نام و نام خانوادگی: علی صالحین
مقطع و رشته:دهم تجربی
نام شهر و استان: استان آذربایجان غربی شهر خوی
میانگین تراز: 6300
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: از هفتم 118 آرمون
شغل و تحصیلات مادر:دبیر فوق لیسانس
شغل و تحصیلات پدر:دبیر – فوق لیسانس
مصاحبهگر : سجاد آرای مسئول انفورماتیک
- شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟
من از سال هفتم در آزمون های کنون شرکت می کنم که توسط خواهرم با قلم چی آشنا شدم. خواهرم 3 سال قبل از من در آزمون های کانون شرکت می کرد.
- مطابق برنامهی راهبردی درس می خواندید؟ چگونه برنامهریزی می کردید؟
من بعد از هر آزمون کانون طبق برنامه راهبردی کانون، برای بازه دو هفته برنامه ریزی می کردم و طبق برنامه ای که نوشته بودم درس می خواندم و تست می زدم. برنامه ریزی طبق برنامه راهبردی کانون به من خیلی کمک می کرد و باعث می شد در پایان بازه هر آزمون تسلط کافی برای مباحث آن داشته باشم.
- تا امروز در چند آزمون برنامهای کانون شرکت کردید؟
بنده تا امروز از هفتم در 118 آزمون شرکت کرده ام. حضور مستمر بنده باعث می شود که بتوانم بطور دقیق خودم را سنجش کنم و ضعف های خودم را برطرف کنم.
- تحلیل آزمون را در چه روزی انجام میدادید؟ جمعه یا در روزهای بعد از آزمون؟
بعداز منتشر شدن کارنامه و پاسخنامه روز جمعه تحلیل آزمون را شروع می کردم.
- روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
تک تک سوالات آزمون را چه درست و چه غلط را یکی یکی بررسی می کردم و اگر نکته جدیدی را پیدا می کردم در دفتر مربوط به آن درس یاداشت می کردم این کار باعث می شد که بتوانم این نکات را با سرعت بیشتری مرور کنم و غلط های قبلی را دوباره تکرار نکنم و ضعفم در آن مبحث برطرف شود.
- اگر به بودجهبندی برنامهی آزمون نمیرسیدید چگونه جبران میکردید؟
از برنامه ای که تعیین کرده بودم فاصله نمی گرفتم و سعی می کردم کم کمک جبران کنم و اگر تا آزمون نمی توانستم جبران کنم تست آن مبحث را برای بعد آزمون نگه می داشتم و تنها خود درس را مرور می کردم.
- از چه منابع و کتابهایی برای آمادگی در آزمون تیزهوشان استفاده کردید؟
تا در سال های هشتم و نهم تا قبل از عید از منبع های تک درسی برای درس های علوم، ریاضی، هوش و فارسی استفاده می کرد ولی بعد از عید من بیشتر از کتاب های جمع بندی و شبیه سازی شده تیزهوشان استفاده می کردم این گونه منابع باعث می شد که من شرایط آزمون را در خانه هم تمرین کنم و آمادگی ام بیشتر شود. ابتدا خود کتاب را مطالعه می کردم و پس از آن تست می زدم. تست زدن من باعث می شد که با انواع سوالات آشنا بشوم و مهارت تست زنی ام تقویت بشود.
- برای استعداد تحلیلی از چه کتابی استفاده میکردید؟
من از سال هشتم استعداد تحلیلی را کار می کردم و تا ماه های آخر ماهانه به تیزهوشان از یک منبع جامع تست می زدم ولی در دو ماه ماهانه به آزمون تیزهوشان از کتاب 12 آزمون قلم چی برای استعداد تحلیلی استفاده می کردم. من از اول اردیبهشت هر چهار روز یکبار با شرایط آزمون و با زمان 50 دقیقه شروع به پاسخ دادن سوالات آزمون می کردم. بعد از تموم شدن زمان درصد خودم رو محاسبه می کردم و با خودم رقابت می کردم.
- دفتر برنامهریزی را تکمیل میکردید؟ دفتر برنامهریزی چه کمکی به شما میکرد؟
بنده با برنامه ریزی خودم و با استفاده از دفتر برنامه ریزی مطالعه خودم را مدیریت می کردم و به مباحث هر آزمون می رسیدم.
- برنامهریزی خود را چگونه انجام میدادید؟ روزانه یا هفتگی یا بعد از هر آزمون؟
من بعد از هر آزمون بصورت هفتگی در قالبت دو هفته برنامه ریزی می کردم در ابتدا مباحثی که باید تا آزمون بعدای مطالعه کنم را به طور دقیق در یک کاغذ می نوشتم و بعد از آن تعداد تست هایی که از منابع مختلف برای مباحث جدید باید تمرین می کردم را هم می نوشتم بعد مباحث و تعداد تست هایی که باید می زدم را در برنامه ام پخش و تعیین می کردم. برای مثال شنبه هفته اول بعد از مدرسه و استراحت شروع به مطالعه فارسی می کردم و دوباره بعد از انجام تکالیف مدرسه تست فارسی می زدم . من بیشتر مطاللعه دروس عمومی را در نیمه هفته اول تمام می کردم و تا نیمه هفته دوم آزمون دروس اختصاصی را تمرین و مطالعه می کردم و بعد از آن تا آزمون فقط مباحث را مرور و تست می زدم.

- پدر و مادر در مسیر قبولی آزمون تیزهوشان چگونه به شما کمک میکردند؟
پدر و مادر در این راه پشتیبان من بودند و با مساعد کردن شرایط و تهیه منابع کمکم می کردند.
- بعد از عید چه برنامهای برای آمادگی آزمون تیزهوشان داشتید؟
در هفته اول فروردین مباحث هشتم را مرور می کردم و بعد از آن از کتاب 1500 سوال تیزهوشان جمع بندی می کردم و همین کار را هم برای نهم هم انجام دادم و بعداز آن تا آزمون تیزهوشان نمونه های سال قبل را چاپ می کردم و هر روز آزمون یکی از استان ها را با زمان مشخص می دادم و بعد از آن اصلاح می کردم و درصد هر درس را محاسبه می کردم و تحلیل می کردم. این کار را برای آزمون نمونه همه استان ها انجام دادم. بعد تمام شدن آزمون های نمونه، آزمون های شبیه سازی تیزهوشان را شروع کردم و مثل آزمون های نمونه، آزمون ها را با زمان و درصد گرفتن و تحلیل ادامه می دادم. در دو هفته آخر مانده به آزمون ابتدا شروع به مرور کلی مباحث و نکات و تست های نکته دار که در طول سال علامت زده بودم، کردم و در هفته آخر همه آزمون های سه سال پیش تیزهوشان را کاملا مثل شرایط و محیط تیزهوشان انجام دادم و تحلیلشان کردم.
- وقتی در طول سال خسته میشدید یا انگیزهتان را از دست میدادید، برای بیشتر شدن انگیزهتان چه کار میکردید؟
کم استراحت می کردم و به کار های مورد علاقه ام مشغول می شدم با فکر کردن به آینده انگیزه می گرفتم و دوباره ادامه می دادم.
- جلسه آزمون ورودی تیزهوشان چگونه گذشت؟
قبل از آزمون خودم را از استرس خالی می کردم و با خودم می گفتم این هم یک آزمون معمولی هست که خودم بارها تمرین کردم ولی بازهم بعد از شروع آزمون چون سوالات امسال بسیار سخت بود چند دقیقه ابتدایی خود را گم کرده و گیج شده بودم حدود دو دقیقه استراحت و فکرم را خالی کردم و دوباره با توکل به خدا ادامه دادم و سوالات را یکی یکی جواب دادم. در دفترچه دوم مثل روشی که در خانه تمرین کرده بودم ادامه دادم و این باعث شده بود که برای دروس علوم و ریاضی بتوانم زمان بیشتری صرف کنم. ابتدا دروس قرآن فارسی و اجتماعی را تنها سوالاتی که بلد بودم را جواب دادم و بعد 10 دقیقه را برای سوالات وقت گیر این سه دروس اختصاث دادم. حدود 40 دقیقه مونده به پایان آزمون از سوالات زیست و زمین شناسی و بعد شیمی و فیزیک علوم سوالات را جواب دادم و به سراغ ریاضی رفتم.
