غلط زدن و تحلیل سوال های غلط زده شده موجب پیشرفت من شد نا گفته نماند، حاشیه نویسی نکات کتاب هم داشتم. در درس زمین شناسی، به دلیل پراکنده بودن مطالب کتاب درسی، همه مطالب مرتبط به یک مبحث مثلا سنگ رسوبی را در کتاب می گشتم و کنار هم جمع می کردم و در کاغذی می نوشتم و کاغذ تهیه شده را به طور دوره ای مرور می کردم. درصدم در هر درس به ترتیب 69 و 82 شد.
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟
اگر به طور میانگین 9 الی 10 ساعت مطالعه می کردم تقریبا 6 ساعت صرف تست زنی همراه با یادداشت نکات می شد و باقی مانده صرف کلاس رفتن و خواندن درس نامه می شد. ولی در اوایل سال چون مطالب نو و تازه هستش، تست زنی کمتر و خواندن درسنامه و کلاس رفتن بیشتر بود.
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است؟ دلیل این موضوع چیست؟
همه زمان ها در دوران کنکور برای من طلایی بود چون با توجه وضعیتم بهترین برنامه ریزی را میکردم ولی آنچه باعث موفقیت من شد زمان زمستان تا کنکور بود که برای من زمان جمع بندی بود. در این زمان هر آزمونی که به نظرم خوب می آمد را در اینترنت پیدا می کردم و به صورت شبیه سازی شده کار می کردم
سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟ آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟
مشخص کردن سوال های ساده توسط کانون خیلی خوب بود و به همه توصیه می کنم معیار کانون برای ساده بودن سوال را پیدا کنند و به بقیه سوالات تعمیم بدهند که بتوانند سوال های آسان بیشتری را در آزمون بزنند تا بتوانند به درصد دلخواه و تراز بالاتری برسند و این موضوع موجب ارتقا مهارت برای پیدا کردن سوال های آسان می شود.
در جلسه کنکور آیا توانستید سؤالهای سادهتر را تشخیص دهید؟
به طور میانکین در هر آزمون 12 یا 13 تا اشتباه می زدم.
آیا در کلاسهای درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟
در مورد مدرسه، معلم ها به هر حال نکاتی را می گفتند که در فهم بهتر موضوع و برای امتحان تشریحی کمک می کرد ولی به هر حال مسیر مدرسه از مسیر کنکور جداست و برای هر کدام باید تلاش جداگانه ای کرد زیرا برای رسیدن به نتیجه مطلوب نمرات مدرسه و کتاب های آن ملاک نیستند
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکنید؟
زیست و شیمی
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میبینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آنها با این افت چگونه است؟
بله- دفعه بعدی بهتر عمل میکنی ناامید نشو
دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
بله- پرکردن دفتر برنامه ریزی به دانش آموز این حس را القا می کند که کسی پیشرفت او و مقدار درس خواندنش را بررسی می کند در نتیجه عملکرد شخص برای ادامه درس خواندن بهتر می شود.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
کتاب های سه سطحی- به دلیل داشتن تست ها از همه نوع مخصوصا تست های دشوار و دشوار تر موجب می شدند که عمق یادگیری بهتر شود. من از کتاب های ریاضی سه سطحی و شیمی آن استفاده کرده بودم و خیلی راضی بودم.
بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روشهای مطالعه خود را در این درس به صورت آیتموار بنویسید.
روش های ضربدر و منها- زمان نقصانی- استراتژی بازگشت- از زمستان تا خود کنکور
اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظهای داشتید، توضیح دهید که در طی ماههای بین این دو آزمون چه برنامهای اجرا کردید؟
در استفاده از گوشی برای فضای مجازی مدیریت داشتم اما به دلیل مورد نیاز بودن گوشی برای درس خواندم مثل کلاس های آنلاین یا تست آزمون و یا کتاب تست ها به گوشی نیاز زیادی داشتم.
کدام درس در جلسهی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟
طبق برنامه راهبردی آقای قلمچی پیش می رفتم ولی گاها از برنامه خارج می شدم و بیشتر پیش می رفتم تا بتوانیم به کنکور دی برسم.
در طول سال چقدر به رتبه فکر میکردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت میکردید؟
ناامید نشدن از نتیجه آزمون و حفظ پیوستگی دلیل موفقیت من بود.
اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمیدهید؟ چرا؟
بله تفریح به شدت برای هر کنکوری لازم است ولی مقدار آن و زمان آن بسته به هر شخص متفاوت است. من خودم برای تفریح فیلم نگاه می کردم و کتاب می خواندم.
برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
اول از معلم عربی مان آقای اصغری کمال تشکر را می کنم که با تدریسی خلاصه ای که داشتند تمام نکات را پوشش می دادند و برای امتحان نهایی فوق العاده بود. دوم از تمام معلم های کلاس آنلاینم تشکر می کنم که فوق العاده با سواد بودند و برای کنکور خیلی من را آماده کردند.
