رابعه یار مرادی
پایه:12 تجربی
استان و شهر: ایلام ،دره شهر
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار- دیپلم
شغل و تحصیلات پدر :ازاد-دیپلم
سالهای حضور در کانون: 5سال
میانگین تراز:6228
تعداد آزمون: 90 آزمون
مصاحبهگر : رویا امیری
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟
ابتدا از طریق برادران و اقوام به سبب موفقیت هایی که با کمک کانون به دست اورده بودند با مجموعه آشنا شدم و سپس با نگاه به جامعه آماری قبولی های سالیانه کانون به شرکت در آزمونها راغب شدم.
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
یکی از بزرگترین دستاوردهای من از آزمون های کانون شناخت واقع بینانهی نقاط ضعفم در مباحث و تلاش برای بهبود آنها و همچنین تثبیت نقاط قوتم در بسیاری از دروس بود.
شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
با کمک مشاورانم توانستم به راحتی تمام بودجه بندی هر ازمون را مورد مطالعه قرار دهم و هم در ازمون های هدف گذاری و هم در ازمون های اصلی کانون بدون غیبت حضور پیدا کنم . در منابع مطالعاتی، کتابهایی همچون سه سطحی کانون و ابی حضور پررنگی داشتند و کمک شایانی به پیشرفت من در هر آزمون می کردند.
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
خستگی برای افرادی که تشنه ی رسیدن به اهداف والای خود هستند، معنی چندانی ندارد. شرکت در ازمون ها یک گام به جلو بود برای من . چون در طول ازمون و تحلیل آن خودم را میسنجیدم. پس هرگز زیادی ازمون ها موجب خستگی و ناامیدی من نشد.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
خیر، بسیاری از داوطلبان دلیل غیبت خود را نرسیدن به بودجه بندی و عدم امادگی برای شرکت در ازمون معرفی می کنند. ولی من خودم بر این باورم که حتی اگر به بودجه بندی نرسیدید برای ماندن در فضای رقابت حتما سر جلسه حاضر شوید اگچه در بسیاری از ازمون ها امکان مشاهده مباحث قبلی نیز وجود دارد که می توان به انها پاسخ داد.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
حضور پیوسته در ازمون ها سبب تثبیت نظم مطالعاتی من برای کنکور می شد. و رعایت تکنیک های تست زنی در ازمون های پیاپی سبب روان شدن برخورد با تست های ازمونهای کانون می شد.
آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکردید؟ انگیزهتان چه بود؟
بله- آشنایی با دیدگاه قبلی طراحان در برخورد با مباحث و اماده شدن برای رویارویی با نگاه جدید طراحان تست در ازمون های پیش رو مهمترین انگیزه بنده برای شرکت در این نوع ازمونها بود .
آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکردید؟ فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
بله – امکان بررسی مقطعی از مباحث مورد مطالعه در طول یک هفته را به من می داد و یک هفته دیگر برای جبران نواقص خود فرصت در اختیار من می گذاشت.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟
در طول سال بیشتر از کارنامه هدفگذاری و وضعیت دروس استفاده می کردم برای ارتقای مقطعی سطح خودم، ولی در ماههای پایانی با توجه به اتمام بودجه بندی به بررسی کارنامه اشتباهاتم و جزوه هوشمند .روی اوردم و کمک بسیار بزرگی به بنده شد بررسی دوباره سوالات اشتباه زده ام شد
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
در سالهای ابتدایی حضورم در ازمونها سعی می کردم هر بودجه بندی را در مدت زمان دوهفته ای خودش مورد مطالعه قرار دهم و این روش در تایم های امتحانات مدارس و ازمونهای جامع مقطعی فشار بسیاری به درس خواندنم وارد می کرد. ولی در سالهای بعدی با شخصی سازی کردن برنامه راهبردی و پیشروی اصولی تر به راحتی با بودجه بندی هر ازمونی کنار می امدم و نتیجه بسیار مطلوبی از آن می گرفتم.
آیا روش بازیابی را میشناسید، اگر این روش را میشناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟
بله- با شرکت در جلسات مشاوره ای با این سبک مرور اشنا شدم.
روش مطالعهی شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس میخواندید یا دوبارهخوانی میکردید؟
با توجه به اینکه سعی می کردم در مطالعه ابتدایی ام از مباحث به خوبی ان ها را با تمرین بسیار یادبگیرم دیگر در دوران مرور و جمع بندی نیازی به دوباره خوانی دروس نداشته و با روش بازیابی آسان تر و سریع مرور خود را از مباحث انجام می دادم.
در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟
فرارترین نکات کنکور تجربی مربوط به دروس زیست و شیمی هستند . در این دو درس، پس از هر مدتی با بازیابی آن ها به امادگی خود می افزودم و این امر سبب می شد که در طول آزمون مشکل کمتری داشته باشم و سریعتر به جواب برسم.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکردید؟
طرح هر سوال مطمئنا دلیل خاصی دارد ولی بیشتر اوقات سوالات با مخفی ماندن تعدادی نکات آنها به جواب می رسند. به همین دلیل من تمام سوالات ازمون را با دسته بندی غلط ها و نزده ها و درست ها مورد بررسی قرار می دادم و در بیشتر موارد به نکات قابل قبول و زیرکانه ای که در سوال به کار رفته بود می رسیدم.
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
بله- در دی ماه با توجه به بحث ترمیم معدل ها و کنکور دی ماه فشار مطالعاتی بالایی را تجربه نمودم و عملا بازدهی قبلی خود را در مطالعه از دست دادم، ولی با کمک و راهنمایی مشاورین در برخورد با تداخل های پیش امده و همراهی و امیدهای گرم خانواده و اطرافیانم توانستم به حد کافی افت ترازم را جبران کرده و به روال گذشته باز کردم.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما میکنند؟
تمام اعضای خانواده برای موفقیت بنده بسیج شده بودند . این را از کم کردن روابط شان با محیط و تفریحات خانوادگی مان متوجه شدم و یا اینکه مرتب چک لیست ها ی بنده را در دروس مثل ریاضی بررسی می کردند . برادرانم بامشاورینم در ارتباط بودند و شرایط را برایم کنترل می کردند. پدر و مادرم نیز سهم زیادی در این امر داشتند.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید؟
برای هر داوطلب تجربی قوی بودن در درس زیست شناسی از واجبات است که با آموزش کافی و تست زنی درست حاصل می شود. من به درس فیزیک نیز علاقه خاصی داشتم و می توانستم با نگاه درست تری وارد حل مسائل آن شوم قدرتم در درس فیزیک را با بیشتر تست زدن حفظ می کردم و بیشتر تست زدن نیز خواهان یادگیری دقیق است وگرنه نتیجه عکس به دنبال دارد.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
در اوایل به درس شیمی نگاهی جامع داشتم و طبق همان صفحات کتاب آنرا می خواندم و عملا نتیجه مطلوبی از آن نمی گرفتم. ولی با شناخت راه درست برخورد با این درس به تدریج به سطح پایدار از تسلط به این درس در ازمونها رسیدم. آن را به سه بخش مسائل و مفهومات و حفظیات تقسیم کردم و برای تک تک آن ها پارت های مطالعاتی بخصوصی قرار دادم.
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟
در اوایل سال و هنگام یادگیری مباحث سعی می کردم بیشتر تایم را برای درست یادگرفتن مباحث بگذارم و رفته رفته تعداد تست هایم در دروس را بالا برده و به بازیابی مباحث و یادگیری برخورد با نکات در قالب تست مشغول شدم.
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمعبندی؟ دلیل این موضوع چیست؟
به طور کلی نیمسال دوم و به خصوص دوران طلایی نوروز رویکرد بسیار قدرتمندی در بحث مطالعه داشتم که منجر شد در دوران جمع بندی ام به راحتی دروس را بازیابی نموده و بازیابی نموده و با امادگی بالاتری در ازمونها حضور پیدا کنم.
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود: نقش برنامهای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان برای این انتخاب را بگویید.
به نظرمن سنجش دانایی داوطلب توسط یک موسسه استاندارد مثل کانون کمک بسیاری به پیشرفت وی می کنند . اگر در زمینه های برنامه ریزی راهبردی و کلاس های آموزشی نیز کانون از نام اوران همیشگی می باشد.
سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟
در بیشتر ازمونها بله میتوانستم.
آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟
در ابتدای سال سطح تمام سوالات آزمون حتی کنکور حتی کنکور را یکسان و بالا می دیدم به همین دلیل با تمرکز و دقت بسیار بالایی به بررسی سوالات می پرداختم که انرژی بسیاری از همه می گرفت و نمی توانستم برخورد مناسبی نشان دهم. ولی این شیوه کانون به ایجاد نگاه جدیدی به سوالات ازمون های استاندارد منجر شد. شیوه ای که به داوطلب اعتماد به نفس بیشتری برای موفقیت تدریجی می داد.
در جلسه کنکور آیا توانستید سؤالهای سادهتر را تشخیص دهید؟
پیوستگی در آزمونهای کانون به ایجاد این عادت در من منجر شد که در هر ازمونی مثل کنکور بتوانم چنین سوالاتی را تشخیص و به جواب صحیح برسانیم.
به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباههای شما چند تا بود؟
اوایل بین 20 تا30 غلط که با یادگیری شیوه ی درست تحلیل و تکنیک های تست زنی به میانگین 10 غلط رسید.
هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدادید؟
الف) بررسی اشتباهات
ب) بررسی سؤالهای ساده
بررسی سوالات ساده ی اشتباه زده برای من اولویت بیشتری داشت.
آیا در کلاسهای درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟
بله به صورت مرتب و کامل. مدرسه با تزریق حس رقابت برای موفقیت در کنار جو صمیمی و دوستانه ای که موجب افزایش روحیه داوطلبان می شد در این امر سهیم بود.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکنید؟
ابتدا زیست سپس فیزیک. با کاهش بی دقتی در حل تست ها و یا جبران نواقص موجود در یادگیری آن دروس.
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میبینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آنها با این افت چگونه است؟
بله-زمانی که با افت تراز مواجه می شدم بدون هیچ برخورد ناامید کننده ای در کنار من به بررسی و جست و جوی دلایل این کاهش می نشستند . گاهی مشکل از نحوه ی مطالعه ای خودم بود . گاهی شرایط محیطی پیش امده دلیل بود. خدارا شاکرم که چنین خانواده ای در کنارم داشتم.
دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
بزرگترین داور مطالعاتی من در طول درس خواندن دفتر برنامه ریزی کانون بود . در صورت صادق بودن داوطلب با خود برای مطالعه یکی از بهترین و موثر ترین عوامل نظم گیری و پیشرفت درس این دفتر برنامه ریزی می باشد . من بخش بزرگی از موفقیتم را مدیون پرکردن روزانه و منظم این دفتر هستم.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
کتاب های سه سطحی اختصاصی منابع دوم و کامل کننده من بودند،چون با بررسی برخی از انها به سطح بالای این کتاب ها پی برده بودم و به مطالعه کامل انها نشستم. من کتاب اشتباهات متداول دوازدهم را نیز دوست داشتم . چون مرا در حل درست سوالات دام دار آزمون بسیار کمک می کرد.
شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی میدانید؟
1) قهرمان پیوستگی
2) قهرمان پیشرفت
بیشتر قهرمان پیوستگی و همچنین قهرمان پیشرفت در نیمسال دوم هستم.
بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روشهای مطالعه خود را بنویسید.
بالاترین درصد من در کنکور برای درس زیست شناسی بود . ابتدا اموزش مبحث را فرا می گرفتم به صورت ضریبی شروع به تست زدن می کردم تا به پایان تست ها برسم و در حین آن نکات جدیدی را یاد می گرفتم که قابل یادداشت بودند. در زمان مرور نیز روش تست زنی ام را تغییر میدادم تا باقی مانده تست ها را نیز تمام کنم.
اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظهای داشتید، توضیح دهید که در طی ماههای بین این دو آزمون چه برنامهای اجرا کردید؟
به برنامه مطالعاتی پایبندی بیشتری نشان دادم و تحلیل آزمون را بسیار جدی تر دنبال می کردم. همیشه به این فکر می کردم که دوندگان دوی ماراتن نهایت سرعت خود را در نزدیکی خط پایان نشان می دهند . کنکور نیز یک ماراتن است و هرچه به پایان آن نزدیک می شدیم سعی می کردم عملکرد قوی تری داشته باشم.
امسال سؤال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤالها و سؤالهای دشوار درسهای دیگر خودتان را مدیریت کنید؟
در زمان باز کردن دفترچه اخر و مرور اجمالی کل سوالات ریاضی آنقدر ناامید شدم که تمام یکسال تلاش و زحماتم به یکباره از جلوی چشمم رد شدند و کار خودم را تمام می دیدم. برای رسیدن به هدفم . ولی همان پایبندی و علاقه ام به هدف توی ذهنم نمی گذاشت بی خیال سوالاتم شوم باز برگشتم و اینبار شروع به یافتن سوالات ساده و دشوار قابل حل در فضای پر اضطراب کنکور کردم ارام ارام به خودم مسلط شدم و خدارو شکر توانستم تمام سوالاتی که انتخاب کرده بودم را حل کنم.
کدامیک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمانهای نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟
این روشها در جلسهی کنکور چه کمکی به شما کرد؟
برخلاف تصور عموم اینها روش های جداگانه ای نیستند که بتوان یکی را انتخاب کرد بلکه همگی مکمل همدیگر اند برای داشتن آزمونی بی نقص استفاده از روش ضربدر و منها در کنار زمان نقصانی و استراتژی بازگشت در ازمون های کانون بخصوص ازمون های جامع مرا برای اجرای این تکنینک ها سر جلسه ی کنکور به خوبی آماده نمودکه از اتلاف وقت جلوگیری کنم و عملکرد بهتری از خود نشان دهم.
کدام درس در جلسهی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟
همانطور که عرض کردم بیشترین غافلگیری و اذیت شدن را در دفترچه سوم داشتم چون درس های قبلی غالبا روتین طرح شده بودند و به جز اندکی از سوالات فیزیک و شیمی امکان حل بقیه سوالات در زمان معین وجود داشت با همین نگاه وارد دفترچه سوم شدم ولی با سوالاتی گاه بسیار زمان گیر و خلاقانه و گاه طرح نادرست و غیر اصولی مواجه شدم که باعث شد در ابتدا از باقی سوالات غافل شوم ولی می دانستم که آشفته ماندن به من کمکی نخواهد کرد، از خداوند کمک خواستم و پس از اندکی تمرکز به سراغ روش ضربدر و منها رفتم.
در طول سال چقدر به رتبه فکر میکردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت میکردید؟
به دلیل اینکه در سال قبل با اختلاف رتبه اندکی از کد رشته پزشکی محروم استان مان دور ماندم در اوایل سال جدید فکر کردن به آن مرا آزرده خاطرم می کرد . ولی هدف خود را بالاتر در نظر گرفتم و به تدریج ذهنم را از تراز آزمون و رتبه کنکور دور نمودم و صرفا به گرفتن درصدهای مورد انتظارم از دروس تمرکز نمودم. اینکار مرا از استرس مقایسه با دیگران دور می کرد . در عوض بالا رفتن درصد هایم موجب دلگرمی و موفقیت های من می شد.
اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمیدهید؟ چرا؟
به شدت حضور و استفاده از فضای مجازی را کنترل می کنم. چون وقت بسیاری از من میگرفت و تا ساعاتی پس از آن همچنان ذهنم را به خود مشغول می کرد. . تحلیل آزمون های کانون را از همان ابتدا جدی می گرفتم چون در پایان راه به این نتیجه رسیدم که تحلیل آزمون بسیار مهم است.
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
در ابتدا فکر می کردم که تاثیری بر مطالعه ی من نخواهد گذاشت و در پارت های استراحتم به سراغ فضای مجازی و موزیک می رفتم که برای پارت های مطالعاتی بعدی مرا خسته تر می کرد . پس از مدتی به صورت جدی تاثیر منفی آنرا روی سبک مطالعاتی ام مشاهده کردم و محدودیت های سخت تری با کمک خانواده ام برای استفاده از آن ها قرار دادم.
برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
چون کمی دیر برای مطالعه برای کنکور روی آوردم دیگر زمان مناسب و کافی برای مطالعه پایه به پایه دروس را نداشتم .آنها را در کنار دروس دوازدهم در یکسال خیلی سخت و فشرده مورد مطالعه ی کنکور ی قرار دادم و سعی می کردم تست های بیشتری از آن ها بزنم که پایه و اساس کنکوری قوی تری برای خودم به وجود بیاورم.
فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
من زمانی هدف و مقصدی برای خودم تعریفمی کنم که پیوسته و مداوم برای رسیدن به آن تلاش می کنم و اگر آن هدف بر روی آینده ی من تاثیر گذار باشد امکان گذشتن از کارها و تفریحات و مسائل سطحی و موقت زندگی ام را در خود دارم.
آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص میدهید؟ چه کارهایی میکنید؟
بله-هر کسی در طی بازه های مشخصی نیاز به تفریح و تجدید انرژی برای ادامه دادن دارد. من نیز از این قاعده مستثنا نبوده و به عنوان مثال ساعاتی پس از پایان تحلیل آزمون های کانون را صرف کارها و تفریحات غیر درسی می کردم، ولی گاهی که تحلیل آزمونم زمان بر می شد بدون ناراحتی زمان استراحت و تفریح را به ادامه تحلیل اختصاص می دادم.
الان مطالعه غیردرسی دارید؟
اکنون که وقت آزاد تری دارم مشغول به مطالعهی کتابهای داستانی شده ام که به نظرم خواندن این کتابها در زندگی نیاز است. در اوایل شروع درس خواندنم در برخی تایم ها ی استراحتم شروع به خواندن کتابی شدم که واقعا تاثیر مثبتی در زندگی من به وجود آورد.
آیا در کلاسهای درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟
تدریس بسیار خوب دبیرهای مدرسه ام مرا تشویق به حضور در کلاس های درسی شان می کرد و در امتحانات نهایی کمک زیادی به من کرد. از تمامی آن ها کمال تشکر و قدردانی را دارم.
